eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

7. Dokumenty i informacje przedstawiane Prezesowi
UTK przedkładane są w języku polskim.
8. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia:
1) warunki, tryb wydawania i cofania świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonej do prowadzenia ruchu
kolejowego,
świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu
kolejowego, uwzględniając:
a) okres ważności oraz wzory świadectw,
b) jednostki organizacyjne upoważnione do
przeprowadzania badań koniecznych do
uzyskania świadectw;
2) zakres badań koniecznych do uzyskania
świadectw, o których mowa w pkt 1;
3) wykaz typów budowli przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego, typów urządzeń
przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych,
o których mowa w pkt 1.
9. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 8,
uwzględnia się potrzebę zapewnienia:
1) bezpieczeństwa ruchu kolejowego;
2) bezpiecznej eksploatacji pojazdów kolejo-
wych.”;
12) po art. 23 dodaje się art. 23a – 23j w brzmieniu:
„Art. 23a. 1. Prezes UTK:
1) na wniosek dysponenta:

20
a) nadaje europejski numer pojazdu (EVN)
dla pojazdu kolejowego dopuszczonego
po raz pierwszy do eksploatacji na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
rejestruje go w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych (NVR),
b) wprowadza zmiany danych rejestrowych
w krajowym rejestrze pojazdów
kolejowych (NVR) dla pojazdu
kolejowego w nim zarejestrowanego,
c) wycofuje z eksploatacji pojazd kolejowy
zarejestrowany w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych;
2) wykonując czynności, o których mowa

w pkt 1 i 4, sporządza raport, który przekazuje
dysponentowi;
3) w drodze decyzji zawiesza rejestrację pojazdu
kolejowego w przypadkach:
a) utraty ważności zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji pojazdu
kolejowego,
b) gdy nowy dysponent nie posiada
identyfikatora literowego dysponenta
(VKM),
c) gdy na dzień wyrejestrowania aktualnie
zarejestrowanego dysponenta żaden nowy
dysponent nie zaakceptował statusu
dysponenta;
4) w przypadku ustania przyczyn, o których
mowa w pkt 3, na wniosek dysponenta
rejestruje pojazd kolejowy w krajowym
rejestrze pojazdów kolejowych.

21
2. Pojazd kolejowy wpisuje się do krajowego rejestru
pojazdów kolejowych (NVR) po spełnieniu
następujących warunków:
1) posiadania ważnego zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji;
2) posiadania identyfikatora literowego
dysponenta (VKM);
3) wskazania przez dysponenta podmiotu
odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu
kolejowego (ECM).
3. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, są
rozpatrywane nie później niż w terminie miesiąca
od dnia złożenia kompletnego wniosku.
4. W przypadku gdy pojazd kolejowy nie spełnia
warunków, o których mowa w ust. 2, Prezes UTK
wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków
w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania,
z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków
spowoduje wydanie decyzji o odmowie:
1) rejestracji pojazdu kolejowego w krajowym
rejestrze pojazdów kolejowych (NVR);
2) wprowadzenia zmiany danych rejestrowych
w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych
(NVR).
Art. 23b. 1. Pojazdy kolejowe przeznaczone do eksploatacji
dzieli się na pojazdy:
1) zgodne z TSI,
2) niezgodne z TSI
– obowiązującymi w dniu wydania zezwolenia na
dopuszczanie do eksploatacji tych pojazdów.
2.
Przed wprowadzeniem do eksploatacji pojazd
kolejowy powinien uzyskać od Prezesa UTK

22
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji,
z zastrzeżeniem art.
23c. Zezwolenie na
dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego
może zawierać warunki użytkowania tego pojazdu
kolejowego.
3. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopusz-
czenie do eksploatacji pojazdu kolejowego
zgodnego z TSI występuje zarządca, przewoźnik
kolejowy, dysponent, producent, wykonawca
modernizacji albo importer, załączając dokumenty
określone w art. 23e ust. 1.
4. Prezes UTK wydaje zezwolenie na dopuszczenie
do eksploatacji po sprawdzeniu złożonych
deklaracji weryfikacji WE podsystemu, o których
mowa w art. 23e ust. 1.
5. Prezes UTK wydaje zezwolenie na dopuszczenie
do eksploatacji pojazdu kolejowego bez
przeprowadzania dalszych czynności
sprawdzających, jeżeli wszystkie podsystemy
strukturalne pojazdu kolejowego uzyskały
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji
zgodnie z postanowieniami rozdziału 4a w zakresie
dopuszczania podsystemów do eksploatacji.
6.

Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego
niezgodnego z TSI obowiązującymi w
dniu
dopuszczania pojazdu kolejowego, w tym pojazdu
kolejowego objętego odstępstwami, występuje
zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent,
producent, wykonawca modernizacji albo importer,
załączając dokumenty określone w art. 23e ust. 2.
Dopuszczenie to uprawnia do poruszania się na

23
sieci kolejowej położonej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
7. Prezes UTK może żądać od podmiotu, o którym
mowa w ust. 3 i 6, dostarczenia dodatkowych
informacji, przeprowadzenia analiz zagrożeń lub
badań na sieci kolejowej, w celu sprawdzenia
zgodności technicznej pojazdu kolejowego z siecią
kolejową i wymogami bezpieczeństwa.
8.
Badania na sieci kolejowej, o których mowa

w ust. 7, mogą być przeprowadzane w okresie
3 miesięcy od dnia przekazania żądania Prezesa
UTK, z zastrzeżeniem pierwszeństwa wykony-
wania przez zarządcę zadań określonych w art. 5,
w szczególności w zakresie zapewnienia
bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego
i udostępniania tras pociągów dla przejazdu
pociągów na liniach kolejowych.
9.
W przypadku gdy wnioski, o których mowa

w ust. 3 i 6, nie czynią zadość wymaganiom
określonym w art. 23e, Prezes UTK wzywa
wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie
miesiąca od dnia otrzymania wezwania,
z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków
spowoduje wydanie decyzji odmownej
w przedmiocie dopuszczenia do eksploatacji.
10.
Wnioski, o których mowa w ust. 3 i 6, są
rozpatrywane nie później niż w terminie dwóch
miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku
wraz z dokumentacją przebiegu oceny zgodności.
11. Termin na zwrócenie się z wnioskiem o ponowne
rozpatrzenie sprawy, z uwagi na należycie
uzasadnione przyczyny, wynosi miesiąc od dnia
doręczenia decyzji odmownej.

24
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: