eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych

projekt dotyczy transpozycji do polskiego prawa przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub trybu informowania pracowników i konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach lub grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4530
  • Data wpłynięcia: 2011-08-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych
  • data uchwalenia: 2011-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 213, poz. 1265

4530

porozumienia zawieranego między specjalnym zespołem negocjacyjnym a zarządem
centralnym. Wprowadzone zmiany dotyczą zapewnienia zrównoważonej reprezentacji
pracowników pod względem działalności zawodowej, kategorii pracowników oraz płci,
zasady powoływania prezydium, określenia metody powiązania informowania

i konsultowania między europejską radą zakładową a krajowymi organami
reprezentującymi pracowników, warunków i trybu renegocjacji porozumienia,

w przypadku gdy dochodzi do zmian w strukturze przedsiębiorstwa lub grupy
przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, a także obowiązkowej formy pisemnej
porozumienia. Proponuje się zatem wprowadzenie następujących zmian do art. 19
ustawy:
a) nadanie nowego brzmienia ust. 1 pkt 2 tak, aby porozumienie między zarządem
centralnym a specjalnym zespołem negocjacyjnym zapewniało, w miarę
możliwości, zrównoważoną reprezentację pracowników w europejskiej radzie
zakładowej pod względem tak działalności zawodowej, kategorii pracowników,
jak i płci (art. 1 pkt 10 lit. a tiret pierwsze projektu ustawy).
Ponadto proponuje się zastąpienie wyrazu „mandat” wyrazem „kadencja”
pomimo braku stosownego postanowienia w założeniach. Proponowana zmiana
doprowadzi do zgodności z dyrektywą 2009/38/WE posługującej się
sformułowaniem „kadencja rady”. Za tą zmianą przemawia też to,

że sformułowanie „kadencja rady” było wprowadzone już w dyrektywie
1994/45/W,
b) dodanie pkt 3a w ust. 1, stosownie do którego strony porozumienia określą
w porozumieniu warunki powiązania informowania i prowadzenia konsultacji
między europejską radą zakładową a przedstawicielami pracowników, których

3.
Centralne kierownictwo wraz ze specjalnym zespołem negocjacyjnym mogą zadecydować pisemnie
o ustanowieniu jednego lub kilku trybów informowania pracowników i konsultowania się z nimi, zamiast
ustanawiania europejskiej rady zakładowej.
Umowa musi określać, na jakich warunkach przedstawiciele pracowników mają prawo zbierania się w celu
wymiany poglądów na temat przekazywanych im informacji.
Informacje te dotyczą w szczególności kwestii ponadnarodowych, istotnie wpływających na interesy
pracowników.
4. Umowy, o których mowa w ust. 2 i 3, nie podlegają wymaganiom dodatkowym załącznika I, chyba że
przepisy stanowią inaczej.
5. W celu zawarcia umów, o których mowa w ust. 2 i 3, specjalny zespół negocjacyjny podejmuje decyzje
większością głosów swoich członków.
11) Zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. b dyrektywy 2009/38/WE umowa określa skład Europejskiej Rady Zakładowej,
liczbę członków, podział miejsc uwzględniający w miarę możliwości potrzebę zrównoważonej reprezentacji
pracowników pod względem działalności zawodowej, kategorii pracowników oraz płci, a także okres kadencji.



11
przepisy krajowe uprawniają do uzyskiwania stosownych informacji

i konsultacji (art. 1 pkt 10 lit. a tiret drugie projektu ustawy),
Należy w tym miejscu podkreślić, że przedmiotem informacji i konsultacji
z europejską radą zakładową będą kwestie dotyczące co najmniej dwóch
państw członkowskich (zgodnie z definicją sprawy ponadnarodowej).
Wprowadzenie tego przepisu zapewni, że przedstawiciele pracowników z tych
państw członkowskich, których dana sprawa ponadnarodowa dotyczy, będą
poinformowani i skonsultowani stosownie do przepisów krajowych. Strony,
ustalając w porozumieniu taki mechanizm powiązania, muszą mieć na
względzie fakt, że nie może on naruszać przepisów prawa krajowego lub
praktyki, dotyczących informowania pracowników i konsultowania się z nimi,
c) nadanie nowego brzmienia ust. 1 pkt 6, w ten sposób, aby porozumienie
wskazywało przypadki, w których należy to porozumienie zmienić, a także
warunki zgodnie z którymi porozumienie może zostać zmienione lub
wypowiedziane w szczególności z uwzględnieniem przypadków gdy dochodzi
do zmian w strukturze przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu
wspólnotowym (art. 1 pkt 10 lit. a tiret trzecie projektu ustawy),
d) dodanie ust. 1a, stosownie do którego strony porozumienia mogą określić
w porozumieniu skład, tryb powoływania oraz zasady działania prezydium
utworzonego w ramach europejskiej rady zakładowej; celem wprowadzenia
tego przepisu jest zapewnienie koordynacji i zwiększenie skuteczności
działania europejskiej rady zakładowej przez jak najszybsze informowanie
i konsultowanie odpowiednich organów w przypadku zaistnienia wyjątkowych
okoliczności (art. 1 pkt 10 lit. b projektu ustawy),
e) dodanie ust. 1b, zgodnie z którym zawarcie porozumienia, o którym mowa
w ust. 1, wymaga formy pisemnej (art. 1 pkt 10 lit. b projektu ustawy).
16) Dodanie art. 19a (art. 1 pkt 11 projektu ustawy) jest konieczne w związku
ze wskazanym powyżej poszerzeniem zakresu spraw, które powinny znaleźć się
w porozumieniu zawartym między specjalnym zespołem negocjacyjnym a zarządem
centralnym, wprowadzonym w art. 6 ust. 2 lit. c dyrektywy 2009/38/WE oraz
obowiązkiem wynikającym z art. 12 ust. 3 dyrektywy 2009/38/WE, stosownie do
którego, w przypadku gdy w porozumieniu nie ma określonych warunków
powiązania informowania i prowadzenia konsultacji między europejską radą
zakładową a przedstawicielami pracowników, których przepisy krajowe uprawniają

12
do uzyskiwania stosownych informacji i konsultacji, państwa członkowskie
zapewniają, aby informowanie i konsultowanie odbywało się zarówno
w europejskiej radzie zakładowej, jak i w krajowych organach reprezentujących
pracowników.
W związku z powyższym proponuje się, aby w przypadku gdy w porozumieniu,
o którym mowa w art. 19 ustawy o europejskich radach zakładowych, nie zostaną
określone metody powiązania informowania i konsultowania między europejską radą
zakładową a przedstawicielami pracowników na szczeblu krajowym, a zarząd
centralny będzie planował podjęcie decyzji, mogących prowadzić do znaczących
zmian w organizacji pracy lub w stosunkach pracy, zarząd centralny będzie
obowiązany do:
– informowania i prowadzenia konsultacji z europejską radą zakładową
w sprawie planowanej decyzji,
– przekazania informacji w sprawie planowanej decyzji właściwym zarządom
przedsiębiorstw i zakładów pracy w państwach członkowskich, w celu realizacji
prawa pracowników do informowania i konsultacji.
Jednocześnie proponuje się przyjęcie regulacji, zgodnie z którą przekazywanie
informacji i konsultacji wobec pracowników zatrudnionych w Polsce będzie się
odbywało na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r.
o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79,
poz. 550, z późn. zm.); jeżeli u danego pracodawcy nie działa rada pracowników –
informowanie i konsultację przeprowadza się z przedstawicielami wybranymi w trybie
przyjętym u danego pracodawcy. Natomiast w stosunku do pracowników
zatrudnionych w innych państwa członkowskich będą stosowane zasady określone
przez ustawodawstwo lub praktykę tego państwa członkowskiego.
17) Nadanie nowego brzmienia ust. 2 w art. 21 ustawy o europejskich radach zakładowych
(art. 1 pkt 12 projektu ustawy) wynika ze zmiany mechanizmu wyłaniania członków
europejskiej rady zakładowej. Proponuje się zatem dostosowanie brzmienia art. 21
ust. 2 ustawy do pkt 1 lit. c Wymagań Dodatkowych stanowiących załącznik nr 1 do
dyrektywy 2009/38/WE, zgodnie z którym członków europejskiej rady zakładowej
wybiera się lub wyznacza proporcjonalnie do liczby pracowników zatrudnionych
w każdym państwie członkowskim w przedsiębiorstwie o zasięgu wspólnotowym lub
w grupie przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, przyznając każdemu państwu
członkowskiemu jedno miejsce na grupę pracowników zatrudnionych w tym państwie

13
członkowskim reprezentującą 10 % liczby pracowników zatrudnionych we wszystkich
państwach członkowskich lub na część tej grupy.
18) Uchylenie ust. 1 i 2 w art. 22 ustawy o europejskich radach zakładowych (art. 1 pkt 13
lit. a projektu ustawy) jest konsekwencją zmiany w art. 21 ustawy. Przepisy te ze
względu na zmianę mechanizmu wyłaniania członków europejskiej rady zakładowej
stały się bezprzedmiotowe. Uchylenie wskazanych jednostek redakcyjnych powoduje
konieczność wykreślenia odesłania do tych ustępów, zawartego w art. 22 ust. 3 zdanie
pierwsze (art. 1 pkt 13 lit. b projektu ustawy).
19) Zmiana brzmienia art. 23 ust. 2 ustawy o europejskich radach zakładowych (art. 1
pkt 14 projektu ustawy), stosownie do której kadencja europejskiej rady zakładowej
trwa 4 lata, jest podyktowana potrzebą zapewnienia spójności terminologicznej
z przepisami dyrektywy 2009/38/WE, która posługuje się terminem „kadencja rady”.
20) Nadanie nowego brzmienia ust. 1 w art. 25 ustawy o europejskich radach
zakładowych (art. 1 pkt 15 lit. a projektu ustawy) wynika z konieczności
implementacji pkt 1 lit. d Wymagań Dodatkowych stanowiących załącznik nr 1 do
dyrektywy 2009/38/WE, zgodnie z którym europejska rada zakładowa jest
zobowiązana do wyboru komitetu o zmniejszonym składzie, składającego się nie
więcej niż z pięciu członków. Dotychczasowa regulacja art. 25 ustawy o europejskich
radach zakładowych uzależniła powołanie prezydium rady od jej liczebności.
Dopuszczana była możliwość powołania prezydium, w przypadku gdy europejska rada
zakładowa liczyła ponad dziesięciu członków. Proponuje się zatem wprowadzenie
obowiązku powołania prezydium przez europejską radę zakładową
na zebraniu organizacyjnym europejskiej rady zakładowej.
21) W związku z proponowaną zmianą brzmienia ust. 1 w art. 25 ustawy o europejskich
radach zakładowych proponuje się w uchylenie ust. 2 (art. 1 pkt 15 lit. b projektu
ustawy).
22) Zmiana brzmienia art. 25 ust. 3 ustawy o europejskich radach zakładowych
(art. 1 pkt 15 lit. c projektu ustawy) wynika z konieczności transpozycji pkt 1 lit. d
Wymagań Dodatkowych stanowiących załącznik nr 1 do dyrektywy 2009/38/WE,
stanowiącego, że prezydium powinno składać się z co najwyżej pięciu członków.
23) Uchylenie art. 26 ustawy o europejskich radach zakładowych (art. 1 pkt 16 projektu
ustawy) jest konsekwencją zmiany zaproponowanej w art. 25 ustawy o europejskich
radach zakładowych. Wprowadzenie obowiązku wyłonienia prezydium europejskiej

14
rady zakładowej czyni zbędnym przepis art. 26 ustawy o europejskich radach
zakładowych.
24) Dodanie ust. 3a w art. 29 ustawy o europejskich radach zakładowych (art. 1 pkt 17
projektu ustawy) wynika z konieczności implementowania przepisu

pkt 1 lit. a Wymagań Dodatkowych stanowiących załącznik nr 1 do dyrektywy
2009/38/WE, który określa sposób przeprowadzania konsultacji między europejską
radą zakładową a zarządem centralnym. W związku z powyższym proponuje się
wprowadzenie przepisu wskazującego, iż konsultacja powinna odbywać się w taki
sposób, aby umożliwić europejskiej radzie zakładowej zarówno spotkania z zarządem
centralnym, jak i uzyskiwanie odpowiedzi wraz z uzasadnieniem na każdą opinię
przedstawioną przez europejską radę zakładową.
25) Nadanie nowego brzmienia ust. 1 i 2 w art. 30 ustawy o europejskich radach
zakładowych (art. 1 pkt 18 projektu ustawy) ma charakter redakcyjny polegający na
wykreśleniu z tych ustępów wyrazów: „a w przypadku jego niepowołania”.
W związku z wprowadzeniem obowiązku powołania prezydium dotychczasowe
regulacje stają się bezprzedmiotowe.
26) Dodanie art. 32a (art. 1 pkt 19 projektu ustawy) jest niezbędne ze względu na
konieczność implementacji art. 12 dyrektywy 2009/38/WE, zobowiązującego państwo
członkowskie do zapewnienia, aby informowanie i konsultowanie odbywało się
zarówno w europejskiej radzie, jak i w krajowych organach reprezentujących
pracowników. Należy podkreślić, iż obowiązek ten będzie realizowany w stosunku do:
⎯ europejskich rad zakładowych, które w zawartym porozumieniu nie określiły
metody powiązania europejskiego systemu informowania i konsultowania

z krajowym,
⎯ europejskich rad zakładowych powstałych w oparciu o przepisy Wymagań
Dodatkowych stanowiących załącznik nr 1 do dyrektywy 2009/38/WE (strony nie
zawarły porozumienia, o którym mowa w art. 6 dyrektywy 2009/38/WE).
Biorąc powyższe pod uwagę proponuje się dodanie regulacji, zgodnie z którą
w przypadku planowanej decyzji mogącej prowadzić do znaczących zmian
w organizacji pracy lub w stosunkach pracy, zarząd centralny będzie zobowiązany do:
⎯ informowania i przeprowadzenia konsultacji z europejską radą zakładową
w sprawie planowanej decyzji,

15
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: