Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
o której mowa w ust. 3, jeżeli modernizacja nie
powoduje zmian wpływających na bezpieczeństwo
transportu kolejowego lub zgodność z siecią
kolejową, na której będzie eksploatowany pojazd
kolejowy.
Art. 23j. 1. Przed wydaniem zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji pojazdu kolejowego dysponent określa
podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu
kolejowego (ECM).
2. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu
kolejowego (ECM) zapewnia jego utrzymanie
w sposób gwarantujący bezpieczną eksploatację
zgodną z dokumentacją systemu utrzymania
pojazdu kolejowego, warunkami technicznymi
eksploatacji pojazdów kolejowych, określonymi
w przepisach wydanych na podstawie art. 20 oraz
w TSI.
3. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu
kolejowego (ECM) powinien zapewnić utrzymanie
pojazdu kolejowego sam lub przy współudziale
innych podmiotów zajmujących się utrzymaniem
pojazdów kolejowych, z którymi ma zawartą
umowę.
4. W odniesieniu do wagonów towarowych podmioty
odpowiedzialne za utrzymanie pojazdu kolejowego
(ECM) podlegają certyfikacji prowadzonej przez
Prezesa UTK.
5.
Prezes UTK dokonuje kontroli spełnienia
warunków, o których mowa w ust. 2, i wydaje
certyfikat podmiotowi odpowiedzialnemu za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w zakresie
wagonów towarowych. W przypadku gdy
35
podmiotem tym jest zarządca albo przewoźnik
kolejowy informację o podmiocie odpowie-
dzialnym za utrzymanie pojazdu kolejowego
(ECM) umieszcza się w autoryzacji
bezpieczeństwa, wydanej zgodnie z art. 18a, lub
certyfikacie bezpieczeństwa, wydanym zgodnie
z art. 18b.
6.
Certyfikaty wydane w innych państwach
członkowskich UE podmiotom odpowiedzialnym
za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM)
w odniesieniu do wagonów towarowych są ważne
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli
zostały wydane zgodnie z przepisami Unii
Europejskiej ustanawiającymi system certyfikacji
podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie
pojazdów kolejowych (ECM) w odniesieniu do
wagonów towarowych.
7.
Zadania podmiotu odpowiedzialnego za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w przy-
padku pojazdów kolejowych:
1) zarejestrowanych w państwie innym niż
państwo członkowskie UE i utrzymywanych
zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym
państwie,
2) eksploatowanych na liniach kolejowych, na
których szerokość torów różni się od
szerokości torów głównej sieci kolejowej
w Rzeczypospolitej Polskiej i w przypadku,
których spełnienie warunków określonych
w ust. 2, zapewnia się w drodze umów
międzynarodowych z państwami innymi niż
państwo członkowskie UE,
36
3) wpisanych do rejestru zabytków lub do
inwentarza muzealiów oraz pojazdów
kolejowych wojskowych i pojazdów
kolejowych specjalnych, których przejazd
wymaga uzyskania zezwolenia Prezesa UTK
– realizuje przewoźnik kolejowy przemieszczający
te wagony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
8. Certyfikat dla podmiotu odpowiedzialnego za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM)
w odniesieniu do wagonów towarowych, o którym
mowa w ust. 5, wydaje Prezes UTK, na okres nie
dłuższy niż pięć lat, przed wpisaniem pojazdu
kolejowego do krajowego rejestru pojazdów
kolejowych. Informacja o pełnieniu roli podmiotu
odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu
kolejowego zostaje wpisana do autoryzacji
bezpieczeństwa, wydawanej zgodnie z art. 18a, lub
certyfikatu bezpieczeństwa, wydawanego zgodnie
z art. 18b.”;
13) tytuł rozdziału 4a otrzymuje brzmienie:
„Warunki zapewnienia interoperacyjności systemu kolei na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”;
14) art. 25a i 25b otrzymują brzmienie:
„Art. 25a. 1. Przepisów niniejszego rozdziału oraz art. 23 ust. 1,
4 – 6 i art. 23a – 23j nie stosuje się do:
1) sieci kolejowych, które są funkcjonalnie
wyodrębnione z systemu kolei i przeznaczone
tylko na potrzeby pasażerskich przewozów
lokalnych, oraz miejskich lub podmiejskich
przewoźników kolejowych prowadzących
działalność wyłącznie w obrębie tych sieci
kolejowych;
37
2) infrastruktury kolejowej należącej do zarządców
prywatnej infrastruktury kolejowej oraz
pojazdów kolejowych działających jedynie na
tej infrastrukturze na ich użytek w ramach
własnej działalności w zakresie transportu
towarów;
3) infrastruktury kolejowej przewidzianej wyłą-
cznie do użytku lokalnego, turystycznego lub
historycznego;
4) pojazdów kolejowych przewidzianych
wyłącznie do użytku lokalnego lub turysty-
cznego, lub pojazdów historycznych niepo-
ruszających się po sieci kolejowej.
2. System kolei dzieli się na podsystemy o nazwach:
1) strukturalne:
a) infrastruktura,
b) energia,
c) sterowanie,
d) tabor;
2) funkcjonalne:
a) ruch kolejowy,
b) utrzymanie,
c) aplikacje telematyczne dla przewozów
pasażerskich i dla przewozów towarowych.
3. Podsystemy obejmują:
1) infrastruktura: tory, rozjazdy, obiekty
inżynieryjne, w tym mosty, tunele, przepusty,
infrastrukturę towarzyszącą na stacjach, w tym
perony i strefy dostępu z uwzględnieniem
potrzeb osób o ograniczonej zdolności
38
poruszania się oraz urządzenia bezpieczeństwa
i urządzenia ochronne;
2) energia: system zasilania w energię elektryczną,
w tym linie napowietrzne i znajdującą się na
pokładzie pojazdu kolejowego część urządzeń
służących do mierzenia zużycia energii
elektrycznej;
3) sterowanie: urządzenia niezbędne do
zapewnienia bezpieczeństwa oraz sterowania
ruchem pociągów na sieci kolejowej, wraz
z urządzeniami do zapewnienia komunikacji
i oprogramowaniem urządzeń sterowania;
4) tabor: struktura pojazdu kolejowego, systemy
sterowania wyposażeniem pociągów wraz
z oprogramowaniem, odbieraki prądu, elementy
trakcyjne i przetwarzania energii, elementy
hamowania, sprzęgi i urządzenia biegowe,
w tym wózki, osie oraz zawieszenia, oraz
drzwi, interfejsy między pojazdem kolejowym
a człowiekiem, w tym drużyną trakcyjną,
personelem pokładowym i pasażerami,
z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej
zdolności poruszania się, a także pasywne
i aktywne urządzenia bezpieczeństwa oraz
wyposażenie medyczne pierwszej pomocy;
5) ruch kolejowy: procedury i związane z nimi
urządzenia umożliwiające spójne funkcjo-
nowanie różnych podsystemów strukturalnych,
zarówno w czasie normalnego, jak i pogor-
szonego funkcjonowania, w tym przygotowanie
składu i prowadzenie pociągu, planowanie
i zarządzanie ruchem oraz kwalifikacje
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik