eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

12. Prezes UTK wniosek, o którym mowa w ust. 11,
rozpatruje w terminie dwóch miesięcy od dnia jego
otrzymania.
13.
Prezes UTK, w przypadku złożenia wniosku
o ponowne rozpatrzenie sprawy, może pisemnie
zwrócić się do Agencji o opinię.
14. Jeżeli Prezes UTK nie wyda zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji, o którym mowa
w art. 23f ust. 1 albo art. 23g ust. 1, pojazd
kolejowy objęty treścią wniosku uznaje się za
dopuszczony do eksploatacji po upływie trzech
miesięcy od końca wyznaczonego okresu,
o którym mowa w art. 23f ust. 4 albo art. 23g
ust. 5. Uprawnienie do eksploatacji jest ważne
tylko na sieci kolejowej, w odniesieniu do której
Prezes UTK nie wydał zezwolenia na dopuszczenie
do eksploatacji w określonym terminie.
15. W przypadku, o którym mowa w ust. 14, wniosek
do Prezesa UTK, o którym mowa w art. 23f ust. 1
albo art. 23g ust. 1, z potwierdzoną datą jego
złożenia stanowi dokument potwierdzający uznanie
pojazdu kolejowego za dopuszczony do eksploa-
tacji, przy czym przed rozpoczęciem eksploatacji
należy poinformować o tym Prezesa UTK.
Uprawnienie do eksploatacji ważne jest wyłącznie
do czasu wydania zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji.
16.
W przypadku gdy zarządca albo przewoźnik
kolejowy nie spełnia warunków technicznych
i organizacyjnych zapewniających:
1) bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego lub

25
2) bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych,
lub
3) ochronę przeciwpożarową i ochronę środowiska
– Prezes UTK, w drodze decyzji, cofa uprawnienie,
o którym mowa w ust. 14, lub może cofnąć
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji
wydane na podstawie art. 23f ust. 4 albo art. 23g
ust. 5, stosując przegląd certyfikatów bezpie-
czeństwa i autoryzacji bezpieczeństwa.
Art. 23c. Nie wymaga uzyskania zezwolenia na dopuszczenie
do eksploatacji pojazd kolejowy zgodny z TSI, który
uzyskał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji
w innym państwie członkowskim UE, jeżeli TSI
dotyczące pojazdów nie określają punktów otwartych
i szczególnych przypadków, a pojazd ten porusza się
wyłącznie po sieci kolejowej zgodnej z TSI, które nie
określają punktów otwartych i szczególnych
przypadków.
Art. 23d. 1. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdu kolejowego stanowi zezwolenie na
dopuszczenie typu pojazdu kolejowego.
2. Postępowanie dotyczące dopuszczenia do
eksploatacji kolejnych pojazdów zgodnych
z

dopuszczonym typem rozpoczyna się od
złożenia przez zarządcę, przewoźnika kolejowego,
dysponenta, producenta, wykonawcę modernizacji
albo importera pojazdu kolejowego do Prezesa
UTK lub do krajowych organów do spraw
bezpieczeństwa z innych państw członkowskich
UE wniosku o wydanie zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji w oparciu o zgodność
pojazdu z typem. W takim przypadku krajowe
organy do spraw bezpieczeństwa współpracują ze

26
sobą w celu uproszczenia procedury i zmniejszenia
obciążeń administracyjnych.
3. Dopuszczenie, o którym mowa w ust. 2, jest wyda-
wane na podstawie deklaracji zgodności z typem
wystawionej przez wnioskodawcę, po stwierdzeniu
zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczą-
cymi interoperacyjności systemu kolei.
4. Deklaracja
zgodności z typem jest przy-
gotowywana:
1) dla pojazdów zgodnych z TSI – zgodnie
z procedurami weryfikacji WE zawartymi
w TSI;
2) dla pojazdów niezgodnych z TSI – zgodnie
z procedurami weryfikacji WE określonymi
w modułach D lub E decyzji Parlamentu
Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE z dnia
9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram
dotyczących wprowadzania produktów do
obrotu, uchylająca decyzję Rady 93/465/EWG
(Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 82).
5. Informację o wydaniu zezwolenia na dopuszczenie
do eksploatacji pojazdu kolejowego, o którym
mowa w ust. 1, Prezes UTK przekazuje Agencji,
w celu zarejestrowania typu pojazdu kolejowego
w europejskim rejestrze typów pojazdów
dopuszczonych do eksploatacji, prowadzonego
przez Agencję.
6. Prezes UTK w przypadku zmiany TSI lub
przepisów krajowych, na podstawie których
wydano zezwolenie na dopuszczenie do
eksploatacji typu pojazdu kolejowego, o którym
mowa w ust. 1, może, w drodze decyzji, nakazać

27
uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji pojazdu kolejowego (odnowienie
zezwolenia), biorąc pod uwagę konieczność
zapewnienia odpowiedniego poziomu
bezpieczeństwa oraz zgodności technicznej
z zasadniczymi
wymaganiami
dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei. Dokonując
odnowienia zezwolenia, weryfikuje się wyłącznie
kryteria wynikające z przepisów ulegających
zmianie.
7.

Odnowienie zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji pojazdu kolejowego nie powoduje
konieczności dokonywania zmian zezwoleń
wydanych przed dniem wydania odnowienia
zezwolenia.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2,
wnioskodawca załącza informację czy wystąpił do
innych krajowych organów do spraw
bezpieczeństwa z państw członkowskich UE.
Art. 23e. 1. Do wniosku, o którym mowa w art. 23b ust. 3,
załącza się:
1) deklaracje weryfikacji WE podsystemu dla
wszystkich podsystemów strukturalnych
pojazdu kolejowego, jeżeli wszystkie
podsystemy strukturalne pojazdu kolejowego
uzyskały zezwolenie na dopuszczenie do
eksploatacji zgodnie z postanowieniami
rozdziału 4a w zakresie dopuszczania
podsystemów do eksploatacji;
2) wszystkie deklaracje weryfikacji WE
podsystemu, które potwierdzają:

28
a) zgodność podsystemów pojazdu
kolejowego z TSI i ich bezpieczne
zamontowanie,
b) zgodność pojazdu kolejowego z siecią
kolejową, w tym dokumenty potwier-
dzające zgodność charakterystyki
technicznej i eksploatacyjnej pojazdu
kolejowego z infrastrukturą i stałymi
instalacjami,
c) zgodność pojazdu kolejowego z prze-
pisami wydanymi na podstawie art. 25t,
mającymi zastosowanie do punktów
otwartych i szczególnych przypadków
określonych w TSI.
2. Do wniosku, o którym mowa w art. 23b ust. 6,
załącza się:
1) dla podsystemów zgodnych z TSI
obowiązującymi w dniu wydania zezwolenia
na dopuszczanie do eksploatacji pojazdu
kolejowego dokumenty, o których mowa
w ust. 1 pkt 2;
2) dla podsystemów niezgodnych z którąkolwiek
z TSI obowiązujących w dniu wydania
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdu kolejowego dokumenty potwier-
dzające:
a) zgodność podsystemów pojazdu
kolejowego z przepisami wydanymi na
podstawie art. 25t,
b) zgodność pojazdu kolejowego z siecią
kolejową, w tym dokumenty
potwierdzające zgodność charakterystyki

29
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: