Rządowy projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej
projekt dotyczy określenia zasad i trybu przeprowadzenia kontroli - w celu oceny działalności jednostki na podstawie stanu faktycznego - organów administracji rządowej, urzędów obsługujących (lub stanowiących aparat pomocniczy) oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez te organy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4218
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kontroli w administracji rządowej
- data uchwalenia: 2011-07-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 185, poz. 1092
4218
kontroli ma prawo żądać przedstawienia dokumentów lub złożenia pisemnych
wyjaśnień przez pracowników jednostki kontrolowanej.
Art. 46. 1. Kierownik komórki do spraw kontroli, po rozpatrzeniu zastrzeżeń,
sporządza stanowisko do wniesionych zastrzeżeń, wraz z uzasadnieniem.
2. Kierownik komórki do spraw kontroli przekazuje stanowisko
wobec oddalonych zastrzeżeń kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Art. 47. 1. W przypadku nieuwzględnienia wszystkich zastrzeżeń sporządza
się wystąpienie pokontrolne obejmujące treść projektu wystąpienia pokontrolnego.
2. W przypadku uwzględnienia zastrzeżeń wystąpienie pokontrolne
sporządza się na podstawie projektu wystąpienia pokontrolnego oraz stanowiska
kierownika komórki do spraw kontroli wobec oddalonych zastrzeżeń.
3. Wystąpienie pokontrolne w razie potrzeby uzupełnia się o:
1) zalecenia lub wnioski dotyczące usunięcia nieprawidłowości
lub usprawnienia funkcjonowania jednostki kontrolowanej;
2) ocenę wskazującą na niezasadność zajmowania stanowiska lub
pełnienia funkcji przez osobę odpowiedzialną za stwierdzone
nieprawidłowości;
3) termin złożenia informacji o wykonaniu zaleceń lub
wykorzystaniu wniosków, a także o podjętych działaniach lub
przyczynach ich niepodjęcia. Termin wyznacza się,
uwzględniając charakter zaleceń lub wniosków.
Art. 48. Wystąpienie pokontrolne podpisuje kierownik jednostki
kontrolującej i przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Art. 49. Od wystąpienia pokontrolnego nie przysługują środki odwoławcze.
15
Art.
50. Kierownik jednostki kontrolowanej, w wyznaczonym terminie,
informuje kierownika jednostki kontrolującej o sposobie wykonania zaleceń,
wykorzystaniu wniosków lub przyczynach ich niewykorzystania albo o innym sposobie
usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Art. 51. Kierownik jednostki kontrolującej może odstąpić w każdym czasie
od dalszego przeprowadzania czynności kontrolnych, informując na piśmie kierownika
jednostki kontrolowanej o odstąpieniu od kontroli. W takim przypadku nie sporządza
się wystąpienia pokontrolnego.
Rozdział 3
Kontrola w trybie uproszczonym
Art. 52. W przypadkach uzasadnionych charakterem sprawy lub pilnością
przeprowadzenia czynności kontrolnych można zarządzić przeprowadzenie kontroli
w trybie uproszczonym, w szczególności w razie potrzeby:
1) sporządzenia informacji dla kierownika jednostki kontrolującej;
2) sprawdzenia informacji zawartych w skargach i wnioskach;
3) dokonania analizy dokumentów otrzymanych z jednostek
kontrolowanych.
Art. 53. 1. Kontrolę w trybie uproszczonym prowadzi się zgodnie
z przepisami dotyczącymi kontroli w trybie zwykłym, z wyjątkiem przepisów
dotyczących programu kontroli i sporządzania wystąpienia pokontrolnego.
2. Jeżeli kontrola w trybie uproszczonym jest prowadzona w sposób
określony w art. 8 ust. 2 albo art. 10 ust. 1, stosuje się przepisy dotyczące programu
kontroli.
3. Kontrola w trybie uproszczonym może być prowadzona także
wtedy, gdy nie było możliwości wcześniejszego powiadomienia kierownika jednostki
kontrolowanej o terminie przeprowadzenia kontroli.
16
4. Kontrola w trybie uproszczonym kończy się sporządzeniem
sprawozdania z kontroli, zawierającego opis ustalonego stanu faktycznego oraz jego
ocenę, a także, w razie potrzeby, zalecenia lub wnioski dotyczące usunięcia
nieprawidłowości lub usprawnienia funkcjonowania jednostki kontrolowanej.
Sprawozdanie podpisuje kierownik jednostki kontrolującej.
5. Kierownik jednostki kontrolowanej w terminie 3 dni roboczych od
dnia otrzymania sprawozdania ma prawo przedstawić do niego stanowisko; nie
wstrzymuje to realizacji ustaleń kontroli.
6. Sprawozdania nie przekazuje się byłemu kierownikowi jednostki
kontrolowanej.
Art.
54. W przypadku ujawnienia w trakcie czynności kontrolnych
okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa, wykroczenia, przestępstwa
skarbowego, wykroczenia skarbowego lub naruszenia dyscypliny finansów publicznych
kontrolę w dalszej części przeprowadza się w trybie zwykłym.
Rozdział 4
Dokumentacja kontroli
Art. 55. 1. Dla kontroli prowadzi się akta kontroli, numerując kolejno strony.
2. Akta kontroli obejmują w szczególności:
1) wykaz ich zawartości, z
podaniem nazw dokumentów
i numerów stron;
2) upoważnienie do przeprowadzenia kontroli;
3) oświadczenia kontrolera o braku albo istnieniu okoliczności
uzasadniających jego wyłączenie z udziału w kontroli;
4) dowody zgromadzone w toku kontroli;
5) protokoły z przeprowadzenia dowodów;
6) wystąpienie pokontrolne i jego projekt albo sprawozdanie oraz
zgłoszone zastrzeżenia i dokumenty związane z ich
rozpatrzeniem.
17
Art. 56. 1. Kierownik jednostki kontrolowanej na każdym etapie prowadzonej
kontroli ma prawo wglądu do akt kontroli.
2. Kontroler, jeżeli zaistnieją ku temu uzasadnione powody, ma
prawo odmówić kierownikowi jednostki kontrolowanej dostępu do dokumentów lub
dowodów, w
szczególności takich, na podstawie których istniałaby możliwość
identyfikacji pracownika, który zastrzegł nieujawnianie danych umożliwiających jego
identyfikację.
3. W przypadku odmowy, o której mowa w ust. 2, kontroler jest
obowiązany do pisemnego jej uzasadnienia.
Rozdział 5
Informacje o wynikach kontroli
Art. 57. 1. W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki kontrolującej
może zarządzić sporządzenie informacji o wynikach kontroli.
2. Informacja o wynikach kontroli może obejmować przedstawienie
wyników więcej niż jednej kontroli.
3. Informacja o wynikach kontroli jest sporządzana na podstawie akt
kontroli i zawiera w szczególności:
1) określenie celu i zakresu kontroli oraz termin jej prowadzenia;
2) ustalenia z kontroli wskazujące zakres stwierdzonych
nieprawidłowości, przyczynę ich powstania i skutki, jakie
wywołują lub mogą wywołać w świetle kryteriów stosowanych
w postępowaniu kontrolnym;
3) zalecenia lub wnioski dotyczące usprawnienia funkcjonowania
jednostki kontrolowanej w zakresie dotyczącym kontroli.
Art. 58. Kierownik jednostki kontrolującej przesyła informację o wynikach
kontroli do jednostki sprawującej nadzór nad jednostką kontrolowaną lub do innych
organów i jednostek, które uzna za właściwe.
18
Rozdział 6
Przepisy zmieniające
Art. 59. W ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 13a:
a) w ust. 1 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 5 w brzmieniu:
„5) zarządzanie i przeprowadzanie kontroli podległych
związków organizacyjnych i jednostek wojskowych na
zasadach i w trybie określonych w przepisach o kontroli
w administracji rządowej.”,
b) w ust. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 5 w brzmieniu:
„5)
przeprowadzanie kontroli podległych związków
organizacyjnych i jednostek wojskowych na zasadach
i w trybie określonych w przepisach o
kontroli
w administracji rządowej.”,
c) w ust. 3 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 5 w brzmieniu:
„5) zarządzanie i przeprowadzanie kontroli podległych
związków organizacyjnych i jednostek wojskowych na
zasadach i w trybie określonych w przepisach o kontroli
w administracji rządowej.”,
d) w ust. 4 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 5 w brzmieniu:
„5) zarządzanie i przeprowadzanie kontroli podległych
związków organizacyjnych i jednostek wojskowych na
19