eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o mediach publicznych

Poselski projekt ustawy o mediach publicznych

projekt dotyczy stworzenia stabilności instytucjonalnej i finansowej mediów publicznych poprzez zagwarantowanie niezależności od politycznych i pozaprawnych prób ingerencji oraz wypełnienie zaleceń Komitetu Ministrów Rady Europy w zakresie roli mediów publicznych w nowym środowisku cyfrowym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4626
  • Data wpłynięcia: 2010-07-06
  • Uchwalenie:

4626

Rozdział 1
Zadania i organizacja Funduszu

Art. 40.
Fundusz Mediów Publicznych jest państwową osobą prawną, której zadaniem jest wspieranie
produkcji audycji i treści realizujących medialną służbę publiczną przez ich dofinansowanie.

Art. 41.
Organami Funduszu są:
1) Dyrektor Funduszu;
2) Rada Funduszu.

Rozdział 2
Dyrektor Funduszu

Art. 42.
1.
Pracami Funduszu kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor Funduszu.
2.
Do zadań Dyrektora Funduszu należy w szczególności:
1)
opracowywanie rocznego planu działalności oraz rocznego planu finansowego
Funduszu, ze szczególnym uwzględnieniem określenia minimalnego udziału
procentowego środków funduszu mediów publicznych przeznaczonych na
produkcje realizowane poza województwem mazowieckim;
2)
sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności oraz rocznego sprawozdania
finansowego Funduszu;
3)
dofinansowywanie przedsięwzięć z zakresu produkcji audycji, treści realizujących
medialną służbę publiczną, po zasięgnięciu opinii ekspertów wskazanych przez
Radę Funduszu;
4)
sprawowanie zarządu majątkiem Funduszu;
5)
prowadzenie gospodarki finansowej Funduszu.

Art. 43.
1.
Kadencja Dyrektora Funduszu trwa 5 lat.
2.
Funkcję Dyrektora Funduszu można pełnić nie więcej niż przez dwie kolejne pełne
kadencje.

Art. 44.
1.
Na stanowisko Dyrektora Funduszu Komitet powołuje osobę wyłonioną w drodze
konkursu.
2.
Dyrektorem Funduszu może zostać osoba, która spełnia wymagania określone w art. 4
ust. 1 oraz posiada co najmniej trzyletni staż pracy na stanowiskach kierowniczych, z
zastrzeżeniem art. 4 ust. 3.

Art. 45.
1.
Komitet, przed upływem kadencji Dyrektora Funduszu:
1)
odwołuje Dyrektora Funduszu w przypadku określonym w art. 9 ust. 1 pkt 4 oraz
w razie złożenia rezygnacji z zajmowanego stanowiska;
2)
może odwołać Dyrektora Funduszu w przypadku:
a)
podejmowania działań oczywiście sprzecznych z obowiązującym prawem,
 
15
b)
choroby trwale uniemożliwiającej dalsze sprawowanie funkcji,
c)
niezatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Funduszu,
d)
negatywnej opinii Rady lub Rady Funduszu w zakresie rocznego
sprawozdania z działalności Funduszu oraz jego rocznego sprawozdania
finansowego.
2.
Odwołanie Dyrektora Funduszu następuje po zasięgnięciu opinii Rady i Rady
Funduszu, a w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c i d, także na wniosek
tych organów.

Art. 46.
1.
Komitet powołuje i odwołuje nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora Funduszu.
2.
Dyrektor Funduszu i jego zastępcy są zatrudniani na podstawie powołania, z tym że do
Dyrektora nie stosuje się przepisu art. 70 § 1 Kodeksu pracy. Do wynagradzania
Dyrektora Funduszu i jego zastępców nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 3 marca
2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U.
Nr 26, poz. 306, z późn. zm.3).
3.
Do Dyrektora Funduszu i jego zastępcy stosuje się przepisy art. 4 ust. 4 i 5.
4.
Osoba pełniąca funkcję Dyrektora Funduszu, w okresie 3 lat od dnia zakończenia
kadencji nie może być zatrudniona przez podmiot, który w okresie trwania kadencji tej
osoby uzyskał dofinansowanie ze środków Funduszu, z wyłączeniem jednostek mediów
publicznych, państwowych i samorządowych instytucji kultury oraz szkół wyższych.


Rozdział 3
Rada Funduszu

Oddział 1
Zadania Rady Funduszu

Art. 47.
1. Do zadań Rady Funduszu należy w szczególności:
1) wytyczanie kierunków działania Funduszu;
2) opiniowanie rocznego planu działalności Funduszu oraz rocznego planu finansowego
Funduszu, w tym podziału środków między programy operacyjne;
3)
opiniowanie rocznego sprawozdania z działalności Funduszu oraz rocznego
sprawozdania finansowego Funduszu;
4) opiniowanie zmian statutu Funduszu;
5) opiniowanie warunków odstąpienia od umowy, o których mowa w art. 60 ust. 2.
2. Rada Funduszu może przedstawiać Dyrektorowi Funduszu, Radzie, Komitetowi,
Instytutowi oraz jednostkom mediów publicznych stanowiska, opinie lub wnioski we
wszystkich sprawach dotyczących Funduszu i realizacji medialnej służby publicznej.

                                                           
3) Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r.
Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 60, poz. 535 i Nr 180, poz. 1759 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1207.
 
16
Oddział 2
Skład Rady Funduszu

Art. 48.
1. Rada Funduszu składa się z 11 członków powoływanych na okres 3 lat przez Komitet.
2. W skład Rady Funduszu Komitet powołuje:
1)
po jednej osobie spośród co najmniej 3 kandydatów zgłoszonych przez:
a)
Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich, którzy posiadają
doświadczenie w zakresie edukacji obywatelskiej, demokratycznej,
kulturowej lub historycznej,
b)
Konferencję Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, którzy posiadają
doświadczenie w zakresie edukacji kulturalnej lub nauk humanistycznych i
społecznych,
c)
regionalne stowarzyszenia twórcze lub oddziały regionalnych
stowarzyszeń twórczych,
d)
ogólnopolskie organizacje jednostek samorządu terytorialnego spośród
osób, które zajmują się kulturą, edukacją lub społeczeństwem
obywatelskim,
e)
wspólnie przez stronę pracodawców w Trójstronnej Komisji do Spraw
Społeczno-Gospodarczych i organizacje samorządu gospodarczego
reprezentujące interesy wydawców prasy,
f)
ogólnopolskie organizacje pracodawców lub organizacje samorządu
gospodarczego reprezentujące interesy nadawców niepublicznych oraz
operatorów sieci kablowych i operatorów platform cyfrowych,
g)
ogólnopolskie organizacje pracodawców lub organizacje samorządu
gospodarczego, reprezentujące nowe media, a w przypadku ich braku –
przez podmioty, o których mowa lit. c;
2)
po dwie osoby spośród co najmniej 6 kandydatów zgłoszonych przez:
a)
organizacje pozarządowe i media obywatelskie,
b)
ogólnopolskie stowarzyszenia twórcze.
3.
Minister właściwy do spraw kultury i dziedzictwa narodowego określi, w drodze
rozporządzenia, sposób wskazywania kandydatów przez podmioty, o których mowa w
ust. 2, mając na względzie zapewnienie sprawnego przeprowadzenie wyboru członków
Rady Funduszu.

Art. 49.
1.
Funkcji członka Rady Funduszu nie można pełnić przez więcej niż trzy kadencje,
jednakże nie więcej niż przez dwie kolejno po sobie następujące pełne kadencje.
2.
Komitet może odwołać członka Rady Funduszu przed upływem kadencji w przypadku
określonym w art. 9 ust. 1 pkt 4 oraz w razie choroby uniemożliwiającej sprawowanie
funkcji.
3.
W przypadku ustania członkostwa w Radzie Funduszu przed upływem kadencji,
Komitet powołuje nowego członka Rady Funduszu na okres do końca tej kadencji
spośród pozostałych kandydatów zgłoszonych przez uprawniony podmiot.

 
17
Oddział 3
Zasady i tryb działania Rady Funduszu

Art. 50.
1.
Pracami Rady Funduszu kieruje Przewodniczący Rady Funduszu wybierany przez Radę
Funduszu spośród jej członków w głosowaniu tajnym. Wniosek o jego odwołanie
głosowany jest łącznie z wnioskiem o powołanie wskazanego imiennie nowego
Przewodniczącego Rady Funduszu w tym samym trybie.
2.
Rada Funduszu podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy ustawowej liczby jej członków, chyba że ustawa stanowi inaczej.
3.
Uchwały Rady Funduszu podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
4.
Szczegółową organizację i tryb pracy Rady Funduszu określa regulamin uchwalony
przez Radę Funduszu i zatwierdzony przez Komitet.


Rozdział 4

Nadzór nad działalnością Funduszu

Art. 51.
1. Nadzór nad działalnością Funduszu sprawuje Komitet.
2. Komitet zatwierdza roczny plan działalności oraz roczny plan finansowy Funduszu.
3. Komitet rozpatruje i zatwierdza roczne sprawozdanie z działalności oraz roczne
sprawozdanie finansowe Funduszu.
4. Komitet wskazuje biegłego rewidenta do badania rocznego sprawozdania finansowego
Funduszu.
5. Komitet nadaje Funduszowi statut, w którym określa w szczególności:
1) szczegółowy zakres działania Funduszu,
2) organizację wewnętrzną Funduszu,
3) szczegółowe zadania organów Funduszu oraz tryb ich działania
– uwzględniając stworzenie właściwych warunków do prawidłowej realizacji zadań przez
Fundusz oraz zapewnienie jego obsługi administracyjno-biurowej.


Rozdział 5
Zasady gospodarki finansowej Funduszu

Art. 52.
1. Fundusz samodzielnie gospodaruje mieniem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w
ramach posiadanych środków, kierując się zasadą efektywnego ich wykorzystania.
2. Na koszty administracyjno-biurowe swojej działalności Fundusz można przeznaczyć nie
więcej niż 3% posiadanych środków.
3. Fundusz nie może wykonywać działalności gospodarczej.
 
Art. 53.
1. Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest roczny plan finansowy.
 
18
2. Roczny plan finansowy obejmuje w szczególności:
1) przychody, w tym dotacje z wyodrębnieniem ich rodzajów;
2) koszty operacyjne, w tym wydatki na wynagrodzenia i składki naliczane od
wynagrodzeń;
3) wydatki inwestycyjne;
4) stan środków obrotowych na początek i koniec roku obrotowego.
3. Rokiem obrotowym Funduszu jest rok kalendarzowy.
4. Fundusz prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w przepisach o
rachunkowości.
5. Roczne sprawozdanie finansowe Funduszu podlega badaniu przez biegłego rewidenta.

Art. 54.
1. Przychodami Funduszu są:
1) 25% przychodów, o których mowa w art. 25 , przekazanych przez Radę;
2) dotacje z budżetu państwa;
3) wpływy z kar, o których mowa w art. 53 i 54 ustawy o radiofonii i telewizji.
2. Fundusz publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej listę wszystkich otrzymanych
dotacji.

Art. 55.
W celu wspierania audycji i treści realizujących medialną służbę publiczną Fundusz udziela
dofinansowania przedsięwzięć medialnych, a zwłaszcza audycji lub treści realizujących
medialną służbę publiczną rozpowszechnianych za pomocą telewizji, radia, Internetu, prasy,
mediów obywatelskich oraz nowych mediów, kierując się potrzebą:
1)
wspierania edukacji, społeczeństwa obywatelskiego, tworzenia kultury i ochrony
dziedzictwa kulturowego, społeczeństwa kreatywnego;
2)
dokumentowania osiągnięć kultury;
3)
zapewnienia dostępu obywateli do rzetelnej informacji i serwisów
informacyjnych;
4)
sprawowania medialnej kontroli organów władzy publicznej.

Art. 56.
1.
Ze środków Funduszu na wytworzenie audycji i treści pierwotnie wytwarzanych w
języku polskim udziela się producentom programów audio, audiowizualnych, autorom
artykułów i tekstów dofinansowania w wysokości nie większej niż 50% budżetu
produkcji audycji lub treści. W przypadku koprodukcji międzynarodowych
dofinansowanie nie może przekroczyć 75% polskiego wkładu koprodukcyjnego i 50%
całego budżetu produkcji.
2.
Producent lub autor ubiegający się o dofinansowanie audycji lub treści ze środków
Funduszu przedstawia umowę lub list intencyjny podpisany przez wydawcę prasowego
lub nadawcę tej audycji lub treści gwarantujące ich nadanie w programie
niekodowanym lub w pakiecie podstawowym programów oferowanych przez
operatorów sieci kablowych i operatorów platform cyfrowych, niekodowanym portalu
internetowym lub nowych mediach.
3.
W przypadku audycji i treści przeznaczonych dla mediów obywatelskich
dofinansowanie może zostać udzielone na pokrycie nie więcej niż 15% kosztów stałych.
 
19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: