eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4223
  • Data wpłynięcia: 2011-05-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321

4223

− 2007 r.

– 158 zł,
− 2008 r.

– 50 zł,
− I półrocze 2009 r. – 47 zł.
Jeżeli uzna się wyżej wymienione dane za reprezentatywne dla ilości zezwoleń
wydawanych przez starostów w Polsce, to ilość wydawanych zezwoleń i wartość
wpływów wyniosłaby:
− 2007 r.


– 3 819 szt., uzyskując wartość wpływów 604 622 zł,
− 2008 r.


– 14 547 szt., uzyskując wartość wpływów 737 463 zł,
− I półrocze 2009 r.
– 6 341 szt., uzyskując wartość wpływów 297 748 zł.
Z wyżej wymienionych danych wynika, że w 2008 r. nastąpił wzrost wartości
wpływów z opłat za zezwolenia na czas określony wydane przez starostów o 22 %.
Natomiast w 2009 r. uzyskane wpływy z tego tytułu mogą się zmniejszyć o około
19 %.
Ministerstwo Finansów pismem nr PC-PC1-0311/85/PG/09 z dnia 19 października
2009 r. przekazało dane o ilości wydanych zezwoleń na przejazd pojazdu
nienormatywnego, nałożonych kar za brak zezwolenia przez naczelników urzędów
celnych oraz osiągniętych z tego tytułu wpływach w latach 2007 i 2008 oraz
w I półroczu 2009 r. Według tych danych urzędy celne wydały następujące ilości
zezwoleń w poszczególnych latach:
− 2007 r.


– 2 644 szt.,
− 2008 r.


– 2 902 szt.,
− I półrocze 2009 r.
– 1 207 szt.
Dane te wskazują, że w 2008 roku wzrosła ilość wydanych zezwoleń o 10 %
w odniesieniu do 2007 r. Natomiast ilość wydanych zezwoleń w I półroczu 2009 r.
może zmniejszyć się o około 17 % w odniesieniu do 2008 r.
Wielkość wpływów z opłat pobranych za zezwolenia wyniosła w roku:
− 2007 r.


– 674 408 zł,
− 2008 r.


– 683 903 zł,
− I półrocze 2009 r.
– 283 650 zł.
rednia wartość opłat przypadająca na jedno zezwolenie wydane przez naczelnika
urzędu celnego wynosiła w poszczególnych latach około:

31
− 2007 r.


– 255 zł,
− 2008 r.


– 236 zł,
− I półrocze 2009 r. – 235 zł.
Jeżeli stawki opłat określone aktem wykonawczym, na podstawie upoważnienia
zawartego w art. 64e ust. 3 przyjęłyby niżej wymienioną wysokość:
1) w kategorii I:
a) 50 zł – dla zezwolenia wydanego na okres miesiąca;
b) 100 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 6 miesięcy;
c) 200 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 12 miesięcy.
2) w kategorii II – 100 zł,
3) w kategorii III:
a) 200 zł – dla zezwolenia wydanego na okres miesiąca;
b) 400 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 6 miesięcy;
c) 1 200 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 12 miesięcy;
d) 2 000 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 24 miesięcy.
4) w kategorii IV:
a) 500 zł – dla zezwolenia wydanego na okres miesiąca;
b) 1 000 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 6 miesięcy;
c) 2 000 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 12 miesięcy;
d) 3 000 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 24 miesięcy.
5) w kategorii V:
a) 600 zł – dla zezwolenia wydanego na okres miesiąca;
b) 1 200 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 6 miesięcy;
c) 2 400 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 12 miesięcy;
d) 3 600 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 24 miesięcy.
6) w kategorii VI:
a) 800 zł – dla zezwolenia wydanego na okres miesiąca;
b) 1 600 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 6 miesięcy;
c) 3 200 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 12 miesięcy;

32
d) 4 800 zł – dla zezwolenia wydanego na okres 24 miesięcy.
7) w kategorii VII – 1 600 zł – dla zezwolenia na jednokrotny przejazd pojazdu
nienormatywnego,
to te stawki opłat za wydanie zezwolenia są wyższe od wymienionej powyżej wartości
jednostkowej zezwolenia wydawanego przez starostę (średnia wartość w przedziale
47 – 158 zł) już w przypadku zezwoleń miesięcznych w kategorii III (przewidywana
opłata 200 zł). Dla zezwoleń wydawanych przez urzędy celne (średnia wartość
w przedziale 235 – 255 zł) wyższa jest nowa opłata za zezwolenie 6 miesięczne
w kategorii III (przewidywana opłata 400 zł). Natomiast dla zezwoleń wydawanych
przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (średnia wartość
w przedziale 534 – 615 zł) stawka opłaty jest wyższa od wartości średniej obecnie
wydawanego zezwolenia już w przypadku zezwoleń 6-miesięcznych w kategorii IV
(przewidywana opłata 1000 zł).
Gdyby po wejściu projektowanych przepisów organ uprawniony wydał w danym
roku kalendarzowym np. 23 589 szt. (jak starostowie w 2008 r. – 14 547 szt. plus
9 042 szt. z kompetencji GDDKiA) zezwoleń w kategorii III z terminem ważności na
okres 12 miesięcy (przewidywana opłata 1200 zł), to dochód z tego tytułu wyniósłby
28 306 800 zł (przy szacowanych około 737 463 zł w 2008 r.). rodki finansowe w tej
wysokości wpłynęłyby do budżetów jednostek samorządu terytorialnego,

co stanowiłoby 38-krotność uzyskanych w 2008 r. wpływów z tego tytułu.
W przypadku wydania przez GDDKiA tylko zezwoleń w kategorii IV, V, VI
z terminem ważności 12 miesięcy (przewidywana opłata 2 000, 2 400, 3 200 zł) oraz
VII (przewidywana opłata 1600 zł) np. w ilości 21 676 szt. (jak ogółem w 2008 r.
pomniejszone o 9045 zezwoleń wydanych w I i III kategorii zgodnie z wyżej
przedstawionym ich rozkładem dla 2008 r. według projektowanych przepisów),
dochód wyniósłby 37 731 600 zł. rodki finansowe uzyskane z ww. opłat za wydanie
zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego w kategorii IV, V, VI oraz VII będą
stanowiły dochód Krajowego Funduszu Drogowego i mogą wynieść do 210 %
wpływów z 2008 r.
W przypadku zezwoleń wydawanych przez naczelników urzędów celnych
zgodnie z przepisami projektu ustawy, jeżeli wydawane przez nich zezwolenia
w ilości np. 2902 (jak w 2008 r.) będą zezwoleniami w III kategorii z terminem
ważności 12 miesięcy (przewidywana opłata 1200 zł), dochód wyniósłby

33
3 482 400 zł. Natomiast dla zezwoleń wydanych przez naczelnika urzędu celnego
w kategorii IV z terminem ważności 12 miesięcy (przewidywana opłata 2 000 zł)
dochód wyniósłby 5 804 000 zł. Oszacowane wyżej wpływy środków finansowych
z opłat za wydanie zezwoleń przez naczelnika urzędu celnego w kategorii III, po
pomniejszeniu o 12 % prowizję, stanowiłyby dochód właściwych jednostek
samorządu terytorialnego w kwocie 3 064 512 zł. Natomiast środki finansowe z opłat
za wydane zezwolenia w kategorii IV, po pomniejszeniu o prowizję, stanowiłyby
dochód Krajowego Funduszu Drogowego w kwocie 5 107 520 zł.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego pismem nr BNI-070-119-1/09 z dnia
30 września 2009 r. przekazał dane o ilości nałożonych kar za przejazd pojazdu
nienormatywnego bez zezwolenia oraz za niedotrzymanie któregokolwiek

z warunków podanych w zezwoleniu i o wysokości wpływów uzyskanych z tego
tytułu w latach 2007 i 2008 oraz w I półroczu 2009 r. Według tych danych GITD
nałożył następujące ilości kar w poszczególnych latach:
− 2007 r.

– 1993 szt., w tym za brak zezwolenia
– 1930 szt.,
− 2008 r.

– 3209 szt., w tym za brak zezwolenia
– 3150 szt.,
− I półrocze 2009 r. – 1744 szt., w tym za brak zezwolenia
– 1695 szt.
Wielkość wpływów z kar wyniosła w latach:
− 2007 r.

– 6 012 179 zł, w tym za brak zezwolenia – 5 949 179 zł,
− 2008 r.

– 8 709 670 zł, w tym za brak zezwolenia – 8 709 670 zł,
− I półrocze 2009 r. – 3 693 818 zł, w tym za brak zezwolenia – 3 693 818 zł.
Wzrost ilości kar nałożonych w 2008 r. wyniósł około 61 % w odniesieniu do ilości
odnotowanej w 2007 r. Natomiast w 2009 r. ilość nałożonych kar może wzrosnąć
o 8,7 %. Wartość nałożonych kar pieniężnych za brak zezwolenia wynosiła
w poszczególnych latach:
− 2007 r.

– 3 082 zł,
− 2008 r.

– 2 765 zł,
− I półrocze 2009 r. – 2 179 zł.
Jeżeli funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego nałożyliby w kolejnym roku
kalendarzowym np. 3150 kar pieniężnych (jak w 2008 r.) za przejazd pojazdem
nienormatywnym bez zezwolenia według stawek określonych w projekcie ustawy dla

34
kategorii III – VI, tj. 6 000 zł, to osiągnięte wpływy z tego tytułu wyniosłyby
18 900 000 zł. Wpływy w tej wysokości stanowiłyby 217 % wpływów z nałożonych
kar za 2008 r.
Przytoczone powyżej dane o ilości wydanych zezwoleń, nałożonych kar
pieniężnych za brak zezwolenia oraz uzyskanych z tego tytułu wpływów z Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, starostw, urzędów celnych oraz Głównego
Inspektoratu Transportu Drogowego pozwalają stwierdzić, że projektowane zmiany
przepisów zapewnią wzrost wpływów, zarówno do budżetów jednostek samorządów
terytorialnych, jak i do Krajowego Funduszu Drogowego.
Wprowadzenie bardziej dogodnych przepisów dla przewoźników wykonujących
transport ładunków nienormatywnych, m.in. przez zwiększenie dostępności
wydawanych zezwoleń, usprawnienie procedur ich wydawania oraz wprowadzenie
stawek opłat i kar pieniężnych akceptowanych przez środowisko przewoźników,
w ocenie projektodawcy, może stanowić zachętę do wykonywania przejazdów
zgodnie z projektowanymi przepisami i wpłynąć na znaczące zwiększenie tych
wpływów.
Koszt zakupu blankietów oraz koszt wydawania zezwolenia będzie pokrywany
przez organ wydający zezwolenie z wpływów uzyskiwanych z dochodów za wydanie
zezwolenia.
Zgodnie z informacją Komendy Głównej Policji (pismo nr PL-121/5757/11E
z dnia 12 stycznia 2011 r.) wpływy z pilotażu pojazdów nienormatywnych przez
Policję znajdują się w pozycji analitycznej dochodów 0690-4 „Pozostałe opłaty”, do
której kwalifikowane są również opłaty z innych tytułów (za pomoc przy
wykonywaniu czynności egzekucyjnych, opłaty związane z postępowaniami
przygotowawczymi, opłaty za kserokopie dokumentów). Wysokość wpływów w tym
zakresie przekazanych przez Komendy Wojewódzkie Policji na rachunek dochodu
budżetu państwa w latach 2008 – 2010 wynosiła odpowiednio: 636 tys. zł, 563 tys. zł
i 572 tys. zł (za 11 miesięcy 2010 r.) i przy założeniu, że wpływy z pilotowania
stanowiły dotychczas około 50 % wyżej wymienionych dochodów, szacunkowe
wpływy z pilotowania pojazdów nienormatywnych mogły osiągnąć wartość około 300
tys. zł. Obecnie środki finansowe przeznaczone na pilotowanie pojazdów
nienormatywnych przez Policję przewidziane są w budżecie państwa w części 42,
dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa.

35
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: