Poselski projekt ustawy o mediach publicznych
projekt dotyczy stworzenia stabilności instytucjonalnej i finansowej mediów publicznych poprzez zagwarantowanie niezależności od politycznych i pozaprawnych prób ingerencji oraz wypełnienie zaleceń Komitetu Ministrów Rady Europy w zakresie roli mediów publicznych w nowym środowisku cyfrowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4626
- Data wpłynięcia: 2010-07-06
- Uchwalenie:
4626
Producent lub autor ubiegający się o dofinansowanie audycji lub treści ze środków
Funduszu wyraża zgodę na umieszczenie dofinansowanej audycji lub treści w
powszechnie dostępnych zasobach Portalu Mediów Publicznych bez dodatkowego
wynagrodzenia.
5.
Dopuszcza się dofinansowanie na cykl audycji lub treści, oraz finansowanie szkoleń i
przedsięwzięć o charakterze ciągłym, których celem jest podnoszenie jakości mediów
6.
Fundusz promuje audycje i treści, których producenci lub autorzy w umowie o
dofinansowanie zobowiązują się do zezwolenia w licencji, o której mowa w art. 41 ust.
2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z
2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.4)), na ich dowolne rozpowszechnianie oraz
dowolne rozpowszechnianie ich opracowań i utworów zależnych.
Art. 57.
1.
Dofinansowanie jest udzielane w drodze umowy cywilnoprawnej.
2.
Dofinansowania nie udziela się:
1)
osobie fizycznej skazanej prawomocnym orzeczeniem za przestępstwo składania
fałszywych zeznań, przekupstwa, przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu,
obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,
systemowi bankowemu, przestępstwo skarbowe albo inne związane z naruszeniem
obowiązków wynikających z prawa autorskiego i praw pokrewnych oraz ustawy o
radiofonii i telewizji, wykonywaniem działalności gospodarczej lub popełnione w
celu osiągnięcia korzyści majątkowej;
2)
osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej niebędącej osobą prawną, w której
osoba będąca członkiem jego organów zarządzających bądź wspólnikiem została
skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo, o którym mowa w pkt 1;
3)
podmiotowi, który:
a)
posiada zaległości z tytułu należności publicznoprawnych lub
b)
pozostaje pod zarządem komisarycznym bądź znajduje się w toku likwidacji,
postępowania upadłościowego, postępowania naprawczego, lub
c)
w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o udzielenie dofinansowania
przedsięwzięcia naruszył w sposób istotny umowę zawartą z Funduszem.
3.
W umowie o dofinansowanie z Funduszu można zastrzec ograniczenia w lokowaniu
produktów w dofinansowanych audycjach lub treściach.
4.
Podmioty zawierające umowy z Funduszem wyrażają pisemną zgodę na podanie do
publicznej wiadomości danych wymaganych na podstawie niniejszej ustawy.
5.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Komitetu , określi, w
drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania dofinansowania i
ubiegania się o dofinansowanie, uwzględniając konieczność realizacji celów medialnej
służby publicznej oraz efektywnego i skutecznego wykorzystania dofinansowania
przedsięwzięcia, a także zapewnienia przejrzystości jego udzielania.
Art. 58.
1.
Otrzymujący dofinansowanie jest obowiązany wykorzystać uzyskane środki zgodnie z
celem, na jaki je uzyskał, i zgodnie z umową. Dotyczy to także odsetek bankowych od
uzyskanych środków w ramach dofinansowania.
2.
Otrzymujący dofinansowanie z Funduszu jest obowiązany przekazać Funduszowi kopię
cyfrową dofinansowanej audycji i treści.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 94, poz. 658 i Nr 121, poz.
843, z 2007 r. Nr 99, poz. 662 i Nr 181, poz. 1293 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241.
20
3.
Umowa o dofinansowanie określa termin, po upływie którego audycja lub treść, na
które udzielono dofinansowania, jest udostępniony przedszkolom, szkołom oraz
szkołom wyższym do wykorzystania w celach edukacyjnych oraz do bezpłatnego
użytku osobistego w powszechnie dostępnych zasobach Portalu Mediów Publicznych.
4.
Jeżeli udział środków niepublicznych w wytworzeniu audycji lub treści:
1)
nie przekroczył 50% budżetu przedsięwzięcia, termin, o którym mowa w ust. 3,
nie może być dłuższy niż 3 lata,
2)
przekroczył 50% budżetu przedsięwzięcia, termin, o którym mowa w ust. 3, nie
może być dłuższy niż 5 lat,
3)
przekroczył 75% budżetu przedsięwzięcia, termin, o którym mowa w ust. 3, nie
może być dłuższy niż 7 lat
– od dnia pierwszego rozpowszechnienia tej audycji lub treści.
5.
W umowie o udzielenie dotacji jednostce mediów publicznych określa się:
1)
zakres planowanych prac i termin ich realizacji;
2)
wysokość udzielonej dotacji oraz termin i sposób płatności;
3)
tryb kontroli wykonania umowy;
4)
termin i sposób rozliczenia dotacji;
5)
tryb i termin zwrotu dotacji w przypadku wykorzystania jej w niepełnej wysokości
bądź wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem.
6.
Umowa, o której mowa w ust. 5, może zawierać dodatkowe elementy, które mogą
okazać się przydatne dla zwiększenia efektywności udzielonego dofinansowania, jego
rzetelnego wykorzystania oraz rozliczenia.
Art. 59.
1.
Dyrektor Funduszu jest obowiązany do kontroli rozliczenia przychodów i kosztów
dofinansowanego przedsięwzięcia. Kontroli podlega również przebieg i sposób
realizacji przedsięwzięcia oraz prawidłowość wykorzystania otrzymanego
dofinansowania.
2.
W ramach kontroli, o których mowa w ust. 1, osoby upoważnione przez Dyrektora
Funduszu mogą badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć
znaczenie dla oceny prawidłowości wykorzystania dofinansowania, oraz żądać
udzielenia ustnie lub na piśmie informacji dotyczących wykonania przedsięwzięcia
objętego dofinansowaniem.
3.
Szczegółowy tryb i sposób przeprowadzania kontroli określa umowa o dofinansowanie.
Art. 60.
1.
Dyrektor Funduszu, po zasięgnięciu opinii Rady Funduszu, może odstąpić od umowy o
udzielenie dofinansowania w przypadku wykorzystania dofinansowania przedsięwzięcia
niezgodnie z przeznaczeniem, nieterminowego lub nienależytego wykonywania
umowy, w tym w szczególności zmniejszenia zakresu przedsięwzięcia objętego
dofinansowaniem stwierdzonego na podstawie wyników kontroli oraz oceny realizacji
wniosków i zaleceń pokontrolnych.
2.
Odstępując od umowy, Dyrektor Funduszu określa kwotę wykorzystaną niezgodnie z
przeznaczeniem wraz z ustawowymi odsetkami naliczanymi od dnia przekazania
środków, termin jej zwrotu oraz nazwę i numer konta, na które powinna być dokonana
wpłata.
Dział VI
Organizacja i zasady działania jednostek mediów publicznych
21
Rozdział 1
Zadania jednostek mediów publicznych
Art. 61.
Jednostki mediów publicznych wypełniając medialną służbę publiczną:
1)
zaspokajają obywatelskie, edukacyjne i kulturalne potrzeby odbiorców;
2)
realizują prawo dostępu obywateli do informacji publicznej;
3)
sprawują medialną kontrolę działalności władz i instytucji publicznych oraz
innych podmiotów korzystających ze środków publicznych;
4)
wspierają inicjatywy społeczeństwa obywatelskiego;
5)
przedstawiają zróżnicowaną pod względem treści i niezależną ofertę programową
w sposób bezstronny i wyważony;
6)
adresują swoją ofertę programową do całego społeczeństwa, określonych grup
społecznych oraz indywidualnych odbiorców;
7)
zapewniają wysoką jakość, innowacyjność oraz integralność przekazu;
8)
dbają o niezależność, reprezentatywność oraz pluralizm treści programów;
9)
zaspokajają inne potrzeby społeczeństwa obywatelskiego oraz odbiorców
indywidualnych w demokratycznym państwie prawnym.
Art. 62.
1.
Zadaniami jednostek mediów publicznych w zakresie wypełniania medialnej służby
publicznej są w szczególności:
1)
wspieranie postaw obywatelskich i społeczeństwa obywatelskiego oraz
uczestnictwa w pluralistycznej debacie społecznej i procesach demokratycznych;
2)
dostarczanie rzetelnej i bezstronnej informacji, ukazującej różnorodność wydarzeń
i zjawisk w kraju i za granicą;
3)
promowanie edukacji i wiedzy, w szczególności edukacji obywatelskiej,
demokratycznej, kulturalnej, patriotycznej i europejskiej;
4)
ochrona dziedzictwa kulturowego;
5)
stymulowanie kreatywności obywateli i wspieranie partycypacyjnego modelu
uczestnictwa w kulturze;
6)
prezentowanie Polski, jej regionów i wspólnot;
7)
rozwijanie produkcji audiowizualnej w języku polskim;
8)
wypełnianie innych zadań mediów publicznych w demokratycznym państwie
prawa.
2.
Jednostki mediów publicznych realizują zadania określone w ust. 1 w szczególności
przez:
1)
tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów
regionalnych oraz innych form przekazu medialnego i usług medialnych;
2)
tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych, na których
rozpowszechnianie uzyskano koncesję;
3)
budowę i eksploatację nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i
telewizyjnych;
4)
rozpowszechnianie przekazów tekstowych;
5)
prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania usług
medialnych i wykorzystywanie nowych technologii komunikacyjnych i usług;
6)
prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej, edukacyjnej i handlowej
związanej z twórczością audiowizualną, w tym eksportu i importu;
22
7)
wspieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej i medialnej oraz
działalności oświatowej;
8)
upowszechnianie wiedzy o języku polskim oraz propagowanie poprawności
języka polskiego i kultury językowej z poszanowaniem języków regionalnych;
9)
uwzględnianie potrzeb mniejszości, grup zagrożonych wykluczeniem społecznym
oraz grup o potrzebach niekomercyjnych;
10) uwzględnianie potrzeb społeczności posługującej się językiem regionalnym, w
tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych
i etnicznych oraz języku regionalnym;
11) tworzenie i rozpowszechnianie programów, treści oraz innych usług medialnych,
w tym programów rozrywkowych, prezentujących wysoki poziom artystyczny;
12) tworzenie i rozpowszechnianie programów, treści oraz innych usług medialnych
dla dzieci i młodzieży dostosowanych do ich potrzeb i etapów rozwoju, w tym
filmów, seriali i programów rozrywkowych o wysokich walorach poznawczych i
prezentujących wysoką jakość artystyczną;
13) wspieranie organizacji imprez kulturalnych, edukacyjnych, naukowych i
sportowych o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym;
14) wspieranie aktywizacji zawodowej i integracji społecznej ludzi
niepełnosprawnych, oraz innych grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, w
szczególności poprzez likwidowanie barier odbioru programów dla osób z
niepełnosprawnością narządu wzroku lub słuchu, w tym rozwijanie usług
audiodeskrypcji;
15) rozpowszechnianie, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, audycji
wyborczych;
16) działanie na rzecz likwidacji barier i obniżenia kosztów dostępu do kultury.
Rozdział 2
Programy jednostek mediów publicznych
Art. 63.
Programy i inne usługi medialne jednostek mediów publicznych powinny zaspokajać
potrzeby społeczeństwa obywatelskiego w demokratycznym państwie oraz:
1)
charakteryzować się wysoką jakością oraz poziomem artystycznym i
merytorycznym oraz najwyższymi standardami dziennikarstwa;
2)
kierować się odpowiedzialnością za słowo oraz dbałością o wiarygodność, wielość
opinii i światopoglądów oraz dobre imię publicznej radiofonii i telewizji;
3)
sprzyjać swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli oraz formowaniu się
opinii publicznej i społeczeństwa obywatelskiego;
4)
umożliwiać obywatelom i ich organizacjom uczestniczenie w życiu publicznym
poprzez promowanie rozmów i debat społecznych w różnych środowiskach,
prezentowanie zróżnicowanych poglądów i stanowisk oraz wykonywanie prawa
do kontroli i krytyki medialnej;
5)
służyć rozwojowi kultury, nauki i oświaty, ze szczególnym uwzględnieniem
polskiego dorobku intelektualnego i artystycznego oraz ochrony dziedzictwa
kulturowego;
6)
respektować chrześcijański system wartości, za podstawę przyjmując uniwersalne
zasady etyki;
7)
dostarczać treści dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach, w
tym na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą,
przedstawiającym Polskę innym krajom, a tych krajów – Polsce;
23
8)
służyć kształtowaniu postaw prozdrowotnych;
9)
służyć zwalczaniu patologii społecznych.
Rozdział 3
Organizacja jednostek mediów publicznych
Art. 64.
Jednostkami mediów publicznych są:
1)
jednostki telewizji publicznej;
2) jednostki radiofonii publicznej;
3)
Portal Mediów Publicznych oraz jego oddziały;
4)
inne jednostki mediów publicznych tworzone przez Radę w trybie określonym w
art. 65 ust.2
Art. 65.
1.
Jednostki mediów publicznych tworzą i rozpowszechniają odpowiednio ogólnokrajowe
lub regionalne programy telewizyjne lub radiowe, programy dla odbiorców za granicą
oraz programy wyspecjalizowane, na które uzyskały koncesję, w tym w szczególności
programy informacyjnego i poświęcone kulturze.
2.
Jednostki mediów publicznych tworzy, łączy lub likwiduje Rada za zgodą Komitetu,
kierując się interesem publicznym, w tym zaspokajaniem potrzeb regionalnych, a także
zmianami technologicznymi w mediach, przy uwzględnieniu obowiązku istnienia
jednostki mediów publicznych w każdym z województw.
Art. 66.
1.
Jednostki mediów publicznych są państwowymi osobami prawnymi, działającymi na
podstawie przepisów ustawy i postanowień opartego na niej statutu.
2.
Rada nadaje jednostce mediów publicznych statut, w którym określa:
1)
siedzibę jednostki mediów publicznych;
2)
szczegółowe zasady i tryb działania;
3)
organizację wewnętrzną;
4)
szczegółowe zadania dyrektora jednostki mediów publicznych ;
5)
liczbę zastępców dyrektora jednostki mediów publicznych.
3.
Rada może postanowić, że obsługę administracyjną-biurową dwu lub więcej jednostek
mediów publicznych posiadających siedzibę w tej samej miejscowości zapewniać będą
właściwe komórki organizacyjne tylko jednej z tych jednostek; w takim przypadku w
statucie tej jednostki określa się także szczegółowe zasady i tryb realizacji przez nie
zadań na rzecz innych jednostek.
4.
Statut podlega opublikowaniu w Biuletynie Informacji Publicznej.
5.
Jednostki mediów publicznych mogą wykonywać działalność gospodarczą w zakresie
określonym w statucie.
Art. 67.
1.
Ogólnopolska jednostka telewizji publicznej może posiadać oddziały, które mają swoje
siedziby w miastach wojewódzkich.
2.
Jednostka, o której mowa w ust. 1, może także nadawać programy regionalne.
Rozdział 4
Dyrektorzy jednostek mediów publicznych
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4626
› Pobierz plik