Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
eksploatacji na terenie RP, wydane przez Prezesa UTK, z zastrzeżeniem § 11.
2. Prezes UTK może zawiesić z urzędu rejestrację pojazdów kolejowych w przypadku
gdy zaistnieje okoliczność skutkująca brakiem spełnienia warunków określonych w
ust. 1.
§ 11. 1. Warunkiem nadania tymczasowego EVN jest uzyskanie zezwolenia
technicznego wydanego przez Prezesa UTK w określonym celu, dotyczącego
czasowego dopuszczania do ruchu pojazdu, który jeszcze nie uzyskał wymaganego
zezwolenia na dopuszczenia do eksploatacji.
2. Tymczasowy EVN jest nadany na czas określony, nie dłuższy niż czas ważności
zezwolenia, o którym mowa w ust. 1.
§ 12. 1. Dysponent pojazdu kolejowego określa we wniosku o rejestrację w
szczególności:
1) identyfikator literowy dysponenta pojazdu kolejowego (VKM);
2) literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności, z zastrzeżeniem §
19 ust. 1 rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu w sprawie
sposobu prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych oraz sposobu
oznakowania pojazdów kolejowych, wydanego na podstawie art. 25 ust. 2
ustawy;
3) oznaczenie literowe charakterystyki technicznej pojazdu, z zastrzeżeniem § 18
ust. 4 rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu w sprawie
sposobu prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych oraz sposobu
oznakowania pojazdów kolejowych, wydanego na podstawie art. 25 ust. 2
ustawy;
4) inne dane dotyczące pojazdu, określone przez Prezesa UTK.
2. Dysponent pojazdu kolejowego określa we wniosku o rejestrację:
1) dla wagonów pasażerskich - 7 pierwszych cyfr europejskiego numeru pojazdu
kolejowego;
2) dla wagonów towarowych - 4 pierwsze cyfry numeru europejskiego numeru
pojazdu kolejowego;
3) dla kolejowych pojazdów trakcyjnych - 7 pierwszych cyfr europejskiego numeru
pojazdu kolejowego;
4) dla kolejowych pojazdów specjalnych - 8 pierwszych cyfr europejskiego numeru
pojazdu kolejowego.
3. Sposób kodowania cyfr, o których mowa w ust. 2, określa § 17 rozporządzenia
ministra właściwego do spraw transportu w sprawie sposobu prowadzenia rejestru
pojazdów kolejowych oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych, wydanego
na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy.
§ 13. Zasady stosowania literowego oznaczenia zdolności pojazdu do
interoperacyjności określa § 19 rozporządzenia ministra właściwego do spraw
transportu w sprawie sposobu prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych oraz
sposobu oznakowania pojazdów kolejowych, wydanego na podstawie art. 25 ust. 2
ustawy.
§ 14. Prezes UTK uzgadnia określone przez dysponenta dane, o których mowa w §12
ust. 1 pkt 2, 3 i 4 i w ust. 2, nadaje pozostałe cyfry numeru EVN, w tym numer seryjny
pojazdu i cyfrę kontrolną, wprowadza dane do rejestru NVR i wystawia raport z
4
rejestracji pojazdów kolejowych, którego wzór został określony w załączniku nr 3 do
rozporządzenia.
§ 15. Dysponent pojazdu kolejowego obowiązany jest do naniesienia wymaganych
oznaczeń wchodzących w skład identyfikatora pojazdu kolejowego niezwłocznie po
otrzymaniu raportu Prezesa UTK, o którym mowa w § 14 lub raportu, o którym mowa
§ 17 ust. 3.
§ 16. Wnioskowanie zmian danych rejestrowych oraz wycofanie z eksploatacji pojazdu
wykonuje się wg procedur określonych w ust. 3 Załącznika do decyzji.
§ 17. 1. Po rozpatrzeniu wniosku dotyczącego wycofania z eksploatacji pojazdu
Prezes UTK wystawia raport z wycofania z eksploatacji pojazdów kolejowych, którego
wzór został określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2. W przypadku powstania przynajmniej jednej okoliczności powodującej konieczność
zawieszenia rejestracji z urzędu, o której mowa w §10 ust. 2, Prezes UTK wystawia
raport z zawieszenia rejestracji pojazdów kolejowych, którego wzór został określony w
załączniku nr 5 do rozporządzenia.
3. Po rozpatrzeniu wniosku dotyczącego zmian danych w rejestrze NVR (bez zmiany
numeru EVN) Prezes UTK wystawia raport z wprowadzenia zmian w krajowym
rejestrze pojazdów kolejowych, którego wzór został określony w załączniku nr 6 do
rozporządzenia.
4. Po rozpatrzeniu wniosku dotyczącego zmian danych w rejestrze NVR (w zakresie
zmiany numeru EVN) Prezes UTK wystawia raport z rejestracji pojazdów kolejowych,
o którym mowa w § 14.
Rozdział 3
Przepis końcowy
§ 18. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
5
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych stanowi
transpozycję do prawa polskiego:
1) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca
2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie;
2) decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację
dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych.
Projekt określa sposób prowadzenia krajowego rejestru pojazdów kolejowych.
Projekt
przewiduje,
że prowadzony przez Prezesa UTK krajowy rejestr
pojazdów kolejowych NVR powinien obejmować wszystkie pojazdy kolejowe
dopuszczone do eksploatacji, które należy zarejestrować na terenie tego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej na terenie którego zostały po raz pierwszy oddane
do eksploatacji.
Zgodnie z ww. decyzją Komisji Europejskiej do celów rejestracji w NVR stosuje
się zasady numeracji pojazdów kolejowych, określone w załączniku P do decyzji
Komisji z dnia 11 sierpnia 2006 r. w sprawie specyfikacji technicznej dla
interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” transeuropejskiego
systemu kolei konwencjonalnych, o czym mowa w ust. 1 załącznika do decyzji Komisji
z dnia 9 listopada 2007 r.
Rejestr NVR powinien być prowadzony w systemie teleinformatycznym z
możliwością podłączenia do centralnego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych
VVR, zarządzanego przez Europejską Agencję Kolejową (ERA).
W celu wpisania pojazdu kolejowego do rejestru, zmiany danych rejestrowych
oraz wykreślenia pojazdu kolejowego z rejestru, stosuje się standardowy formularz
wniosku o rejestrację.
Wspólne specyfikacje dla krajowego rejestru pojazdów kolejowych
uwzględniające określenie: treści, architektury funkcjonalnej i technicznej, formatu
danych i trybów funkcjonowania, w tym zasad wprowadzania danych i dostępu,
określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Ponieważ projekt stanowi transpozycję do prawa polskiego decyzji Komisji z
dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego
rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektywy 96/48/WE i
2001/16/WE, na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) nie podlega notyfikacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na posiadaczy pojazdów kolejowych oraz
Prezesa UTK - organ prowadzący krajowy rejestr pojazdów kolejowych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom z przewoźnikami Grupy PKP
S.A. oraz z Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego zrzeszającą podmioty
gospodarcze i placówki naukowe w Sekcji Wagonów i Spedycji oraz Sekcji
Przewoźników Kolejowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego
Koszty związane z utworzeniem przez Urząd Transportu Kolejowego krajowego
rejestru pojazdów kolejowych wraz z odpowiednim oprogramowaniem i infrastrukturą
teleinformatyczną, a także utrzymywanie rejestru pojazdów kolejowych w ciągłej
sprawności technicznej szacuje się na 1,5 mln zł. O środki na realizację ww. zadań
będzie ubiegał się Urząd Transportu Kolejowego w części 71 projektu budżetu
państwa na 2012 r.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Brak wpływu.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionów.
03/07/KC
7
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia
ZAŁĄCZNIK nr 1
Wzór krajowego rejestru pojazdów kolejowych oraz jego opis techniczny i funkcjonalny
1.
Wzór krajowego rejestru pojazdów kolejowych wraz opisem zawartości
poszczególnych pól i formatu danych
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik