eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

projekt dotyczy wprowadzenia nowych zasad nadzoru nad zamkniętymi funduszami inwestycyjnymi emitującymi wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które nie będą dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani dopuszczone do alternatywnego systemu obrotu; zmiany w zakresie przekształcenia niepublicznych certyfikatów inwestycyjnych w certyfikaty publiczne uwzględniające nowe zasady tworzenia funduszy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4529
  • Data wpłynięcia: 2011-08-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1389

4529


funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 240 nowelizowanej ustawy. Ustęp ten
określa mechanizm (zasady) wydawania przez Komisję Nadzoru Finansowego zgody na
przekształcenie funduszu inwestycyjnego, analogicznie jak zostało to przewidziane
w projektowanym art. 117b ust. 2.

Art. 1 pkt 55 (zmiana w art. 248 ust. 2 ustawy oraz dodanie ust. 2a)
Projektowana zmiana w art. 248 ust. 2 ma na celu przesunięcie z dnia złożenia wniosku na
dzień wydania zezwolenia, ograniczenia polegającego na dopuszczeniu pełnienia przez
towarzystwo funkcji likwidatora funduszu, gdy taka możliwość została przewidziana
w statucie funduszu.
Celem dodania ust. 2a jest wprowadzenie możliwości pełnienia przez towarzystwo funkcji
likwidatora funduszu, w przypadku funduszy inwestycyjnych zamkniętych, które nie są
publicznymi funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi. W tym przypadku należy zauważyć,
iż inwestorzy funduszy niebędących funduszami aktywów niepublicznych, mogą mieć
uzasadnione potrzeby, aby likwidatorem funduszu im dedykowanego było towarzystwo.
Art. 1 pkt 56 (zmiana w art. 280 ust. 1 ustawy – dodanie pkt 5a)
Celem proponowanej zmiany jest rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do
zachowania tajemnicy zawodowej o członków zgromadzenia inwestorów będących osobami
fizycznymi, osoby uprawnione do reprezentowania członków niebędących osobami
fizycznymi w zgromadzeniu inwestorów, a także pełnomocników członków zgromadzenia
inwestorów w przypadku przyznania zgromadzeniu inwestorów uprawnień rady inwestorów.
Art. 2
Z uwagi na podjęte przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązania wobec Komisji
Europejskiej w sprawie usunięcia naruszenia nr 2006/4093 ustawą z dnia 25 listopada
2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478) został
dodany pkt 10a w art. 6 w ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od
osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.).

1) Naruszenie to wskazywało między innymi, że „wyższe opodatkowanie zagranicznych funduszy emerytalnych
i inwestycyjnych może zniechęcać je do inwestowania kapitału w spółki mające siedzibę w Polsce. Wyższe
opodatkowanie może również skutkować ograniczeniem zdolności polskich spółek do pozyskiwania kapitału
od zagranicznych funduszy emerytalnych i inwestycyjnych. Z powyższych względów omawiane przepisy

27

Dodany przepis, zgodnie z zaleceniami Komisji zwalnia z podatku dochodowego instytucje
wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie
członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru
Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:
a) podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym
od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
b) wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych
zebranych w drodze publicznego oraz niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów
uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa
majątkowe,
c) prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa,
w którym mają siedzibę,
d) ich działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
e) posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji.
Z uwagi na fakt, iż projektowana ustawa zakłada, że utworzenie funduszu inwestycyjnego
zamkniętego emitującego wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem
funduszu nie będą oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku
regulowanym, ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu, nie będzie wymagało
zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego, w opinii projektodawcy, dążąc do zapewnienia
równego traktowania polskich i europejskich funduszy inwestycyjnych należy dokonać
odpowiedniej zmiany w art. 6 w ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych, gdyż w obecnym brzmieniu ze zwolnienia podatkowego
mogą korzystać wyłącznie fundusze zagraniczne, które prowadzą swoją działalność na
podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę.
Mając powyższe na uwadze projekt zakłada, iż ze zwolnienia od podatku dochodowego od
osób prawnych, przy spełnieniu pozostałych wymogów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 10a
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystać będą mogły również
zagraniczne fundusze inwestycyjne, które zgodnie z przepisami państwa siedziby funduszu są
zobowiązane do notyfikacji rozpoczęcia prowadzonej przez siebie działalności właściwym
organom nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę. Jednocześnie,
celem zapewnienia jednolitych zasad uprawniających do zwolnienia podatkowego,
w projekcie doprecyzowano, iż w przypadku gdy prowadzenie działalności przez fundusz
zagraniczny będzie wymagało wyłącznie poinformowania właściwych organów nadzoru nad

stanowią przeszkodę w rozumieniu art. 56 Traktatu WE.”.

28

rynkiem finansowym państwa jego siedziby, to aby podlegać zwolnieniu dodatkowo
konieczne będzie prowadzenie działalności przez zagraniczny fundusz inwestycyjny w formie
funduszu zamkniętego (ang. closed-end fund), oraz zawarcie w jego dokumentach
założycielskich wskazania, iż fundusz ten nie będzie oferowany w drodze oferty publicznej
(ang. public offering) ani dopuszczony do obrotu na rynku regulowanym (ang. regulated
market), ani wprowadzony do alternatywnego systemu obrotu (ang. multilateral trading
facilities) oraz w przypadku gdy nabywcami takiego funduszu inwestycyjnego będą mogły
być również osoby fizyczne, ograniczenie ich kręgu do osób, które będą dokonywać
jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa takiego funduszu inwestycyjnego o wartości nie
mniejszej niż 40 000 euro.
Wskazane wymogi odpowiadają przewidzianym w projektowanej ustawie ograniczeniom
i obowiązkom towarzyszącym tworzeniu funduszy inwestycyjnych niewymagających
zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego, tj.:
– ograniczenie
wyłącznie do funduszy inwestycyjnych zamkniętych, które jednocześnie
zgodnie ze statutem funduszu nie będą oferowane w drodze oferty publicznej ani
dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, ani wprowadzone do alternatywnego
systemu obrotu(dodawany ust. 1a w art. 15 ustawy o funduszach inwestycyjnych),
– ograniczenie możliwości nabywania certyfikatów inwestycyjnych takich funduszy
inwestycyjnych przez osoby fizyczne, poprzez wskazanie iż muszą one dokonać
jednorazowo zapisu na certyfikaty o wartości nie mniejszej niż równowartość w złotych
40 000 euro (zmiana art. 117 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych),
– obowiązek zawiadomienia Komisji Nadzoru Finansowego o utworzeniu funduszu
inwestycyjnego (dodawany ust. 7 w art. 15 ustawy o funduszach inwestycyjnych).
Niezależnie od przedstawionych powyżej zmian, w projekcie zaproponowano również
wprowadzenie dodatkowego wymogu, który będą musiały spełnić zagraniczne fundusze
inwestycyjne, aby móc skorzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym,
wskazującego, iż muszą być, podobnie jak ma to miejsce w przypadku funduszy
inwestycyjnych tworzonych w oparciu o przepisy ustawy o funduszach inwestycyjnych,
zarządzane przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia
właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają
siedzibę.

2) dokumenty założycielskie – regulaminy funduszy tworzonych zgodnie z prawem zobowiązań – jako wspólne
fundusze zarządzane przez spółki zarządzające oraz na podstawie prawa powierniczego – jako fundusze
powiernicze, albo statuty w przypadku funduszy tworzonych jako spółki inwestycyjne.

29

Jednocześnie zgodnie z nomenklaturą przyjętą w ustawie o funduszach inwestycyjnych,
w
nowelizowanym przepisie zastąpiono pojęcie „właściwe władze państwa” pojęciem
„właściwy organu nadzoru nad rynkiem finansowym państwa”. Przedmiotowa zmiana ma na
celu doprecyzowanie używanego dotychczas pojęcia, w szczególności usunięcie możliwych
wątpliwości interpretacyjnych związanych z określeniem nadzoru właściwych władz państwa,
za które mógłby być uznawany np. nadzór sądów rejestrowych nad prawidłowością działania
spółki.
Art. 3
Przepisy art. 3 projektu ustawy mają charakter przejściowy i umożliwiają funduszom
inwestycyjnym dostosowanie treści statutów w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie
projektu ustawy. Jednocześnie należy zauważyć, że charakter wymaganych projektem ustawy
zmian w statutach funduszy jest z ich punktu widzenia korzystny, dlatego też 6 miesięczny
okres przejściowy wydaje się wystarczający.
Ponadto przepisy ust. 2 mają na celu zachowanie neutralności przewidzianych projektem
zmian w odniesieniu do uczestników funduszy inwestycyjnych zamkniętych, którzy nabyli
niepubliczne certyfikaty inwestycyjne przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, tak
aby z dniem jej obowiązywania nie byli zobowiązani do zbycia tych certyfikatów
inwestycyjnych bądź przedstawienia ich do wykupu w związku z wymogami art. 117 ust. 3
projektu ustawy.
Art. 4
Przepisy art. 4 projektu ustawy regulują kwestie związane z przewidzianym w projekcie
wprowadzeniem pojęcia publicznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego, jak i pro-
ponowanym w projekcie zastąpieniem publicznych oraz niepublicznych certyfikatów
inwestycyjnych jednym rodzajem certyfikatów inwestycyjnych.
Art. 5
Z uwagi na przewidzianą projektem ustawy rezygnację z udzielania przez Komisję Nadzoru
Finansowego zezwoleń na utworzenie zamkniętego funduszu inwestycyjnego, który zgodnie
ze statutem funduszu nie będzie oferowany w drodze oferty publicznej ani dopuszczony do
obrotu na rynku regulowanym, ani wprowadzony do alternatywnego systemu obrotu, w art. 5
uregulowano kwestie związane z postępowaniami wszczętymi przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy.

30

Art. 6
Przepis art. 6 projektu ustawy wynika z zaproponowanej w art. 47 ust. 1a zmiany polegającej
na wprowadzeniu obowiązku zawierania przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych,
w formie pisemnej, umów o zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub
większa liczba instrumentów finansowych. Z uwagi na fakt, iż dotychczasowe przepisy
w odniesieniu do towarzystw funduszy inwestycyjnych nie zawierały takiego wymogu,
w opinii projektodawcy, należy zapewnić tym podmiotom dwumiesięczny okres przejściowy
umożliwiający wywiązanie się z nowego obowiązku.
Art. 7
Art. 7 projektu przewiduje zachowanie w mocy, nie dłużej jednak niż przez 9 miesięcy od
dnia wejścia w życie projektu ustawy, przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
5 października 2005 r. w sprawie szczegółowej treści warunków emisji niepublicznych
certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego (Dz. U. Nr 205,
poz.
1693). Pozwoli to ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych na
określenie, w drodze rozporządzenia, szczegółowych warunków emisji certyfikatów
inwestycyjnych emitowanych przez fundusz inwestycyjny zamknięty, który nie jest
publicznym funduszem inwestycyjnym zamkniętym.

31
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: