Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy transpozycji do prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, co bezpośrednio przekłada się na rozszerzenie zakresu przedmiotowego stosowanej ustawy, ponadto ustanowienia odrębnej kategorii ograniczenia dostępności do pewnych informacji publicznych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4434
- Data wpłynięcia: 2011-07-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 204, poz. 1195
4434
– limit wydatków w pierwszym etapie: 8 000 000 zł. Pierwszy etap zostanie zakończony w 2012 r.
W roku 2012 zostanie poniesione 4 000 000 zł, w roku 2013 zostanie poniesione 4 000 000 zł,
– 250 000 zł na koszty udostępnienia pierwszej grupy danych będzie ponoszone sukcesywnie
w wysokości 50 000 zł/rok (5lat),
– 10 000 000 zł na koszty udostępnienia drugiej grupy danych będzie ponoszone sukcesywnie
w wysokości 1 000 000 zł/rok (10 lat),
– szacowany koszt łączny utrzymania SSDIP: 500 000 zł/rok (10 lat).
Miernikiem realizacji postanowień ustawy jest ilość zasobów informacyjnych
udostępnianych w centralnym repozytorium informacji publicznych. Ze względu na to, że
centralne repozytorium jest nowym rozwiązaniem, a zasób informacyjny przeznaczony do
umieszczenia w nim będzie każdorazowo określał Prezes Rady Ministrów, trudno określić
w chwili obecnej wartość miernika.
Mechanizmy korygujące, o których mowa w art. 50 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych mające zastosowanie w przypadku przekroczenia lub
zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków
będą polegać na zmianie kosztów realizacji zadań publicznych wykonywanych na rzecz
obywateli, w szczególności przez racjonalizację wydatków związanych z utrzymywaniem i
obsługą techniczną systemu oraz obniżenie kosztów obsługi serwisowej urządzeń
wchodzących w skład tego systemu, wykorzystanie innych rozwiązań technologicznych lub
techniczno-organizacyjnych w zakresie funkcjonowania systemu. Organem odpowiedzialnym
za monitorowanie wykorzystania limitu wydatków na wykonywanie zadania przez jednostki
sektora finansów publicznych oraz za wdrożenie mechanizmów korygujących jest minister
właściwy do spraw informatyzacji.
Finansowanie infrastruktury i usługi będzie pochodzić ze środków będących w posiadaniu
dysponentów poszczególnych części budżetu.
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie spowoduje skutków finansowych dla
jednostek samorządu terytorialnego.
23
IV. Wpływ regulacji na rynek pracy, wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa może mieć wpływ na rynek pracy. W preambule dyrektywy
2003/98/WE podkreśla się, że „produkcja zasobów cyfrowych dała początek szybkiemu
tworzeniu miejsc pracy i proces ten trwa nadal” (motyw 3). Gospodarka oparta na wiedzy
generuje miejsca pracy, a wprowadzenie zasad ponownego wykorzystywania informacji
publicznej podmiotów publicznych pozwoli na jej dalszy rozwój.
Wdrożenie projektowanej ustawy powinno poprawić konkurencyjność gospodarki, a przede
wszystkim przedsiębiorstw, których przedmiot działalności związany jest z przetwarzaniem
informacji. Ochronę konkurencji mają zapewnić głównie przewidziane w ustawie zasady
przejrzystości, niedyskryminacji i niewyłączności.
V. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Proponowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
07/21rch
24
ZESTAWIENIE PRZEPISÓW DYREKTYWY 2003/98/WE PARLAMENTU I RADY Z DNIA 17 LISTOPADA 2003 R. W SPRAWIE
PONOWNEGO WYKORZYSTYWANIA INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO Z PRZEPISAMI PROJEKTU USTAWY O ZMIANIE
USTAWY O DOST PIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW
Jedn. red.
Treść przepisu UE
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu ustawy
dyrektywy
projektu
2003/98/WE
ustawy
Art. 2
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje: Art. 23a
Art. 23a. 1. Wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i
jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej informacji
1)
"organ sektora publicznego" oznacza państwowe,
publicznej lub każdej jej części, będącej w posiadaniu podmiotów, o których
regionalne lub lokalne władze, podmioty prawa
mowa w ust. 2 i 3, niezależnie od sposobu jej utrwalenia (w postaci
publicznego oraz stowarzyszenia utworzone przez jedną
papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej), w
lub kilka takich władz albo jeden lub kilka takich
celach komercyjnych lub niekomercyjnych, innych niż jej pierwotny
podmiotów prawa publicznego;
publiczny cel wykorzystywania, dla którego informacja została wytworzona,
2)
"podmiot prawa publicznego" oznacza jakikolwiek organ:
stanowi ponowne wykorzystywanie informacji publicznej i odbywa się na
a)
ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania
zasadach określonych w niniejszym rozdziale.
potrzeb w interesie ogólnym, który nie ma
2. Obowiązani do udostępniania informacji publicznej w celu ponownego
charakteru przemysłowego lub handlowego; oraz
wykorzystywania na zasadach i w trybie określonych w ustawie są:
b) posiadający osobowość prawną; oraz
1)Prezes Rady Ministrów,
c)
finansowany w przeważającej części przez państwo,
2) jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o
władze regionalne lub lokalne czy też inne podmioty
finansach publicznych,
prawa publicznego; lub jeżeli jego zarząd podlega
3)inne, niż określone w pkt 2, państwowe jednostki organizacyjne
nadzorowi ze strony tych podmiotów; lub jeżeli
nieposiadające osobowości prawnej,
ponad połowę składu jego organu administracji,
4)inne, niż określone w pkt 2, osoby prawne, utworzone w
zarządu lub nadzoru stanowią osoby mianowane
szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym
przez państwo, władze regionalne lub lokalne lub
niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli
inne podmioty prawa publicznego;
podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 2 i 3,
3) "dokument"
oznacza:
pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny
a) jakąkolwiek treść niezależnie od zastosowanego
podmiot:
nośnika (zapisaną na papierze lub zapisaną w formie
a) finansują je w ponad 50 % lub
elektronicznej lub zarejestrowaną w formie
b) posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
dźwiękowej, wizualnej albo audiowizualnej);
c) sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
b) każdą część tej treści;
d) mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu
4) "ponowne
wykorzystywanie" oznacza wykorzystywanie
nadzorczego lub zarządzającego,
przez osoby fizyczne lub prawne dokumentów będących w
5) związki podmiotów, o których mowa w pkt 2 i 3, lub podmiotów,
posiadaniu organów sektora publicznego, do celów
o których mowa w pkt 4,
komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż ich
- zwani dalej „podmiotami zobowiązanymi”.
pierwotne przeznaczenie w ramach zadań publicznych, dla
3. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
których te dokumenty zostały wyprodukowane.
1) archiwów państwowych w zakresie znajdujących się w ich
Ponownym wykorzystywaniem nie jest wymiana
dyspozycji materiałów archiwalnych,
dokumentów między organami sektora publicznego
2) jednostek publicznej radiofonii i telewizji w rozumieniu ustawy
wyłącznie w wykonaniu ich zadań publicznych;
z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2011
5)
"dane osobowe" oznacza dane, których definicję
r. Nr 43, poz. 226 i Nr 85, poz. 459), w zakresie audycji
przedstawiono w art. 2 lit. a) dyrektywy 95/46/WE.
radiowych lub telewizyjnych i innych przekazów,
1
3) instytucji kultury, samorządowych instytucji kultury oraz innych
podmiotów prowadzących działalność kulturalną, o której
mowa w art. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o
organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z
2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn.zm.), w zakresie informacji
publicznych stanowiących przedmiot ich działalności,
4) uczelni, Polskiej Akademii Nauk oraz jednostek naukowych, w
rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach
finansowaniu nauki (Dz.U. Nr 96, poz. 615 oraz z 2011 r. Nr
84 poz. 455), w zakresie informacji publicznych będących
przedmiotem ich działalności badawczej,
5) jednostek organizacyjnych systemu oświaty, o których mowa w
art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.
U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn.zm.), w zakresie
informacji publicznych będących przedmiotem ich działalności
edukacyjnej.
4. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1)
informacji publicznych, których udostępnienie zostało
uzależnione od wykazania interesu indywidualnego (prawnego
lub faktycznego) na podstawie odrębnych przepisów,
2) przekazywania informacji publicznych między podmiotami
wykonującymi zadania publiczne, w celu realizacji zadań
określonych prawem.
Art. 3
Państwa Członkowskie zapewniają, że tam gdzie ponowne
Art.
23b.
1. Informacje publiczne są udostępniane w celu ich ponownego
wykorzystywanie dokumentów będących w posiadaniu organów
wykorzystywania bez ograniczeń warunkami i bezpłatnie.
sektora publicznego jest dozwolone, dokumenty te będą
2. Podmiot zobowiązany może określić następujące warunki ponownego
ponownie wykorzystywane do celów komercyjnych lub
wykorzystywania informacji publicznej dotyczące:
niekomercyjnych zgodnie z warunkami określonymi w
1) obowiązku poinformowania o źródle, czasie wytworzenia i
rozdziałach III i IV. Tam gdzie to możliwe, dokumenty są
pozyskania informacji publicznej od podmiotu zobowiązanego,
udostępniane przy wykorzystaniu środków elektronicznych.
2) obowiązku dalszego udostępniania pozyskanej informacji innym
użytkownikom,
3) obowiązku informowania o przetworzeniu informacji ponownie
wykorzystywanej,
4) zakresu odpowiedzialności podmiotu zobowiązanego za
przekazywane informacje.
3. Podmiot zobowiązany określa sposób korzystania z informacji
publicznych spełniających cechy utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4
lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r.
Nr 90, poz. 631, z późn. zm.) lub stanowiących bazę danych w rozumieniu
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz.U. z 2001 r. Nr
128 poz. 1402, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 662 i Nr
176, poz. 1238) zapewniający możliwość dowolnego wykorzystywania
utworu, do celów komercyjnych i niekomercyjnych, tworzenia i
rozpowszechniania kopii utworu, w całości lub we fragmentach oraz
2
wprowadzania zmian i rozpowszechniana utworów zależnych.
4. Podmiot zobowiązany udostępnia warunki ponownego wykorzystywania
informacji publicznej w postaci elektronicznej.
Art. 4
1. Organy sektora publicznego przetwarzają, przy
Art. 23g.
1. Ponowne wykorzystywanie informacji publicznej odbywa się przez
wykorzystaniu środków elektronicznych, gdzie jest to możliwe i
ponowne wykorzystywanie informacji publicznej udostępnionej na stronie
właściwe, wnioski o ponowne wykorzystywanie i udostępniają
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, w sposób inny niż w
dokumenty do ponownego wykorzystywania wnioskodawcy lub
Biuletynie Informacji Publicznej, w centralnym repozytorium albo na
jeśli potrzebna jest licencja, przedstawiają wnioskodawcy
wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej.
końcową ofertę licencji w rozsądnym terminie zgodnym z
2. Przekazanie informacji publicznej następuje na wniosek o ponowne
terminami ustanowionymi dla przetwarzania wniosków o dostęp
wykorzystywanie informacji publicznej, w przypadkach gdy:
do dokumentów.
1)
informacja publiczna nie została zamieszczona w Biuletynie
2. Jeśli terminy lub inne reguły określające terminowe
Informacji Publicznej lub w centralnym repozytorium, chyba że
udostępnianie dokumentów nie zostały ustanowione, organy
została udostępniona w inny sposób i zostały określone warunki
sektora publicznego przetwarzają wnioski i dostarczają
jej ponownego wykorzystywania, albo
wnioskodawcy dokumenty do ponownego wykorzystywania lub,
2)
wnioskodawca zamierza wykorzystywać informację publiczną na
jeśli potrzebna jest licencja, przedstawiają wnioskodawcy
warunkach innych lub w innej wyskości opłat niż zostały dla tej
końcową ofertę licencji w terminie nie dłuższym niż 20 dni
informacji określone.
roboczych od otrzymania wniosku. W przypadku obszernych lub
3. Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej można
skomplikowanych zamówień termin ten może być przedłużony o
złożyć w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w
kolejne 20 dni roboczych. W takich przypadkach zawiadamia się
ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
wnioskodawcę w ciągu trzech tygodni od otrzymania wniosku
realizujących zadania publiczne.
wstępnego, że przetwarzanie jego wniosku wymaga więcej
4. W przypadku niespełnienia warunków formalnych wniosku wzywa się
czasu.
wnioskodawcę do uzupełnienia braków, wraz z pouczeniem, że ich
3. W przypadku decyzji negatywnej organy sektora
nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje
publicznego informują wnioskodawcę o przyczynach odmowy na
pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
podstawie odpowiednich przepisów systemu dostępu danego
5. Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej rozpatruje
Państwa Członkowskiego lub krajowych przepisów przyjętych
się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 20 dni od dnia
zgodnie z niniejszą dyrektywą, w szczególności art. 1 ust. 2 lit.
otrzymania wniosku. W sprawach szczególnie skomplikowanych podmiot
a), b) i c) lub na art. 3. Jeśli decyzja negatywna jest oparta na art.
zobowiązany może przedłużyć załatwienie sprawy o kolejne 20 dni, po
1 ust. 2 lit. b), organ sektora publicznego zamieszcza odniesienie
zawiadomieniu wnioskodawcy w terminie 20 dni od dnia otrzymania
do osoby fizycznej lub prawnej, która jest posiadaczem praw
wniosku.
(jeśli jest znana) lub alternatywnie do licencjodawcy, od którego
6. Podmiot zobowiązany informuje Prezesa Rady Ministrów o przekroczeniu
organ sektora publicznego uzyskał dany materiał.
1 000 wniosków o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej danego
4. Każda decyzja negatywna zawiera odniesienie do
rodzaju.
środków odwoławczych na wypadek, gdyby wnioskodawca
7. W wyniku rozpatrzenia wniosku:
chciał odwołać się od decyzji.
1) przekazuje się informacje publiczne w celu ponownego
5. Spełniania wymagań niniejszego artykułu nie wymaga
wykorzystywania bez ograniczenia warunkami, a w przypadku
się od organów sektora publicznego objętych art. 1 ust. 2 lit. d),
posiadania informacji publicznych przez wnioskodawcę
e) i f).
zawiadamia się o braku ograniczenia warunkami ponownego
wykorzystywania informacji publicznej,
2) przedstawia się wnioskodawcy ofertę zawierającą warunki
ponownego wykorzystywania informacji publicznej lub
wysokość opłat za ponowne wykorzystywanie informacji
3