Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
kolejowego z infrastrukturą i stałymi
instalacjami,
c) pozytywne wyniki kontroli parametrów
pojazdu kolejowego określonych
w
przepisach wydanych na podstawie
art. 25ta ust. 1.
Art.
23f.
1.
Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego
zgodnego ze wszystkimi TSI obowiązującymi
w dniu wydania zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji, dopuszczonego do eksploatacji
w którymkolwiek z innych państw członkowskich
UE, z wyłączeniem pojazdów, o których mowa
w art. 23c,
występuje zarządca, przewoźnik
kolejowy, dysponent, producent albo jego
upoważniony przedstawiciel, wykonawca
modernizacji albo importer pojazdu kolejowego,
do Prezesa UTK, załączając wyniki badań pojazdu
kolejowego przeprowadzonych przez notyfi-
kowane laboratorium badawcze.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, poza
dokumentem zezwalającym na dopuszczenie do
eksploatacji pojazdu kolejowego w innym
państwie członkowskim UE, załącza się:
1) dokumentację techniczną, która potwierdza
zgodność pojazdu kolejowego z siecią
kolejową, w tym dokumenty potwierdzające
zgodność charakterystyki technicznej
i eksploatacyjnej
pojazdu
kolejowego
z infrastrukturą i stałymi instalacjami;
2) dokumentację techniczną, która potwierdza
zgodność pojazdu kolejowego z przepisami
30
wydanymi na podstawie art. 25t, mającymi
zastosowanie do punktów otwartych
i szczególnych
przypadków
określonych
w TSI;
3) dokumentację zawierającą informację
o utrzymaniu pojazdu kolejowego, a w szcze-
gólności o modernizacji lub odnowieniu, które
zostały przeprowadzone po uzyskaniu
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji;
4) informacje o procedurze gromadzenia danych
umożliwiające ich odczytanie i ocenę, jeżeli
informacje te nie są zharmonizowane z TSI
– w przypadku pojazdów kolejowych
wyposażonych w rejestratory danych;
5) informacje o przewidywanym użytkowaniu
pojazdu kolejowego w sieci kolejowej.
3. Prezes UTK na podstawie dokumentów, o których
mowa w ust. 2, sprawdza techniczną zgodność
pojazdu kolejowego z siecią kolejową
z uwzględnieniem krajowych przepisów mających
zastosowanie do punktów otwartych
i szczególnych przypadków, określonych w TSI.
4. Prezes UTK w przypadku, o którym mowa w ust.
1, wydaje zezwolenie na dopuszczenie do
eksploatacji, nie później niż w terminie:
1) dwóch miesięcy od dnia złożenia kompletnej
dokumentacji, o której mowa w ust. 2;
2) miesiąca od dnia przekazania dodatkowych
informacji lub wyników analiz zagrożeń lub
badań na sieci kolejowej wymaganych przez
Prezesa UTK, o których mowa w art. 23b
ust. 7.
31
Art.
23g.
1.
Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego
posiadającego zezwolenie na dopuszczenie do
eksploatacji, wydane w innym państwie
członkowskim UE, niezgodnego z którąkolwiek
z TSI, występuje dysponent albo producent
pojazdu kolejowego, załączając wyniki badań
pojazdu kolejowego przeprowadzonych przez
notyfikowane laboratorium badawcze
w odniesieniu do podsystemów zgodnych z TSI
albo podmiot wyznaczony, o którym mowa
w art. 25ta ust. 1, w odniesieniu do podsystemów
niezgodnych z TSI.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, poza
zezwoleniem na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdu kolejowego w innym państwie
członkowskim UE, załącza się:
1) dla podsystemów zgodnych z TSI
obowiązującymi w dniu wydania zezwolenia
na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu
kolejowego dokumenty, o
których mowa
w art. 23e ust. 1;
2) dla podsystemów niezgodnych z którąkolwiek
z TSI obowiązujących w dniu dopuszczania do
eksploatacji pojazdu kolejowego dokumenty
potwierdzające:
a) zgodność podsystemów pojazdu
kolejowego z przepisami wydanymi na
podstawie art. 25t,
b) zgodność pojazdu kolejowego z siecią
kolejową, w tym zgodność
charakterystyki technicznej i eks-
32
ploatacyjnej pojazdu kolejowego
z infrastrukturą i stałymi instalacjami,
c) pozytywne wyniki kontroli parametrów
pojazdu kolejowego określonych
w
przepisach wydanych na podstawie
art. 25ta ust. 1;
3) dokumentację potwierdzającą spełnienie
wymagań bezpieczeństwa ze wskazaniem
przypadków niestosowania TSI dla
podsystemów i składników interoperacyjności,
zgodnie z art. 25f;
4) dane techniczne, plany utrzymania i charak-
terystyki eksploatacyjne pojazdu kolejowego;
5) dokumentację zawierającą informacje
o utrzymaniu pojazdu kolejowego, a w szcze-
gólności o modernizacji lub odnowieniu, które
zostały przeprowadzone po uzyskaniu
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji;
6) informacje o procedurze gromadzenia danych
umożliwiające ich odczytanie i ocenę, jeżeli
informacje te nie są zharmonizowane z TSI
– w przypadku pojazdów kolejowych
wyposażonych w rejestratory danych;
7) informacje o przewidywanym użytkowaniu
pojazdu kolejowego w sieci kolejowej.
3. Prezes UTK na podstawie dokumentów, o których
mowa w ust. 2, sprawdza techniczną zgodność
pojazdu kolejowego z siecią kolejową, w tym
dokumenty potwierdzające zgodność
charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej
pojazdu kolejowego z infrastrukturą i stałymi
33
instalacjami, a także sprawdza spełnienie wymagań
bezpieczeństwa przez pojazd kolejowy.
4. Prezes
UTK
może podważyć dokumenty,
o których mowa w ust. 2 pkt 3, 4 i 6, jeżeli
udowodni, nie naruszając art. 25f, istnienie
znacznego zagrożenia bezpieczeństwa.
5.
Prezes UTK w przypadku, o którym mowa
w ust. 1, wydaje zezwolenie na dopuszczenie do
eksploatacji, nie później niż w terminie:
1) czterech miesięcy od dnia złożenia kompletnej
dokumentacji, o której mowa w ust. 2;
2) dwóch miesięcy od dnia przekazania
dodatkowych analiz zagrożeń lub wyników
badań na sieci kolejowej wymaganych przez
Prezesa UTK, o których mowa w art. 23b
ust. 7.
Art. 23h. W przypadku zmiany dysponenta nowy dysponent
wstępuje w prawa i obowiązki podmiotu, który
uzyskał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji,
z chwilą wpisania go do krajowego rejestru pojazdów
kolejowych (NVR) jako dysponenta.
Art. 23i. 1. W przypadku modernizacji pojazdu kolejowego
jest wymagane uzyskanie nowego zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji.
2.
Do uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, stosuje się
art. 23b.
3. Dysponent albo producent pojazdu kolejowego
może złożyć do Prezesa UTK wniosek o zgodę na
odstąpienie od konieczności uzyskania nowego
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik