Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych
projekt dotyczy transpozycji do polskiego prawa przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub trybu informowania pracowników i konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach lub grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4530
- Data wpłynięcia: 2011-08-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych
- data uchwalenia: 2011-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 213, poz. 1265
4530
Art. 1 pkt 1.
W przypadku wystąpienia
W przypadku spotkania z komitetem o
18 projektu nadzwyczajnych okoliczności mających
zmniejszonym składzie mają w nim
istotny wpływ na sytuację pracowników, w
również prawo uczestniczyć
szczególności w przypadku zwolnień
członkowie europejskiej rady
grupowych, zmiany lokalizacji
zakładowej, wybrani lub wyznaczeni
przedsiębiorstwa lub zakładu pracy albo
przez zakład pracy lub
istotnej części przedsiębiorstwa lub zakładu
przedsiębiorstwo, których dane
pracy, a także w przypadku zaprzestania
okoliczności lub decyzje bezpośrednio
działalności przedsiębiorstwa lub zakładu
dotyczą.
pracy albo istotnej części przedsiębiorstwa
Spotkanie informacyjno-konsultacyjne
lub zakładu pracy, zarząd centralny ma
odbywa się w najbliższym możliwym
obowiązek zawiadomić o tym prezydium lub
terminie, na podstawie sprawozdania
europejską radę zakładową.
przygotowanego przez centralne
2. Na wniosek prezydium lub europejskiej
kierownictwo lub inny odpowiedni
rady zakładowej zarząd centralny lub zarząd
organ kierowniczy przedsiębiorstwa lub
innego szczebla wskazany przez
grupy przedsiębiorstw o zasięgu
wnioskodawcę uprawniony do
wspólnotowym, na temat którego
podejmowania samodzielnych decyzji ma
stanowisko może zostać przyjęte pod
obowiązek spotkać się z prezydium albo z
koniec spotkania lub w innym
europejską radą zakładową w celu
uzasadnionym terminie.
przedstawienia informacji lub odbycia
Spotkanie nie wpływa na przywileje
konsultacji dotyczących spraw mających
centralnego kierownictwa.
istotne znaczenie dla interesów
Proces informacyjno-konsultacyjny
pracowniczych. Na spotkanie zarząd
przewidziany w powyższych
centralny lub zarząd innego szczebla
okolicznościach odbywa się bez
przygotowuje sprawozdanie.
uszczerbku dla przepisów, o których
mowa w art. 1 ust. 2 i art. 8.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Tre ć przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1
8) europejskiej
radzie
zakładowej - należy przez to Dotychczas pkt 8 art. 2 posiada następujące brzmienie: „europejskiej
pkt 2 lit. rozumieć radę ustanowioną zgodnie z rozdziałem 3 albo radzie zakładowej - należy przez to rozumieć radę ustanowioną zgodnie z
d
utworzoną zgodnie z rozdziałem 4 w celu realizacji prawa rozdziałem 3 bądź utworzoną zgodnie z rozdziałem 4 w celu realizacji
21
projektu pracowników do informowania i konsultacji,
prawa pracowników do informacji i konsultacji”. W związku z dodaniem
definicji „informowania” oraz podyktowaną względami legislacyjnymi
zmianą wyrazu „bądź” na „albo”, jest konieczna zmiana redakcji
przedmiotowego punktu.
Art.1
2) skład europejskiej rady zakładowej odzwierciedlający, w Proponuje się zastąpienie wyrazu „mandat” wyrazem „kadencja”.
pkt 10
miarę możliwości, zrównoważoną reprezentację pracowników Proponowana zmiana doprowadzi do zgodności z dyrektywą 2009/38/WE
lit. a
pod względem działalności zawodowej, kategorii pracowników posługującej się sformułowaniem „kadencja rady”. Za tą zmianą
tiret
i płci, oraz liczbę członków, podział mandatów oraz czas przemawia fakt, że sformułowanie „kadencja rady” było wprowadzone już
pierw-
trwania kadencji rady
w dyrektywie 1994/45/WE.
sze i
pkt 14
projektu 2. Kadencja europejskiej rady zakładowej trwa 4 lata.
Art. 3
Specjalny zespół negocjacyjny powołany przed dniem wejścia W celu określenia sposobu działania specjalnego zespołu negocjacyjnego
projektu w życie ustawy działa do czasu zawarcia porozumienia o powołanego przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej proponuje
ustanowieniu europejskiej rady zakładowej lub ustaleniu się wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodnie z którym, specjalny
sposobu informowania pracowników i konsultacji z
zespół negocjacyjny powołany przed dniem wejścia w życie ustawy działa
pracownikami, nie dłużej niż przez okres 3 lat od dnia podjęcia do czasu zawarcia porozumienia o ustanowieniu europejskiej rady
inicjatywy przez zarząd centralny lub złożenia przez zakładowej lub ustaleniu sposobu informowania pracowników i konsultacji
pracowników wniosku zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy zmienianej z pracownikami, nie dłużej niż przez okres 3 lat od dnia podjęcia
w art. 1.
inicjatywy przez zarząd centralny lub złożenia przez pracowników wniosku
zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o europejskich radach zakładowych.
Podkreślenia wymaga, że czasu działania specjalnego zespołu
negocjacyjnego na dotychczasowych zasadach pozostaje w związku z
regulacją art. 20 pkt 3 ustawy o europejskich radach zakładowych.
Przywołany art. art. 20 pkt 3 ustawy o europejskich radach zakładowych
ogranicza okres prowadzonych negocjacji do 3 lat.
Art. 4
Europejska rada zakładowa powołana przed dniem wejścia w W celu określenia sposobu działania europejskiej rady zakładowej
projektu życie ustawy działa do końca kadencji.
powołanej przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej proponuje
się wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodnie z którym europejska
rada zakładowa powołana przed dniem wejścia w życie ustawy działa do
końca kadencji.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-ste="http://www.e-step.pl/urzednik"). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
22
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy
07/72rch
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4530
› Pobierz plik