Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia przepisów dyrektywy 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej i ustanowienia procedur, których stosowanie zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się na etapie projektu, budowy lub użytkowania)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4641
- Data wpłynięcia: 2011-09-02
- Uchwalenie:
4641
odcinków dróg zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu będą się
kształtować na poziomie ok. 100 tys. zł. Założono, że w miastach na prawach powiatu
w
latach 2012 – 2015 zostanie wykonanych 14 audytów bezpieczeństwa ruchu
drogowego.
Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego dla odcinków dróg, których budowa
(przebudowa) jest w całości lub w części finansowana przez Wspólnotę, wykonywany
jest obecnie, bowiem wynika to z wymogów narzuconych przez Komisję Europejską.
Zatem nie powstaje dodatkowy wydatek dla budżetu państwa oraz jednostek samorządu
terytorialnego.
c) W zakresie kontroli bezpieczeństwa infrastruktury drogowej
Zarządcy dróg nie będą ponosić dodatkowych kosztów wykonywania kontroli, bowiem
na podstawie art. 20 pkt 10 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
obecnie są przeprowadzane okresowe kontrole stanu dróg i drogowych obiektów
inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na bezpieczeństwo ruchu
drogowego.
d) W zakresie klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji
odcinków ze względu na bezpieczeństwo
Koszty przeprowadzania klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz
klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci (łącznie), dla sieci dróg
zarządzanych przez GDDKiA będą się kształtować na poziomie ok. 3 mln zł.
Przeprowadzanie klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji
odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci dla odcinków dróg leżących
w transeuropejskiej sieci drogowej zarządzanych przez prezydentów miast na prawach
powiatu będzie dodatkowym wydatkiem dla jednostek samorządu terytorialnego
(prezydentów miast na prawach powiatu).
Koszty przeprowadzania klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz
klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci (łącznie), dla dróg w mieście
na prawach powiatu będą się kształtować na poziomie ok. 200 tys. zł.
24
Klasyfikacje będą przeprowadzane raz na trzy lata, począwszy od roku 2013.
Przeprowadzanie klasyfikacji pozwala reagować na zagrożenia, eliminując przyczyny
powstałych zdarzeń drogowych. Wyniki klasyfikacji będą dodatkowym instrumentem do
optymalnego wydatkowania środków na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Jednakże działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego będą
podejmowane przez zarządców dróg w ramach dostępnych środków finansowych.
Ponadto koszty projektowanej regulacji będą również po stronie Policji (12 tys. zł), która
będzie zmuszona rozbudować istniejący System Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWIK) lub
opracować i wdrożyć inny sposób gromadzenia i przetwarzania danych o wypadkach
zaistniałych na drogach wchodzących w skład sieci transeuropejskiej.
Przewiduje się, że regulacja wejdzie w życie w końcowych miesiącach 2011 r., zatem w tym
roku nie będą dokonywane płatności wynikające z wprowadzenia ustawy i co za tym idzie nie
będą wydatkowane środki publiczne.
Reasumując:
W latach 2011 – 2020 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będący skutkiem
finansowym ustawy wynosi 38 755 824 zł, w tym w:
1) 2011 r. – 0 zł;
2) 2012 r. – 2 882 300 zł;
3) 2013 r. – 6 093 625 zł;
4) 2014 r. – 3 015 294 zł;
5) 2015 r. – 3 090 676 zł;
6) 2016 r. – 6 562 168 zł;
7) 2017 r. – 3 247 141 zł;
8) 2018 r. – 3 325 073 zł;
9) 2019 r. – 7 052 955 zł;
25
10) 2020 r. – 3 486 592 zł.
W latach 2011 – 2020 maksymalny limit wydatków budżetów miast na prawach powiatu,
których dotyczy ustawa, będący skutkiem finansowym ustawy wynosi 19 391 689 zł,
w tym w:
1) 2011 r. – 0 zł;
2) 2012 r. – 358 750 zł;
3) 2013 r. – 5 902 719 zł;
4) 2014 r. – 376 912 zł;
5) 2015 r. – 386 335 zł;
6) 2016 r. – 5 960 590 zł;
7) 2017 r. – 0 zł;
8) 2018 r. – 0 zł;
9) 2019 r. – 6 406 384 zł;
10) 2020 r. – 0 zł.”
Celem projektowanej ustawy jest poprawa bezpieczeństwa infrastruktury drogowej oraz
poprawa bezpieczeństwa wszystkich jej użytkowników.
Najważniejszymi zadaniami służącymi realizacji ww. celów będą:
− ocena wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
− audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego,
− klasyfikacja odcinków o dużej koncentracji wypadków,
− klasyfikacja odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci.
Zgodnie z oczekiwaniami projektodawców systematyczne stosowanie przepisów
projektowanej ustawy, a w szczególności przepisów dotyczących klasyfikacji odcinków
o dużej koncentracji wypadków i klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo
sieci oraz podejmowanych na jej podstawie działań powinno doprowadzić do stopniowego
zmniejszenia liczby wypadków i zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych wypadków
drogowych.
26
Miernikiem ww. celów będzie liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.
Do osiągnięcia celu przyjęto obniżenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na
całej sieci dróg publicznych:
− do poziomu nie więcej niż 2.800 osób w 2013 r.,
− do poziomu nie więcej niż 1.500 osób w 2020 r.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy powinno pozytywnie wpłynąć na rynek
pracy.
Przedmiotowy projekt ustawy przewiduje bowiem powstanie zawodu audytora
bezpieczeństwa ruchu drogowego, a tym samym zwiększeniu powinna ulec liczba osób
podejmujących działalność zawodową w tym obszarze.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki oraz
przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wdrożenie przepisów dyrektywy wywoła jednoznacznie pozytywne skutki społeczne.
W projektach drogowych zmniejszona zostanie liczba błędów negatywnie wpływających na
bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wprowadzone dzięki dyrektywie do krajowych przepisów
prawa mechanizmy kontroli, audytu i zarządzania odcinkami niebezpiecznymi usprawnią
likwidację miejsc niebezpiecznych i poprawią skuteczność działań służb drogowych,
mających na celu eliminowanie z dróg potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego. Podwyższony zostanie stopień społecznego poczucia bezpieczeństwa w ruchu
drogowym.
Efektem wdrożenia dyrektywy będzie poprawa stanu technicznego dróg oraz poziomu
bezpieczeństwa na drogach. Szybciej i skuteczniej usuwane będą wady sieci drogowej oraz
błędy w organizacji ruchu, dzięki czemu poprawi się poziom wygody oraz bezpieczeństwo
ruchu drogowego. Zmniejszeniu ulegną koszty ponoszone przez społeczeństwo i gospodarkę
27
kraju z tytułu kolizji i wypadków drogowych, związane przede wszystkim z ofiarami tych
zdarzeń (ranni i zabici). Wyeliminowanie błędów z projektów infrastruktury drogowej,
a także na etapie użytkowania zapewni zmniejszenie kosztów związanych z korygowaniem
nieprawidłowości stwierdzonych w użytkowaniu tych dróg.
W ocenie Komisji Europejskiej wdrożenie dyrektywy na drogach w transeuropejskiej sieci
drogowej, pozwoli zmniejszyć liczbę mieszkańców UE ginących na tej sieci o 600 zabitych
i 7.000 rannych rocznie. Zgodnie z finansowymi wskaźnikami Białej Księgi, redukcja ta
przyniesie rocznie korzyści w wysokości co najmniej 2,4 miliardów euro.
Ocenia się, że zastosowanie dyrektywy do autostrad, dróg ekspresowych i innych głównych
dróg, spowoduje zmniejszenie liczby zabitych na około 1.300 rocznie, co odpowiada
spodziewanym korzyściom w wysokości większej niż 5 miliardów euro rocznie.
Spodziewane korzyści znacznie przewyższają koszty wdrożenia dyrektywy.
29/08-kt
28
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4641
› Pobierz plik