eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

Art. 25e. 1. Podsystem strukturalny może być dopuszczony do
eksploatacji w systemie kolei na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
1) jest zbudowany i zainstalowany w taki sposób,
że spełnia zasadnicze wymagania dotyczące
interoperacyjności systemu kolei oraz jest
zapewniona jego zgodność z istniejącym
systemem kolei, w skład którego wchodzi;
2) składniki interoperacyjności, z których jest
zbudowany, są właściwie zainstalowane
i wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem.
2.
Na wniosek zainteresowanego producenta
podsystemu albo jego upoważnionego
przedstawiciela, zarządcy, przewoźnika
kolejowego, dysponenta, importera, inwestora albo
podmiotu zamawiającego Prezes UTK wydaje
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji
podsystemu strukturalnego. Odmowa dopuszczenia
do eksploatacji podsystemu strukturalnego
następuje w drodze decyzji.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się
deklarację weryfikacji WE podsystemu, certyfikat
weryfikacji WE podsystemu i dokumentację
przebiegu oceny zgodności.
4. Prezes UTK przed wydaniem zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji podsystemu
strukturalnego sprawdza jego zgodność z TSI
dotyczącymi eksploatacji i utrzymania lub
przepisami wydanymi na podstawie art. 25t.
5. Prezes UTK nie może zakazywać, ograniczać lub
utrudniać budowy, dopuszczania do eksploatacji
oraz eksploatacji podsystemów strukturalnych

55
tworzących system kolei, które spełniają
zasadnicze wymagania dotyczące inter-
operacyjności systemu kolei. W szczególności nie
może wymagać kontroli, które już zostały
przeprowadzone:
1) jako część procedury prowadzącej do wydania
deklaracji WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności oraz
deklaracji weryfikacji WE podsystemu,
określonej w przepisach wydanych na
podstawie art. 25ta ust. 1 albo
2) w innych państwach członkowskich UE w celu
sprawdzenia zgodności z takimi samymi
wymaganiami, w takich samych warunkach
eksploatacji.
6. Prezes UTK może wymagać przeprowadzenia
dodatkowych kontroli, gdy stwierdzi, że podsystem
strukturalny objęty deklaracją weryfikacji WE
podsystemu, której towarzyszy dokumentacja
techniczna, nie jest zgodny z przepisami wydanymi
na podstawie art. 25ta ust. 1, w szczególności nie
spełnia zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei określonych
w TSI.
7. Prezes UTK informuje ministra właściwego do
spraw transportu o dodatkowych kontrolach oraz
przedstawia przyczyny ich przeprowadzenia.
Informacje te minister właściwy do spraw
transportu przekazuje Komisji Europejskiej.
8. Prezes UTK, składając informację, o której mowa
w ust. 7, określa, czy fakt nieosiągnięcia pełnej
zgodności z przepisami wydanymi na podstawie
art. 25ta ust. 1 oraz z zasadniczymi wymaganiami

56
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei
określonymi w TSI jest wynikiem:
1) nieprzestrzegania zasadniczych wymagań
dotyczących interoperacyjności systemu kolei
zawartych w TSI albo nieprawidłowego
stosowania danej TSI;
2) nieadekwatności danej TSI.
Art. 25f. 1. Dla podsystemów nie stosuje się TSI w przypadku:
1) publikacji nowych TSI w czasie
zaawansowanego etapu przygotowania lub
realizacji budowy nowego podsystemu,
modernizacji lub odnowienia istniejącego
podsystemu;
2) planowanego projektu nowego podsystemu,
odnowienia lub modernizacji istniejącego
podsystemu lub jakiejkolwiek części
podsystemu, będącej na zaawansowanym
etapie realizacji lub będącej przedmiotem
realizowanego kontraktu w momencie
publikacji TSI;
3) projektów dotyczących odnowienia lub
modernizacji istniejącego podsystemu – gdy
skrajnia ładunkowa, szerokość toru, odstęp
między osiami torów lub system zasilania
elektrotrakcyjnego tego podsystemu nie są
zgodne z TSI dotyczącymi tego podsystemu;
4) projektów dotyczących odnowienia,
rozbudowy lub modernizacji istniejącego
podsystemu – gdy zastosowanie TSI
podważyłoby opłacalność ekonomiczną
projektu lub spójność sieci kolejowej na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

57
5) konieczności szybkiego przywrócenia
spójności sieci kolejowej w następstwie
poważnego wypadku lub klęski żywiołowej –
gdy z przyczyn ekonomicznych lub
technicznych nie jest możliwe częściowe lub
pełne zastosowanie TSI;
6) pojazdów kolejowych jadących do lub
z państw innych niż państwa członkowskie
UE, w których szerokość toru różni się od
tego, który jest stosowany na głównej sieci
kolejowej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
2.
Producent podsystemu albo jego upoważniony
przedstawiciel, zarządca, przewoźnik kolejowy,
dysponent, importer, inwestor albo podmiot
zamawiający zwraca się do Prezesa UTK
z wnioskiem
o
przyznanie
odstępstwa,
w

przypadkach, o których mowa w ust. 1,
załączając dokumentację w postaci papierowej
oraz w postaci elektronicznej zawierającą:
1) opis prac, urządzeń, budowli, pojazdów,
oprogramowań i usług, których dotyczy
odstępstwo, dokładne określenie terminów
czasowych przedsięwzięcia, którego dotyczy
odstępstwo, parametrów technicznych,
położenia geograficznego oraz zakresu
technicznego i eksploatacyjnego oddziały-
wania na system kolei;
2) odniesienie do TSI, których dotyczy wniosek
o przyznanie odstępstwa;
3) odniesienie do krajowych specyfikacji
technicznych i dokumentów normalizacyjnych

58
określonych przez wnioskodawcę wskazanych
w przepisach wydanych na podstawie art. 25t;
4) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
dowody poświadczające zaawansowany etap
realizacji projektu;
5) uzasadnienie techniczne, ekonomiczne,
handlowe, eksploatacyjne lub administracyjne
wskazujące konieczność udzielenia
odstępstwa;
6) inne dokumenty uzasadniające wniosek
o przyznanie odstępstwa. 
3. Prezes UTK odmawia, w drodze decyzji, uznania,
że projekt znajduje się na takim etapie planowania
lub realizacji, że ze względów prawnych,
ekonomicznych, finansowych, społecznych,
środowiskowych lub umownych, dokonanie
zmiany w zakresie technicznych specyfikacji
interoperacyjności byłoby nie do zaakceptowania.
4.
Prezes UTK przekazuje Komisji Europejskiej
informacje o planowanym odstępstwie wraz
z dokumentacją, o której mowa w ust. 2, w postaci
papierowej oraz w postaci elektronicznej, a także
opis środków, jakie planuje podjąć w celu
wspierania końcowej interoperacyjności projektu.
W przypadku nieznacznego odstępstwa opis ten nie
jest wymagany.
5. Prezes UTK, w drodze decyzji, przyznaje albo
odmawia odstępstwa, po uzyskaniu opinii Komisji
Europejskiej, w terminie sześciu miesięcy od dnia
przekazania jej kompletnej dokumentacji.

59
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: