Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
a) podsystemów,
b) nowego lub znacznie zmodyfikowanego taboru
kolejowego jako podsystemu strukturalnego
nieobjętego TSI
– nie może być wyższa niż równowartość w złotych
50 000 euro, ustalona na zasadach określonych w pkt 1
lit. a;
5) nadawania i zmiany europejskiego numeru pojazdowi
kolejowemu (EVN) – nie może być wyższa niż
równowartość w złotych 50 euro za pojazd, ustalona na
zasadach określonych w pkt 1 lit. a;
6) wyrejestrowania pojazdu kolejowego – nie może być
wyższa niż równowartość w złotych 25 euro za pojazd,
ustalona na zasadach określonych w pkt 1 lit. a;
7) kontroli, o której mowa w art. 13 ust. 1a pkt 6 – nie może
być wyższa niż równowartość w złotych 6 000 euro,
ustalona przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego
przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu
sporządzenia dokumentu pokontrolnego.”;
7) w art. 17a w ust. 6 w pkt 1 dodaje się lit. d w brzmieniu:
„d)
certyfikatach dla podmiotów odpowiedzialnych za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w zakresie wagonów
towarowych, wydanych na podstawie art. 23j ust. 8;”;
8) w art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Z
obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa
zwolnieni są:
1) zarządcy:
a) których linie kolejowe są funkcjonalnie oddzielone
od reszty systemu kolei i są:
15
– przeznaczone do prowadzenia pasażerskich
przewozów aglomeracyjnych i regionalnych lub
– wpisane do rejestru zabytków lub do inwentarza
muzealiów,
b) których linie turystyczne są eksploatowane w celach
wykonywania przewozów rekreacyjno-wypoczyn-
kowych i
okolicznościowych, w tym kolei
wąskotorowych;
2) zarządcy infrastruktury kolejowej, która jest wyłącznie
użytkowana przez właścicieli do prowadzenia własnych
przewozów towarowych (zarządcy prywatnej
infrastruktury kolejowej).”;
9) w art. 18b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1.
Prezes UTK wydaje certyfikat bezpieczeństwa
przewoźnikowi kolejowemu, który po raz pierwszy rozpoczął
lub zarejestrował swoją działalność na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Certyfikat bezpieczeństwa określa
rodzaj i zakres działalności kolejowej oraz składa się z:
1) części akceptującej system zarządzania bezpieczeńs-
twem, o którym mowa w art. 17a;
2) części sieciowej akceptującej uregulowania przyjęte
przez przewoźnika kolejowego w celu spełnienia
wymagań niezbędnych do bezpiecznego wykonywania
przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej;
wymagania te dotyczą stosowania TSI i krajowych
przepisów bezpieczeństwa łącznie z przepisami
dotyczącymi eksploatacji sieci kolejowej, uznawania
świadectw personelu kolejowego oraz uzyskania
świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu
kolejowego lub zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji pojazdu kolejowego na potrzeby kontroli
16
zagrożeń i bezpiecznego wykonywania przewozów
kolejowych na danej sieci kolejowej.”;
10) w art. 19:
a) w ust 1:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1)
wykaz uzyskanych przez niego świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego,
świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu
urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu pojazdów kolejowych;”,
– dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5)
wykaz uzyskanych przez niego zezwoleń na
dopuszczenie do eksploatacji.”,
b) w ust. 2 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5)
wykaz uzyskanych przez niego zezwoleń na
dopuszczenie do eksploatacji.”,
c) w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wykaz uzyskanych przez niego świadectw dopuszczenia
do eksploatacji typu budowli przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu urządzeń
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego;”;
11) art. 23 otrzymuje brzmienie:
„Art. 23. 1. Zarządca albo przewoźnik kolejowy wykonujący
przewozy na linii kolejowej:
1) nienależącej do linii o znaczeniu państwowym
może eksploatować wyłącznie typy budowli
przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego albo typy urządzeń przeznaczonych
17
do prowadzenia ruchu kolejowego, na które
Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia do
eksploatacji typu budowli przeznaczonej do
prowadzenia ruchu kolejowego albo
świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu
urządzenia przeznaczonego do prowadzenia
ruchu kolejowego;
2) należącej do linii o znaczeniu państwowym
może eksploatować wyłącznie podsystemy
strukturalne, na które Prezes UTK wydał
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji.
2. Zarządca linii metra, przewoźnik kolejowy
realizujący przewozy w metrze, użytkownik
bocznicy kolejowej, przedsiębiorca wykonujący
przewozy w obrębie bocznicy kolejowej, zarządca
linii kolejowej o szerokości torów mniejszej niż
1435 mm albo przewoźnik kolejowy realizujący
przewozy na liniach kolejowych o szerokości torów
mniejszej niż 1435 mm może eksploatować
wyłącznie typy budowli przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego, typy urządzeń
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
oraz typy pojazdów kolejowych, na które Prezes
UTK wydał
świadectwo dopuszczenia do
eksploatacji typu budowli przeznaczonej do
prowadzenia ruchu kolejowego, świadectwo
dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia
przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego
albo świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu
pojazdu kolejowego.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 2, oraz zarządca,
przewoźnik kolejowy, producent albo wykonawca
modernizacji powinni uzyskać
świadectwo
18
dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,
świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu
urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu
kolejowego albo świadectwo dopuszczenia do
eksploatacji typu pojazdu kolejowego.
4. Przewoźnik kolejowy lub zarządca może realizować
przejazdy jedynie pojazdami kolejowymi, które są
oznaczone europejskim numerem pojazdu (EVN),
z zastrzeżeniem ust. 5. Za zgodą Prezesa UTK
przewoźnik kolejowy lub zarządca może realizować
przejazdy pojazdami kolejowymi eksploatowanymi
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ozna-
kowanymi odrębnym od EVN systemem numeracji.
5. W przypadku pojazdu kolejowego eksploatowanego
lub pojazdu kolejowego, który ma być
eksploatowany na trasach kolejowych z państwami,
w których szerokość toru różni się od szerokości
toru na głównej sieci kolejowej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, przewoźnik kolejowy
albo zarządca może realizować przejazdy pojazdem
kolejowym eksploatowanym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oznakowanym odrębnym
od EVN systemem numeracji.
6. W przypadku pojazdu kolejowego przemieszcza-
jącego się z państw innych niż państwa
członkowskie UE po sieci kolejowej, której
szerokość toru różni się od szerokości toru głównej
sieci kolejowej na terytorium państw członkowskich
UE, mają zastosowanie przepisy, o których mowa
w art. 25t, chyba że dwustronne umowy między-
narodowe, których Rzeczpospolita Polska jest
stroną, stanowią inaczej.
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik