eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej

Rządowy projekt ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej

projekt dotyczy dostosowania prawa krajowego do unijnych standardów wymiany informacji w celu wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości i jej zwalczania

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4528
  • Data wpłynięcia: 2011-08-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1371

4528

b) koszty osobowe
Utworzenie 4 etatów policyjnych oraz 2 cywilnych w strukturach Komendy Głównej
Policji. Szacunkowe koszty związane ze zwiększeniem liczby osób zatrudnionych w skali
roku wyniosą około 460 000 zł,
2) wydatki związane z funkcjonowaniem pozostałych punktów kontaktowych,

o których mowa w art. 25 pkt 2 projektu ustawy
Szacunkowe koszty utworzenia pozostałych punktów kontaktowych w pierwszym roku
wyniosą łącznie około 25 277 000 zł (w tym wyposażenie bez kosztów osobowych
23 448 000 zł). Koszty funkcjonowania punktów kontaktowych do spraw wymiany informacji
z organami ścigania w latach następnych szacowane jest na około 3 700 000 zł
(tj. m.in. utrzymanie i serwis sprzętu).
Na powyższą kwotę składają się następujące wydatki:
a) wydatki inwestycyjne związane z utworzeniem punktu kontaktowego do spraw wymiany
danych daktyloskopijnych (koszt około 15 900 000 zł), w tym:
– budowa centrum zapasowego Krajowej Sieci AFIS (koszt około 8 400 000 zł),
– utworzenie interfejsu Prüm do wymiany danych daktyloskopijnych (koszt około
4 200 000 zł),
– zwiększenie możliwości przeszukań (koszt około 2 400 000 zł),
– wyposażenie krajowego punktu kontaktowego (koszt około 900 000 zł);
b) wydatki inwestycyjne związane z utworzeniem punktu kontaktowego do spraw wymiany
danych DNA (koszt około 6 782 000 zł), w tym:
– modernizacja wyposażenia badawczego bazy danych DNA i walidacja oznaczania
profili DNA w zakresie nowego standardu ESS (koszt około 1 800 000 zł),
– modernizacja sprzętu badawczego i walidacja nowego standardu ESS w pięciu
laboratoriach kryminalistycznych komend wojewódzkich Policji (koszt około 3 000 000 zł),
– utworzenie informatycznego systemu typu LIMS (koszt około 900 000 zł),
– modernizacja sprzętu i oprogramowania systemu CODIS (koszt około 220 000 zł),
– utworzenie „mirroru” systemu CODIS (koszt około 250 000 zł),
– zapewnienie dodatkowej powierzchni użytkowej (koszt około 550 000 zł),
51
– podłączenie do sieci s-TESTA i utworzenie niezbędnej infrastruktury sieciowej (koszt
około 62 000 zł);
c) wydatki inwestycyjne związane z utworzeniem punktu kontaktowego do spraw wymiany
informacji w ramach systemu EUCARIS (koszt około 1 069 000 zł), w tym:
– dostosowanie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji do wykonywania zapytań
z wykorzystaniem systemu EUCARIS (koszt około 700 000 zł),
– przygotowanie stanowisk pracy dla obsługi punktu kontaktowego do spraw wymiany
informacji w ramach systemu EUCARIS (koszt około 30 000 zł),
– przygotowanie 6 stanowisk pracy dla obsługi punktu kontaktowego (komputery
z dostępem do baz) (koszt około 36 000 zł),
– koszty osobowe związane z obsługą punktu kontaktowego: 6 etatów korpusu służby
cywilnej przy założeniu średniego wynagrodzenia na poziomie 3500 zł wraz z wydatkami
pochodnymi (303 000 zł),
d) koszty osobowe (koszt około 1 526 000 zł)
zatrudnienie 16 funkcjonariuszy i 8 pracowników cywilnych punktu kontaktowego do
spraw wymiany danych daktyloskopijnych i wymiany danych DNA (średni miesięczny
koszt zatrudnienia 1 pracownika wraz z pochodnymi wynosi 3 900 zł)
3) Szczegółowe wyliczenie prognozy wydatków na lata 2011 – 2020:
Koszty wdrożenia decyzji Prüm powinny znaleźć pokrycie w części budżetu państwa
przeznaczonego na Policję. W tym znaczna część tych środków (w przypadku zadań
zleconych przez Komendanta Głównego Policji związanych z prowadzeniem krajowego
punktu kontaktowego do spraw wymiany danych o profilach DNA oraz krajowego punktu
kontaktowego do spraw wymiany danych daktyloskopijnych ze zautomatyzowanych
systemów identyfikacji daktyloskopijnych) będzie uwzględniona w zwiększonej dotacji
podmiotowej dla Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
W zakresie skutków finansowych w związku ze zmianami w ustawie z dnia
12 października 1990 r. o Straży Granicznej dotyczącymi wykonywania przez Komendanta
Głównego Straży Granicznej zadań punktu kontaktowego, o którym mowa w decyzji Rady
2008/616/WSiSW w sprawie wdrożenia decyzji Rady 2008/615/WSiSW w sprawie
intensyfikacji współpracy transgranicznej, nie przewiduje się aktualnie intensyfikacji
wydatków w przedmiotowym zakresie.
52
4) Wydatki związane ze zmianami w przepisach obowiązujących
Nie jest możliwe przeprowadzenie kompleksowej oceny skutków regulacji w zakresie
wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego w omawianym zakresie.
Zwiększenie zakresu uprawnień Policji związanych z dostępem do informacji objętych
tajemnicą bankową, skarbową czy ubezpieczeniową nie będzie skutkowało znaczącym
wzrostem kosztów poszczególnych instytucji, ponieważ takie dane są w ich posiadaniu i są
przekazywane nieodpłatnie.
Uprawnienia Policji w dostępie do danych o posiadaczach rachunków bankowych (bez
informacji o obrotach na rachunkach) zmniejszy znacznie koszty postępowań
przygotowawczych, ponieważ nie będzie potrzeby zwracania się do wszystkich central
banków o ustalenie takich danych (w Polsce jest około 71 central banków oraz około 579
banków polskiej spółdzielczości).
Zwiększenie uprawnień Policji w zakresie dostępu do danych o składnikach
majątkowych sprawców przestępstw może skutkować efektywniejszym pozbawianiem
korzyści tych sprawców uzyskiwanych z popełnionych przestępstw, co w efekcie może
przełożyć się na wzrost wpływów do budżetu państwa.
IV. Wpływ regulacji na rynek pracy
Zakłada się, iż wejście w życie projektowanej regulacji w sposób bezpośredni nie będzie
miało wpływu na rynek pracy.
V. Skutki prawne regulacji
Projekt ustawy wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy:
1) decyzji ramowej Rady 2006/960/WSiSW z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie
uproszczenia wymiany informacji i danych wywiadowczych między organami
ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 386 z 29.12.2006,
str. 89);
2) decyzji ramowej Rady 2008/977/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie
ochrony danych osobowych przetwarzanych w ramach współpracy policyjnej
i sądowej w sprawach karnych (Dz. Urz. UE L 350/60 z 30.12.2008, str. 60);
oraz dostosowuje prawo polskie do przepisów:
53
3) decyzji Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji
współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości
transgranicznej (Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008, str. 1);
4) decyzji Rady 2007/845/WSiSW z dnia 6 grudnia 2007 r. dotyczącej współpracy
pomiędzy biurami ds. odzyskiwania mienia w państwach członkowskich
w dziedzinie wykrywania i identyfikacji korzyści pochodzących z przestępstwa lub
innego mienia związanego z przestępstwem (Dz. Urz. UE L 332 z 18.12.2007,
str. 103).
VI. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
VII. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
VIII. Zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


28/07-kt
54

TABELA ZGODNO CI

TYTUŁ PROJEKTU
projekt ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU
decyzja ramowa Rady 2008/977/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie ochrony danych osobowych przetwarzanych w ramach
PRAWNEGO
współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych

Projekt nie dokonuje całościowej implementacji decyzji ramowej 2008/977/WSiSW, gdyż nie obejmuje on zagadnień wymiany danych
przetwarzanych w ramach współpracy sądowej









Przepis
Treść przepisu Unii Europejskiej
Koniecz
Przepis polski
Treść przepisów polskich
uwagi
dyrekty
ność
(jednostka
wy
wdroże
redakcyjna)
(jednost
nia
ka
T/N
redakcy
jna)

Art. 1

1. Celem niniejszej decyzji ramowej jest

art. 1 ust. 1
Ustawa określa zasady wymiany informacji, w tym danych osobowych, z Zakres przedmiotowy
ust. 1 i
zapewnienie wysokiego poziomu ochrony
T

organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej w celu ustawy został określony
ust. 4
praw podstawowych i wolności osób


wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przez wyłączenie

fizycznych, a zwłaszcza ich prawa do

przestępczości i jej zwalczania, oraz przetwarzania informacji, a także przepisów regulujących

prywatności, podczas przetwarzania

podmioty uprawnione w tych sprawach.
materią określoną w

danych osobowych w ramach współpracy


ustawie (wymiana

policyjnej i sądowej w sprawach karnych,

Ustawa nie narusza przepisów o pomocy prawnej w sprawach informacji, ich

o której mowa w tytule VI Traktatu o
art. 1 ust. 4
karnych oraz postanowień umów międzynarodowych dotyczących przetwarzanie i ochrona)

Unii Europejskiej, przy równoczesnym
współpracy w sprawach zapobiegania przestępczości, jej zwalczania oraz w umowach

zagwarantowaniu wysokiego poziomu
współdziałania na terenach przygranicznych.
międzynawowych

bezpieczeństwa publicznego.

wiążących RP, które

odnoszą się do form

współpracy

wykonywanej w ramach

porządku prawnego UE

ale na innych
podstawach prawnych
aniżeli Traktat o UE i
jako takie wymagają
zachowania odrębności .

1
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: