Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy transpozycji do prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, co bezpośrednio przekłada się na rozszerzenie zakresu przedmiotowego stosowanej ustawy, ponadto ustanowienia odrębnej kategorii ograniczenia dostępności do pewnych informacji publicznych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4434
- Data wpłynięcia: 2011-07-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 204, poz. 1195
4434
I. Podmioty, na które wpływa projekt aktu prawnego
Zmiany wprowadzone ustawą dotyczą dwóch kategorii podmiotów:
1. Wykonujących zadania publiczne, które zostały włączone w zakres podmiotowy
ustawy:
1) Prezesa Rady Ministrów,
2) jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach
publicznych,
3) inne państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
4) inne osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb
o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego,
jeżeli podmioty pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny
podmiot:
a) finansują je w ponad 50 % lub
b) posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
c) sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
d) mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub
zarządzającego,
5) związki podmiotów, o których mowa wyżej.
2.
uprawnionych do ponownego wykorzystywania informacji publicznych.
II. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych, na etapie konsultacji projektu założeń do projektu
ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw,
projekt przekazano: Polskiemu Towarzystwu Informatycznemu (PTI), Polskiej Izbie
Informatyki i Telekomunikacji (PIIT), Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki
i Telekomunikacji (KIGEiT), Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
Stowarzyszeniu Instytutu Informatyki ledczej oraz Związkowi Pracodawców Branży
Internetowej Interactive Advertising Bureau Polska. Ponadto projekt został pozytywnie
zaopiniowany i przyjęty przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
18
W trakcie konsultacji społecznych zasadnicze uwagi zgłoszone przez stronę społeczną
dotyczyły następujących kwestii:
– propozycji zmiany dotychczasowej definicji „informacji publicznej”, tak aby
implementowała definicję „podmiotu prawa publicznego”, „ponownego wykorzystywania”
oraz „dokumentu”, w rozumieniu odpowiednio art. 2 pkt 2 i 3 oraz pkt 4 dyrektywy
2003/98/WE – uwagę uwzględniono i postanowiono pozostawić dotychczasowe brzmienie
przepisu,
– zakresu podmiotowego regulacji dotyczących ponownego wykorzystywania informacji
publicznej oraz wyłączeń z zakresu jej regulacji – uwagę odrzucono ze względu na zarzuty
Komisji Europejskiej, która w swoich wszystkich stanowiskach wyraźnie wskazywała na
pominięcie pewnej kategorii podmiotów z dyrektywy 2003/98/WE,
– pozostawienia podmiotom zobowiązanym opcji wyboru w zakresie określenia warunków
ponownego wykorzystywania posiadanych informacji publicznych, między dwoma
wariantami: bezwarunkowym i warunkowym wykorzystywaniem – uwagę na tym etapie
odrzucono,
– dysponowania bazami danych przez organy władzy publicznej, w szczególności takich,
które są dysponentami zbiorów informacji nadających się do ponownego wykorzystywania
informacji z sektora publicznego – uwagę częściowo uwzględniono w ten sposób, iż
uzupełniono założenia o stosowne wyjaśnienia,
– opłat, a w szczególności użytego określenia „rozsądny zysk z inwestycji” – uwagę
uwzględniono, bowiem prawidłowe tłumaczenie dyrektywy 2003/98/WE powinno
odwoływać się do pojęcia „rozsądnego zwrotu z inwestycji”,
– terminu rozpatrywania spraw o udostępnienie
informacji
publicznej w celu ponownego
wykorzystywania – uwaga została odrzucona ze względu na maksymalne terminy wskazane
w dyrektywie 2003/98/WE.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt ustawy
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Administracji. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami
nad projektem tego aktu prawnego w trybie ww. ustawy.
19
III. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie nowego trybu udostępniania i ponownego wykorzystywania informacji
publicznej – systemu skatalogowanych repozytoriów służącego do udostępniania zasobów
informacyjnych – wiąże się z pewnymi kosztami dla budżetu państwa. System taki powinien
być w pełni przeszukiwalny, pozwalający tworzyć różnorodne i przekrojowe w skali kraju
zestawienia informacji publicznej w trybie on-line, obejmujące swym zakresem dowolnie
wybrane zestawienia podmiotów i realizowanych przez nie działań. System repozytoriów
z założenia nie będzie przy tym zapewniał dostępu do rejestrów publicznych, a jedynie
odnośniki prowadzące do rejestrów dostępnych w otwartym Internecie.
Koszty funkcjonowania systemu można podzielić na:
a) przygotowanie infrastruktury wraz z aplikacją,
b) przygotowanie zasobów informacyjnych do udostępnienia,
c) utrzymanie
repozytoriów.
Ad a
Biorąc pod uwagę poniesione już inwestycje na rzecz budowy systemu quasi-
repozytoriów i rejestrów w poszczególnych resortach, proponuje się stworzenie wspólnego
katalogu, dzięki któremu użytkownicy mogliby uzyskać dostęp do danych w jednym miejscu
w formacie umożliwiającym odczyt cyfrowy i kompilacje danych. Podobne katalogi powstały
w szeregu krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych (dla
przykładu: www.data.gov, www.data.gouv.fr oraz www.data.gov.uk). Z uwagi jednak na
fakt, iż obecne quasi-repozytoria resortowe są dopiero w początkowym stadium rozwoju,
a szereg instytucji w ogóle nie prowadzi tego typu inwestycji teleinformatycznych, proponuje
się zbudowanie infrastruktury uzupełniającej. Byłaby ona wykorzystywana do
przechowywania i udostępniania tylko takich danych, dla których nie istnieje odpowiednia
infrastruktura dostępowa w resortach. Infrastruktura ta będzie korzystać z mechanizmów
platformy ePUAP, rozwijanej przez Centrum Projektów Informacyjnych MSWiA w ramach
projektu ePUAP2.
W pierwszym etapie konieczna będzie zatem budowa systemu umożliwiającego stworzenie
katalogu oraz centralnego repozytorium, w którym przestrzeń współdzielona byłaby przez
ministerstwa nieposiadające własnego systemu teleinformatycznego do udostępniania danych
20
(w postaci tekstowej). Na podstawie kosztorysów opracowanych dla innych projektów
o podobnej specyfikacji sprzętowej (na przykład Wrota Podlasia), szacuje się, że koszt
pierwszego etapu nie przekroczy 8 000 000 zł. Oszacowanie to potwierdzają szacunki CPI
dotyczące budowy Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej. Zgodnie
z wariantem III tego opracowania zakładającym „stworzenie aplikacji z nieograniczoną
licencją na udostępnianie podmiotom zobowiązanym do prowadzenia stron podmiotowych
BIP“ koszt całkowity wynosił 7 841 400 zł.2)
Ad b
Jeśli chodzi o przygotowanie zasobów informacyjnych do udostępnienia, koszty
przygotowania tych zasobów przez podmioty zobowiązane należy podzielić na dwie grupy:
– koszty udostępniania zindentyfikowanych, istniejących baz, oraz
– koszty udostępniania niezindentyfikowanych baz, które będą mogły zostać szczegółowo
oszacowane po przeprowadzeniu gruntownej analizy ilości i jakości zasobów będących
w posiadaniu poszczególnych ministerstw.
Koszty udostępniania pierwszej grupy nie powinny przekroczyć łącznie 250 000 zł.
Koszty udostępniania drugiej grupy, udostępniane w późniejszym terminie, mogą być
określone po dokonaniu odpowiedniej analizy. Z uwagi na wymogi reguły wydatkowej
proponuje się określenie maksymalnej kwoty w wysokości 10 000 000 zł na udostępnienie
wszystkich przydatnych zasobów, które nie są obecnie przygotowane w sposób
umożliwiający ich udostępnianie.
Prace przygotowawcze, jak i prace koordynacyjne, prowadzone powinny być przez
odpowiedni zespół. W związku z powyższym konieczne jest utworzenie w Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów (jako podmiotu najlepiej przygotowanego do koordynacji prac
międzyresortowych) komórki organizacyjnej, składającej się z około ośmiu pracowników.
Osoby te przedstawią rekomendacje dotyczące kolejności udostępniania zasobów (biorąc pod
uwagę ich przydatność, atrakcyjność z perspektywy ponownego wykorzystywania oraz
kreowania rozwiązań innowacyjnych) oraz dokonają szczegółowego oszacowania kosztów
przygotowania zasobów informacyjnych do udostępnienia w skatalogowanym repozytorium.
Osoby te w dalszej kolejności będą koordynować proces udostępniania zasobów
2) W kalkulacji tej ujęte zostały koszty aplikacji (CMS), serwery WWW oraz serwery aplikacyjne zapewniające
ruch z Internetu poprzez CMS do serwera bazodanowego (2 procesory 4-rdzeniowe, 16 GB RAM, 4 HDD x
160GB; kontroler RAID: 0,1,5,19; 2 x100/1000 Mbps, redundantne zasilacze i wentylatory oraz system
operacyjny), serwery bazodanowe udostępniające dane dla CMSa (po 2 procesory Dual Core Intel E7220,
2,93GHz, 32 GB RAM, 5 HDD x 146 GB, pamięć masowa o pojemności minimum 16 dysków po 146 GB przy
minimum 8).
21
informacyjnych oraz wspierać resorty w tym procesie. Komórka stworzona byłaby
z obecnych zasobów kadrowych KPRM i nie łączyłaby się z koniecznością zwiększenia
zatrudnienia. Niezbędne prace przygotowawcze w resortach prowadzone byłyby w oparciu
o istniejące zasoby ludzkie i zasoby infrastrukturalne.
Ad c
Jeśli chodzi o koszty utrzymywania repozytoriów, będą one nieznacznie różnić się od
kosztów obsługi Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej. Szacowany
koszt łączny utrzymania SSDIP wynosi około 450 000 – 500 000 zł rocznie i obejmuje opłaty
za powierzchnię serwerową, energię elektryczną, klimatyzację, łącza oraz
obsługę
administratorów. Jednocześnie można jednak oczekiwać wzrostu wpływów do budżetu z
tytułu podatków PIT, CIT i VAT, związanych z działalnością komercyjną w oparciu o
informację publiczną.
Limit wydatków jednostek sektora finansów publicznych na działania związane
z realizacją ustawy w latach 2012 – 2021 (łącznie dla wszystkich zadań na dany rok
budżetowy), zgodnie z art. 50 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) został przedstawiony w poniższej tabeli:
Rok Budżet państwa Jednostki
samorządu Pozostałe jednostki sektora
terytorialnego i ich jednostki finansów publicznych
organizacyjne
2012 5.550.000
zł 0
zł 0
zł
2013 5.550.000
zł 0
zł 0
zł
2014 1.550.000
zł 0
zł 0
zł
2015 1.550.000
zł 0
zł 0
zł
2016 1.550.000
zł 0
zł 0
zł
2017 1.500.000
zł 0
zł 0
zł
2018 1.500.000
zł 0
zł 0
zł
2019 1.500.000
zł 0
zł 0
zł
2020 1.500.000
zł 0
zł 0
zł
2021 1.500.000
zł 0
zł 0
zł
razem 23.250.000
zł 0
zł 0
zł
22