Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych
projekt dotyczy transpozycji do polskiego prawa przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub trybu informowania pracowników i konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach lub grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4530
- Data wpłynięcia: 2011-08-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych
- data uchwalenia: 2011-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 213, poz. 1265
4530
pracowników do informowania i konsultacji w tych krajach, których
planowana decyzja ma dotyczyć.
Jednocześnie proponuje się przyjęcie rozwiązania, zgodnie z którym przekazywanie
informacji i konsultacji wobec pracowników zatrudnionych w Polsce będzie się
odbywało na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r.
o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79,
poz. 550, z późn. zm.). Jeżeli u danego pracodawcy nie działa rada pracowników –
informowanie i konsultację przeprowadza się z przedstawicielami wybranymi w trybie
przyjętym u danego pracodawcy. Natomiast w stosunku do pracowników
zatrudnionych w innych państwach członkowskich będą stosowane zasady określone
przez ustawodawstwo lub praktykę tego państwa członkowskiego.
27) Ze względu na brzmienie art. 10 ust. 4 dyrektywy 2009/38/WE, zgodnie z którym
członkowie europejskiej rady zakładowej mają dostęp do szkoleń bez utraty prawa do
wynagrodzenia, zachodzi konieczność dodania w art. 34 ust. 1 (art. 1 pkt 20 projektu
ustawy) wyrazów: „z zachowaniem prawa do wynagrodzenia”.
5. Tabelaryczne zestawienie przepisów prawa Unii Europejskiej, których wdrożenie jest
celem projektu ustawy dostosowawczej dołączono do uzasadnienia jako odrębny
dokument.
6. Wyjaśnienia dotyczące terminu wejścia w życie ustawy dostosowawczej
1) Z uwagi na wprowadzone przepisami dyrektywy 2009/38/WE istotne zmiany dotyczące
zarówno treści porozumienia o ustanowieniu europejskiej rady, jak i zakresu obowiązku
informacyjno-konsultacyjnego, na wniosek European Trade Union Confederation (ETUC)
i Business Europe, wprowadzono w art. 14 dyrektywy 2009/38/WE przepisy przejściowe,
dopuszczające niestosowanie znowelizowanych przepisów do porozumień zawartych na
podstawie przepisów dyrektywy 94/45/WE.
Dyrektywa 94/45/WE przewidywała możliwość zawarcia porozumienia opartego na art. 6
tej dyrektywy, określającego szczegółowe sposoby informowania i konsultowania
pracowników przez utworzenie europejskiej rady zakładowej. Dopuszczała jednocześnie
w art. 13 ust. 1 możliwość niezawierania takiego porozumienia w sytuacji, gdy przed
dniem 22 września 1996 r. istniały w przedsiębiorstwie lub grupie przedsiębiorstw
16
o zasięgu wspólnotowym procedury lub porozumienia, przewidujące ponadnarodowe
informowanie i konsultowanie, obejmujące wszystkich pracowników. Przepis przejściowy
dyrektywy 94/45/WE zawarty w art. 13 ust. 2 przewidywał, że jeżeli porozumienia
zawarte przed dniem 22 września 1996 r. wygasną, strony porozumienia mogą wspólnie
zadecydować o ich odnowieniu.
Art. 14 dyrektywy 2009/38/WE wprowadza możliwość wyłączenia stosowania
przepisów dyrektywy 2009/38/WE w stosunku do porozumień zawartych na podstawie:
⎯ art. 13 ust. 1 dyrektywy 94/45/WE przewidujących ponadnarodowe informowanie
i konsultowanie lub porozumień zawartych na podstawie art. 3 ust. 1 dyrektywy
94/45/WE przewidujących ponadnarodowe informowanie i konsultowanie,
renegocjowanych ze względu na zmiany w strukturze przedsiębiorstwa lub
przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym,
⎯ art. 6 dyrektywy 94/45/WE, podpisanych lub zmienionych w okresie między
dniem 5 czerwca 2009 r. a dniem 5 czerwca 2011 r.
Partnerzy społeczni mogą zatem zawrzeć w okresie między dniem 5 czerwca 2009 r.
a dniem 5 czerwca 2011 r. nowe porozumienie lub renegocjować wcześniej zawarte. Do
wskazanych porozumień zastosowanie będą miały przepisy krajowe stanowiące
transpozycję dyrektywy 94/45/WE, a nie przepisy stanowiące transpozycję dyrektywy
2009/38/WE. Jeżeli jednak w tym dwuletnim okresie partnerzy społeczni nie renegocjują
porozumienia, wówczas będą zobligowani do stosowania przepisów stanowiących
transpozycję dyrektywy 2009/38/WE.
Podkreślenia wymaga, że celem tej regulacji jest umożliwienie dalszego obowiązywania
ww. porozumień oraz uniknięcie obowiązku ich renegocjacji, a tym samym dostosowania
do nowych wymagań określonych dyrektywą 2009/38/WE. Zatem przedsiębiorstwo lub
12) Zgodnie z art. 14 dyrektywy 2009/38/WE:
1. Bez uszczerbku dla art. 13, obowiązki wynikające z niniejszej dyrektywy nie mają zastosowania do
przedsiębiorstw lub grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, w których:
a) zawarto zgodnie z art. 13 ust. 1 dyrektywy 94/45/WE lub z art. 3 ust. 1 dyrektywy 97/74/WE umowę lub
umowy obejmujące wszystkich pracowników i przewidujące ponadnarodowe informowanie pracowników
i konsultowanie się z nimi lub dostosowano tego rodzaju umowy ze względu na zmiany struktury
przedsiębiorstw lub grup przedsiębiorstw
albo
b) umowa zawarta zgodnie z art. 6 dyrektywy 94/45/WE została podpisana lub zmieniona w okresie między
dniem 5 czerwca 2009 r. a dniem 5 czerwca 2011 r.
Prawo krajowe mające zastosowanie w chwili podpisania lub zmiany umowy ma nadal zastosowanie do
przedsiębiorstw lub grup przedsiębiorstw, o których mowa w akapicie pierwszym lit. b).
2. Z chwilą wygaśnięcia umów wymienionych w ust. 1 strony umów mogą wspólnie zadecydować o ich
odnowieniu lub zmianie. W pozostałych przypadkach obowiązują przepisy niniejszej dyrektywy.
17
grupa przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, korzystające z wyłączenia wskazanego
w art. 14 dyrektywy 2009/38/WE będą uprawnione, aby po dniu 6 czerwca 2011 r. nadal
stosować przepisy będące transpozycją dyrektywy 94/45/WE. Cel ten został wskazany
w motywach 39 i 41 dyrektywy 2009/38/WE.
Wobec powyższego proponuje się wprowadzenie przepisu przejściowego,
zgodnie z którym do przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu
wspólnotowym, w których w okresie od dnia 5 czerwca 2009 r. do dnia 5 czerwca 2011 r.,
zawarte zostały porozumienia na podstawie art. 18 i 19 ustawy o europejskich radach
zakładowych, stosuje się przepisy dotychczasowe. W związku z tym, że ww. art. 14 ust.
1 lit. b dyrektywy 2009/38/WE odsyła do art. 6 dyrektywy 94/45/WE, który został
transponowany do polskiego porządku prawnego w art. 18 i 19 ustawy przepis
przejściowy musi wskazywać te dwa artykuły.
W art. 14 ust. 1 lit. a dyrektywy 2009/38/WE wymaga wdrożenia jedynie druga część
przepisu zaczynająca się od wyrazów: „lub dostosowano tego rodzaju umowy ze względu
na zmiany struktury przedsiębiorstw lub grup przedsiębiorstw”. Pierwsza cześć przepisu
art. 14 ust. 1 lit. a dyrektywy 2009/38/WE została zaimplementowana w art. 38 ust. 1
zdanie 1 ustawy. W rezultacie przepis przejściowy określa, że do przedsiębiorstwa lub
grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, w których ze względu na zmiany
struktury przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw zostało zmienione porozumienie,
o którym mowa w art. 38 ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 14 ust. 2 dyrektywy 2009/38/WE wprowadza możliwość niestosowania przepisów
dyrektywy 2009/38/WE do ww. porozumień, o ile przed terminem ich wygaśnięcia strony
wspólnie zdecydują o ich odnowieniu lub zmianie. W związku z powyższym proponuje
się, aby przepis transponujący art. 14 ust. 2 dyrektywy 2009/38/WE otrzymał następujące
brzmienie: „3. Do porozumień, o których mowa w ust. 1 i 2, które przed terminem ich
wygaśnięcia, zostaną zmienione lub zostanie przedłużony okres ich obowiązywania,
stosuje się przepisy dotychczasowe.”.
Jednocześnie należy wskazać, że stosownie do art. 5 ust. 2 ustawy o europejskich radach
zakładowych zarząd centralny jest obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do
spraw pracy porozumienie o ustanowieniu europejskiej rady zakładowej lub ustaleniu
sposobu informowania pracowników i konsultacji z pracownikami bądź informację
o utworzeniu europejskiej rady zakładowej. Do chwili obecnej do urzędu obsługującego
18
ministra właściwego do spraw pracy nie wpłynęła żadna informacja o zawarciu takich
porozumień.
2) W celu określenia sposobu działania specjalnego zespołu negocjacyjnego powołanego
przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej proponuje się wprowadzenie przepisu
przejściowego – art. 3 projektu ustawy – zgodnie z którym, specjalny zespół negocjacyjny
powołany przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej działa do czasu zawarcia
porozumienia o ustanowieniu europejskiej rady zakładowej lub ustaleniu sposobu
informowania pracowników i konsultacji z pracownikami, nie dłużej niż przez okres 3 lat
od dnia podjęcia inicjatywy przez zarząd centralny lub złożenia przez pracowników
wniosku zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o europejskich radach zakładowych.
Podkreślenia wymaga, że ograniczenie czasu działania specjalnego zespołu
negocjacyjnego na dotychczasowych zasadach pozostaje w związku z regulacją art. 20
pkt 3 ustawy o europejskich radach zakładowych. Przywołany art. 20 pkt 3 ustawy
o europejskich radach zakładowych ogranicza okres prowadzonych negocjacji do 3 lat.
3) W celu określenia sposobu działania europejskiej rady zakładowej powołanej przed dniem
wejścia w życie ustawy nowelizującej proponuje się wprowadzenie przepisu
przejściowego – art. 4 projektu ustawy – zgodnie z którym europejska rada zakładowa
powołana przed dniem wejścia w życie ustawy działa do końca kadencji.
4) Transpozycja dyrektywy 2009/38/WE powinna być dokonana do dnia 5 czerwca 2011 r.
W związku z powyższym proponuje się, aby ustawa nowelizująca weszła w życie po
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
19
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziaływać ma projektowana ustawa
Projektowane regulacje obejmą:
1) przedsiębiorstwa i grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, których zarząd
centralny będzie miał siedzibę w Polsce;
2) przedsiębiorstwa i grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, których zarząd
centralny, nie mając siedziby w państwie członkowskim, wyznaczy swojego
przedstawiciela z siedzibą w Polsce;
3) przedsiębiorstwa i grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, których zarząd
centralny, nie mając siedziby w państwie członkowskim i nie wyznaczając
przedstawiciela w państwie członkowskim, posiada w Polsce zakład pracy wchodzący
w skład takiego przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwo wchodzące w skład takiej grupy,
w których zatrudnia się największą liczbę pracowników zatrudnionych w państwach
członkowskich w danym przedsiębiorstwie lub grupie przedsiębiorstw o zasięgu
wspólnotowym;
4) reprezentatywne organizacje związkowe i organizacje pracodawców, tj.:
a) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
b) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
c) Forum Związków Zawodowych,
d) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
e) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
f) Business Centre Club – Związek Pracodawców,
g) Związek Rzemiosła Polskiego.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projektowana ustawa została zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej (na stronie
internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.mpips.gov.pl) zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). aden
podmiot nie zgłosił, w trybie wyżej wymienionej ustawy, zainteresowania udziałem
w pracach nad przedmiotowym projektem.
Projekt ustawy został, na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach
zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.) oraz art. 16 ustawy z dnia
23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.),
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4530
› Pobierz plik