eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

§ 6. W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa eksploatacji kolei
oprócz badań, o których mowa w § 2-4, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może
zażądać przeprowadzenia dodatkowych badań.
§ 7. Zakresy badań koniecznych, określone w § 2 i 3, mogą być ograniczone przez
Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, w przypadku gdy typy budowli i urządzeń
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typy pojazdów kolejowych:
1) spełniają następujące warunki:
a) posiadają certyfikaty uprawnionych jednostek badawczych krajowych lub
zagranicznych,
b) były badane zgodnie z zakresem wymienionym w rozporządzeniu i są
eksploatowane w innych krajach,
c) posiadają pozytywne opinie użytkowników z dotychczasowej eksploatacji
albo
2) są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14
listopada 1997 r. oraz posiadają pozytywne opinie użytkowników z
dotychczasowej eksploatacji uwzględniające ich stan techniczny.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Minister Infrastruktury

13
UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 23 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późń. zm.).
Konieczność nowelizacji obowiązującego rozporządzenia wynika
bezpośrednio z faktu wydania przez Komisję Europejską dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/57/WE WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie
interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 191 z 18.07.2008,
str. 1) oraz konieczności jej transpozycji do krajowego porządku prawnego.
Zmieniane rozporządzenie dotyczy zakresu badań koniecznych do uzyskania
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do
prowadzenia ruchu kolejowego, świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu
urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego.
Nowelizacja polega na uszczegółowieniu stosowanej terminologii w zakresie
dopuszczania urządzeń i podsystemów do eksploatacji oraz na rozszerzeniu
wdrażanego dyrektywą, trybu interoperacyjnego na cały system kolei.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury nie podlega notyfikacji zgodnie
z
trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

14
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Przepisy
rozporządzenia dotyczą jednostek upoważnionych do
przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do
eksploatacji typu, producentów, importerów, inwestorów dostarczających lub
wytwarzających elementy systemu kolei, a także zarządców infrastruktury kolejowej
i przewoźników kolejowych eksploatujących ten system.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt
rozporządzenia zostanie skonsultowany z Instytutem Kolejnictwa,
Spółkami Grupy PKP oraz Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego.
3. Wpływ regulacji na:
1) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego:
rozporządzenie nie spowoduje obciążenia budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
2) rynek pracy:
nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na rynek pracy.
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
przepisy rozporządzenia będą wpływać na praktykę inżynierską w zakresie
projektowania, budowy, remontów i modernizacji systemu kolei i jej
elementów, eksploatowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4) sytuację i rozwój regionalny:
nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny.
5) sytuację finansow :
nie przewiduje się bezpośredniego wpływu rozporządzenia na zmianę sytuacji
finansowej kolei.
4. Korzyści społeczne
Korzyści społeczne pojawią się w przyszłości, ponieważ polskie koleje w coraz
większym zakresie będą funkcjonować w systemie kolei europejskich co przyniesie
poprawę jakości oferty transportu kolejowego.
07/08rch

15
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie wykazu typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego, typów urz dzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
oraz typów pojazdów kolejowych, na które wydawane s świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji


Na podstawie art. 23 ust. 8 pkt 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wykaz typów budowli przeznaczonych do prowadzenia
ruchu kolejowego, typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
oraz typów pojazdów kolejowych.
§ 2. wiadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydawane jest:
1) dla następujących budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego na
każdy typ:
a) toru kolejowego,
b) skrzyżowania torów kolejowych,
c) rozjazdu kolejowego,
d) nawierzchni drogowej skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi w
jednym poziomie,
e) sieci trakcyjnej i powrotnej,
f) związany z torem kolejowym lub skrzyżowaniem torów kolejowych lub
rozjazdem kolejowym:
– złącza szynowego,
– odbojnicy,
– przyrządu wyrównawczego,
– kozła oporowego;
2) dla następujących urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego,
w tym:
a) dla urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego na każdy typ:
– stacyjnych
urządzeń sterowania, w tym także na górkach
rozrządowych,

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz.
1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz.
1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157,
poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586 i Nr 106, poz. 622.
– blokady liniowej,
– urządzeń zdalnego sterowania ruchem,
– urządzeń kontroli prowadzenia pociągów,
– urządzeń sygnalizacji kolejowej oraz drogowej dla przejazdów
kolejowych,
– urządzeń do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów
rozjazdu kolejowego,
– urządzeń do stwierdzania niezajętości torów i rozjazdów kolejowych, w
tym: przekaźniki torowe, liczniki osi,
– urządzeń oddziaływania tor - pojazd i pojazd - tor, w tym urządzeń
przytorowych, a w szczególności: czujnika torowego, rezonatora
samoczynnego hamowania pociągów, balisy,
– urządzeń przejazdowych, w tym: napędu rogatkowego, drąga rogatek
oraz urządzeń powiadamiania dróżników przejazdowych o jeździe
pojazdu kolejowego,
– rejestratora stanów i zdarzeń dokumentującego procesy sterowania
ruchem,
– urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych
podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów,
– urządzeń hamulca torowego,
– urządzeń ogrzewania rozjazdów,
b) dla urządzeń telekomunikacji kolejowej na każdy typ:
– łączności przewodowej zapowiadawczej, strażnicowej, stacyjno-
ruchowej,
– łączności bezprzewodowej pociągowej, manewrowej, drogowej i
utrzymania,
– zdalnego sterowania urządzeniami radiotelefonicznej sieci pociągowej,
manewrowej, drogowej i utrzymania,
– telewizji przemysłowej do obserwacji torów, przejazdów kolejowych i
pociągów,
– rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu;
3) dla następujących pojazdów kolejowych na każdy typ:
a) pojazdu trakcyjnego,
b) wagonu pasażerskiego,
c) wagonu towarowego,
d) pojazdu specjalnego,
e) pojazdu pomocniczego,
f) typowego zespołu, podzespołu i elementu pojazdu kolejowego.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER INFRASTRUKTURY

2
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: