Rządowy projekt ustawy o nasiennictwie
projekt dotyczy zgłaszania i rejestracji odmian roślin uprawnych przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, obejmuje także przepisy dotyczące wytwarzania i oceny materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych, materiału szkółkarskiego oraz rozmnożeniowego i nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4114
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o nasiennictwie
- data uchwalenia: 2011-07-01
- adres publikacyjny:
4114-I
z procedurą, o której mowa w art. 19 ust. 2.
Art. 16
Działania następcze podejmowane przez państwa T Art.
90
Art. 90. 1. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez podmioty, o
członkowskie
Art. 121
których mowa w art. 84 ust. 1, art. 86 ust. 1 i art. 87 ust. 1, wpisane
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby materiał
odpowiednio do ewidencji przedsiębiorców, ewidencji rolników albo
rozmnożeniowy i rośliny sadownicze produkowane na ich
ewidencji dostawców, przepisów dotyczących jakości, wytwarzania i
terytoriach i przeznaczone do obrotu spełniały wymagania
przechowywania materiału siewnego oraz obrotu tym materiałem,
niniejszej dyrektywy.
wojewódzki inspektor właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo
2. Jeśli podczas urzędowej inspekcji, o której mowa w art. 13,
siedzibę podmiotu, albo miejsce wykonywania działalności, w zależności
lub prób, o których mowa w art. 14, zostanie stwierdzone, że
od zakresu i stopnia stwierdzonych naruszeń, może:
materiał rozmnożeniowy lub rośliny sadownicze nie spełniają
1) nakazać, w zaleceniach pokontrolnych, usunięcie uchybień w
wymogów niniejszej dyrektywy, właściwy organ państwa
wyznaczonym terminie;
członkowskiego podejmuje odpowiednie działania w celu
2) zakazać, w drodze decyzji, prowadzenia obrotu materiałem siewnym.
zapewnienia ich zgodności z przepisami niniejszej dyrektywy
2. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2,
lub, jeśli nie jest to możliwe, zakazuje obrotu tym materiałem
wojewódzki inspektor wykreśla podmiot, o którym mowa w art. 84 ust. 1,
rozmnożeniowym i tymi roślinami sadowniczymi we
art. 86 ust. 1 i art. 87 ust. 1, odpowiednio z ewidencji przedsiębiorców,
Wspólnocie.
ewidencji rolników albo ewidencji dostawców.
3. Jeśli zostanie stwierdzone, że materiał rozmnożeniowy lub
3. Decyzja, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podlega natychmiastowemu
rośliny sadownicze wprowadzone do obrotu przez konkretnego
wykonaniu.
dostawcę nie spełniają wymogów i warunków niniejszej
4. Podmiot, któremu zakazano prowadzenia obrotu materiałem siewnym,
dyrektywy, dane państwo członkowskie zapewnia, aby zostały
może ponownie zgłosić zamiar prowadzenia obrotu tym materiałem nie
podjęte odpowiednie środki w stosunku do tego dostawcy. Jeśli
wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym decyzja, o której mowa
zakazano dostawcy obrotu materiałem rozmnożeniowym i
w ust. 1 pkt 2, stała się ostateczna. Przepisy art. 84, 86 i 87 stosuje się
roślinami sadowniczymi, państwo członkowskie informuje o
odpowiednio.
tym Komisję i właściwe organy krajowe innych państw
5. Główny Inspektor informuje Komisję Europejską oraz właściwe urzędy
członkowskich.
państw członkowskich o wykreśleniu dostawcy z ewidencji dostawców.
4. Wszelkie środki podjęte na podstawie ust. 3 zostają
wycofane, gdy tylko zostanie ustalone z dostateczną
Art. 121. 1. Kontrola materiału siewnego polega na losowym sprawdzeniu
pewnością, że materiał rozmnożeniowy lub rośliny sadownicze
wymagań w zakresie jakości oraz spełniania innych wymagań w zakresie
przeznaczone do obrotu przez dostawcę będą w przyszłości
wytwarzania, oceny i przechowywania materiału siewnego, a także obrotu
spełniały wymogi i warunki niniejszej dyrektywy.
tym materiałem.
2. Kontrolę materiału siewnego przeprowadza wojewódzki inspektor.
3. Pobieranie prób urzędowych i ocena materiału siewnego, dokonywane
przez organy Państwowej Inspekcji w ramach kontroli, nie podlegają
opłacie.
4. Jeżeli w wyniku kontroli materiału siewnego stwierdzono, że jedna lub
kilka partii materiału siewnego nie odpowiadają wymaganiom w zakresie
jakości albo wytwarzania, oceny i przechowywania materiału siewnego
lub obrotu tym materiałem, wojewódzki inspektor, w drodze decyzji, w
zależności od zakresu i stopnia naruszeń, może:
1) nakazać usunięcie, w określonym terminie, nieprawidłowości
stwierdzonych w trakcie kontroli;
2) zakazać prowadzenia obrotu partią materiału siewnego niespełniającą
wymagań;
3) nakazać poddanie partii materiału siewnego niespełniającej wymagań
zabiegom uniemożliwiającym użycie go do siewu, sadzenia, szczepienia,
okulizacji lub tylko do rozmnażania roślin.
5. Decyzje, o których mowa w ust. 4, podlegają natychmiastowemu
wykonaniu.
15
6. Do podmiotów, o których mowa w art. 86 ust. 1 i art. 87 ust. 1,
niebędących przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2
lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr
220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593) stosuje się odpowiednio przepisy
rozdziału 5 tej ustawy.
Art. 17
Klauzula dotycząca swobodnego przepływu
T Art.
104
Art. 104. 1. Do obrotu dopuszcza się:
1. Obrót materiałem rozmnożeniowym i roślinami
1)materiał siewny kategorii elitarny, kategorii kwalifikowany, kategorii
sadowniczymi spełniającymi wymogi niniejszej dyrektywy nie
standard i kategorii handlowy odmian rolniczych i warzywnych
podlega ograniczeniom handlowym dotyczącym dostawcy,
wpisanych do krajowego rejestru, odpowiednich rejestrów innych państw
zdrowia roślin, podłoża uprawowego i przeprowadzanych
członkowskich lub wspólnotowego katalogu lub rejestru państwa
inspekcji innych niż ustanowione w niniejszej dyrektywie.
stowarzyszonego;
2. W odniesieniu do materiału rozmnożeniowego i roślin
2)materiał siewny kategorii elitarny, kategorii kwalifikowany i kategorii
sadowniczych rodzajów i gatunków, o których mowa w
standard odmian skreślonych z krajowego rejestru, odpowiednich
załączniku I, państwa członkowskie powstrzymują się od
rejestrów innych państw członkowskich lub wspólnotowego katalogu lub
nakładania bardziej rygorystycznych warunków lub ograniczeń
rejestru państwa stowarzyszonego;
handlowych innych niż warunki ustanowione w niniejszej
3)materiał siewny kategorii elitarny i kategorii kwalifikowany roślin
dyrektywie lub w szczególnych wymogach ustanowionych
sadowniczych wpisanych do krajowego rejestru, odpowiednich rejestrów
zgodnie z art. 4 lub w odpowiednim przypadku warunki
innych państw członkowskich albo państw trzecich lub chronionych
obowiązujące w dniu 28 kwietnia 1992 r.
wyłącznym prawem do odmiany lub odmian powszechnie znanych;
7)materiał szkółkarski CAC;
12) materiał szkółkarski sprowadzany z państw trzecich, który spełnia
wymagania określone co najmniej dla materiału szkółkarskiego CAC;
Art. 18
Zmiany i dostosowanie załączników
N
Komisja może, zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 19
ust. 3, wprowadzać zmiany do załącznika I, aby dostosować go
do nowych osiągnięć naukowych i technicznych.
Art. 19
Komitet
N
1. Komisję wspomaga Stały Komitet ds. Materiału
Rozmnożeniowego oraz Rodzajów i Gatunków Roślin
Sadowniczych, zwany dalej "komitetem".
2. W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu,
zastosowanie mają art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE.
Okres określony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się
na jeden miesiąc.
3. W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się
art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE.
Okres określony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się
na trzy miesiące.
4. Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Art. 20
Transpozycja
N
1. Państwa członkowskie przyjmują i opublikują, najpóźniej do
dnia 31 marca 2010 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i
administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 ust. 2 i 3; art. 2,
3, 5, 6, art. 7 ust. 2, 3 i 4, art. 9 ust. 3, art. 12 ust. 2, art. 13 ust.
1, art. 16 i art. 21. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych
przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a
niniejszą dyrektywą.
Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 30 września
16
2012 r.
2. Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają
odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie
towarzyszy ich urzędowej publikacji. Zawierają także
oświadczenie, zgodnie z którym odesłania w istniejących
przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych
do dyrektywy uchylonej niniejszą dyrektywą interpretowane są
jako odesłania do niniejszej dyrektywy. Metody dokonywania
takiego odesłania i formułowania takiego oświadczenia
określane są przez państwa członkowskie.
3. Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty
podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w
dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Art. 21
rodki przejściowe
T Art.
132
Art. 132. 1. Materiał siewny roślin sadowniczych kategorii CAC
Państwa członkowskie mogą do dnia 31 grudnia 2018 r.
wytworzony z plantacji założonych przed dniem 30 września 2012 r.
zezwalać na wprowadzanie do obrotu na ich terytorium
może znajdować się w obrocie do dnia 31 grudnia 2018 r.
materiału rozmnożeniowego i roślin sadowniczych
2. W przypadku materiału siewnego roślin sadowniczych, o którym mowa
pochodzących od roślin rodzicielskich, które istniały przed
w ust. 1, na etykiecie lub dokumencie dostawcy umieszcza się napis
dniem 30 września 2012 r. i zostały urzędowo
„dyrektywa Rady 2008/90/WE art. 21”.
zakwalifikowane jako materiał CAC lub spełniały warunki, od
których zależy ta kwalifikacja przed dniem 31 grudnia 2018 r.
Taki materiał rozmnożeniowy i takie rośliny sadownicze, jeśli
są wprowadzane do obrotu, powinny w etykiecie lub
dokumencie nosić oznaczenie odwołujące się do niniejszego
artykułu. Po dniu 31 grudnia 2018 r. materiał rozmnożeniowy i
rośliny sadownicze mogą być wprowadzane do obrotu, jeżeli
spełnione zostały wymogi niniejszej dyrektywy.
Art. 22
Uchylenie
N
1. Dyrektywa 92/34/EWG, zmieniona aktami wymienionymi w
części A załącznika II, zostaje niniejszym uchylona z dniem 30
września 2012 r., nie naruszając zobowiązań państw
członkowskich związanych z terminami transpozycji do prawa
krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw wymienionych
w części B załącznika II.
2. Odniesienia do uchylonej dyrektywy są traktowane jako
odniesienia do niniejszej dyrektywy i powinny być czytane
zgodnie z tabelą korelacji zamieszczoną w załączniku III.
Art. 23
Wejście w życie
N
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej
opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 24
Niniejsza
dyrektywa skierowana jest do państw N
członkowskich.
Zał. 1
ZAŁ CZNIK I
T Art.
1
3. Wykaz gatunków roślin, o których mowa w ust. 1, ogłasza minister
właściwy do spraw rolnictwa, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku
Wykaz rodzajów i gatunków, do których stosuje się niniejszą
Urzędowym Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z podziałem na grupy i
dyrektywę
podgrupy roślin, podając nazwę w języku polskim i nazwę botaniczną
rośliny.
Castanea sativa Mill.
Citrus L.
17
Corylus avellana L.
Cydonia oblonga Mill.
Ficus carica L.
Fortunella Swingle
Fragaria L.
Juglans regia L.
Malus Mill.
Olea europaea L.
Pistacia vera L.
Poncirus Raf.
Prunus amygdalus Batsch
Prunus armeniaca L.
Prunus avium (L.) L.
Prunus cerasus L.
Prunus domestica L.
Prunus persica (L.) Batsch
Prunus salicina Lindley
Pyrus L.
Ribes L.
Rubus L.
Vaccinium L.
Zał. 2
Tabele wdożeniowe
N
Zał. 3
Tabela korelacji
N
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o nasiennictwie
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / WDRA ANYCH AKTÓW Dyrektywa Komisji 2009/145/WE z dnia 26 listopada 2009 r. przewidująca pewne odstępstwa w
PRAWNYCH
odniesieniu do zatwierdzania populacji miejscowych i odmian warzyw tradycyjnie
uprawianych w poszczególnych miejscach i regionach i zagro onych erozją genetyczną oraz
odmian warzyw niemających wewnętrznej warto ci dla plonów o przeznaczeniu handlowym,
wyprodukowanych w celu uprawy w okre lonych warunkach, oraz wprowadzania do obrotu
materiału siewnego tych populacji miejscowych i odmian
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jedn.
Tre ć przepisu UE
Koniecz Jedn. red.
Tre ć przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
red.
-ność
(*)
uwzględnienia w
wdrożeni
projekcie przepisów
a
wykraczających
poza minimalne
18
T / N
wymogi prawa UE
(**)
Dyrektywa Komisji 2009/145/WE z dnia 26 listopada 2009 r. N
przewidująca pewne odstępstwa w odniesieniu do
zatwierdzania populacji miejscowych i odmian warzyw
tradycyjnie uprawianych w poszczególnych miejscach i
regionach i zagrożonych erozją genetyczną oraz odmian
warzyw niemających wewnętrznej wartości dla plonów o
przeznaczeniu handlowym, wyprodukowanych w celu uprawy
w określonych warunkach, oraz wprowadzania do obrotu
materiału siewnego tych populacji miejscowych i odmian
Art. 1
Przedmiot
N
1. W przypadku gatunków warzyw, o których mowa w
dyrektywie 2002/55/WE, niniejsza dyrektywa ustanawia
pewne odstępstwa w zakresie ochrony in situ i
zrównoważonego wykorzystywania zasobów genetycznych
roślin poprzez uprawę i obrót:
a) w odniesieniu do włączenia do krajowych katalogów
odmian gatunków warzyw, zgodnie z dyrektywą 2002/55/WE,
populacji miejscowych i odmian tradycyjnie uprawianych w
poszczególnych miejscach i regionach i zagrożonych erozją
genetyczną, zwanych dalej "odmianami chronionymi"; oraz
b) w odniesieniu do włączenia do katalogów, o których mowa
w lit. a), odmian niemających wewnętrznej wartości dla
plonów o przeznaczeniu handlowym, ale wyprodukowanych w
celu uprawy w określonych warunkach, zwanych dalej
"odmianami wyprodukowanymi w celu uprawy w określonych
warunkach"; oraz
c) w odniesieniu do wprowadzenia do obrotu materiału
siewnego takich odmian chronionych i odmian
wyprodukowanych w celu uprawy w określonych warunkach.
2. Jeżeli niniejsza dyrektywa nie stanowi inaczej, zastosowanie
ma dyrektywa 2002/55/WE.
Art. 2
Definicje
T Art.
3
1. W rozumieniu ustawy określenie:
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące
…
definicje:
4) odmiana regionalna (odmiana dla zachowania bioróżnorodności) –
a) "ochrona in situ" oznacza ochronę materiału genetycznego
oznacza populację miejscową lub odmianę naturalnie przystosowaną do
w jego naturalnym otoczeniu, a w przypadku gatunków roślin
warunków lokalnych, zagrożoną postępującą z czasem utratą
uprawnych – w środowisku rolniczym, w którym wykształciły
różnorodności genetycznej pomiędzy populacjami i w obrębie populacji
swoje właściwości wyróżniające;
lub odmian tego samego gatunku lub ograniczeniem bazy genetycznej
b) "erozja genetyczna" oznacza postępującą w czasie utratę
gatunku spowodowanym ingerencją człowieka lub zmianami warunków
różnorodności genetycznej pomiędzy populacjami i odmianami
środowiskowych (erozja genetyczna) roślin rolniczych lub roślin
tego samego gatunku i w ich obrębie lub ograniczenie bazy
warzywnych;
genetycznej gatunku spowodowane ingerencją człowieka lub
5) odmiana amatorska (odmiana odkryta i wyprowadzona do uprawy w
zmianami środowiskowymi;
szczególnych warunkach) – oznacza odmianę roślin warzywnych odkrytą
c) "populacja miejscowa" oznacza zestaw populacji lub klonów
i wyprowadzoną z przeznaczeniem do uprawy w szczególnych warunkach
gatunku rośliny, które w sposób naturalny przystosowały się
agrotechnicznych, klimatycznych lub glebowych, która nie ma znaczenia
do warunków środowiskowych swojego regionu.
dla towarowej produkcji warzyw, ale ma znaczenie dla zachowania
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4114-I
› Pobierz plik
-
4114-II
› Pobierz plik