Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na
organizm ludzki i komfort jazdy,
– poziomu hałasu słyszalnego,
– ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
u) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
w) sprawdzenie
kompletności badań i prób wyposażenia wagonu
pasażerskiego, podlegającego dozorowi technicznemu,
x) potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w wagonie
pasażerskim, decydujących w sprawach bezpieczeństwa ruchu,
bezpieczeństwa przewozu osób oraz ochrony środowiska, w trakcie prób
eksploatacyjnych,
y) badanie impedancji zestawu kołowego wagonu pasażerskiego;
3) dla typu wagonu towarowego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i
elementu odpowiednio:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi
wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami
określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla
wagonów towarowych, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie wagonu towarowego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu i przez rampę promową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
d) pomiar masy własnej całkowitej, nacisków kół na szynę i rozkładu nacisków
w wagonie towarowym,
e) ocenę własności dynamicznych wagonu towarowego, w szczególności w
zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– określenia sił między kołem a szyną,
– spokojności biegu,
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła, ostoi i zamocowań urządzeń wyposażenia,
–
przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby
poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
8
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby
zmęczeniowe,
g) badanie układów hamulcowych, w zakresie:
–
badania stacjonarnego właściwości wagonu towarowego pod
względem hamowania, w zakresie skuteczności działania
zastosowanego systemu hamulców,
– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości wagonu towarowego
pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca
dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,
– badania ruchowego właściwości wagonu towarowego pod względem
hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,
h) badanie materiałów i wyrobów użytych w konstrukcji i wyposażeniu, pod
względem palności, toksyczności i właściwości dymowych,
i) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
j) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia wagonu towarowego,
podlegającego dozorowi technicznemu,
k) potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w wagonie
towarowym, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie
przewozu osób i rzeczy oraz ochronie środowiska w trakcie prób
eksploatacyjnych;
4) dla typowego pojazdu specjalnego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i
elementu odpowiednio:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi
dotyczącymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z
wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich
normach dla pojazdów specjalnych, ich zespołów, podzespołów i
elementów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie pojazdu specjalnego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
d)
pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę pojazdu
specjalnego,
e) ocenę własności dynamicznych pojazdu specjalnego, w szczególności w
zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– bezpieczeństwa jazdy, układu biegowego i oddziaływania na tor oraz
spokojność biegu,
9
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła, ostoi i zamocowań urządzeń wyposażenia,
– przejmowania energii zderzenia czołowego,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych,
– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie układów hamulcowych w zakresie:
–
badania stacjonarnego właściwości pojazdu specjalnego pod
względem hamowania, w zakresie skuteczności działania
zastosowanego systemu hamulców,
– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości pojazdu specjalnego
pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca
dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,
– badania ruchowego właściwości pojazdu specjalnego pod względem
hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,
h) sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną,
i) badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
j) sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu specjalnego,
k) sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz
porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających
oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdu
specjalnego,
l) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu specjalnego,
m) badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na
zewnątrz pojazdu specjalnego oraz toksyczności spalin,
n)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu specjalnego
poprzez badanie:
– wyrobów użytych w konstrukcji pojazdu specjalnego pod względem
palności, toksyczności oraz właściwości dymowych przy paleniu i
rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,
o)
badanie w zakresie zakłóceń elektrycznych, elektromagnetycznych i
radioelektromagnetycznych emitowanych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu
specjalnego,
p) sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu specjalnego,
r) sprawdzenie, w pojeździe specjalnym, warunków pracy maszynisty i innych
pracowników obsługi, w szczególności w zakresie:
– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oświetlenia kabiny i
przyrządów,
10
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na
organizm ludzki,
– poziomu hałasu,
– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
s) sprawdzenie, w pojeździe specjalnym, zamocowania stopni, poręczy, osłon
części wirujących tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami
mechanicznymi i szerokości przejść,
t) ocenę skuteczności zabezpieczenia w pojeździe specjalnym elementów
roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy
transportowej,
u) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu specjalnego
podlegającego dozorowi technicznemu,
w) potwierdzenie poprawności zastosowanych rozwiązań, decydujących o
bezpieczeństwie ruchu oraz ochronie środowiska, w trakcie prób
eksploatacyjnych pojazdu specjalnego,
x) badanie impedancji zestawu kołowego,
y) badanie wpływu zakłóceń generowanych przez pojazd specjalny na
urządzenia sterowania ruchem kolejowym;
5) dla typu pojazdu pomocniczego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i
elementu odpowiednio:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi
dotyczącymi wykonania i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz
wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich
normach dla pojazdów pomocniczych, ich zespołów, podzespołów i
elementów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie pojazdu pomocniczego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa obsługi pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
d)
pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę pojazdu
pomocniczego,
e) ocenę własności dynamicznych pojazdu pomocniczego,
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów,
g) badanie układów hamulcowych, w tym skuteczności hamowania,
h) badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu zainstalowanych w
pojeździe pomocniczym,
i) sprawdzenie
urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu
pomocniczego,
11
j) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i
przeciwporażeniowych, zainstalowanych w pojeździe pomocniczym,
k)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu
pomocniczego,
l) badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na
zewnątrz pojazdu pomocniczego oraz toksyczności spalin,
m) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu pomocniczego
poprzez badanie:
– wyrobów użytych w jego konstrukcji pod względem palności,
toksyczności oraz właściwości dymowych przy paleniu i
rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,
n) sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu pomocniczego,
o) sprawdzenie warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi
pojazdu pomocniczego,
p) sprawdzenie zamocowania, w pojeździe pomocniczym, stopni, poręczy,
osłon części wirujących i szerokości przejść,
r) ocenę skuteczności zabezpieczenia, w pojeździe pomocniczym, elementów
roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy
transportowej,
s) sprawdzenie
kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu
pomocniczego, podlegającego dozorowi technicznemu,
t) potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w pojeździe
pomocniczym, decydujących o bezpieczeństwie ruchu oraz ochronie
środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
u) badanie wpływu zakłóceń generowanych przez pojazd pomocniczy na
urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
§ 5. Zakres badań koniecznych typów pojazdów kolejowych, o których mowa w § 3,
w zależności od przeznaczenia pojazdu kolejowego, powinien ponadto obejmować
wymagania określone odpowiednio:
1) w Regulaminie dla międzynarodowego przewozu kolejami wagonów prywatnych
(RIP), stanowiącym Aneks II do Przepisów ujednoliconych o umowie
międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będącym załącznikiem
B
do Konwencji o
międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF),
sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 100, poz. 674 i
675 oraz z 2009 r. Nr 167, poz. 1318);
2) w Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych
(RID), stanowiącym Aneks I do Przepisów ujednoliconych o umowie
międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będących załącznikiem
B do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF),
sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik