eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy stworzenia warunków do szybkiej absorpcji środków UE i zapewnienia inwestycjom kolejowym możliwie największy wskaźnik współfinansowania

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4397
  • Data wpłynięcia: 2011-07-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-07-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 187, poz. 1113

4397


Druk nr 4397

Warszawa, 5 lipca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-28-11



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


-
o zmianie ustawy o Funduszu
Kolejowym oraz ustawy o transporcie
kolejowym
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk

Projekt

U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym


Art. 1. W ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U.
z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z 2009 r. Nr 115, poz. 966 oraz z 2010 r. Nr 108, poz. 686
i Nr 247, poz. 1651) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) gromadzi
środki finansowe na przygotowanie oraz realizację
budowy i przebudowy linii kolejowych, remonty i utrzymanie
linii kolejowych, likwidację zbędnych linii kolejowych oraz
wydatki bieżące PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki
Akcyjnej związane z działalnością polegającą na zarządzaniu
infrastrukturą kolejową;”;
2) w art. 9 w ust. 2 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) przewidywaną wysokość środków przeznaczonych na
finansowanie wydatków bieżących PKP PLK SA związanych
z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą
kolejową;”;
3) w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Warunki finansowania ze środków Funduszu, zgodnie
z ustaleniami Programu w odniesieniu do projektów,
o których mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 – 3, przewidzianych do
realizacji przez zarządców infrastruktury oraz sposób
wykorzystania środków, o których mowa w art. 9 ust. 2
pkt 3a – określa się w umowach zawieranych przez
zarządców infrastruktury z ministrem właściwym do spraw
transportu.”;
4) w art. 12 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) sposób potwierdzania przez PKP PLK SA finansowania ze
środków Funduszu wydatków, o których mowa w art. 9 ust. 2
pkt 3a.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.1)) w art. 38 dodaje się ust. 9 – 11 w brzmieniu:
„9. Zarządca może zaciągnąć kredyty, pożyczki lub może emitować
obligacje w kraju i za granicą, z przeznaczeniem na finansowanie
prac przygotowawczych oraz zadań inwestycyjnych
realizowanych w ramach programu wieloletniego, o którym
mowa w art. 38c.
10. Na zobowiązania PLK S.A. z tytułu zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji z przeznaczeniem na
finansowanie prac przygotowawczych oraz zadań
inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielane
przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia, zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach
i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre
osoby prawne (Dz. U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689, z późn. zm.2)),
z wyjątkiem art. 2a ust. 2 tej ustawy.
11. Gwarancje i poręczenia, o których mowa w ust. 10, są zwolnione
z opłat prowizyjnych.”.

Art. 3. 1. Program rzeczowo-finansowy wykorzystania środków Funduszu
Kolejowego na 2011 r. zatwierdzony na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy zmienianej
w art. 1 niniejszej ustawy zachowuje moc na okres, na który został przyjęty, i może być
zmieniony w celu dostosowania go do art. 9 ust. 2 pkt 3a ustawy, o której mowa
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

2

2. Minister właściwy do spraw transportu, zarządcy infrastruktury
oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dostosują umowy zawarte odpowiednio na
podstawie art. 10 i 12 ustawy zmienianej w art. 1 niniejszej ustawy do zmian
wynikających z przepisów art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 9 ust. 2 pkt 3a ustawy zmienianej
w art. 1 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, albo zawrą nowe
umowy w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 505,
z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157,
poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 123,
poz. 1291, Nr 145, poz. 1537 i Nr 281, poz. 2785, z 2005 r. Nr 78, poz. 684 i Nr 183, poz. 1538,
z 2009 r. Nr 65, poz. 545 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 144.



06/58rch

3


UZASADNIENIE

Jednym z działań rządu na rzecz rozwoju transportu w Polsce jest zatwierdzony 7 grudnia
2007 r. decyzją Komisji Europejskiej Program Infrastruktura i rodowisko na lata
2007 – 2013. Wielkość środków unijnych zaangażowanych w realizację programu wynosi
prawie 28 miliardów euro, co stanowi ok. 42 % całości środków polityki spójności w Polsce.
W ramach POIi (Priorytet VII, Działanie 7.1 – Rozwój transportu kolejowego) wsparcie
środkami UE uzyskają kluczowe dla transportu kolejowego projekty z zakresu budowy lub
modernizacji połączeń kolejowych wchodzących w skład sieci TEN–T oraz wybranych
odcinków znajdujących się poza tą siecią, a także projekty dotyczące poprawy obsługi
pasażerów i transportu towarów w międzynarodowym i międzyregionalnym transporcie
kolejowym. Rezultatem tego będzie znaczące polepszenie parametrów technicznych linii
kolejowych oraz dostosowanie ich do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego
systemu kolejowego.
W dniu 19 grudnia 2008 r. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. „Master Plan dla transportu
kolejowego w Polsce do 2030 roku”. Dokument ten stwarza systemowe rozwiązania dla
funkcjonowania transportu kolejowego w Polsce w celu realizacji polityki transportowej
państwa zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, zawartej w Białej Księdze Unii
Europejskiej. Potrzeba odciążenia transportu samochodowego przez inne gałęzie transportu
z

uwagi na wysokie koszty bezpieczeństwa (wypadki drogowe), nieefektywność
wykorzystania energii, zatory drogowe, obciążenia dla środowiska leżą u podstaw jednego
z głównych celów polityki transportowej Wspólnoty, jakim jest aktywizacja kolei. Kierunki
polityki transportowej Rządu realizowanej przez Ministra Infrastruktury mają na celu
zachowanie znaczącego udziału transportu kolejowego w strukturze przewozów w Polsce.
Wymaga to jednak aktywnej polityki państwa zmierzającej do przeciwdziałania negatywnym
trendom rynkowym obejmującym m.in. spadek znaczenia transportu kolejowego.
Aby ww. cel mógł zostać osiągnięty, nadrzędnie musi być traktowana kwestia stworzenia
warunków dla szybkiej absorpcji środków UE, m.in. przez zapewnienie dla projektów
kolejowych możliwie największych wskaźników współfinansowania unijnego. Warunki te
powinny uwzględniać tak istotne problemy, jak:
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: