Rządowy projekt ustawy o nasiennictwie
projekt dotyczy zgłaszania i rejestracji odmian roślin uprawnych przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, obejmuje także przepisy dotyczące wytwarzania i oceny materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych, materiału szkółkarskiego oraz rozmnożeniowego i nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4114
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o nasiennictwie
- data uchwalenia: 2011-07-01
- adres publikacyjny:
4114-I
kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących akredytacji;
5) wydawanie urzędowych etykiet i plomb oraz nadzór nad jednostkami upoważnionymi do
wypełniania etykiet;
6) kontrolę materiału siewnego wwożonego z państw trzecich oraz ustalanie stopni
kwalifikacji tego materiału;
7) dokonywanie oceny materiału siewnego, w przypadku złożenia odwołania od oceny
wykonanej przez akredytowane podmioty.
COBORU,
według szacunków, wydaje ok. 99 % swojego budżetu,
tj. ok. 27
838 tys. zł, na realizację zadań wynikających z obowiązującej ustawy,
a w szczególności:
1) wykonywanie badań odrębności, wyrównania i trwałości;
2) wykonywanie badań wartości gospodarczej odmiany;
3) prowadzenie porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego;
4) sporządzanie i udostępnianie list odmian roślin rolniczych, warzywnych
i sadowniczych wpisanych do krajowego rejestru oraz opisów botanicznych odmian
wpisanych do krajowego rejestru.
Wymienione
powyżej koszty realizacji zadań przez PIORiN i COBORU ponoszone są
z budżetu państwa.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje wzrostu wydatków w 2011 r.
ponad kwotę 55 165 tys. zł. Zadania wynikające z projektu ustawy będą realizowane
w ramach limitu wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2011 i lata kolejne.
Koszty realizacji w 2011 r. wszystkich zadań wynikających z projektu ustawy –
oszacowane przez resort rolnictwa na kwotę 55 165 tys. zł – będą sfinansowane w ramach
ogólnej kwoty wydatków (146 932 tys. zł) zaplanowanych w projekcie ustawy budżetowej na
rok 2011 dla PIORiN (Główny Inspektorat i wojewódzkie inspektoraty) oraz COBORU.
W celu obliczenia kwotowego, maksymalnego limitu skutków finansowych dla
jednostek sektora finansów publicznych na lata 2011 – 2020, kwoty zaplanowane w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2011 waloryzowano na kolejne lata według współczynnika 2,5 %
+ 1 %. Uzyskane w ten sposób kwoty przedstawia zamieszczona poniżej tabela wydatków na
26
zadania wynikające z projektu ustawy. W tabeli uwzględniono także całkowity limit
wydatków na wszystkie zadania realizowane przez PIORiN oraz COBORU.
Limity wydatków z budżetu państwa po wejściu w życie projektowanej ustawy
o nasiennictwie dla COBORU i PIORiN w latach 2011 – 2020
Rok
Wyszczególnienie
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
w tysiącach złotych
Kwota limitu
wydatków na
realizację zadań
określonych
55 165
57 096
59 094
61 162
63 303
65 519
67 812
70 185 72 641
75 183
w ustawie
o nasiennictwie,
z tego:
na realizację zadań
wykonywanych przez
27 327
28 283
29 273
30 298
31 358
32 456
33 592
34 768
35 985
37 244
PIORiN
na realizację zadań
wykonywanych przez
27 838
28 812
29 820
30 864
31 944
33 062
34 219
35 417
36 657
37 940
COBORU
Całkowity limit
wydatków PIORiN i
146 932 152 075 157 398
162 907 168 609
174 510 180 618
186 940 193 483 200 255
COBORU
Całkowite koszty działalności PIORiN na zadania związane z nadzorem nad zdrowiem
roślin, obrotem środkami ochrony roślin i ich stosowaniem oraz wytwarzaniem i oceną
materiału siewnego i obrotem tym materiałem (funkcja 21 – Polityka rolna i rybacka, zadanie
21.1 – Wspieranie rozwoju produkcji roślinnej i ochrona roślin uprawnych, podzadanie
21.1.3 – Nadzór nad zdrowiem roślin, obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin oraz
wytwarzaniem, oceną i obrotem materiałem siewnym) na rok 2011 zostały zaplanowane na
118
813 tys. zł (kwota obejmuje budżet Głównego Inspektoratu i wojewódzkich
inspektoratów). Natomiast całkowite koszty działalności COBORU na zadanie związane
z badaniem, rejestracją i ochroną prawną odmian roślin (funkcja 21 – Polityka rolna
i
rybacka, zadanie 21.1 – Wspieranie rozwoju produkcji roślinnej i ochrona roślin
27
uprawnych, podzadanie 21.1.2 – Badania, rejestracja i ochrona prawna odmian roślin
uprawnych) na rok 2011 zostały zaplanowane na 28 119 tys. zł.
W związku z wejściem w życie projektowanej ustawy, nie zmienią się dotychczasowe
zadania, cele i mierniki określone w katalogu funkcji, zadań i podzadań budżetu
zadaniowego. Zadania związane z wejściem w życie przepisów projektowanej ustawy
w zakresie organizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO) będą realizowane w ramach
budżetu przewidzianego na działalność PIORiN w 2011 r. i lata kolejne. Zadania te mieszczą
się w obecnym katalogu funkcji, zadań i podzadań w podzadaniu 21.1.3 – Nadzór nad
zdrowiem roślin, obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin oraz wytwarzaniem i oceną
materiału siewnego i obrotem tym materiałem. Dostosowania będzie wymagała wartość
miernika stosowanego dla tego podzadania, tj. liczba decyzji administracyjnych lub liczba
przeprowadzonych kontroli, wydanych wytycznych i instrukcji, zorganizowanych szkoleń
i konferencji lub liczba wykonanych analiz laboratoryjnych. Jednakże obecnie brakuje
danych, które pozwoliłyby na określenie wzrostu wartości tego miernika w związku
z wejściem w życie przepisów projektowanej ustawy.
Łączne dochody z tytułu opłat pobieranych na podstawie projektowanej ustawy
wyniosą ok. 6 700 tys. zł rocznie, z tego:
1) za rejestrację odmian przez COBORU – ok. 3 060 tys. zł rocznie;
2) za ocenę materiału siewnego wykonywaną przez PIORiN osiągnie łączne dochody
wynoszące – ok. 3 640 tys. zł rocznie (w tej kwocie mieszczą się dochody z tytułu
egzaminowania podmiotów ubiegających się o akredytację do oceny materiału
siewnego lub pobierania prób tego materiału);
3) z tytułu nałożonych przez PIORiN opłat sanacyjnych – ok. 120 tys. zł rocznie.
rednia kwota opłat sankcyjnych została ustalona na podstawie wieloletnich danych.
Należy zaznaczyć, że w tym przypadku występuje duże zróżnicowanie w kwotach dochodów
uzyskiwanych w poszczególnych latach ze względu na charakter wnoszonych opłat.
Egzaminowanie podmiotów ubiegających się o akredytację do oceny materiału
siewnego lub pobierania prób tego materiału wymaga przygotowania odpowiedniej bazy
poletek odmianowych, pól egzaminacyjnych oraz innych materiałów, w szczególności dla
analityków nasiennych, w tym sprzętu laboratoryjnego i przygotowania nasion do
kiełkowania oraz uwzględnienia wartości pracy egzaminatorów. Dlatego szacuje się, że opłata
za egzamin powinna wynosić ok. 50 zł za osobę. Przyjmując potrzebę przeegzaminowania
28
ok. 200 do 250 osób rocznie, wpływ do budżetu państwa z tego tytułu wyniesie około
10 – 12,5 tys. zł rocznie.
Z uwagi na wzrost kosztów materiałowych, sprzętu i robocizny wzrosły koszty
ogólnogospodarcze oceny tożsamości i czystości odmianowej wykonywane przez jednostki
organizacyjne COBORU, a także koszty ponoszone przez organy PIORiN. Szacuje się, że
koszt badania jednej próby wyniesie średnio 280 – 300 zł. W najbliższych latach szacuje się
wzrost liczby badanych prób do ok. 2000 – 2500, co daje wartość stanowiącą wpływ do
budżetu państwa ok. 630 tys. zł.
Rzeczywistą wartość przeprowadzenia oceny tożsamości i czystości odmianowej stanowi
dodatkowo koszt prób wzorcowych wynoszący za ostatnie kilka lat 10 – 12 % liczby
badanych prób, co podnosi koszt całej oceny tożsamości i czystości odmianowej do
ok. 1 mln zł.
W wyniku wejścia w życie projektowanej ustawy zmniejszą się dochody gmin z tytułu
opłat za wydanie świadectwa mieszanki materiału siewnego oraz dokonanie wpisu do rejestru
przedsiębiorców, rejestru rolników oraz rejestru dostawców.
Projekt ustawy zawierający ww. przepisy w dniu 25 sierpnia 2010 r. był rozpatrywany
podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, która do nich nie
zgłosiła uwag, a projekt został uzgodniony.
Pomniejszenie wpływów z opłaty skarbowej wyniesie:
1) ok. 195 tys. zł – za dokonania wpisu do rejestru przedsiębiorców, rejestru rolników
oraz rejestru dostawców;
2) ok. 12 tys. zł – za wydanie świadectwa mieszanki materiału siewnego.
Zniesienie tych opłat zgodnie z intencją projektu ustawy o ograniczaniu barier
administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, opracowanego przez Ministerstwo
Gospodarki, ma na celu pobudzenie przedsiębiorczości.
Utracone wpływy z ww. opłat zostaną zrekompensowane pobieranymi od
przedsiębiorców podatkami od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności
gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym. Maksymalna stawka
podatku z tego tytułu została określona w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach
i opłatach lokalnych w wysokości 8,06 zł od m2 powierzchni użytkowej. Należy zauważyć, że
przy tego rodzaju działalności wykorzystywane są duże powierzchnie, tj. średnio ok. 500 m2.
29
Wnoszone corocznie podatki pozwolą zrekompensować utracone wpływy z opłat
jednorazowych.
3. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy korzystnie wpłynie na funkcjonowanie rynku
nasiennego. Propozycje dotyczące układu aktu normatywnego z podziałem na tytuły, działy
i rozdziały, które odnoszą się do różnych rodzajów materiału siewnego i odmiennych zasad
ich wytwarzania, oceny i obrotu (materiał siewny roślin rolniczych i warzywnych, materiał
szkółkarski, materiał rozmnożeniowy i nasadzeniowy roślin warzywnych i ozdobnych)
powodują większą czytelność i przejrzystość przepisów.
Dla funkcjonowania przedsiębiorców istotne znaczenie będą mieć przepisy dotyczące:
1) zgłaszania do oceny polowej plantacji nasiennych przez prowadzącego obrót, a nie jak
dotychczas przez hodowcę lub osobę przez niego upoważnioną;
2) rezygnacji z wymogu dołączania do wniosku o dokonanie oceny polowej
uwierzytelnionego tłumaczenia opisu odmiany – w przypadku odmian wpisanych do
wspólnotowego katalogu;
3) obniżania stopnia kwalifikacji (degradacji materiału siewnego) na wniosek
prowadzącego obrót w trakcie oceny lub po jej zakończeniu;
4) wyłączenia nieprofesjonalnego odbiorcy z obowiązku stosowania niektórych
przepisów dotyczących etykietowania i prowadzenia dokumentacji materiału
siewnego oraz przekazywania informacji o obrocie tym materiałem;
5) umożliwienia wprowadzania do obrotu przez zachowujących odmianę materiału
siewnego kategorii elitarny o obniżonej zdolności kiełkowania i zakładania plantacji
nasiennych bez zgody ministra właściwego do spraw rolnictwa, która jest obecnie
wymagana;
30
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4114-I
› Pobierz plik
-
4114-II
› Pobierz plik