Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
Czas trwania: 120 godzin, zawiera kurs radarowy na poziomie operacyjnym.
Treść: część 1. nawigacja: kompas magnetyczny: żyrokompasy: praca na mapie, „notice to mariners",
pływy i prądy urządzenia nawigacyjne kurs radarowy ,IMO 1.07 MPDM, język angielski,
część 2. wiedza okrętowa , budowa jachtu, stateczność meteorologia, wiedza okrętowa.
część 3. przygotowanie do egzaminu ustnego ( odświeżenie ): nawigacja, działanie w
niebezpieczeństwie konwencje i przepisy.
Egzamin : po zakończeniu każdego tematu przewiduje się testy, po zaliczeniu których,
następują egzaminy z całości materiału : pisemny oraz ustny.
Część 3 jest nieobowiązkowa.
TEMAT 1 Kompas magnetyczny
- magnetyzm ziemski,
- deklinacja i jej obliczanie,
- dewiacja i jej korekta,
- przeliczanie kursów i namiarów.
-
TEMAT 2 yrokompasy:
- ogólna znajomość zasad pracy żyrokompasu’
- kontrola pracy żyrokompasu,
- obliczanie poprawki żyrokompasu
- wpływ szerokości geograficznej na pracę żyrokompasu
TEMAT 3 Praca na mapie
- interpretacja informacji zawartych na mapach morskich,
- mapy uzyskane sposobem odmiennych projekcji (mapy gnomoniczne , Mercatora , inne oraz plany
portów,
- linie pozycyjne ,ich przenoszenie (linie i okręgi pozycyjne),
- określanie pozycji obserwowanej różnymi metodami ( w tym z trzech katów poziomych, okręgów
odległości,użycie kąta pionowego ),
- dryf i znos , uwzględnianie ich w obliczaniu i wykreślaniu kursów,
- linia niebezpiecznych namiarów , niebezpieczna odległość,
- pozycja z linii namiaru oraz izobaty,
- żegluga na prądzie,
- korekta mapy.
TEMAT 4 „Notice to mariners":
23
- korzystanie z wiadomości i szukanie poprawek ,
- użycie NAVTEX'u,
- rodzaje poprawek (T , P),
- Annual Summary of N to M.
TEMAT 5 Pływy i prądy pływowe:
- teoria powstawania pływów,
- rodzaje pływów,
- pojęcia i skróty występujące przy kalkulacji pływów,
- porty zasadnicze,
- porty dołączone,
- obliczanie wysokości pływu na dany moment,
- obliczanie czasu wystąpienia żądanej wysokości pływu,
TEMAT 6 Urządzenia nawigacyjne:
- hiperboliczne systemy nawigacyjne ( LORAN C), zakłócenia w propagacji,
- GPS , DGPS,
- echosondy,
- ECDIS,
TEMAT 7 Kurs radarowy IMOl.
TEMAR 8 Język angielski:
- IMO standard vocabulary.
TEMAT 9 Budowa jachtu:
używana terminologia
- metody konstrukcji jachtów,
- praca kadłuba
- czytanie planów
- korozja galwaniczna i chemiczna , metody zapobiegania
- towarzystwa klasyfikacyjne
- linie ładunkowe , pływalność zapasowa i stany awaryjne
- systemy pomp balastowo-zenzowych
TEMAT 9 Stateczność:
- podstawowe pojęcia hydrostatyczne ,ich zastosowanie ,
- pojęcie stateczności początkowej
24
- stateczność statyczna i dynamiczna
- stateczność awaryjna
TEMAT 10 Meteorologia:
- rozkład ciśnienia wokół Ziemi,
- układy wiatrów lokalnych,
- obieg wody w atmosferze ,
- instrumenty meteorologiczne,
- źródła prognoz pogodowych,mapy ,
- sztormowanie ,
- manewr uniknięcia cyklonu tropikalnego
TEMAT 11 Wiedza okrętowa:
- zasady prowadzenia wachty nawigacyjnej
- odpowiedzialność kapitana i współpraca z pilotem,
- przygotowanie jachtu do wyjścia w morze,
- przeglądy i konserwacja lin,
- MKS.
TEMAT 12 Nawigacja cz.3
- planowanie podróży
- bezpieczna wachta nawigacyjna,
- manewrowanie.
TEMAT 13 Działanie w niebezpieczeństwie cz 3:
- sytuacje niebezpieczne
- łączność w niebezpieczeństwie
TEMAT 14 Konwencje i przepisy cz.3:
- MARPOL ,SOPEP,dzielność morska jachtu,
- poprawki do publikacji nawigacyjnych ,
- zasady BHP,
- SOLAS
- ISM Code
- PSC
25
MODEL KURSU STARSZY OFICER NA JACHTACH
-
kurs p.poż IMO 2.03
-
kurs pomocy medycznej IMO 1.14
-
kurs ARPA/Radar IMO 1.08
26
MODEL KURSU JACHTOWEGO KAPITANA DO 500 GT
Czas trwania : 120 godzin
Egzamin :Po zakończeniu każdego tematu przewiduje się testy,po zaliczeniu
których,następują egzaminy z całości materiałów : pisemny i ustny.
Treść :
część 1 :wiedza okrętowa 30 godzin: Wiedza okrętowa, Nawigacja,
Meteorologia, MARPOL, BHP;
część 2 :nawigacja (z użyciem symulatora mostka nawigacyjnego ) 30 godzin;
część 3 : stateczność 30 godzin
część 4 : zarządzanie 30 godzin
część 5 : przygotowanie do egzaminu 5 dni.
Część 5 jest nieobowiązkowa
TEMAT 1 Wiedza okrętowa
-
niebezpieczeństwo żeglugi w ciężkich warunkach pogodowych,
-
manewrowanie w trudnych warunkach pogodowych, S
-
holowanie,
-
manewrowanie, S
-
kotwiczenia, S
-
niebezpieczeństwa nawigacyjne,
-
działania w sytuacjach niebezpiecznych , S
-
odpowiedzialność w niebezpieczeństwie,
-
postępowanie w sytuacjach awaryjnych. S
-
prawidłowe pełnienie wachty nawigacyjnej, S
-
meteorologia (kontrola warunków pogodowych ,warunki lokalne, cyrkulacja powietrza na
świecie, prawidłowa analiza prognozy pogody , zjawisko powstawania cyklonów)
-
MARPOL ( wymagania dotyczące akwenów , gospodarka odpadami, SOPEP, Książka
Zapisów Olejowych ,postępowanie w przypadku rozlewu).
-
BHP ( higiena osobista i bezpieczeństwo , odzież ochronna przygotowanie stanowiska
pracy , pozwolenie na pracę , praca w przestrzeniach zamkniętych ,dobór narzędzi,
prewencja).
-
odpowiedzialność i nadzór ,
-
raport powypadkowy,
-
szkolenia BHP załogi.
"S" użycie symulatora mostka nawigacyjnego
TEMAT 2 Nawigacja
-
planowanie podróży,
27
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik