eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

6. Prezes UTK zawiesza postępowanie w sprawie
wniosku, o którym mowa w ust. 2, do czasu
wydania opinii, o której mowa w ust. 5.
7. Prezes UTK, w przypadku niewydania opinii przez
Komisję Europejską w terminie 6 miesięcy, wydaje
decyzję o przyznaniu odstępstwa.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
Prezes UTK przekazuje Komisji Europejskiej,
w terminie roku od dnia wejścia w życie każdej
TSI, wykaz projektów prowadzonych na tery-
torium Rzeczypospolitej Polskiej i będących na
zaawansowanym etapie realizacji.
9. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 5
i 6, Prezes UTK, w drodze decyzji, może wyrazić
zgodę na zastosowanie krajowych specyfikacji
technicznych i dokumentów normalizacyjnych,
o których mowa w ust. 2 pkt 3.
Art. 25g. 1. Zarządca prowadzi rejestr infrastruktury
obejmujący zarządzaną przez niego infrastrukturę
kolejową wchodzącą w skład systemu kolei,
zawierający informacje dotyczące każdego
podsystemu lub jego części, zgodnie z przyjętymi
TSI.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zarządca
udostępnia Prezesowi UTK, w formie
elektronicznej.
3. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, Prezes UTK
zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej
ministra właściwego do spraw transportu.
4. W razie wejścia w życie przepisów Komisji
Europejskiej dotyczących specyfikacji rejestru

60
infrastruktury minister właściwy do spraw
transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób prowadzenia rejestru infrastruktury
przez zarządców, w tym sposób wprowadzania
danych rejestrowych, wprowadzania zmian
danych rejestrowych oraz wykreślania
z rejestru;
2) wzór rejestru infrastruktury oraz jego opis
funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu
danych oraz wymagania w zakresie jego
funkcjonowania.
5. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4,
uwzględnia się:
1) wspólne wytyczne i ustalenia Komisji
Europejskiej dotyczące rejestru infrastruktury;
2) potrzebę zagwarantowania spójności pod
względem zawartości danych i ich formatu
z rejestrami prowadzonymi przez zarządców
w innych państwach członkowskich UE.”;
18) po art. 25g dodaje się art. 25ga w brzmieniu:
„Art. 25ga. 1. Krajowy rejestr pojazdów kolejowych prowadzony
przez Prezesa UTK powinien zawierać
w szczególności:
1) informacje o deklaracji weryfikacji WE
podsystemu i oznaczenie podmiotu, który ją
wydał;
2) europejski numer pojazdu (EVN);
3) dane identyfikacyjne właściciela pojazdu
kolejowego i dysponenta;
4) informacje o ograniczeniach w użytkowaniu
pojazdu kolejowego;

61
5) oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM);
6) odnośniki do europejskiego rejestru typów
pojazdów kolejowych prowadzonego przez
Agencję.
2. Dostęp do danych z krajowego rejestru pojazdów
kolejowych mają podmioty określone w przepisach
wydanych przez Komisję Europejską dotyczących
wspólnej specyfikacji krajowego rejestru pojazdów
kolejowych7), z tym że:
1) Prezes UTK jako jednostka rejestrująca na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – posiada
nieograniczony dostęp do odczytu i możliwość
dokonywania zmian w danych rejestrowych;
2) posiadacz, przez którego rozumie się
dysponenta, zgodnie z art. 4 pkt 6b – posiada
dostęp do odczytu danych dotyczących
pojazdów, których jest dysponentem, oraz
brak możliwości ich aktualizacji;
3) przedsiębiorstwo kolejowe, przez które
rozumie się przewoźnika kolejowego, zgodnie
z art. 4 pkt 9 – posiada dostęp do odczytu
danych na podstawie numeru pojazdu
kolejowego z wyjątkiem danych dotyczących
właściciela pojazdu oraz brak możliwości ich
aktualizacji;
4) Państwowa Komisja Badania Wypadków
Kolejowych i minister właściwy do spraw
transportu – posiadają nieograniczony dostęp
do odczytu wszystkich danych dotyczących
pojazdów poddawanych kontroli lub audytowi
oraz brak możliwości ich aktualizacji.

62
3. Dysponent obowiązany jest informować Prezesa
UTK o wszelkich zmianach danych dotyczących
pojazdu kolejowego zarejestrowanego w krajowym
rejestrze pojazdów kolejowych w zakresie danych
objętych tym rejestrem, w tym o zaistnieniu
okoliczności powodującej konieczność
wykreślenia pojazdu kolejowego z rejestru
pojazdów kolejowych.
4. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia:
1) sposób prowadzenia krajowego rejestru
pojazdów kolejowych, w tym sposób
nadawania europejskiego numeru pojazdu,
wprowadzania zmian danych rejestrowych
oraz sposób wykreślania pojazdu kolejowego
z tego rejestru;
2) wzór krajowego rejestru pojazdów kolejowych
oraz jego opis funkcjonalny i techniczny,
w tym opis formatu danych oraz wymagania
w zakresie jego funkcjonowania;
3) wzór wniosku, o którym mowa w art. 23a
ust. 1 pkt 1;
4) wzór raportu, o którym mowa w art. 23a ust. 1
pkt 2.
5. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4,
uwzględnia się:
1) wspólne wytyczne i ustalenia Komisji
Europejskiej dotyczące krajowego rejestru
pojazdów kolejowych;
2) potrzebę:
a) zagwarantowania spójności pod
względem zawartości danych i ich

63
formatu z rejestrami innych państw
członkowskich UE,
b) zapewnienia należytego dostępu
przedstawicieli właściwych organów
i

zainteresowanych stron do danych
zawartych w rejestrze,
c) ujednolicenia i usprawnienia stosowanych
dotychczas procedur w tym zakresie.”;
19) w art. 25h ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1.
Prezes UTK, w drodze decyzji, dokonuje autoryzacji
jednostek ubiegających się o notyfikację, zgodnie z ustawą
z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności.”;
20) art. 25k otrzymuje brzmienie:
„Art. 25k. 1. Prezes UTK, biorąc pod uwagę uwarunkowania
techniczne, okresowo sprawdza podsystem
dopuszczony do eksploatacji w zakresie warunków
wymienionych w art. 25e ust. 1 i zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności systemu
kolei odnoszących się do eksploatacji i utrzymania
podsystemu.
2.

W przypadku planowanego odnowienia lub
modernizacji podsystemu strukturalnego objętego
zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei zarządca albo
przewoźnik kolejowy przekazuje Prezesowi UTK
kompletną dokumentację projektu.
3.
Prezes UTK, w terminie nie dłuższym niż
4 miesiące, na podstawie dokumentacji, o której
mowa w ust. 2, wydaje decyzję stwierdzającą, czy
w związku z planowanym zakresem prac
występują przesłanki do wydania zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji podsystemu

64
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: