eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 23 ust. 8 pkt 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późń. zm.).

Rozporządzenie dotyczy wykazu typów budowli przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego, typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia
ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych.
Konieczność nowelizacji obowiązującego rozporządzenia wynika bezpośrednio
z faktu wydania przez Komisję Europejską dyrektywy Parlamentu Europejskiego i
Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu
kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 191 z 18.07.2008, str. 1) oraz konieczności jej
transpozycji do krajowego porządku prawnego. Ponadto jego nowelizacja wynika z
konieczności stosowania nowych decyzji Komisji Europejskiej w zakresie
technicznych specyfikacji interoperacyjności, w których został zmieniony zakres
podsystemów.
Nowelizacja polega na uszczegółowieniu stosowanej terminologii w zakresie
dopuszczania urządzeń i podsystemów do eksploatacji oraz na rozszerzeniu
wdrażanego dyrektywą, trybu interoperacyjnego na cały system kolei. W efekcie część
systemu kolei dopuszczana do eksploatacji na podstawie świadectw, będzie
dopuszczana do eksploatacji na podstawie zezwoleń wydawanych na zasadach
określonych w nowej dyrektywie o interoperacyjności.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury nie podlega notyfikacji zgodnie
z
trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Przepisy
rozporządzenia dotyczą jednostek upoważnionych do
przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do
eksploatacji typu, producentów, importerów, inwestorów dostarczających lub
wytwarzających elementy systemu kolei, a także zarządców infrastruktury kolejowej
i przewoźników kolejowych eksploatujących ten system.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt
rozporządzenia zostanie skonsultowany z Instytutem Kolejnictwa,
Spółkami Grupy PKP oraz Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego.
3. Wpływ regulacji na:
1) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego:
rozporządzenie nie spowoduje obciążenia budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
2) rynek pracy:
nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na rynek pracy.
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
przepisy rozporządzenia będą wpływać na praktykę inżynierską w zakresie
projektowania, budowy, remontów i modernizacji systemu kolei i jej elementów,
eksploatowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4) sytuację i rozwój regionalny:
nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny.
5) sytuację finansow :
nie przewiduje się bezpośredniego wpływu rozporządzenia na zmianę sytuacji
finansowej kolei.
4. Korzyści społeczne
Korzyści społeczne pojawią się w przyszłości, ponieważ polskie koleje w coraz
większym zakresie będą funkcjonować w systemie kolei europejskich co przyniesie
poprawę jakości oferty transportu kolejowego.


1-07-dg

4
PROJEKT


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie sposobu prowadzenia krajowego rejestru pojazdów kolejowych2)



Na podstawie art. 25ga ust. 5 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób prowadzenia krajowego rejestru pojazdów kolejowych, w tym sposób
nadawania europejskiego numeru pojazdu, wprowadzania zmian danych
rejestrowych oraz sposób wykreślania pojazdu kolejowego z tego rejestru;
2) wzór krajowego rejestru pojazdów kolejowych oraz jego opis funkcjonalny i
techniczny, w tym opis formatu danych oraz wymagania w zakresie jego
funkcjonowania;
3) wzór wniosku o:
a) nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN),
b) wprowadzenie zmian danych rejestrowych w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych (NVR) dla pojazdu kolejowego w nim
zarejestrowanego,
c) wycofanie z eksploatacji pojazdu kolejowego zarejestrowanego w
krajowym rejestrze pojazdów kolejowych;
4) wzór raportu z:
a) nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN),

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności
systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 191 z 18.7.2008, str. 1).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz.
1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz.
1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157,
poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586 i Nr 106, poz. 622.

1
b) wprowadzenia zmian danych rejestrowych w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych (NVR) dla pojazdu kolejowego w nim
zarejestrowanego,
c) wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego zarejestrowanego w
krajowym rejestrze pojazdów kolejowych;
d) zawieszenia rejestracji pojazdu kolejowego.
§ 2. 1. Krajowy rejestr pojazdów kolejowych powinien spełniać wymagania określone:
1) w decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację
dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4
i 5 dyrektywy 96/48/WE i 2001/16/WE (Dz. Urz. UE L 305 z 23.11.2007 r., str.
30, z późn. zm.), dalej zwanej „decyzją”;
2) w stosownych technicznych specyfikacjach dla interoperacyjności (TSI)
dotyczących podsystemu ruch kolejowy – Załącznik P (Dz. Urz. UE L 359 z
18.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.).
§ 3. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) cyfra kontrolna – dwunasta cyfra europejskiego numeru pojazdu kolejowego
(EVN), służąca do szybkiej kontroli prawidłowości zapisu EVN;
2) identyfikator literowy dysponenta pojazdu kolejowego (VKM) – zestaw dużych
liter składających się na znak rozpoznawczy dysponenta pojazdu kolejowego;
3) identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego – zestaw dużych
liter składających się na znak identyfikacyjny tego państwa;
4) identyfikator pojazdu kolejowego – oznakowanie umieszczone na pojeździe
kolejowym zawierające: identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu
kolejowego, identyfikator literowy dysponenta pojazdu kolejowego (VKM),
europejski numer pojazdu kolejowego (EVN), oznaczenie literowe
charakterystyki technicznej pojazdu oraz literowe oznaczenie zdolności pojazdu
do interoperacyjności, z wyjątkami określonymi w rozporządzeniu w sprawie
sposobu prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych oraz sposobu
oznakowania pojazdów kolejowych, wydanym na podstawie art. 25 ust. 2
ustawy;
5) oznaczenie literowe charakterystyki technicznej – zestaw dużych i małych liter,
określających rodzaj i przeznaczenie pojazdu kolejowego oraz jego cechy
konstrukcyjne i eksploatacyjne;
6) europejski numer pojazdu kolejowego (EVN) – dwunastocyfrowy numer
określający: rodzaj pojazdu i zdolność pojazdu do interoperacyjności, państwo
rejestracji pojazdu kolejowego, charakterystykę techniczną pojazdu, numer
seryjny i cyfrę kontrolną;
7) państwo rejestracji pojazdu kolejowego – państwo, w którym dany pojazd jest
zarejestrowany;
8) literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności – symbol literowy,
potwierdzający spełnienie przez pojazd określonych wymagań, koniecznych do
poruszania się w komunikacji międzynarodowej;
9)
centralny wirtualny rejestr pojazdów kolejowych (VVR) – system
teleinformatyczy zarządzany przez Europejską Agencję Kolejową,
umożliwiający dostęp do określonych danych znajdujących się w krajowych

2
rejestrach pojazdów kolejowych, prowadzonych w państwach członkowskich
według szczegółowo określonych zasad.

Rozdział 2
Krajowy rejestr pojazdów kolejowych
§ 4. 1.
Rejestr pojazdów kolejowych będących własnością Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób rejestracji tych pojazdów w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych określony jest w sposób uzgodniony z Prezesem Urzędu
Transportu Kolejowego.
2. NVR jest prowadzony w określonym przez Prezesa UTK systemie komputerowym z
możliwością podłączenia do centralnego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych
zwanego dalej „VVR”, zarządzanego przez Europejską Agencję Kolejową, zwaną dalej
„ERA”.
3. Wzór krajowgo rejestru pojazdów kolejowych oraz jego opis techniczny i
funkcjonalny określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 5. Do celów rejestracji i oznakowania w NVR stosuje się zasady numeracji pojazdów
kolejowych, które są określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw
transportu w sprawie sposobu prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych oraz
sposobu oznakowania pojazdów kolejowych, wydanym na podstawie art. 25 ust. 2
ustawy.
§ 6. 1. W celu wpisania pojazdu kolejowego do NVR, zmiany danych rejestrowych lub
wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego stosuje się standardowy formularz
wniosku o rejestrację w formie elektronicznej, którego wzór po wydruku określa
załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Łącznie z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1 dysponent przedkłada Prezesowi
UTK załączniki do wniosku oraz dodatkowe dokumenty, określone przez Prezesa
UTK i podane do publicznej wiadomości.
3. Prezes UTK do rozpatrzenia wniosku może zażądać od dysponenta dodatkowych
dokumentów.
§ 7. Wspólne specyfikacje dla NVR uwzględniające określenie: treści, architektury
funkcjonalnej i technicznej, formatu danych i trybów funkcjonowania, w tym zasad
wprowadzania danych i dostępu, określa decyzja.
§ 8. Zasady postępowania, związane z nadaniem numeru EVN, zmianą danych
rejestracyjnych, wycofaniem z eksploatacji pojazdów oraz z rejestracją pojazdów
kolejowych, o których mowa w § 4, określa ust. 3 Załącznika do decyzji.
§ 9. 1. Dotychczas istniejące pojazdy kolejowe, tj. pojazdy zarejestrowane uprzednio
przez jednostki rejestrujące poprzednio odpowiedzialne za rejestrację pojazdów
powinny zostać zarejestrowane w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych zgodnie z
przepisami ust. 4 Załącznika do decyzji.
2. Zawarty w europejskim numerze pojazdu kolejowego (EVN) dotychczasowy numer
zarządu kolejowego, zmienia się na identyfikator cyfrowy państwa, w którym
dysponent pojazdu kolejowego uzyskał rejestrację pojazdu kolejowego.
§ 10. 1. Warunkiem zarejestrowania pojazdu kolejowego w krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych jest posiadanie literowego oznaczenia dysponenta pojazdu
kolejowego (VKM), opublikowanego na portalu internetowym Europejskiej Agencji

3
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: