eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

projekt dotyczy wprowadzenia nowych zasad nadzoru nad zamkniętymi funduszami inwestycyjnymi emitującymi wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które nie będą dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani dopuszczone do alternatywnego systemu obrotu; zmiany w zakresie przekształcenia niepublicznych certyfikatów inwestycyjnych w certyfikaty publiczne uwzględniające nowe zasady tworzenia funduszy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4529
  • Data wpłynięcia: 2011-08-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1389

4529


Zał cznik
do rozporz dzenia
Ministra Finansów
z dnia ..., (poz. ...)

WYKAZ INDEKSÓW, KTÓRE MOG STANOWIĆ BAZ INSTRUMENTU POCHODNEGO
1) AII Ords – w Związku Australijskim;
2) ATX – w Republice Austrii;
3) BEL20 – w Królestwie Belgii;
4) CAC40 – w Republice Francuskiej;
5) DAX – w Republice Federalnej Niemiec;
6) DJ Euro STOXX 50 – indeks międzynarodowy;
7) Dow Jones Ind. Av. – w Stanach Zjednoczonych Ameryki;
8) EOE25 – w Królestwie Niderlandów;
9) Euronext 100 – indeks międzynarodowy;
10) FTSE100 – w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;
11) FTSE mid250 – w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;
12) Hang Seng – w Specjalnym Regionie Autonomicznym Hongkong;
13) IBEX35 – w Królestwie Hiszpanii;
14) IPC Index – w Meksykańskich Stanach Zjednoczonych;
15) MIB 30 – w Republice Włoskiej;
16) NASDAQ – w Stanach Zjednoczonych Ameryki;
17) Nikkei225 – w Japonii;
18) OMX – w Królestwie Szwecji;
19) S&P500 – w Stanach Zjednoczonych Ameryki;
20) Sao Paulo-Bovespa – w Federacyjnej Republice Brazylii;
21) SMI – w Konfederacji Szwajcarskiej;
22) TSE35 – w Kanadzie;
23) WIG20 – w Rzeczypospolitej Polskiej;
24) mWIG40 – w Rzeczypospolitej Polskiej.

5
U Z A S A D N I E N I E

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 154 ust. 6 ustawy z dnia
27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.) (dalej: „ustawa”).
Nowelizacja art. 154 ustawy dokonana na mocy ustawy z dnia … o zmianie ustawy o funduszach
inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

(Dz. U. Nr…, poz. …) ma na celu dookreślenie przepisów dotyczących lokowania aktywów w instrumenty
pochodne przez fundusze inwestycyjne zamknięte.
Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, kontrola zapisów statutów funduszy inwestycyjnych zamkniętych
w zakresie stosowania instrumentów pochodnych w polityce inwestycyjnej, realizowana była podczas
postępowania o utworzenie funduszu inwestycyjnego. Konsekwencją wprowadzonej ustawą nowelizującą
rezygnacji z udzielania zezwolenia na utworzenie funduszy inwestycyjnych zamkniętych emitujących
wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem funduszu nie będą oferowane w drodze
oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego
systemu, jest konieczność pełniejszego uregulowania zasad dokonywania lokat (wraz z ustanowieniem
niezbędnych ograniczeń w tym zakresie) w instrumenty pochodne.
Ogólne wymogi, jakie powinny spełniać indeksy stanowiące bazę instrumentów pochodnych (w tym
niewystandaryzowanych instrumentów pochodnych), aby mogły być przedmiotem lokat funduszy
inwestycyjnych zamkniętych, określone zostały w art. 154 ust. 2a ustawy.
Jednocześnie (analogicznie jak ma to miejsce w art. 94 ust. 7 ustawy dla funduszy inwestycyjnych
otwartych) ustawodawca zdecydował o wprowadzeniu przepisu upoważniającego ministra właściwego do
spraw instytucji finansowych do wydania rozporządzenia określającego warunki dokonywania lokat
w instrumenty pochodne dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych.
I tak rozporządzenie, w celu ochrony interesów uczestników funduszu inwestycyjnego zamkniętego,
określa:
a) warunki lokowania przez fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów w niewystandaryzowane
instrumenty pochodne, w tym:
– warunek
utrzymywania
części aktywów na poziomie zapewniającym realizację transakcji,
których przedmiotem są niewystandaryzowane instrumenty pochodne (§ 3),
– obowiązek ustalania wartości ryzyka kontrahenta (§ 5 ust. 1),

warunki zawierania umów mających na celu ograniczenie ryzyka inwestycyjnego związanego
z papierami wartościowymi (§ 10),
b) warunki zajmowania przez fundusz inwestycyjny zamknięty pozycji w lokatach, o których mowa
w art. 145 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy, w tym:

sposób wyznaczania wartości ryzyka kontrahenta, w przypadku gdy fundusz posiada otwarte
pozycje w instrumentach pochodnych z tytułu kilku transakcji z tym samym podmiotem
(§ 5 ust. 4),

warunki zawierania umów mających na celu ograniczenie ryzyka inwestycyjnego związanego
z papierami wartościowymi (§ 10),
c) sposób ustalenia oraz maksymalną wartośći ryzyka kontrahenta wynikającą z transakcji, których
przedmiotem są niewystandaryzowane instrumenty pochodne, (§ 5 ust. 2 i 3, § 6 i § 8),
d) sposób wyznaczenia oraz wartość maksymalnego zaangażowania funduszu w lokaty, o których
mowa w art. 145 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy (§ 7 i § 8),
e) sposób zarządzania ryzykiem inwestycyjnym związanym z lokatami, o których mowa

w art. 145 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy (§ 4),
f) warunki, jakie muszą spełniać indeksy stanowiące bazę instrumentów pochodnych, w tym
niewystandaryzowanych instrumentów pochodnych (§ 11).
Materia ujęta w projekcie rozporządzenia nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (rozporządzenie Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt zostanie udostępniony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej, w związku z art. 5

6
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.).

7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)


1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na podmioty gospodarcze należące do sektora finansowego,
przede wszystkim na fundusze inwestycyjne.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

Projekt rozporządzenia będzie przesłany do konsultacji środowiskowych: Izbie Zarządzających
Funduszami i Aktywami, Izbie Domów Maklerskich, Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
S.A., BondSpot S.A., Krajowemu Depozytowi Papierów Wartościowych S.A., Stowarzyszeniu
Inwestorów Indywidualnych, Związkowi Maklerów i Doradców, Izbie Domów Maklerskich,
Stowarzyszeniu Emitentów Giełdowych, Związkowi Banków Polskich, Krajowej Radzie Banków
Depozytariuszy, Polskiemu Stowarzyszeniu Inwestorów Kapitałowych, Izbie Gospodarczej Towarzystw
Emerytalnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) wraz z przekazaniem przedmiotowego projektu rozporządzenia
do uzgodnień międzyresortowych, zostanie on zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety

jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na

funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny

Regulacje projektu rozporządzenia nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wskazanie źródeł finansowania

Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.

8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


07/08/BS

8
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: