eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

projekt dotyczy wprowadzenia nowych zasad nadzoru nad zamkniętymi funduszami inwestycyjnymi emitującymi wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które nie będą dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani dopuszczone do alternatywnego systemu obrotu; zmiany w zakresie przekształcenia niepublicznych certyfikatów inwestycyjnych w certyfikaty publiczne uwzględniające nowe zasady tworzenia funduszy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4529
  • Data wpłynięcia: 2011-08-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1389

4529


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanych regulacji
Niniejsza ustawa oddziałuje na:
- towarzystwa funduszy inwestycyjnych, tworzące lub zarządzające funduszami
inwestycyjnymi zamkniętymi emitującymi niepubliczne certyfikaty inwestycyjne,
- fundusze inwestycyjne zamknięte,
- uczestników oraz potencjalnych uczestników funduszy inwestycyjnych zamkniętych
emitujących niepubliczne certyfikaty inwestycyjne,
- Komisję Nadzoru Finansowego.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt był przedmiotem uzgodnień, z udziałem organu właściwego w sprawach nadzoru nad
rynkiem finansowym – Komisji Nadzoru Finansowego oraz instytucji reprezentujących
środowisko rynku kapitałowego, tzn. m.in.: Narodowego Banku Polskiego, Giełdy Papierów
Wartościowych w Warszawie S.A., Izby Domów Maklerskich, Związku Maklerów
i Doradców, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowego Depozytu Papierów
Wartościowych S.A., MTS-CeTO S.A., Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych,
Związku Banków Polskich, Krajowej Rady Banków Depozytariuszy, Stowarzyszenia
Emitentów Giełdowych.
Uwagi do projektu zgłosili: Narodowy Bank Polski, Komisja Nadzoru Finansowego, Izba
Zarządzających Funduszami i Aktywami, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie
S.A., Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A., Izba Domów Maklerskich oraz
Związek Maklerów i Doradców.
W dniu 10 grudnia 2010 r. odbyła się konferencja uzgodnieniowa z udziałem przedstawicieli
zainteresowanych resortów oraz pozostałych instytucji biorących udział w uzgodnieniach,
podczas której omówiono zgłoszone uwagi i uzgodniono zapisy. Autorem największej liczby
uwag była Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami. W projekcie ustawy uwzględniono
znaczną część uwag IZFiA, z kilku uwag Izba w toku uzgodnień wycofała się, natomiast
pozostałe uwagi zostały odrzucone, gdyż zostały uznane za niezgodne z interesem
uczestników funduszy inwestycyjnych. Propozycją IZFiA, co do której nie udało się osiągnąć
kompromisu, była rezygnacja z wprowadzonej do projektu zmiany w art. 228 ustawy
o funduszach inwestycyjnych polegającej na dodaniu ust. 4a. Przepis ten umożliwi Komisji
Nadzoru Finansowego nałożenie na towarzystwo kary pieniężnej w przypadku wykonywania

32

przez zarządzany przez to towarzystwo fundusz inwestycyjny otwarty prawa głosu z papierów
wartościowych z naruszeniem art. 104 zmienianej ustawy. Projektodawca zauważa jednak, iż
nie jest zasadne obowiązujące obecnie ograniczanie skutków niezastosowania się do
dyspozycji art. 104 ust. 7 ustawy o funduszach inwestycyjnych jedynie do sfery stosunków
cywilnoprawnych, gdyż może to prowadzić do sytuacji, w której towarzystwo będzie
wykonywać prawo głosu z naruszeniem przepisów ustawy, nie ponosząc przy tym żadnych
sankcji za takie działania. Zasadne jest zatem wyposażenie Komisji Nadzoru Finansowego
w instrument umożliwiający dyscyplinowanie towarzystw wykonujących prawa głosu
z
naruszeniem ustawy poprzez możliwość nakładania kar pieniężnych. Ponadto
projektodawca zauważa, iż rozwiązanie to zgodne jest z obowiązującymi obecnie przepisami
ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (art. 171 ust. 2). Dodatkowo w trakcie dalszych
prac nad projektem zrezygnowano z wnioskowanej przez IZFiA propozycji uchylenia
w art. 152 ust. 4, co wiązałoby się z rezygnacją z obowiązku emitowania obligacji przez
fundusze publiczne tylko i wyłącznie w trybie przewidzianym w ustawie o ofercie publicznej.
W tym przypadku projektodawca podzielił stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru
Finansowego, iż w wypadku emisji obligacji funkcji ochronnej inwestorów nie może pełnić
wymóg uzyskania zgodny zgromadzenia inwestorów, gdyż obowiązująca ustawa nie
wprowadza obowiązku utworzenia tego organu w każdym funduszu inwestycyjnym
zamkniętym, jak również z uwagi na fakt, iż zmiana ta wykracza poza założony cel
przedmiotowej nowelizacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) wraz z przekazaniem
przedmiotowego projektu ustawy do uzgodnień międzyresortowych został on zamieszczony
na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. W trybie
przepisów o działalności lobbingowej żaden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami
nad projektem rozporządzenia.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Odstąpienie od obowiązku uzyskania zezwolenia na utworzenie funduszy inwestycyjnych
zamkniętych emitujących niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, a także od obowiązku
uzyskania zgody na zmianę statutu takiego funduszu wpłynie na zmniejszenie wysokości
wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat ponoszonych przez towarzystwa funduszy
inwestycyjnych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 marca 2010 r.

33

w sprawie opłat wnoszonych na rzecz Komisji Nadzoru Finansowego przez podmioty
nadzorowane prowadzące działalność na rynku kapitałowym (Dz. U. Nr 57, poz. 364).
W 2009 r. Komisja Nadzoru Finansowego wydała 31 zezwoleń na utworzenie tego typu
funduszy inwestycyjnych, natomiast zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 wymienionego rozporządzenia
zezwolenie na utworzenie funduszu inwestycyjnego podlega opłacie 4 000 euro, z tego też
względu można przyjąć, iż zmniejszenie wpływów budżetowych wyniesie średnio rocznie
około 533 200,00 zł. Jednocześnie należy zauważyć, iż projektowane zmiany w związku
z brakiem konieczności rozpatrywania przez Komisję Nadzoru Finansowego wyżej
wymienionych wniosków powinny wpłynąć na zmniejszenie kosztów funkcjonowania
Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.
W zakresie zwiększenia wpływów do budżetu państwa należy z kolei zauważyć, iż
projektowane przepisy ustawy przewidują nowy obowiązek uzyskania zezwolenia Komisji na
zmianę statutu funduszu, którego certyfikaty inwestycyjne mają być przedmiotem oferty
publicznej, mają zostać dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do
alternatywnego systemu obrotu, który będzie wiązał się z koniecznością wniesienia stosownej
opłaty przez ubiegający się podmiot. Niemniej jednak, z uwagi na brak możliwości
określenia, ile z nowo tworzonych funduszy inwestycyjnych zamkniętych będzie występować
do Komisji Nadzoru Finansowego z wnioskiem o zmianę statutu funduszu, którego
certyfikaty inwestycyjne mają być przedmiotem oferty publicznej, mają zostać dopuszczone
do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu,
a także ze względu na brak ostatecznych rozstrzygnięć odnośnie do wysokości opłaty za takie
zezwolenie, niemożliwe jest oszacowanie kwoty zwiększenia wpływów do budżetu państwa
z przedmiotowego tytułu. Można jednak przyjąć, iż będzie to kwota niższa niż szacowane
zmniejszenie wpływów budżetu państwa z tytułu rezygnacji z wydania zezwoleń na
utworzenie zamkniętego funduszu inwestycyjnego emitującego niepubliczne certyfikaty
inwestycyjne.
Projektowana ustawa nie wpływa na dochody i wydatki jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak obowiązku uzyskania zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na utworzenie
funduszu inwestycyjnego zamkniętego, którego certyfikaty inwestycyjne nie są przedmiotem
oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do
alternatywnego systemu obrotu oraz brak wymogu zatwierdzania przez KNF zmian statutów

34

takich funduszy wiąże się ze zniesieniem obowiązku uiszczania opłat z tego tytułu, o czym
była mowa wyżej. Przełoży się to w sposób bezpośredni na zmniejszenie kosztów utworzenia
i funkcjonowania tego typu funduszy inwestycyjnych zamkniętych. Może to również
wywierać dalsze skutki w postaci obniżenia wydatków ponoszonych przez uczestników
i zwiększenie atrakcyjności tego rodzaju inwestycji. Uproszczenie i ułatwienie procesu
tworzenia funduszy inwestycyjnych zamkniętych emitujących niepubliczne certyfikaty
inwestycyjne korzystnie wpłynie także na zdynamizowanie tego segmentu rynku
i przyciągnie dodatkowy kapitał, który zostanie alokowany za pośrednictwem tych funduszy
inwestycyjnych.
Jednocześnie należy zauważyć, że uregulowanie zasad ujmowania instrumentów finansowych
będących przedmiotem krótkiej sprzedaży dla celów liczenia limitów inwestycyjnych ma
jedynie charakter doprecyzowujący i nie powinno istotnie wpłynąć na zakres swobody
działalności inwestycyjnej funduszy inwestycyjnych zamkniętych w tym zakresie, w stosunku
do dotychczasowych rozwiązań.
5. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
6. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


45-07-aa

35
Projekt


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia

w sprawie szczegółowej treści warunków emisji certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez
fundusz inwestycyjny zamknięty, które zgodnie ze statutem funduszu inwestycyjnego nie będ
oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani
wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu



Na podstawie art. 126 ust. 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U.
Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółową treść warunków emisji certyfikatów inwestycyjnych
emitowanych przez fundusz inwestycyjny zamknięty, które zgodnie ze statutem funduszu
inwestycyjnego nie będą oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku
regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych;
2) Komisji – rozumie się przez to Komisję Nadzoru Finansowego;
3) emitencie – rozumie się przez to fundusz inwestycyjny zamknięty emitujący certyfikaty
inwestycyjne, które zgodnie ze statutem funduszu inwestycyjnego nie będą oferowane w drodze
oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do
alternatywnego systemu obrotu;
4) certyfikacie inwestycyjnym – rozumie się przez to certyfikat inwestycyjny emitowany przez fundusz
inwestycyjny zamknięty, który zgodnie ze statutem funduszu inwestycyjnego nie będzie oferowany
w drodze oferty publicznej ani dopuszczony do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzony do
alternatywnego systemu obrotu;
5) certyfikacie inwestycyjnym związanym z subfunduszem – rozumie się przez to certyfikat
inwestycyjny emitowany przez fundusz z wydzielonymi subfunduszami;
6) sprawozdaniu finansowym – rozumie się przez to sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 249, poz. 1859).
§ 3. Warunki emisji powinny zawierać prawdziwe, rzetelne i kompletne informacje o emitencie
i innych wskazanych w rozporządzeniu podmiotach, ich sytuacji majątkowej, finansowej i prawnej oraz
o certyfikatach inwestycyjnych objętych warunkami emisji.
§ 4. Warunki emisji sporządza się w języku polskim.
§ 5. 1. Stosowanie skrótów w treści warunków emisji jest dopuszczalne, jeżeli są powszechnie
stosowane w języku polskim albo są pisane wielką literą oraz zostały zdefiniowane w rozdziale
„Załączniki” jako ostatni punkt warunków emisji.
2. W treści warunków emisji sformułowania zawodowe (profesjonalne), które mogą być niejasne
dla nabywców papierów wartościowych niezwiązanych zawodowo z działalnością emitenta lub
z rynkiem kapitałowym, powinny zostać zdefiniowane zgodnie z ust. 1.
§ 6. Wszelkie informacje stanowiące treść warunków emisji zamieszcza się według kolejności
określonej w rozporządzeniu. Jeżeli wymóg przedstawienia określonych danych nie ma zastosowania,

1
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: