eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wdrożenia przepisów dyrektywy 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej i ustanowienia procedur, których stosowanie zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się na etapie projektu, budowy lub użytkowania)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4641
  • Data wpłynięcia: 2011-09-02
  • Uchwalenie:

4641

4) szczegółowy opis miejsca i okoliczności
wypadku: rodzaj terenu, rodzaj drogi, rodzaj
skrzyżowania, w tym informacje dotyczące
sygnalizacji, liczby pasów ruchu, oznakowania
poziomego drogi, oświetlenia, warunków
pogodowych, ograniczenia prędkości,
przeszkód na poboczu drogi;
5) informację o skutkach wypadku: liczbę
zabitych i rannych w wypadku drogowym;
6) charakterystykę uczestników wypadku: wiek,
płeć, obywatelstwo, poziom alkoholu
w organizmie, stosowanie lub nie wyposażenia
ochronnego;
7) dane dotyczące pojazdów uczestniczących
w
wypadku: rodzaj, wiek, wyposażenie
ochronne oraz datę ostatniego badania
technicznego;
8) informacje dotyczące rodzaju i przebiegu
wypadku, z uwzględnieniem manewrów
pojazdu i kierowcy;
9) o ile jest to możliwe, informacje dotyczące
czasu przybycia służb ratowniczych oraz
przyjęcia zgłoszenia.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, Policja
przekazuje do Sekretariatu Krajowej Rady,
o którym mowa w art. 140f, w terminie do dnia
31 marca każdego roku, za rok poprzedni.”;
2) w art. 140c w ust. 2 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
„10) ustalanie, co najmniej raz na 3 lata, średniego kosztu
społecznego wypadku drogowego, w którym jest zabity, oraz
średniego kosztu społecznego wypadku drogowego,
15

 
w którym osoba doznała obrażeń ciała w rozumieniu art. 156
§ 1 albo art. 157 § 1 ustawy z dnia 7 czerwca 1997 r. –
Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.),
powstałego w transeuropejskiej sieci drogowej.”;
3) w art. 140e w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) informacje
dotyczące stanu bezpieczeństwa ruchu
drogowego, w szczególności informacje umożliwiające
ustalanie średniego kosztu społecznego wypadków, o których
mowa w art. 140c ust. 2 pkt 10.”.

Art. 4. W ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach
przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r.
Nr 193, poz. 1194 i Nr 199, poz. 1227 oraz z 2009 r. Nr 72, poz. 620) w art. 11d
w ust. 1 po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
„7a) w przypadku transeuropejskiej sieci drogowej:
a) wynik audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym
mowa w art. 24l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych,
b) uzasadnienie zarządcy drogi, o którym mowa w art. 24l
ust.
4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych;”.

Art. 5. W ustawie z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach
specjalnego przeznaczenia (Dz. U. Nr 23, poz. 136, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 oraz
z 2009 r. Nr 86, poz. 720) w art. 4 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wykonywanie obowiązków zarządcy drogi w zakresie
ustalonym w art. 20 pkt 2 – 7 i 9 – 20 ustawy z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych;”.

16

 
Art. 6. W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.5))
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 1 w pkt 5:
a) lit. d otrzymuje brzmienie:
„d)
ewentualnych wariantach przedsięwzięcia, przy czym
w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej
każdy z analizowanych wariantów drogi musi być
dopuszczalny pod względem bezpieczeństwa ruchu
drogowego,”,
b) dodaje się lit. j w brzmieniu:
„j) wpływie na bezpieczeństwo ruchu drogowego w przypadku
drogi w transeuropejskiej sieci drogowej;”;
2) w art. 66:
a) w ust. 1:
– pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) określenie przewidywanego oddziaływania na
środowisko analizowanych wariantów, w tym również
w przypadku wystąpienia poważnej awarii
przemysłowej, a także możliwego transgranicznego
oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi
w
transeuropejskiej sieci drogowej określenie także
wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego;”,
– w pkt 7 dodaje się lit. f w brzmieniu:
„f) bezpieczeństwo ruchu drogowego w przypadku drogi
w transeuropejskiej sieci drogowej;”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
17

 
„1a. Każdy z analizowanych wariantów drogi, w przypadku
drogi w transeuropejskiej sieci drogowej, musi być
dopuszczalny pod względem bezpieczeństwa ruchu
drogowego.”.

Art. 7. Osoby posiadające zaświadczenie o ukończeniu kursu audytu
bezpieczeństwa ruchu drogowego w dniu wejścia w życie ustawy uznaje się za
audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego w rozumieniu rozdziału 2c ustawy
zmienianej w art. 1, pod warunkiem uzyskania certyfikatu, o którym mowa w art. 24n
ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.

Art. 8. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się w przypadku inwestycji, dla
których przed dniem wejścia w życie ustawy:
1) ogłoszono postępowanie przetargowe na opracowanie karty
informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu
przedsięwzięcia na środowisko na potrzeby decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu zakończenia
oceny oddziaływania na środowisko;
2) złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na
realizację inwestycji drogowej do czasu wydania tej decyzji;
3) złożony został wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na
budowę do czasu wydania tej decyzji;
4) złożony został wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na
użytkowanie do czasu wydania tej decyzji lub zgłoszono
prowadzenie robót budowlanych lub zawiadomiono
o zakończeniu budowy obiektu budowlanego do czasu
rozpoczęcia użytkowania drogi.
2. Przepisu art. 24j ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1 nie stosuje się
w przypadku dróg, które w dniu wejścia w życie ustawy znajdują się w użytkowaniu co
najmniej 6 miesięcy.
18

 

Art. 9. Pierwszą klasyfikację odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków
oraz klasyfikację odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci przeprowadza się
w 2013 r.

Art. 10. 1. W latach 2011 – 2020 maksymalny limit wydatków budżetu
państwa będący skutkiem finansowym ustawy wynosi 38 755 824 zł, w tym w:
1) 2011 r. – 0 zł;
2) 2012 r. – 2 882 300 zł;
3) 2013 r. – 6 093 625 zł;
4) 2014 r. – 3 015 294 zł;
5) 2015 r. – 3 090 676 zł;
6) 2016 r. – 6 562 168 zł;
7) 2017 r. – 3 247 141 zł;
8) 2018 r. – 3 325 073 zł;
9) 2019 r. – 7 052 955 zł;
10) 2020 r. – 3 486 592 zł.
2. W latach 2011 – 2020 maksymalny limit wydatków budżetów
miast na prawach powiatu, których dotyczy ustawa, będący skutkiem finansowym
ustawy wynosi 19 391 689 zł, w tym w:
1) 2011 r. – 0 zł;
2) 2012 r. – 358 750 zł;
3) 2013 r. – 5 902 719 zł;
4) 2014 r. – 376 912 zł;
5) 2015 r. – 386 335 zł;
6) 2016 r. – 5 960 590 zł;
7) 2017 r. – 0 zł;
8) 2018 r. – 0 zł;
9) 2019 r. – 6 406 384 zł;
10) 2020 r. – 0 zł.
19

 
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: