Poselski projekt ustawy o mediach publicznych
projekt dotyczy stworzenia stabilności instytucjonalnej i finansowej mediów publicznych poprzez zagwarantowanie niezależności od politycznych i pozaprawnych prób ingerencji oraz wypełnienie zaleceń Komitetu Ministrów Rady Europy w zakresie roli mediów publicznych w nowym środowisku cyfrowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4626
- Data wpłynięcia: 2010-07-06
- Uchwalenie:
4626
Po upływie kadencji Rady lub w razie odwołania członków Rady w trybie określonym
w ust. 1, członkowie Rady pełnią swoje funkcje do czasu wyboru nowych członków
Rady.
Rozdział 3
Zasady i tryb działania Rady
Art. 21.
1.
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady, w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak
niż dwa razy w miesiącu.
2.
Na wniosek co najmniej dwóch członków Rady, Przewodniczący zwołuje posiedzenie
Rady w terminie wskazanym przez wnioskodawców.
3.
Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
4.
Uchwały Rady podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
5.
Szczegółową organizację i tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę i
zatwierdzony przez Komitet.
Art. 22.
1.
Członkom Rady, w okresie pełnienia funkcji, przysługuje miesięczne uposażenie w
wysokości ustalonej przez Komitet.
2.
Komitet, ustalając wysokość uposażenia, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia w
szczególności wykształcenie i kompetencje, pozycję zawodową, zakres
odpowiedzialności wynikający z udzielonych członkowi Rady upoważnień do
podejmowania czynności w imieniu Rady oraz pełnioną funkcję w Radzie.
3.
Wysokość miesięcznego uposażenia, o którym mowa w ust. 1, nie może być większa
niż połowa wynagrodzenia podsekretarza stanu.
Art. 23.
1.
Rada wykonuje swoje działania przy pomocy Biura Rady.
2.
Biuro Rady zapewnia administracyjną obsługę prac Kolegium , Komitetu oraz Instytutu
Mediów Publicznych.
3.
Organizację i tryb działania Biura Rady określa regulamin uchwalony przez Radę i
zatwierdzony przez Komitet, w którym określa się w szczególności wewnętrzną
organizację Biura Rady, uwzględniając potrzebę utworzenia odrębnych komórek
organizacyjnych dla obsługi organów i Instytutu, o których mowa w ust. 2.
Rozdział 4
Zasady gospodarki finansowej Rady
Art. 24.
1.
Rada samodzielnie gospodaruje mieniem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w
ramach posiadanych środków, kierując się zasadą efektywnego ich wykorzystania.
2.
Na koszty administracyjno-biurowe działalności Rada może przeznaczyć nie więcej niż
3% jej przychodów.
3.
Rada nie może wykonywać działalności gospodarczej.
10
Art. 25.
Przychodami Rady są:
1)
wpływy z powszechnej opłaty audiowizualnej oraz odsetek za zwłokę w jej
uiszczeniu lub wniesieniu;
2)
wpływy z trójstronnych kontraktów samorządowych;
3)
odsetki bankowe od środków zgromadzonych na rachunku Rady.
Art. 26.
Przychody, o których mowa w art. 25 przeznacza się na:
1)
dofinansowanie działalności jednostek mediów publicznych;
2)
koszty działalności Rady, w szczególności koszty amortyzacji, koszty związane
z utrzymaniem nieruchomości, koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi, diet i
zwroty kosztów podróży;
3)
koszty realizacji zadań przez Fundusz;
4)
koszty działalności Komitetu oraz Instytutu Mediów Publicznych;
5)
wydatki na zakup towarów i usług;
6)
wydatki na inwestycje;
7)
wydatki na działalność szkoleniową;
8)
koszty innych zadań w zakresie określonym w ustawie;
9)
inne koszty wynikające z odrębnych przepisów.
Art. 27.
1.
Dofinansowania jednostki mediów publicznych udziela się w formie dotacji.
2.
Jednostki mediów publicznych składają plany finansowe wraz z wnioskami o
dofinansowanie w terminie określonym przez Radę.
3.
Rada, nie później niż w terminie 14 dni przed podjęciem uchwały o podziale środków
między jednostki mediów publicznych, przedstawia Komitetowi oraz podaje do
wiadomości publicznej projekt podziału środków wraz z uzasadnieniem.
4.
Wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji powinien zawierać w
szczególności:
1)
opis zaplanowanego przedsięwzięcia;
2)
określenie wysokości i formy wnioskowanego dofinansowania;
3)
budżet przedsięwzięcia, ze wskazaniem źródeł finansowania, w tym wysokości i
źródeł własnego wkładu finansowego oraz wysokości i źródeł wkładu
finansowego pochodzącego ze środków publicznych;
4)
termin realizacji przedsięwzięcia.
5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady , określi, w drodze
rozporządzenia, informacje i dokumenty niezbędne dla rozpatrzenia wniosku, o którym mowa
w ust. 2, mając na uwadze konieczność zapewnienia prawidłowej oceny przedsięwzięcia
mającego być przedmiotem dofinansowania.
Art. 28.
1.
Rada tworzy:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz rezerwowy;
3)
inne fundusze, jeżeli obowiązek ich utworzenia wynika z odrębnych przepisów.
11
2.
Fundusz statutowy odzwierciedla wartość mienia otrzymanego przez Radę w związku z
jego utworzeniem.
3.
Fundusz statutowy zwiększa się o:
1)
dotacje celowe na inwestycje służące realizacji zadań Rady;
2)
wartość mienia otrzymanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych
organów lub na podstawie odrębnych przepisów;
3)
zysk netto, z uwzględnieniem ust. 5.
4.
Fundusz statutowy zmniejsza się o:
1)
wartość mienia przekazanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych
organów lub na podstawie odrębnych przepisów;
2)
straty netto nieznajdujące pokrycia w funduszu rezerwowym.
5.
Fundusz rezerwowy tworzy się z zysku netto. Odpis na fundusz rezerwowy nie może
być niższy niż 10% zysku netto. Rada może zaniechać odpisu, gdy stan funduszu
rezerwowego przekroczy równowartość 2% kosztów działalności Rady w roku
obrotowym.
6.
Fundusz rezerwowy przeznacza się na pokrycie straty netto.
Art. 29.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Rady jest roczny plan finansowy.
2.
Roczny plan finansowy obejmuje w szczególności:
1)
przychody, w tym dotacje z wyodrębnieniem ich rodzajów;
2)
koszty operacyjne, w tym wydatki na wynagrodzenia i składki naliczane od
wynagrodzeń;
3)
wydatki inwestycyjne;
4)
środki przyznane jednostkom mediów publicznych, w ramach dofinansowania, o
którym mowa w art. 27 ust. 1;
5)
stan środków obrotowych na początek i koniec roku obrotowego.
3.
Rokiem obrotowym Rady jest rok kalendarzowy.
4.
Rada prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości.
Art. 30.
1. Rada opracowuje projekt planu finansowego Rady i przedstawia go, w celu
zaopiniowania Komitetowi, w terminie do dnia 15 czerwca roku poprzedzającego rok,
którego dotyczy ten plan.
2. Niewydanie przez Komitet opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie do dnia 7 lipca
uważa się za równoznaczne z wydaniem pozytywnej opinii.
3. Przewodniczący Rady po rozpatrzeniu opinii, o której mowa w ust. 1, jeżeli została
wydana, sporządza plan finansowy Rady i przekazuje go wraz z tą opinią w terminie do
dnia 1 sierpnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan, Radzie oraz
Komitetowi.
4. Rada zatwierdza plan finansowy Rady w terminie do dnia 14 sierpnia roku
poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan, z tym że plan finansowy Rady w części
dotyczącej kosztów finansowania działalności Rady jest zatwierdzany przez Komitet.
5. W przypadku niezatwierdzenia planu finansowego Rady, w terminie, o którym mowa w
ust. 4, Rada działa na podstawie planu finansowego, o którym mowa w ust. 3.
6. W przypadku zaistnienia sytuacji, których nie można było przewidzieć w chwili
zatwierdzenia albo ustalenia planu finansowego, można dokonać jego zmiany. Przepisy
ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.
12
Art. 31.
1. Przewodniczący Rady sporządza roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego
Rady, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od zakończenia roku, którego dotyczy
sprawozdanie.
2. Rada przyjmuje sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 30 dni od dnia jego
otrzymania oraz niezwłocznie przekazuje je Komitetowi.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Komitet w terminie
30 dni od dnia jego otrzymania.
4. Sprawozdanie publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej Rady.
Art. 32.
1. Sprawozdanie finansowe Rady, o którym mowa w art. 45 ustawy z dnia 29 września
1994 r. o rachunkowości, sporządza Przewodniczący Rady.
2. Sprawozdanie finansowe, o którym mowa w ust. 1, podlega badaniu przez biegłego
rewidenta.
Art. 33.
1. Rada przedstawia corocznie do dnia 30 kwietnia Komitetowi sprawozdanie ze swojej
działalności za rok poprzedni.
2. Komitet, w drodze uchwały, przyjmuje albo odrzuca sprawozdanie, o którym mowa w
ust. 1. Uchwała o przyjęciu sprawozdania może zawierać uwagi i zastrzeżenia.
Rozdział 5
Instytut Mediów Publicznych
Art. 34.
Tworzy się Instytut Mediów Publicznych, zwany dalej „Instytutem”, jako organ
opiniodawczo-doradczy:
1) Rady w sprawach analizy i oceny sposobu realizacji zadań programowych oraz
efektów działania programowych jednostek mediów publicznych w zakresie
wypełniania medialnej służby publicznej;
2) Funduszu w sprawach zleconych w odniesieniu do oceny przedsięwzięć z zakresu
produkcji audycji i treści realizujących medialną służbę publiczną dofinansowanych
ze środków Funduszu.
Art. 35.
1. Do zadań Instytutu należy planowanie, organizowanie, nadzór merytoryczny oraz analiza
badań nad jakością, stopniem realizacji medialnej służby publicznej (pożytecznością) i
oglądalnością programów i audycji nadawanych przez jednostki mediów publicznych, a
w szczególności:
1) badanie zgodności udostępnionych publicznie audycji z zakładanymi celami
programowymi oraz medialną służbą publiczną jednostek mediów publicznych;
2) wykonywanie analizy merytorycznej i warsztatowej audycji o kluczowym znaczeniu
dla realizacji zadań jednostek publicznej radiofonii i telewizji;
13
3) badanie reakcji odbiorców na poszczególne audycje, cykle programowe oraz
stopniem realizacji założonych celów programowych;
4) badanie jakości i wartości artystycznej reklam emitowanych przez media publiczne;
5) badanie innych spraw związanych z działalnością programową mediów publicznych;
6) przeprowadzanie co najmniej raz w roku badania oceniającego poszczególne
jednostki mediów publicznych wśród odbiorców;
7) przeprowadzanie co najmniej jeden raz w trakcie kadencji Rady kompleksowego
badania mediów publicznych oraz kierunku ich rozwoju.
2. Wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut są jawne.
3. Instytut działa na podstawie wieloletniego planu zadań, obejmującego okres pięciu lat,
określanego przez Radę po zasięgnięciu opinii Komitetu.
Art. 36.
1. Instytutem kieruje Dyrektor Instytutu powoływany przez Radę spośród osób wyłonionych
w drodze konkursu.
2. Dyrektorem Instytutu może zostać osoba, która spełnia wymagania określone w art. 4
ust. 1 oraz posiada stopień naukowy doktora, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3.
Art. 37
1. Funkcji Dyrektora Instytutu nie można łączyć z wszelką działalnością zarobkową, z
wyjątkiem pracy dydaktyczno-naukowej w charakterze nauczyciela akademickiego lub
pracy twórczej.
2. Do wynagradzania Dyrektora Instytutu nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 3 marca
2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr
26, poz. 306, z późn. zm.2).
Art. 38
1. Konkurs na Dyrektora Instytutu przeprowadza się w trybie i na zasadach określonych w
ustawie, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Powołana przez Radę komisja konkursowa, po przeprowadzeniu drugiego etapu
konkursu, o którym mowa w art. 7 ust. 4, przedstawia Radzie nie mniej niż dwóch i nie
więcej niż trzech kandydatów, uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich
wymagań określonych w ogłoszeniu o konkursie, spośród których Rada powołuje
Dyrektora Instytutu.
Art. 39.
Szczegółowy zakres działania Instytutu oraz jego organizację wewnętrzną określa statut
nadany przez Radę.
Dział V
Fundusz Mediów Publicznych
2) Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r.
Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 60, poz. 535 i Nr 180, poz. 1759 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1207.
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4626
› Pobierz plik