Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego i niektórych innych ustaw
projekt dotyczy dostosowania prawa do decyzji Rady o stosowaniu zasady wzajemnego uznawania wyroków skazujących na karę pozbawienia wolności lub inny środek polegajacy na pozbawieniu wolności oraz wykonywanie tych kar bezpośrednio na podstawie orzeczeń sadów innych państw członkowskich UE a także implementacji decyzji o stosowaniu zasady wzajemnego uznawania wyroków i decyzji w sprawie zawieszenia lub warunkowego zwolnienia w celu nadzorowania przestrzegania warunków zawieszenia i obowiazków wynikajacych z kar alternatywnych (ramowa decyzja o probacji)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4583
- Data wpłynięcia: 2011-08-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy o prokuraturze oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
4583
UZASADNIENIE
Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 611tb § 5 ustawy z dnia
6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.),
przewidującej określenie przez Ministra Sprawiedliwości wzoru zawiadomienia osoby
skazanej na karę pozbawienia wolności o przekazaniu wyroku do wykonania w państwie
członkowskim Unii Europejskiej.
Wzór zawiadomienia jest zawarty w załączniku do implementowanej decyzji ramowej
Rady 2008/909/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. o stosowaniu zasady wzajemnego
uznawania do wyroków skazujących na karę pozbawienia wolności lub inny środek
polegający na pozbawieniu wolności – w celu wykonania tych wyroków w Unii Europejskiej.
Ponieważ decyzja ramowa jest instrumentem prawnym niewywołującym skutku
bezpośredniego, konieczne jest jego wdrożenie do porządku wewnętrznego za pomocą
prawnie wiążącego aktu krajowego.
W niniejszym rozporządzeniu zdecydowano się zastosować metodę prostego
i dosłownego powtórzenia wzoru zawiadomienia określonego w decyzji ramowej. Ze względu
na standardowy i ściśle techniczny charakter tego dokumentu, wskazane było wierne
odzwierciedlenie treści załącznika do decyzji ramowej w niniejszym rozporządzeniu.
Zastosowanie takiej metody ma na celu zapobiegnięcie ryzyku zniekształceń
terminologicznych, jakie mogłyby powstać przy próbie jego konwersji i dostosowaniu jego
literalnej treści do prawa krajowego i polskiej nomenklatury prawnej.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływało rozporządzenie
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało bezpośredni wpływ na
funkcjonowanie sądów i prokuratorów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt nie był konsultowany społecznie, gdyż ma charakter ściśle techniczny. Nie przewiduje
się przeprowadzenia tego rodzaju konsultacji.
3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, rynek pracy,
konkurencyjno ć gospodarki i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych oraz na rynku pracy,
pozostanie też bez wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
5. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem europejskim, a w szczególności z decyzją ramową Rady
2008/909/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. o stosowaniu zasady wzajemnego uznawania do
wyroków skazujących na karę pozbawienia wolności lub inny środek polegający na
pozbawieniu wolności – w celu wykonania tych wyroków w Unii Europejskiej.
26-08-aa
4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWO CI
z dnia
w sprawie okre lenia zasad współpracy prokuratury z Eurojust
Na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U.
z 2008 r., Nr 7, poz. 39, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział I
Przepis ogólny
§ 1. Rozporządzenie określa sposób realizacji zadań związanych ze współpracą prokuratury
z Eurojust, w szczególności zasady wymiany informacji między państwami członkowskimi
Eurojust i jego organami, realizacji wniosków o pomoc prawną, ochrony przetwarzanych
danych osobowych i bezpieczeństwa przetwarzanych danych.
Rozdział II
Przedstawiciel krajowy w Eurojust
Oddział 1
Wyznaczanie przedstawiciela krajowego Eurojust
§ 2. Przedstawiciel krajowy Eurojust jest wyznaczany spośród prokuratorów powszechnych
jednostek prokuratury przez Prokuratora Generalnego na wniosek Dyrektora Departamentu do
spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji w Prokuraturze Generalnej. Obsługę
przedstawiciela krajowego zapewnia Biuro Prokuratora Generalnego.
§ 3. Kadencja przedstawiciela krajowego trwa cztery lata. Kadencja może zostać przedłużona
przez Prokuratora Generalnego na dalszy okres, nie dłuższy niż dwa lata.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 26,
poz. 156 i 157, Nr 56, poz. 459, Nr 178, poz. 1375, Nr 190, poz. 1474, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223, poz. 1777;
z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 53, poz. 273
§ 4. Przedstawiciel krajowy może zostać odwołany przed końcem kadencji po uprzednim
poinformowaniu Rady Eurojust i wskazaniu przyczyn odwołania.
§ 5. Jeżeli przedstawiciel krajowy jest przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym
Eurojust, jego kadencja zostaje automatycznie przedłużona na okres pełnienia funkcji.
Oddział 2
Zadania i uprawnienia przedstawiciela krajowego Eurojust
§ 6. Przedstawiciel krajowy pośredniczy w przekazywaniu wszelkich informacji pomiędzy
Eurojust, a państwami członkowskimi.
§ 7. Przedstawiciel krajowy ma prawo uzyskania informacji zawartych w Systemie Informacji
Policji, Systemie Informacji Prokuratury, Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej
u Krajowego Rejestru Karnego na zasadach przewidzianych dla prokuratorów.
§ 8. Przedstawiciel krajowy może przyjmować wnioski i decyzje dotyczące współpracy
sądowej, w tym także dotyczące instrumentów służących wdrożeniu zasady wzajemnego
uznawania, jak również ułatwiać i monitorować wnioski i decyzje, przekazywać je, ułatwiać
i monitorować ich wykonanie oraz dostarczać dodatkowych informacji dotyczących ich
wykonania.
§ 9. Przedstawiciel krajowy może występować do właściwych organów o podjęcie środków
uzupełniających, tak by wniosek o współpracę sądową został wykonany w całości, jeżeli
wniosek został wykonany częściowo lub w stopniu niewystarczającym.
§ 10. W porozumieniu z właściwymi organami lub na ich wniosek przedstawiciel krajowy
w indywidualnych przypadkach w ramach swoich uprawnień może:
1) wydawać i uzupełniać wnioski i decyzje dotyczące współpracy sądowej, w tym także
dotyczące instrumentów służących wdrożeniu zasady wzajemnego uznawania;
2) wykonywać wnioski i decyzje dotyczące współpracy sądowej, w tym także dotyczące
instrumentów służących wdrożeniu zasady wzajemnego uznawania;
3) nakazać podjęcie czynności postępowania karnego uznanych za niezbędne podczas
koordynacyjnego spotkania zorganizowanego przez Eurojust;
2
4) wydawać zgodę i koordynować przeprowadzanie dostaw niejawnie nadzorowanych.
§ 11. 1. Przedstawiciel krajowy w przypadkach niecierpiących zwłoki i w sytuacjach, gdy nie
może odpowiednio szybko ustalić właściwych organów krajowych lub nawiązać z nimi
kontaktu – ma prawo:
1) wydawać zgodę i koordynować przeprowadzanie dostaw niejawnie nadzorowanych;
2) wykonywać wnioski lub decyzje dotyczące współpracy sądowej, w tym także dotyczące
instrumentów służących wdrożeniu zasady wzajemnego uznawania.
2. Po ustaleniu właściwych organów krajowych lub skontaktowaniu się z nimi, przedstawiciel
krajowy informuje je o wykonaniu uprawnień, o których mowa w niniejszym przepisie.
§ 12. Przedstawiciel krajowy jest uprawniony do wystąpienia z wnioskiem do organów
właściwych do wykonywania uprawnień, o których mowa w § 10 i § 11.
§ 13. 1. Przedstawiciel krajowy ma prawo uczestniczyć w tworzeniu i w pracach wspólnych
zespołów śledczych zgodnie z art. 13 Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych
pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej lub zgodnie z decyzją ramową Rady
2002/465/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnych zespołów dochodzeniowo-
-śledczych.
2. W razie uczestniczenia przez przedstawiciela krajowego we wspólnym zespole
śledczym, którego działania dotyczą Polski i są finansowane ze środków Wspólnoty na mocy
stosownych instrumentów finansowych, wskazuje się, czy przedstawiciel krajowy uczestniczy
w pracach wspólnego zespołu śledczego jako prokurator, czy w imieniu Eurojust.
Rozdział III
Krajowy system koordynacyjny Eurojust i krajowy korespondent Eurojust
Oddział 1
Krajowy system koordynacyjny Eurojust
§ 14. Tworzy się krajowy system koordynacyjny Eurojust.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4583
› Pobierz plik