Rządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych
projekt dotyczy określenia zasad prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz określenia działalności organów i jednostek realizujących zadania związane z przewozem
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4167
- Data wpłynięcia: 2011-05-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o przewozie towarów niebezpiecznych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1367
4167-cz-II
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie towarów niebezpiecznych,
których przewóz podlega obowiązkowi zgłoszenia stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 17 ust. 5 ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych
(Dz. U…..). Niniejszy projekt dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy
Rady nr 94/55/WE z dnia 21 listopada 1994 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw
Członkowskich w odniesieniu do transportu drogowego towarów niebezpiecznych (Dz. Urz.
WE L 319 z 12.12.1994, str. 7); Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz.
7,
t.
2,
str.
217. Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej dyrektywy, bez uszczerbku dla
prawodawstwa wspólnotowego, w szczególności w zakresie dostępu do rynku, każde Państwo
Członkowskie utrzymuje, ściśle z innych powodów niż bezpieczeństwo podczas transportu,
a takich jak bezpieczeństwo wewnętrzne czy ochrona środowiska naturalnego, prawo do
regulowania lub zakazywania transportu niektórych towarów niebezpiecznych na jego
terytorium.
Towary klasy 1 podlegające zgłoszeniu, wymienione w załączniku, o którym mowa w § 2
tego rozporządzenia, obejmują wszystkie materiały i przedmioty wybuchowe w rozumieniu
ADR, RID, ADN w tym towary niebezpieczne dużego ryzyka określone w rozdziale 1.10.5.
Zgłoszeniu nie podlegają przewozy towarów klasy 1, dla których - ze względu na małe
zagrożenie wybuchem lub brak takiego zagrożenia – ADR, RID, ADN nie przewiduje
oznakowania środków transportu tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej.
Rozwiązania zawarte w projekcie polegają na wyłączeniu stosowania przepisów
rozporządzenia do przewozu drogowego towarów klasy 1 podlegającego obowiązkowej
ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie osób i mienia. Oznacza to zniesienie
obowiązku zgłaszania przewozów realizowanych na podstawie planów ochrony uzgadnianych
z komendantem wojewódzkim Policji, a więc za wiedzą i zgodą organu, któremu obecnie
przewozy takie są zgłaszane dodatkowo.
Rozwiązania zawarte w projekcie są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Przedłożony projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002
r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
Informacji Publicznej.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy nadawców (producentów) i przewoźników towarów
niebezpiecznych oraz Głównego Inspektora Transportu Drogowego, Prezesa Urzędu
Transportu Kolejowego oraz dyrektorów urzędu żeglugi śródladowej.
2. Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie zostanie przesłane w celu konsultacji do:
1) Instytutu Transportu Samochodowego,
2) Izby Gospodarczej Transportu Lądowego,
3) Stowarzyszenia Doradców ds. Bezpieczeństwa Przewozu Towarów Niebezpiecznych
Koleją,
4) Stowarzyszenia Doradców ds. Transportu Towarów Niebezpiecznych,
5) Związku Polskich Armatorów ródlądowych,
6) Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych,
7) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych
Wdrożenie projektu rozporządzenia nie będzie skutkować dodatkowymi wydatkami dla
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
b) rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki oraz przedsiębiorczość.
d) sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny.
4. Korzyści społeczne
Wejście w życie rozporządzenia przyczyni się do dalszej poprawy bezpieczeństwa
w
transporcie drogowym towarów niebezpiecznych, a tym samym do uniknięcia
znacznych kosztów społecznych i materialnych wynikających ze skutków ewentualnych
wypadków.
15/04-kt
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie egzaminów dla kierowców przewożących towary niebezpieczne
Na podstawie art. 29 ustawy z dnia …. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U.
Nr …, poz. ...) zarządza się, co następuje:
§
1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki, formę i tryb przeprowadzania egzaminu, kończącego kursy
ADR;
2) skład komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej egzamin kończący kurs ADR,
sposób jej działania i tryb jej powoływania, wymagania kwalifikacyjne dla osób
wchodzących w skład komisji egzaminacyjnej oraz sposób ustalania wysokości ich
wynagrodzenia;
3) wzór zaświadczenia ADR;
4) szczegółowy tryb wydawania zaświadczenia ADR i sposób jego wypełniania oraz
tryb wydawania wtórnika zaświadczenia ADR;
5) warunki i sposób przechowywania dokumentacji dotyczącej egzaminu oraz
dotyczącej wydanych zaświadczeń oraz wydawania ich wtórników;
6) wysokość opłaty za egzamin kończącej kurs ADR oraz wysokość opłaty za
wydanie wtórnika zaświadczenia.
§
2. 1. Egzamin przeprowadza się w pomieszczeniach o powierzchni nie mniejszej niż
30 m2.
2. Jeżeli egzamin przeprowadza się dla więcej niż 20 osób, to powierzchnia, o której
mowa w ust. 1, powinna zostać zwiększona o co najmniej 1 m2 dla każdej dodatkowej osoby.
3. Pomieszczenia w których przeprowadzane będą egzaminy, powinny być wyposażone
w pomoce dydaktyczne, odpowiednie oświetlenie i wentylację.
§
3. Do egzaminu mogą przystąpić kierowcy, którzy w terminie co najmniej 7 dni
przed wyznaczonym dniem jego przeprowadzenia złożyli do WORD wniosek o dopuszczenie
do egzaminu wraz z:
1) dowodem uiszczenia opłaty, o której mowa w § 13;
2) zaświadczeniem o ukończeniu odpowiedniego kursu ADR;
3) dokumentami potwierdzającymi spełnianie wymagań, o których mowa w art. 20
ust. 2 pkt 1 – 3 ustawy z dnia …. o przewozie towarów niebezpiecznych.
§ 4. 1. Egzaminy kończące kursy początkowe i doskonalące ADR, przeprowadza się
w formie testu pisemnego, składającego się z pytań pochodzących z katalogu pytań
egzaminacyjnych, zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw transportu.
Wojewódzki ośródek ruchu drogowego zwany dalej „WORD” podaje do publicznej
wiadomości przykładowe pytania egzaminacyjne dla każdego rodzaju kursu ADR.
2. Test pisemny, o którym mowa w ust. 1, składa się w przypadku:
1) szkolenia podstawowego – z 30 pytań;
2) szkolenia specjalistycznego w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych
w cysternach – z 18 pytań;
3) szkolenia specjalistycznego w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy
1 – z 15 pytań;
4) szkolenia specjalistycznego w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy
7 – z 15 pytań.
3. Czas trwania testu pisemnego, o którym mowa w ust. 1, wynosi w przypadku:
1) szkolenia podstawowego – 90 minut;
2) szkolenia specjalistycznego w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych
w cysternach -– 60 minut;
3) szkolenia specjalistycznego w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy
1 – 45 minut;
4) szkolenia specjalistycznego w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy
7 – 45 minut.
4. Każdy z egzaminów uważa się za zdany w przypadku udzielenia przez
egzaminowanego co najmniej 2/3 poprawnych odpowiedzi.
5. W czasie egzaminu dozwolone jest korzystanie z tekstów przepisów i literatury
technicznej.
§
5. 1. Egzamin kończący kursy ADR przeprowadza komisja egzaminacyjna
składająca się z:
1) przewodniczącego;
2) dwóch członków, w tym przedstawiciela marszałka województwa właściwego ze względu
na miejsce prowadzenia kursu.
2. Skład komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej „komisją”, wchodzą osoby posiadające
wykształcenie wyższe techniczne lub prawnicze i co najmniej 3-letnią praktykę zawodową
w zakresie transportu, w tym co najmniej:
1) 3-letnią praktykę wykładowcy w zakresie odpowiadającym wymaganemu na
egzaminie zakresowi wiedzy dotyczącej transportu albo
2) 3-letni staż pracy w administracji publicznej na stanowisku związanym
z transportem drogowym albo
3) 3-letnią praktykę zawodową w dziedzinie:
− właściwości materiałów niebezpiecznych,
− konstrukcji i eksploatacji opakowań, cystern i pojazdów
przeznaczonych do ich przewozu.
3. Egzamin jest przeprowadzany zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez
ministra właściwego do spraw transportu.
§
6. Komisję powołuje i wyznacza jej przewodniczącego minister właściwy do spraw
transportu, spośród kandydatów spełniających wymagania o których mowa w § 2 ust. 2.
§ 7. 1. Z tytułu przeprowadzenia egzaminu, członkom komisji egzaminacyjnej
powołanej przez podmiot prowadzący kurs dokształcający dla kierowców przewożących
towary niebezpieczne, przysługuje wynagrodzenie w wysokości:
1) 120 złotych – dla przewodniczącego komisji;
2) 100 złotych – dla każdego z pozostałych członków komisji.
2. Jeżeli liczba egzaminowanych przewyższa 10 osób, wynagrodzenie, o którym mowa
w ust. 1, ulega zwiększeniu:
1) o 10 złotych za każdą dodatkową osobę – dla przewodniczącego komisji;
2) o 8 złotych za każdą dodatkową osobę – dla każdego z pozostałych członków komisji.
2
3. Jeżeli łączny czas trwania egzaminu w ciągu dnia przekracza 120 minut, to wynagrodzenie,
o którym mowa w ust. 1, zwiększa się o 40 złotych za każde dodatkowe 60 minut.
§ 8. 1. Z posiedzenia komisji egzaminacyjnej sporządza się protokół, zawierający
wyniki egzaminu, który podpisują osoby wchodzące w skład komisji egzaminacyjnej.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący komisji egzaminacyjnej
przekazuje, w terminie do 7 dni od dnia zakończenia egzaminu do jednostki upoważnionej.
3. Protokół, o którym mowa w ust. 1, przechowuje się w jednostce upoważnionej przez
okres 5 lat od daty egzaminu.
§
9. 1. Pomieszczenie do przechowywania protokołów i dokumentacji dotyczącej
egzaminu:
1) nie może być zawilgocone oraz znajdować się w nieprzystosowanej piwnicy lub na
strychu budynku;
2) powinno być:
a) wyposażone w pożarową instalację sygnalizacyjno-alarmową,
b) zabezpieczone przed włamaniem za pomocą instalacji antywłamaniowej lub
w inny sposób odpowiedni dla danego pomieszczenia.
2. Protokoły oraz dokumentację dotyczącą egzaminu należy przechowywać w zamykanych
szafach.
§
10. 1. Niezwłocznie po przeprowadzeniu egzaminu przewodniczący komisji
egzaminacyjnej przekazuje kopię protokołu egzaminacyjnego do WORD, w którym
przeprowadzono egzamin.
2. Po otrzymaniu kopii protokołu egzaminacyjnego WORD, w którym
przeprowadzono egzamin wydaje zaświadczenie ADR osobie, która złożyła z wynikiem
pozytywnym egzamin, o którym mowa w § 4.
§ 11. 1. Zaświadczenie ADR jest ważne przez okres pięciu lat od daty złożenia
egzaminu i może być przedłużone po ukończeniu przez kierowcę w okresie 12 miesięcy
poprzedzających datę upływu ważności świadectwa kursu doskonalącego i złożeniu
z wynikiem pozytywnym egzaminu, o którym mowa w § 4.
2. Po spełnieniu wymagań, o których mowa w ust. 1, WORD przedłuża ważność
zaświadczenia ADR na okres kolejnych 5 lat od daty upływu terminu ważności
dotychczasowego zaświadczenia ADR, wydając nowe zaświadczenia ADR.
§ 12. 1. W przypadku utraty, kradzieży, zniszczenia zaświadczenia ADR WORD, który
wydał to świadectwo, na wniosek kierowcy wydaje wtórnik zaświadczenia ADR.
2. WORD, wydając duplikat, składa na każdej stronie świadectwa dopuszczenia
niebieski odcisk stempla o treści „WTÓRNIK”.
§ 13. Wzór zaświadczenia ADR określa załącznik do rozporządzenia.
§ 14. Zaświadczenie ADR wypełnia się pismem maszynowym lub komputerowym.
§ 15. Ustala się opłatę za egzaminy kończące kursy ADR w wysokości 100 zł, którą
należy uiścić na rachunek WORD przeprowadzającego egzamin.
§ 16. Ustala się opłatę za wydanie wtórnika zaświadczenia ADR w wysokości 20 zł,
którą należy uiścić na rachunek należy uiścić na rachunek WORD przeprowadzającego
egzamin.
3