Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy stworzenia warunków do szybkiej absorpcji środków UE i zapewnienia inwestycjom kolejowym możliwie największy wskaźnik współfinansowania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4397
- Data wpłynięcia: 2011-07-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-07-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 187, poz. 1113
4397
kolejowym został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury oraz Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z przepisami art. 5 ustawy
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Nie zgłoszono zainteresowania projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana regulacja
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na PKP PLK SA – narodowego zarządcę
infrastruktury kolejowej, przewoźników kolejowych, a także na osoby korzystające z usług
tych przewoźników oraz z urządzeń infrastruktury kolejowej. Zaproponowane w projekcie
rozwiązania mają służyć stworzeniu stabilnego mechanizmu finansowania infrastruktury,
który pozwoli na zwiększenie jej przepustowości.
2. Konsultacje
społeczne
W ramach konsultacji społecznych projektowana regulacja (założenia projektu ustawy)
została przesłana do następujących podmiotów:
1) Prezes Urzędu Transportu Kolejowego;
2) PKP S.A.;
3) PKP Polskie Linie Kolejowe SA;
4) „Przewozy Regionalne” Sp. z o.o.;
5) Izba Gospodarcza Transportu Lądowego;
6) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.
W trakcie przeprowadzanych konsultacji podmioty, do których wysłano projekt, wyraziły
poparcie dla projektowanych rozwiązań bądź nie zgłosiły żadnych uwag.
Z uwagi na fakt, iż zakres przedmiotowy projektu ustawy, opracowanego na podstawie
założeń projektu ustawy, nie uległ zmianie oraz nie zmienił się jego charakter i przeznaczenie,
ponowne konsultacje z tymi samymi podmiotami wydają się zbyteczne. Stanowisko Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego nie jest wymagane, gdyż proponowane przepisy
nie dotyczą praw czy też obowiązków strony samorządowej oraz nie naruszają środków
finansowych przeznaczanych z Funduszu Kolejowego na realizację zadań transportowych
tych podmiotów. Na posiedzeniu plenarnym w dniu 30 czerwca 2010 r. Komisja Wspólna
Rządu i Samorządu uzgodniła projektowaną regulację (założenia projektu ustawy).
8
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Proponowane zmiany spowodują konieczność udzielenia przez Skarb Państwa gwarancji na
zaciągane przez PKP PLK SA kredyty w wysokości ok. 800 mln euro (3 200 mln zł).
Potencjalne zobowiązanie Skarbu Państwa z tego tytułu należy (z uwagi na odsetki) szacować
do kwoty 120 % wysokości gwarantowanego zobowiązania. Kredyty EBI związane
z realizacją POIi zostaną spłacone przez Spółkę do roku 2044, tj. w terminie 30 lat od
ostatniej transzy.
Z uwagi na fakt, że kredytobiorcą będzie PKP PLK SA, zaproponowane rozwiązania nie
wpłyną na poziom długu publicznego.
Realizacja przepisów proponowanej ustawy nie spowoduje powstania wydatków jednostek
samorządu terytorialnego. Realizacja przez PKP PLK SA zaplanowanych w ramach POIi
inwestycji z pewnością wpłynie pozytywnie na finanse przynajmniej niektórych jednostek
samorządu terytorialnego, wpływ ten jednak trudno oszacować.
Proponowana regulacja nie spowoduje zmiany poziomu wydatków lub zmniejszenia
dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających
z obowiązujących przepisów.
4.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie wywierać bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
Pośrednio natomiast przez zwiększenie zakresu prac remontowych i utrzymaniowych
w infrastrukturze kolejowej, dzięki przeznaczeniu środków finansowych z Funduszu na te
cele, pozwoli zachować miejsca pracy w jednostkach organizacyjnych głównego zarządcy
infrastruktury kolejowej, tj. PKP PLK SA. Dodatkowe środki będą oznaczać zwiększenie
zamówień dla branż współpracujących z transportem kolejowym. Można oczekiwać, że także
w firmach budowlanych realizujących inwestycje w infrastrukturze kolejowej oraz innych
produkujących na rzecz sektora kolejowego nastąpi zwiększenie zakresu prowadzonych prac,
co powinno spowodować zwiększenie zatrudnienia. Niemniej jednak jest to aktualnie bardzo
trudne do oszacowania.
9
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja bezpośrednio wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu
kolejowego w stosunku do innych gałęzi transportu. Wejście w życie projektowanej ustawy
może mieć pośrednio wpływ na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną całej gospodarki
przez obniżenie w przyszłości kosztów transportu towarów i osób.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie wywiera bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój regionów.
Natomiast pośrednio poprawa stanu technicznego linii kolejowych będzie zachętą dla
przedsiębiorców do wykorzystywania kolei jako środka transportu oraz do prowadzenia
działalności gospodarczej na obszarach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie linii
kolejowych. Ponadto poprawa jakości oferty przewozowej przewoźników pasażerskich,
w związku z inwestycjami w infrastrukturę kolejową, powinna zwiększyć rolę transportu
kolejowego w przewozach osób w regionach.
06/59rch
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4397
› Pobierz plik