Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych i o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
projekt dotyczy rozszerzenia katalogu okoliczności uprawniających zamawiającego do udzielenia zamówienia w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji bez ogłoszenia o przypadek konieczności pilnego udzielenia zamówienia będącego przedmiotem wcześniejszego zamówienia lub kontynuowania jego realizacji w razie odstąpienia od umowy i rozszerzenia stosowania tego przepisu na ustawę o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4628
- Data wpłynięcia: 2011-06-21
- Uchwalenie:
4628
Druk nr 4628
Warszawa, 21 czerwca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Prawo zamówień
publicznych i o zmianie ustawy o auto-
stradach płatnych oraz o Krajowym
Funduszu Drogowym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Elżbietę Jakubiak.
(-) Lena Dąbkowska-Cichocka; (-) Tomasz Mirosław Dudziński; (-) Adam
Gawęda; (-) Kazimierz Hajda; (-) Elżbieta Jakubiak; (-) Lucjan Karasiewicz;
(-) Wiesław Kilian; (-) Wojciech Mojzesowicz; (-) Jan Ołdakowski;
(-) Zbysław Owczarski; (-) Jacek Pilch; (-) Paweł Poncyljusz; (-) Andrzej
Sośnierz; (-) Andrzej Walkowiak; (-) Zbigniew Wojciechowski.
Projekt
U S T A W A
z dnia ………2011 r.
o zmianie ustawy prawo zamówień publicznych i zmianie ustawy o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
Projekt zmian w art. 62 oraz art. 63 Prawa zamówień publicznych
1. W ust. 1 art. 62 ust. 1 dodać pkt 5 w następującym brzmieniu:
5) odstąpienia od umowy zawartej w trybie przetargu nieograniczonego lub
ograniczonego oraz konieczności pilnego udzielenia zamówienia będącego
przedmiotem tego przetargu lub kontynuowania jego realizacji.
2. Art. 63 ust. 4 nadać następujące brzmienie:
4. W przypadku, o którym mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 i 5, zmawiający zaprasza do
negocjacji co najmniej tych wykonawców, którzy złożyli oferty w przetargu
nieograniczonym lub przetargu ograniczonym. Przepis ust. 3 stosuje się.
Projekt zmian ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
Po art. 41 dodaje się art. 41a w następującym brzmieniu:
Art. 41a
W przypadku odstąpienia od umowy zawartej w trybie art. 41 oraz pilnej potrzeby
kontynuowania realizacji autostrady wybór spółki następuje w trybie art. 62 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
UZASADNIENIE
Przedłożony projekt nowelizacji art. 62 ust. 1 Prawa zamówień publicznych rozszerza katalog
okoliczności uprawniających Zamawiającego do udzielenia zamówienia w trybie negocjacji
bez ogłoszenia o przypadek, gdy Zamawiający albo Wykonawca uprzednio wyłoniony w
trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego odstąpił od zawartej umowy na
wykonanie przedmiotu pierwotnego zamówienia, a zarazem zachodzi niezbędna konieczność
kontynuowania i dokończenia (zakończenia) realizacji przedsięwzięcia objętego pierwotnym
zamówieniem albo też wykonania go od początku gdy w ogóle nie zostało rozpoczęte.
Dodawany przypadek stanowi temporalną kontynuację sytuacji opisanej w obowiązującym
już pkt. 4 ust. 1 art. 62 Prawa zamówień publicznych. W wymienionym przepisie zezwala się
na udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli nie jest możliwe
zachowanie ustawowych terminów określonych dla przetargu nieograniczonego lub
ograniczonego albo negocjacji z ogłoszeniem, a zachodzi pilna potrzeba udzielenia
zamówienia i potrzeba ta nie wynika z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. Skoro w
obowiązującym stanie prawnym jest dopuszczalne zastosowanie uproszczonego trybu
udzielenia zamówienia publicznego zanim doszło do zawarcia umowy o wykonanie
przedsięwzięcia będącego przedmiotem zamówienia, to tym bardziej musi być dozwolone
zastosowanie takiego trybu w przypadku odstąpienia którejkolwiek ze stron od zawartej już
umowy, zwłaszcza gdy przemawiają za tym takie same względy „pilności” kontynuowania
realizacji przedsięwzięcia, niezależne od woli Zamawiającego.
Nie można zakładać, że odstąpienie od zawartej umowy przez Zamawiającego nastąpi z
przyczyn nieuzasadnionych. Wręcz przeciwnie odstąpienie to będzie miało miejsce tylko w
przypadku zagrożenia terminu lub jakości realizacji przedsięwzięcia objętego umową, a więc
z reguły z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy. Po jego stronie będzie też na ogół
spoczywać przyczyna odstąpienia przez niego od umowy.
Tak więc projektowane uzupełnienie art. 62 ust. 1 Prawa zamówień publicznych stworzy
prawne warunki umożliwiające dokończenie rozpoczętej inwestycji, w którą zostały
zaangażowane środki publiczne, co najmniej w przypadku gdy transparentność tej inwestycji
wymaga dynamicznych i efektywnych czynności wykonawczych.
Proponowane powyżej zmiany Prawa zamówień publicznych nie będą odnosić się do budowy
autostrad, bowiem wyłanianie wykonawców na budowę autostrad płatnych następuje w trybie
odrębnej ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym
Funduszu Drogowym, która ustala własne reguły przeprowadzania postępowania
przetargowego na budowę autostrad płatnych oraz własne zasady zawierania umów w tym
przedmiocie, przy czym w ogóle nie reguluje sytuacji opisanej na wstępie. Dlatego też
projektodawca jednocześnie przedstawia projekt zmiany ustawy o autostradach płatnych oraz
Krajowym Funduszu Drogowym.
Warszawa, 6 lipca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1579/11
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu RP
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień
publicznych i o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym
Funduszu Drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Elżbieta
Jakubiak)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. 2010 r., Nr 113, poz. 759 ze
zmianami, dalej: pzp) oraz ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (tekst jedn. Dz.U. 2004 r., Nr
256, poz. 2571 ze zmianami). Zmiany polegać mają na rozszerzeniu katalogu
przypadków, w których zamawiający może wykorzystać tryb negocjacji bez
ogłoszenia, a także na umożliwieniu zastosowania tego trybu przy wyborze
spółki do zawarcia umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację
autostrady.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów przejściowych. Zgodnie z zasadami
ogólnymi, projektowana ustawa miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia jej ogłoszenia (art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu
aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, tekst jedn. Dz.U.
2010 r., Nr 17, poz. 95 ze zmianami).
2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Analiza zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej wymaga
sięgnięcia do postanowień dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania
zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE L
134 z 30.4.2004, s. 114, ze zmianami, dalej: dyrektywa klasyczna),
w szczególności do postanowień zawartych w art. 28 i art. 31 tejże dyrektywy,
oraz do art. 40 ust. 3 lit. d dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującej procedury udzielania zamówień
przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4628
› Pobierz plik