eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zwiększenia skuteczności i efektywności systemu kształcenia zawodowego i ustawicznego w kontekście oczekiwań rynku pracy poprzez: zmodyfikowanie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, wdrożenie zmodernizowanej podstawy programowej kształcenia w zawodach, ujednolicenie systemu egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe i włączenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe w system kształcenia ustawicznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4353
  • Data wpłynięcia: 2011-06-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1206

4353


3) W art. 70b doprecyzowano przepisy okre lające warunki dofinansowania kosztów
kształcenia przysługującego pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi
pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, adekwatnie do
wydłużenia cyklu kształcenia w zawodzie z dwóch do trzech lat. Wysoko ć kwoty
dofinansowania kosztów kształcenia jednego młodocianego pracownika wynosi:
− w przypadku nauki zawodu - 8081 zł przy okresie kształcenia wynoszącym 36
miesięcy;
− w przypadku przyuczenia do wykonywania okre lonej pracy – 254 zł za każdy
pełny miesiąc kształcenia.
Począwszy od dnia 1 stycznia 2013 r., ww. kwoty dofinansowania podlegają
waloryzacji wska nikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, jeżeli ten
wska nik w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym następuje wypłata
dofinansowania, wynosi co najmniej 105%.

W ust. 7 jednoznacznie wskazano, że dofinansowanie jest przyznawane na wniosek
pracodawcy złożony w terminie 3 miesięcy od dnia zdania przez młodocianego
pracownika egzaminu, przy czym fakt zdania egzaminu dokumentuje się poprzez
przedłożenie kopii odpowiednio dyplomu, wiadectwa lub za wiadczenia
potwierdzającego zdanie egzaminu.

5. Inne ustawy

1) Ustawa z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979,
z późn. zm.)

Zaprojektowane zmiany wynikają z potrzeby dostosowania przepisów ustawy
dotyczących egzaminów przeprowadzanych przez komisje izb rzemie lniczych w
zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego do zmian
wprowadzonych niniejszą ustawą. Podstawę przeprowadzania tych egzaminów
stanowić będą wymagania okre lone w podstawie programowej kształcenia w
zawodach, a nie jak dotychczas odrębnie ustalane standardy wymagań
egzaminacyjnych.

Delegacja zawarta w art. 3 ust. 4 ustawy o rzemio le dla ministra wła ciwego do
spraw o wiaty i wychowania do wydania rozporządzenia regulującego warunki
powoływania komisji egzaminacyjnych izb rzemie lniczych oraz kwestie dotyczące
dopuszczania do egzaminów, sposobu ich przeprowadzania, wysoko ci
wynagrodzeń członków komisji, wydawania oraz wzorów wiadectw czeladniczych,
dyplomów mistrzowskich i za wiadczeń o zdaniu egzaminu sprawdzającego, a także
dokonywania legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu z zagranicą oraz
wysoko ci opłat za wykonywanie tych czynno ci zostaje poszerzona o upoważnienie
do wydawania Suplementu do wiadectw czeladniczych i dyplomów mistrzowskich
(Europass). Suplement wystawiany będzie jako załącznik do wiadectw
czeladniczych i dyplomów mistrzowskich, co ułatwi polskim obywatelom
potwierdzanie kwalifikacji w krajach Unii Europejskiej. Przyjęcie takiego rozwiązania
przyczyni się do zalecanego przez Komisję Europejską zwiększenia przejrzysto ci
kwalifikacji zawodowych, a tym samym zwiększenia mobilno ci wykwalifikowanych
pracowników na rynkach krajów UE i nie tylko.


35
2) Ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr
49, poz. 463, z późn. zm.)


Proponowane zmiany wynikają z potrzeby uwzględnienia w Systemie Informacji
O wiatowej nowej formy pozaszkolnej, tj. kwalifikacyjnego kursu zawodowego,
nowego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz nowej jednostki
organizacyjnej, tj. centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego.

3) Ustawa z dnia z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.)

Zaprojektowane zmiany w przedmiotowej ustawie są związane z potrzebą
dostosowania przepisów dotyczących przygotowania zawodowego dorosłych do
zmian wprowadzonych niniejszą ustawą, w szczególno ci zniesienia powoływanych
przez kuratorów o wiaty państwowych komisji egzaminacyjnych przeprowadzających
egzaminy kwalifikacyjne na tytuł zawodowy lub tytuł mistrza w zawodzie oraz
wdrożenia nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.

Program praktycznej nauki zawodu dorosłych będzie uwzględniał w szczególno ci
wymagania okre lone w podstawie programowej kształcenia w zawodach lub – tak
jak dotychczas – standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu
czeladniczego. Uczestnik praktycznej nauki zawodu dorosłych będzie mógł
przystąpić do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie,
przeprowadzanych przez okręgową komisję egzaminacyjną lub do egzaminu
czeladniczego przeprowadzanego przez komisje egzaminacyjne izb rzemie lniczych.
Po zdaniu egzaminów otrzyma odpowiednio wiadectwa potwierdzające kwalifikacje
w zawodzie (lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, je li posiada
wymagany dla danego zawodu poziom wykształcenia), albo wiadectwo czeladnicze.

Także przyuczenie do pracy dorosłych będzie mogło kończyć się egzaminami
potwierdzającymi kwalifikacje w zawodzie, przeprowadzanymi przez okręgową
komisję egzaminacyjną, jeżeli program przyuczenia do pracy uwzględnia wymagania
okre lone w podstawie programowej kształcenia w zawodach. W takim przypadku
uczestnik przyuczenia do pracy dorosłych, który zdał egzamin, otrzyma wiadectwa
potwierdzające kwalifikacje w zawodzie.

Wdrożenie ustawy o systemie o wiaty i innych ustaw nie spowoduje dodatkowych
rodków finansowych z budżetu państwa.

36
Warszawa, 17 czerwca 2011 r.
BAS–WAPEiM–1317/11

Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o
zmianie niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Tadeusz Sławecki)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o
zmianie niektórych innych ustaw przewiduje nowelizację czterech ustaw:
• z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572, ze zm.),
• z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979, ze
zm.),
• z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 49,
poz. 463, ze zm.),
• z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, ze zm.).
Proponowane zmiany dotyczą m.in. zmian definicji oraz dodania nowych
definicji w ustawie o systemie oświaty, rozszerzenie zakresu zadań oświatowych
powiatu, likwidacji niektórych typów szkół – np. liceów profilowanych,
tworzenia centrów kształcenia ustawicznego i zawodowego, form działalności
dydaktyczno-wychowawczej, zasad organizowania kształcenia ustawicznego,
dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników, dotacji dla
podmiotów prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe, klasyfikacji
zawodów szkolnictwa zawodowego, podstawy programowej kształcenia w
zawodach.
Projekt ustawy zawiera przepisy przejściowe. Ustawa ma wejść w życie z
dniem 1 września 2012 r.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ze
względu na przedmiot projektu ustawy należy zwrócić uwagę na:
art. 165 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE),
zgodnie z którym Unia przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej
jakości poprzez zachęcanie do współpracy między państwami
członkowskimi oraz, jeśli to niezbędne, poprzez wspieranie i uzupełnianie
ich działalności, w pełni szanując odpowiedzialność państw
członkowskich za treść nauczania i organizację systemów edukacyjnych,
jak również za różnorodność kulturową i j językową (przepis art. 165 ust.
4 TfUE wyklucza jakąkolwiek harmonizację przepisów ustawowych i
wykonawczych państw członkowskich);
art. 166 ust. 1 TfUE, stosownie do którego, Unia urzeczywistnia politykę
kształcenia zawodowego, która wspiera i uzupełnia działanie państw
członkowskich, w pełni szanując odpowiedzialność państw
członkowskich za treść i organizację kształcenia zawodowego (przepis
art. 166 ust. 4 TfUE wyklucza jakąkolwiek harmonizację przepisów
ustawowych i wykonawczych państw członkowskich),
art. 107 ust. 1 TfUE, zgodnie z którym, z zastrzeżeniem innych
postanowień przewidzianych w Traktatach, wszelka pomoc przyznawana
przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych, w
jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji
poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji
niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie,
w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami
członkowskimi (przepis art. 107 ust. 3 TfUE przewiduje możliwość
uznania wybranych rodzajów pomocy za zgodne z rynkiem
wewnętrznym),
art. 108 ust. 3 TfUE, zgodnie z którym Komisja jest informowana, w
czasie odpowiednim do przedstawienia swych uwag, o wszelkich planach
przyznania lub zmiany pomocy; państwo członkowskie nie może
wprowadzić w życie projektowanych środków dopóki Komisja nie
zakończy procedury badania projektowanej pomocy z rynkiem
wewnętrznym,
rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w
zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie
wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 9.8.2008 r., s. 3).


III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
III.1.

Wszystkie zmiany dotyczące struktury systemu szkolnictwa,
jego organizacji, treści nauczania, zgodnie z art. 165 ust. 1 i art. 166 ust. 1 TfUE
pozostają poza zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.


2
III.2. Głębszej analizie muszą zostać poddane propozycje zmian
dotyczące dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników (art.
1 pkt. 19 oraz art. 11 projektu ustawy).
Przepis art. 1 pkt 19 projektu, który zawiera propozycje zmian w art. 70b
ustawy o systemie oświaty, przewiduje, że pracodawcom, którzy zawrą z
młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania
zawodowego przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia zawodowego.
Projekt określa kwoty dofinansowania, sposób ich waloryzacji oraz tryb
składania wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z obowiązującym art. 70b ust. 8
ustawy o systemie oświaty, dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych
pracowników jest finansowane ze środków Funduszu Pracy (zgodnie z art. 103
ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Fundusz Pracy jest
państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister właściwy
do spraw pracy).

Proponowane rozwiązanie należy ocenić w świetle unijnych regulacji
dotyczących pomocy państwa. Wstępna ocena wskazuje, że jest to pomoc w
rozumieniu art. 107 ust. 1 TfUE. Zatem, co do zasady, aby mogła zostać
wprowadzona w życie, musi zostać notyfikowana Komisji w trybie art. 108 ust.
3 TfUE i uzyskać akceptacje Komisji, chyba że jest zwolniona z tego obowiązku
na podstawie innych przepisów, w szczególności na podstawie rozporządzenia
Komisji 800/2008.
Zgodnie art. 3 rozporządzenia 800/2008, programy pomocy (oraz pomoc
indywidualna udzielana w ramach programu) spełniające wszystkie warunki
przewidziane w rozporządzeniu są zgodne ze wspólnym rynkiem w rozumieniu
art. 107 ust. 3 TfUE i wyłączone z wymogu zgłoszenia, o którym mowa w art.
108 ust. 3 TfUE, o ile każda pomoc indywidualna przyznana w ramach takiego
programu spełnia wszystkie warunki rozporządzenia, a program zawiera
wyraźne odesłanie do rozporządzenia przez zamieszczenie jego tytułu i danych
dotyczących publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Analogiczne wymogi stawiane są pomocy indywidualnej udzielanej w ramach
takiego programu pomocy. Przepis art. 40 rozporządzenia ustanawia warunki
dopuszczalności pomocy w formie subsydiów płacowych na rekrutację
pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji. Zgodnie z
tym przepisem, programy pomocy na rekrutację pracowników znajdujących się
w szczególnie niekorzystnej sytuacji są zgodne ze wspólnym rynkiem i
wyłączone z wymogu zgłoszenia Komisji, o ile spełnione są następujące
warunki:
• intensywność pomocy nie przekracza 50 % kosztów kwalifikowalnych;
• kosztami kwalifikowalnymi są koszty płacy w okresie nie dłuższym niż
12 miesięcy od dnia zatrudnienia; w przypadku pracownika znajdującego
się w bardzo niekorzystnej sytuacji, kosztami kwalifikowalnymi są koszty
płacy za okres nie dłuższy niż 24 miesiące od dnia rekrutacji.

3
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: