Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4223
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321
4223
Polski”.
3. Minister właściwy do spraw transportu, mając na
uwadze maksymalne stawki opłat określi, w drodze
rozporządzenia, wysokość opłat za wydanie
zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego
w
poszczególnych kategoriach zezwoleń,
z uwzględnieniem okresu, na jaki będą wydawane,
kosztów wydania zezwolenia i stopnia
oddziaływania przejazdu pojazdu nienormatywnego
na infrastrukturę drogową.
Art. 64g. 1. Opłaty za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu
nienormatywnego są przekazywane przez:
– zarządcę drogi i starostę – do budżetów
właściwych jednostek samorządu terytorialnego,
za zezwolenia kategorii I – III;
– naczelnika urzędu celnego – do budżetu powiatu
właściwego ze względu na siedzibę naczelnika
urzędu celnego, za zezwolenia kategorii III;
– naczelnika urzędu celnego i Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – na
wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, za
zezwolenia kategorii IV – VII;
– prezydenta miasta na prawach powiatu – do
budżetu miasta, za zezwolenia w kategorii VII.
2.
rodki z opłat gromadzone na wyodrębnionym
rachunku bankowym Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad są przekazywane w terminie
pierwszych dwóch dni roboczych po zakończeniu
tygodnia, w którym wydano zezwolenie, na rachunek
15
Krajowego Funduszu Drogowego, z przeznaczeniem
na budowę lub przebudowę dróg krajowych,
drogowych obiektów inżynierskich i przepraw
promowych oraz na zakup urządzeń do ważenia
pojazdów.
3. Urzędy celne otrzymują prowizję od pobranych opłat
za wydanie zezwolenia w wysokości 12 % pobranej
opłaty.
4. Prowizja, o której mowa w ust. 3, stanowi dochód
budżetu państwa.
5. Od opłat za wydanie zezwolenia urzędy celne
odliczają prowizję, a pozostałą część opłaty,
w terminie 4 dni po każdych kolejnych 10 dniach
miesiąca, przekazują odpowiednio do podmiotów
wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3.
Art. 64h. Minister właściwy do spraw transportu dokona wyboru
producenta blankietów zezwoleń na przejazd pojazdu
nienormatywnego z zachowaniem przepisów
o zamówieniach publicznych.
Art. 64i. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia:
1)
warunki dystrybucji blankietów zezwoleń na
przejazd pojazdów nienormatywnych,
2) sposób i tryb wydawania zezwoleń na przejazd
pojazdu nienormatywnego, ustalając w szczegól-
ności:
a) warunki wyznaczania trasy przejazdu,
b) kryteria ustalania warunków przejazdu
pojazdu nienormatywnego, w tym przejazdu
przez most lub wiadukt,
16
3) wzory
zezwoleń na przejazd pojazdu
nienormatywnego oraz wzory dokumentów
związanych z wydawaniem tych zezwoleń
– mając na uwadze potrzebę ujednolicenia zezwoleń
i ułatwienie ich identyfikacji oraz sprawność
dystrybucji blankietów zezwoleń, a także konieczność
zapewnienia sprawności i przejrzystości procedury
administracyjnej wydawania zezwoleń oraz
zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego
podczas przejazdu pojazdu nienormatywnego.
2. Minister
właściwy do spraw transportu
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki i sposób pilotowania pojazdów
nienormatywnych oraz wyposażenie i oznakowanie
pojazdów wykonujących pilotowanie, mając na
uwadze potrzebę zapewnienia rozpoznawalności
przejazdu pojazdu nienormatywnego oraz
bezpieczeństwa ruchu drogowego podczas takiego
przejazdu.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister
Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw transportu określą, w drodze
rozporządzenia, warunki poruszania się po drogach
pojazdów nienormatywnych, o których mowa
w art. 64e ust. 1 pkt 5, mając na uwadze konieczność
zapewnienia porządku, sprawności i bezpieczeństwa
ruchu drogowego.
4.
Minister Obrony Narodowej określi, w
drodze
rozporządzenia:
1) organy wojskowe właściwe do wydawania
zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy,
17
2) sposób i tryb wydawania zezwoleń wojskowych na
przejazd drogowy,
3) wzór zezwolenia wojskowego na przejazd
drogowy oraz wzory dokumentów związanych
z jego wydaniem,
4) sposób organizacji i oznakowania kolumn
pojazdów,
5) warunki i sposób pilotowania pojazdów Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz
oznakowanie i wyposażenie pojazdu pilotującego
– mając na uwadze potrzebę ujednolicenia procedury
wydawania zezwoleń wojskowych na przejazdy
drogowe, sprawności wydawania zezwoleń
wojskowych na przejazd drogowy oraz zapewnienia
bezpieczeństwa ruchu drogowego podczas przejazdu
pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.”;
10) w art. 129:
a) w ust. 2:
− po pkt 2a dodaje się pkt 2b w brzmieniu:
„2b) sprawdzania zezwolenia, o którym mowa w art. 64
ust. 1 pkt 1, lub wypisu z tego zezwolenia;”,
− pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) pilotowania pojazdów, z wyłączeniem pojazdów
nienormatywnych pilotowanych zgodnie z art. 64
ust. 1 pkt 3.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
,,4. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących
pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz
w stosunku do żołnierzy pełniących czynną służbę
wojskową kierujących innymi pojazdami, pilotowanie
18
pojazdów, a także kierowanie ruchem drogowym
w związku z pilotowaniem pojazdów wojskowych należy
do
andarmerii Wojskowej i wojskowych organów
porządkowych. W tym zakresie andarmerii Wojskowej
i
wojskowym organom porządkowym przysługują
uprawnienia policjantów określone w ust. 2.”,
c) ust. 4b otrzymuje brzmienie:
,,4b. Dodatkowo funkcjonariusze odmawiają prawa wjazdu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdem, jeżeli:
1) pojazd kierowany jest przez osobę znajdującą się
w stanie nietrzeźwości lub stanie po użyciu alkoholu
albo środka działającego podobnie do alkoholu, jeżeli
nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu w inny
sposób;
2) pojazd kierowany jest przez osobę nieposiadającą przy
sobie wymaganych dokumentów uprawniających do
kierowania pojazdem lub używania pojazdu,
dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego
opłacenie składki tego ubezpieczenia;
3) stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu
drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza
wymagania ochrony środowiska;
4) kierujący pojazdem nienormatywnym nie posiada
wymaganego zezwolenia albo wypisu z tego
zezwolenia.”,
d) uchyla się ust. 5;
11) w art. 130a:
a) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4223
› Pobierz plik