Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4223
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321
4223
WYKAZ DRÓG KRAJOWYCH OBEJMUJ CY ODCINKI DRÓG KRAJOWYCH, PO KTÓRYCH MOG
PORUSZAĆ SIĘ POJAZDY O DOPUSZCZALNYM NACISKU POJEDYNCZEJ OSI DO 8T
Numer
Odcinki dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy
Lp.
drogi
o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t
1
2
3
WROCŁAW – KOSTOMŁOTY,
1
5
BOLKÓW – KAMIENNA GÓRA – LUBAWKA – GRANICA PAŃSTWA
ŻAGAN – SZPROTAWA,
2
12
DZIEĆMIAROWICE – GŁOGÓW,
ŁASK – PIOTRKÓW TRYBUNALSKI – SULEJÓW
MR GOWO – ORZYSZ,
3
16
AUGUSTÓW – POMORZE – POĆKUNY – OGRODNIKI – GRANICA PAŃSTWA
DROGA 10 /WĘZEŁ "STARGARD SZCZECIŃSKI-WSCHÓD"/ – STARGARD
SZCZECIŃSKI – CHOCIWEL – WĘGORZYNO – DRAWSKO POMORSKIE – CZAPLINEK
4
20
– SZCZECINEK,
MIASTKO – BYTÓW
RYCHWAŁ – KALISZ – OSTRÓW WIELKOPOLSKI,
5
25
ANTONIN – OLE NICA
6
26
CHOJNA – RÓW – MY LIBÓRZ – DROGA 3 /WĘZEŁ "MY LIBÓRZ"/
7
31
CHOJNA – SARBINOWO – KOSTRZYN – SŁUBICE
8
33
BYSTRZYCA KŁODZKA – GRANICA PAŃSTWA
9
35
GRANICA PAŃSTWA – GOLIŃSK – MIEROSZÓW – WAŁBRZYCH
10
36
CINAWA – WIŃSKO – ZAŁĘCZE – RAWICZ
11
37
DARŁOWO – KARWICE /DROGA 6/
ŁAGIEWNIKI – STRZELIN – BIEDRZYCHOW – OWCZARY – BRZEG – NAMYSŁÓW –
12
39
KĘPNO
13
40
ŁANY – PYSKOWICE
14
42
PRASZKA – RUDNIKI – DZIAŁOSZYN
15
44
O WIĘCIM – ZATOR – SKAWINA – KRAKÓW
TOMASZÓW MAZOWIECKI – INOWŁÓDŹ – KLWÓW – POTWORÓW – BIAŁOBRZEGI –
16
48
GŁOWACZÓW,
MOSZCZANKA – KOCK
17
49
NOWY TARG – CZARNA GÓRA – JURGÓW – GRANICA PAŃSTWA
18
50
CIECHANÓW – PŁOŃSK
19
52
BIELSKO-BIAŁA – KĘTY
20
53
OLSZTYN – SZCZYTNO – ROZOGI – MYSZYNIEC – OSTROŁĘKA
21
54
CHRU CIEL – BRANIEWO – GRONOWO – GRANICA PAŃSTWA
12
22
56
KORONOWO /DROGA 25/ – TRZECIEWIEC /DROGA 5/
BARTOSZYCE – BISKUPIEC ,
23
57
CHORZELE – MAKÓW MAZOWIECKI
OLSZTYNEK – ZGNIŁOCHA – JEDWABNO – SZCZYTNO – BABIĘTA – RUCIANE-NIDA
24
58
– PISZ – BIAŁA PISKA – SZCZUCZYN
25
59
GIŻYCKO – RYN – MR GOWO – NAWIADY – ROZOGI
26
60
ŁĘCZYCA – KUTNO
27
62
SOKOŁÓW PODLASKI – DROHICZYN – ANUSIN /DROGA 19/
28
63
SIEDLCE – ŁUKÓW – RADZYŃ PODLASKI
29
65
GRANICA PAŃSTWA – GOŁDAP – OLECKO – EŁK
30
66
BIELSK PODLASKI – KLESZCZELE – CZEREMCHA – POŁÓWCE – GRANICA PAŃSTWA
31
71
STRYKÓW – ZGIERZ – KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI – PABIANICE – RZGÓW
32
74
JANÓW LUBELSKI – FRAMPOL – GORAJEC – SZCZEBRZESZYN
33
75
KRZYŻÓWKA – TYLICZ – MUSZYNKA – GRANICA PAŃSTWA
34
76
WILGA – GARWOLIN – STOCZEK ŁUKOWSKI – ŁUKÓW
35
77
NISKO – LEŻAJSK – TRYŃCZA – JAROSŁAW – RADYMNO
POTYCZ – MAGNUSZEW,
36
79
JAWORZNO – KATOWICE
37
83
TUREK – DOBRA – SIERADZ
38
85
NOWY DWÓR MAZOWIECKI – KAZUŃ /DROGA 7/
39
87
NOWY S CZ – STARY S CZ – PIWNICZNA-ZDRÓJ – GRANICA PAŃSTWA
40
88
NOGOWCZYCE – KLESZCZÓW
41
90
MAŁA KARCZMA/DROGA 91/ – OPALENIE – KWIDZYN
42
94
KRZYWA – CHOJNÓW – LEGNICA – PROCHOWICE
13
UZASADNIENIE
Wydanie rozporządzenia związane jest ze zmianą zapisu art. 41 ustawy z dnia
21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn.
zm.3)), w związku z planowanym wejściem w życie projektu ustawy o zmianie ustawy
– Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Art. 41 ustawy o drogach publicznych otrzymuje brzmienie:
„Art. 41. 1. Po drogach publicznych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, dopuszcza się ruch
pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t.
2. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz:
1) dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy
o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t,
2) dróg krajowych po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku
pojedynczej osi do 8 t
− mając na uwadze potrzebę ochrony dróg oraz zapewnienia ruchu tranzytowego.
3. Drogi gminne, powiatowe oraz drogi wojewódzkie inne niż drogi określone na
podstawie ust. 2, stanowią sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy
o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.”.
Projekt rozporządzenia zawiera numerację dróg i nazwy odcinków dróg zgodne
z zarządzeniem: nr 73 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia
2 grudnia 2008 r. w sprawie nadania numerów drogom krajowym (Dz. Urz. MI Nr 15,
poz. 78), nr 77 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 10 grudnia
2009 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania numerów drogom krajowym
(Dz. Urz. MI Nr 13, poz. 48), nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i Autostrad z dnia 3 lutego 2010 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania
numerów drogom krajowym (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 3, poz. 7) oraz nr 111
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 10 grudnia 2010 r.
zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania numerów drogom krajowym (Dz. Urz.
MI z 2010 r. Nr 16, poz. 56).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, Nr 23,
poz. 136, Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19,
poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675.
14
Projekt rozporządzenia w zakresie dróg wojewódzkich zawiera numerację dróg
i nazwy odcinków dróg zgodną z zarządzeniem: nr 74 Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad z dnia 2 grudnia 2008 r. w sprawie nadania numerów drogom
wojewódzkim (Dz. Urz. MI Nr 15, poz. 79) oraz nr 78 Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad z dnia 11 grudnia 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie
nadania numerów drogom wojewódzkim (Dz. Urz. MI Nr 13, poz. 49).
Wprowadzenie w wykazach nazw miejscowości, które nie są ujęte w obowiązujących
zarządzeniach w sprawie nadania numerów drogom krajowym i drogom
wojewódzkim związane jest z faktem, iż nośność dróg zmienia się
w miejscowościach nie wymienionych w wyżej powołanych zarządzeniach.
Przedłożony projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego
informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury.
Rozwiązania zawarte w projekcie są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
15
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt dotyczy zarządców dróg krajowych, dróg wojewódzkich oraz podmiotów
korzystających z dróg krajowych oraz wojewódzkich.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie skierowany do następujących
podmiotów:
– prezydenci miast na prawach powiatu,
– zarządy województw,
– Instytut Badawczy Dróg i Mostów,
– Polski Kongres Drogowy,
– Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP,
– Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa,
– Polska Izba Inżynierów Budownictwa,
– Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,
– Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
– Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,
– Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
04_16zb
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4223
› Pobierz plik