Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia przepisów dyrektywy 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej i ustanowienia procedur, których stosowanie zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się na etapie projektu, budowy lub użytkowania)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4641
- Data wpłynięcia: 2011-09-02
- Uchwalenie:
4641
limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizmy korygujące,
o których mowa w ust. 4.
4.
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia
przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków zostaną
zastosowane mechanizmy korygujące polegające na:
1) dokonywaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla
kilku inwestycji łącznie;
2) dokonywaniu klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji
wypadków oraz klasyfikacji odcinków dróg ze względu na
bezpieczeństwo sieci przez wielu zarządców dróg łącznie;
3) racjonalnym rozłożeniu działań w czasie, polegających na
przeniesieniu oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu
drogowego oraz audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
o którym mowa w art. 24j ust. 1 pkt 1 i 2, o ile jest to
możliwe, na kolejny rok budżetowy.
Art. 11. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2008/96/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem
infrastruktury drogowej (Dz. Urz. UE L 319 z 29.11.2008, str. 59).
2) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, ustawę z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, ustawę z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych
zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, ustawę z dnia 12 stycznia
2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia i ustawę z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136
i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19,
poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018
i Nr 225, poz. 1466 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13 i Nr 159, poz. 945.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925,
Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104,
poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343,
Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214,
Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461
i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91,
poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 40,
poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr 182, poz. 1228,
Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151, Nr 92,
poz. 530, Nr 102, poz. 585 i Nr 106, poz. 622.
20
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42,
poz. 340, Nr 84, poz. 700 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 145, Nr 106, poz. 675, Nr 119,
poz. 804, Nr 143, poz. 963 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 122, poz. 695,
Nr 132, poz. 766, Nr 135, poz. 789 i Nr 152, poz. 897.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708
i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr 176,
poz. 1238 i 1240 i Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, z 2009 r. Nr 68, poz. 584, Nr 157,
poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 202, poz. 1553, z 2010 r. Nr 57, poz. 359, Nr 75, poz. 471, Nr 96,
poz. 620 i Nr 127, poz. 857 oraz z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 84, poz. 455 i Nr 112, poz. 654.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 32, poz. 159,
Nr 45, poz. 235, Nr 94, poz. 551, Nr 135, poz. 789 i Nr 142, poz. 829.
8) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64,
poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r.
Nr 98, poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935
i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426,
z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479
i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r.
Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560,
Nr 122, poz. 782, Nr 171, poz. 1056, Nr 173, poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62, poz. 504,
Nr 63, poz. 533, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206,
poz. 1589, z 2010 r. Nr 7, poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626, Nr 125, poz. 842,
Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018 i 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474 i Nr 240, poz. 1602
oraz z 2011 r. Nr 17, poz. 78, Nr 24, poz. 130, Nr 39, poz. 202, Nr 48, poz. 245, Nr 72, poz. 381, Nr 94,
poz. 549, Nr 117, poz. 678, Nr 133, poz. 767 i Nr 160, poz. 964.
14/08/BS
21
UZASADNIENIE
1. Istniejący stan stosunków społecznych oraz stan prawny w dziedzinie, której dotyczyć
ma projektowana ustawa
Obecnie kwestie procedur zapewniających spójny i wysoki poziom bezpieczeństwa
ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej
znajdujących się na etapie projektu, budowy lub użytkowania reguluje dyrektywa
2008/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie
zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz. Urz. UE L 319 z 09.11.2008,
str. 59).
Według Parlamentu Europejskiego oraz Rady, transeuropejska sieć drogowa ma
fundamentalne znaczenie we wspieraniu integracji europejskiej i spójności oraz zapewnieniu
wysokiego poziomu dobrobytu. W związku z powyższym instytucje te wskazują na potrzebę
zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa. W Białej Księdze z dnia 12 września
2001 r. „Europejska polityka transportowa do 2010 r.: czas na decyzje” Komisja podkreśliła
m.in. konieczność przeprowadzania ocen wpływu na bezpieczeństwo oraz audytu
bezpieczeństwa ruchu drogowego, w celu identyfikacji – na terenie Wspólnoty – odcinków
dróg o dużej koncentracji wypadków drogowych oraz w celu zarządzania tymi odcinkami
dróg.
W polskim porządku prawnym brakuje obecnie przepisów odnoszących się w sposób
kompleksowy do zagadnień stanowiących przedmiot dyrektywy. Dotychczas obowiązujące
akty prawne, m.in. z zakresu ruchu drogowego i dróg publicznych, nie regulują większości
przedmiotowej problematyki. Jedynie ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.) w art. 20 pkt 10 nakłada na zarządcę drogi
zadanie prowadzenia okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich
oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan
bezpieczeństwa ruchu drogowego, które to zadanie w części spełnia wymagania wynikające
z procedury kontroli bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. Natomiast postanowienia
zawarte w art. 5 ust. 4 dyrektywy 2008/96/WE są realizowane w przepisach:
− rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170,
poz. 1393, z późn. zm.),
− rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie
szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz
urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
(Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.),
wydanych na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r.
− Prawo o ruchu drogowym.
Przepisy ww. dyrektywy nie znajdują zastosowania do tuneli drogowych, które
obejmuje dyrektywa 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia
2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci
drogowej.
Audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadzane były i nadal są
przeprowadzane na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad.
Zgodnie z zarządzeniem nr 12 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego – w centrali
i oddziałach GDDKiA wprowadzono pilotażowy program audytu bezpieczeństwa ruchu
drogowego, zwany dalej „audytem BRD”, na sieci dróg krajowych zarządzanej przez
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Podstawą prawną działań
wprowadzających pilotażowy program audytu BRD w strukturach GDDKiA był przyjęty
przez Radę Ministrów w dniu 8 maja 2000 r. Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu
Drogowego w Polsce. Wdrożenie systemu audytu BRD uznano w tym dokumencie za
działanie o charakterze systemowym warunkującym realizację Programu. Celem audytu BRD
jest poprawa jakości projektów drogowych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego,
zwiększenie uwagi na projektowanie bezpiecznych rozwiązań przez wszystkich uczestników
procesu inwestycyjnego, eliminacja błędów projektowych, które mogłyby być przyczyną
wypadków, minimalizacja ryzyka i konsekwencji wypadków drogowych na projektowanym
obiekcie drogowym lub pobliskiej sieci drogowej oraz minimalizacja potrzeb i kosztów
ewentualnych prac naprawczych po zrealizowaniu projektu.
Obecnie w zakresie procedur związanych z przeprowadzaniem zarówno audytu BRD
jak i oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego (ocen BRD), obowiązuje
zarządzenie nr 42 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 września
2
2009 r. w sprawie oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz audytu
bezpieczeństwa ruchu drogowego projektów infrastruktury drogowej.
Zgodnie z ww. zarządzeniem nr 42 zarówno ocena BRD, jak i audyt BRD są
procedurami ustanowionymi z uwzględnieniem dyrektywy 2008/96/WE. Mają one
zastosowanie jedynie do dróg, dla których organem zarządzającym ruchem jest Generalny
Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Nie obejmują zaś dróg publicznych położonych
w miastach na prawach powiatu, dla których organem zarządzającym ruchem jest prezydent
miasta.
Audyt BRD oraz ocenę BRD należy wykonywać zgodnie z „Instrukcją dla audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego”, stanowiącą załącznik do ww. zarządzenia. Ocenę BRD
i audyt BRD dokonują pracownicy GDDKiA na podstawie pisemnego „Upoważnienia
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do wykonywania zadań audytu
bezpieczeństwa ruchu drogowego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad”
udzielonego przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad lub upoważnionego
przez niego Zastępcę Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na wniosek
Dyrektora Biura Zarządzania Drogami i Mostami centrali GDDKiA – w odniesieniu do
pracowników centrali GDDKiA oraz na wniosek Dyrektorów Oddziałów GDDKiA –
w odniesieniu do pracowników oddziałów GDDKiA.
Warunkiem uzyskania ww. upoważnienia jest ukończenie z pozytywnym wynikiem
przeprowadzonego przez wyższą uczelnię techniczną szkolenia dla audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego program został zaakceptowany przez Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie jedynie Politechnika Krakowska organizuje
takie szkolenia, a po ich ukończeniu i zdaniu egzaminu końcowego wystawia dokument pod
nazwą: „Zaświadczenie o ukończeniu kursu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego”.
Szkolenie odbyły i zdały egzamin końcowy, uzyskując „Zaświadczenie o ukończeniu kursu
audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego” również osoby niezatrudnione
w GDDKiA.
2. Potrzeba i cel uchwalenia projektowanej ustawy
Zgodnie z treścią dyrektywy 2008/96/WE, państwa członkowskie wprowadzają w życie
przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4641
› Pobierz plik