Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian mających na celu usunięcie barier utrudniających prowadzenie działalności przewozowej, lepszego wykorzystania Inspekcji Transportu Drogowego, zwiększenia funkcji prewencyjnej i restytucyjnej nakładanych na przewoźników sankcji przy jednoczesnym zmniejszeniu ich represyjności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4061
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
4061
3)
podmiot wykonujący przewozy drogowe – w zakresie, o którym mowa w ust. 2
pkt 1 lit. c‐g;
4)
organy i podmioty wydające świadectwa kwalifikacji zawodowej – w zakresie,
o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. h;
5)
minister właściwy do spraw transportu – w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1
lit. i;
6)
organizacja, wydająca karnety TIR – w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. j;
7)
podmioty wydające inne dokumenty tranzytu celnego – w w zakresie, o którym
mowa w ust. 2 pkt 1 lit. k.
5. Centrum monitoringu prowadzi odpłatnie podległa ministrowi właściwemu do spraw transportu
jednostka organizacyjna.
6. Minister właściwy do spraw transportu określi w drodze rozporządzenia:
1)
jednostkę prowadzącą Centrum monitoringu;
2)
szczegółowy sposób, terminy i zakres informacji przekazywanych do Centrum
monitoringu;
3)
wzory dokumentów stosowanych przy przekazywaniu informacji.
7. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6 należy uwzględnić w szczególności:
1)
konieczność posiadania przez jednostkę prowadzącą Centrum monitoringu
odpowiedniego
zaplecza
organizacyjno‐technicznego
oraz
posiadania
wykwalifikowanej kadry;
2)
przydatność przekazywanych danych do realizacji celów wskazanych w art. 83b
ust. 2 pkt 2;
3)
konieczność ochrony danych osobowych i nieujawniania tajemnicy handlowej.”;
22) art. 92 i 92a otrzymują brzmienie:
„Art. 92. 1. Kierowca wykonujący przewóz drogowy z naruszeniem obowiązków lub warunków
przewozu drogowego podlega karze grzywny w wysokości od 300 do 2.000 złotych.
2. Wykaz naruszeń, o których mowa w ust. 1, oraz wysokości grzywny za poszczególne naruszenia
określa załącznik nr 1 do ustawy.
3. Osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub osoba zarządzająca w przedsiębiorstwie transportem
drogowym, o której mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, a także każda inna osoba wykonująca czynności
związane z przewozem drogowym, która naruszyła obowiązki lub warunki przewozu drogowego albo
dopuściła, nawet nieumyślnie, do powstania takich naruszeń, podlega karze grzywny w wysokości od
500 do 2000 złotych
4. Wykaz naruszeń, o których mowa w ust. 3, oraz wysokości grzywny za poszczególne naruszenia
określa załącznik nr 2 do ustawy.
5. Orzekanie w sprawie nałożenia grzywny, o której mowa w ust. 1 i 3, następuje w trybie określonym
w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.
Art. 92a. 1. Podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem
z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego, podlega karze pieniężnej
w wysokości od 50 złotych do 10.000 złotych za każde naruszenie.
2. Suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli drogowej nie
może przekroczyć kwoty 10.000 złotych – w odniesieniu do kontroli drogowej.
3. Suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas kontroli w podmiocie
wykonującym przewóz drogowy nie może przekroczyć:
10
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
1)
15.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego lub wykorzystującego do
wykonywania przewozów drogowych kierowców w liczbie do 10;
2)
20.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego lub wykorzystującego do
wykonywania przewozów drogowych kierowców w liczbie od 11 do 50;
3)
25.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego lub wykorzystującego do
wykonywania przewozów drogowych kierowców w liczbie od 51 do 250;
4)
30.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego lub wykorzystującego do
wykonywania przewozów drogowych kierowców w liczbie większej niż 250;
5)
40.000 złotych – dla podmiotu wykonującego inne czynności związane z przewozem
drogowym.
4. Jeżeli czyn będący naruszeniem przepisów, o których mowa w ust. 1, wyczerpuje jednocześnie
znamiona wykroczenia, w stosunku do podmiotu będącego osobą fizyczną stosuje się wyłącznie
przepisy niniejszej ustawy.
5. Jeżeli czyn będący naruszeniem przepisów, o których mowa w ust. 1, wyczerpuje jednocześnie
znamiona przestępstwa, w stosunku do podmiotu będącego osobą fizyczną stosuje się wyłącznie
przepisy Kodeksu karnego i Kodeksu postępowania karnego.
6. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków, o których mowa w ust. 1, oraz wysokości kar
pieniężnych za poszczególne naruszenia określa załącznik nr 3 do ustawy.
7. Przepisy ust. 1, ust. 3 pkt 5 i ust. 4‐6 stosuje się do podmiotów wykonujących czynności związane z
przewozem drogowym, w szczególności do:
1)
spedytora;
2)
nadawcy;
3)
odbiorcy;
4)
załadowcy;
5)
organizatora wycieczki;
6)
organizatora transportu,
jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się
na powstanie naruszenia.
8. Przepisy ust. 1 i ust. 3‐6 stosuje się do podmiotów, o których mowa w art. 16a i art. 33a.”;
23) po art. 92a dodaje się art. 92b i art. 92c w brzmieniu:
„Art. 92b. 1. Nie nakłada się kary pieniężnej za naruszenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdów,
wymaganych przerwach i okresach wypoczynku, jeżeli podmiot wykonujący przewóz:
1)
zapewnił właściwą organizację i dyscyplinę pracy ogólnie wymaganą w stosunku do
prowadzenia przewozów drogowych, umożliwiającą przestrzeganie przez
kierowców przepisów rozporządzenia (WE) 561/2006, rozporządzenia (EWG)
3821/85 oraz umowy AETR;
2)
zapewnił prawidłowe zasady wynagradzania, nie zawierające składników
wynagrodzenia i premii zachęcające do naruszania przepisów rozporządzenia (WE)
561/2006 lub do działań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego,
2. W przypadku naruszenia obowiązków i warunków wykonywania przewozu drogowego, w sytuacji,
o której mowa w ust. 1, karze grzywny, na zasadach określonych w art. 92, podlega kierowca lub inna
osoba odpowiedzialna za powstanie naruszenia.
Art. 92c. 1. Nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie
obowiązków lub warunków, o których mowa w art. 92a ust. 1, a postępowanie wszczęte w tej sprawie
umarza się jeżeli:
11
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
1)
okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiot wykonujący
przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie
naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot
nie mógł przewidzieć, lub
2)
za stwierdzone naruszenie, na podmiot wykonujący przewozy została nałożona kara
przez inny uprawniony organ.
2. Przepisy ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio, w przypadku nałożenia kary przez uprawniony
zagraniczny organ.”;
24) art. 93‐95 otrzymują brzmienie:
„Art. 93. 1. Karę pieniężną, o której mowa w art. 92a ust. 1, nakłada w drodze decyzji administracyjnej
właściwy ze względu na miejsce wykonywanej kontroli organ, którego pracownicy lub funkcjonariusze
stwierdzili naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Inspektor Pracy, który ujawni naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o
którym mowa w art. 92a ust. 1, przekazuje protokół i inne dokumenty z przeprowadzonej kontroli
właściwemu ze względu na miejsce kontroli wojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, postępowanie administracyjne prowadzi i decyzję
administracyjną o nałożeniu kary pieniężnej wydaje wojewódzki inspektor transportu drogowego.
4. Decyzja ostateczna, o której mowa w ust. 1 i 3, staje się wykonalna po upływie 30 dni od jej
doręczenia, jeżeli strona nie wniosła skargi na decyzję do właściwego sądu administracyjnego.
W przypadku wniesienia skargi decyzja staje się wykonalna z chwilą:
4)
odrzucenia skargi,
5)
cofnięcia skargi, lub
6)
wydania przez sąd prawomocnego orzeczenia o oddaleniu skargi.
5. Organ, o którym mowa w ust. 1, wydaje decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie nałożenia
kary pieniężnej, w przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 92b ust. 1 lub art. 92c.
Art. 94. 1. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
2. Karę pieniężną uiszcza się w formie przekazu na właściwy rachunek bankowy w terminie 21 dni od
dnia w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna. Koszty związane z jej przekazaniem pokrywa
zobowiązany podmiot.
3. W przypadku, gdy podczas kontroli stwierdzone zostanie naruszenie obowiązków lub warunków,
o których mowa w art. 92a ust. 1, przez zagraniczny podmiot mający siedzibę w państwie, z którym
Rzeczypospolita Polska nie jest związana umową o wzajemnej egzekucji kar pieniężnych, osoba
przeprowadzająca kontrolę pobiera kaucję w wysokości odpowiadającej przewidywanej karze
pieniężnej.
4. Kaucję pobiera się w formie:
1)
gotówkowej, za pokwitowaniem na druku ścisłego zarachowania, lub
2)
przelewu
na
wyodrębniony
rachunek
bankowy
organu
prowadzącego
postępowanie administracyjne w sprawie o nałożenie kary, przy czym koszty
przelewu ponosi zobowiązany podmiot.
5. W przypadku poboru kaucji przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, możliwe jest jej
przekazanie w formie bezgotówkowej, za pomocą karty płatniczej. Koszty związane z autoryzacją
transakcji i przekazem środków na rachunek bankowy, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, ponosi
bezzwrotnie zobowiązany podmiot.
12
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
6. Kaucję przechowywana jest na nieoprocentowanym rachunku bankowym, o którym mowa w ust. 4
pkt 2.
7. Kaucję przekazuje się:
1)
na rachunek bankowy, o którym mowa w ust. 2 – w terminie 7 dni od dnia,
w którym decyzja o nałożeniu kary stała się wykonalna;
2)
na rachunek bankowy podmiotu, który ją wpłacił – w terminie 7 dni od dnia
uprawomocnienia się decyzji lub orzeczenia umarzającego postępowanie w sprawie
o nałożenie kary pieniężnej.
8. W przypadku, gdy wysokość nałożonej kary jest mniejsza od wysokości pobranej kaucji, do powstałej
różnicy stosuje się odpowiednio przepis ust. 7 pkt 2.
Art. 95. 1. W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązków lub warunków, o których mowa
w art. 92a ust. 1, osoba przeprowadzająca kontrolę na drodze zatrzymuje, za pokwitowaniem,
dokumenty podlegające kontroli i kieruje lub usuwa pojazd, na koszt podmiotu wykonującego przewóz
drogowy, na najbliższy parking strzeżony, jeżeli:
1)
nie pobrano kaucji – w przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 94 ust. 3,
2)
nie usunięto niezwłocznie stwierdzonych nieprawidłowości zagrażających
bezpieczeństwu ruchu drogowego, lub
3)
zakaz lub ograniczenie ruchu uniemożliwia dalszą jazdę.
2. W zakresie postępowania w związku z usuwaniem pojazdu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy
Prawo o ruchu drogowym.
3. Zwrot pojazdu z parkingu następuje, odpowiednio po:
1)
przekazania kaucji przez podmiot wykonujący przewóz drogowy, na zasadach,
o których mowa w art. 94 ust. 4 i 5, lub
2)
usunięciu przyczyny umieszczenia pojazdu na parkingu.
4. Jeżeli pojazd nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni od dnia nałożenia kary pieniężnej,
stosuje się odpowiednio przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z póź. zm.11) dotyczące egzekucji
należności pieniężnych z ruchomości.
5. W przypadku, gdy podczas kontroli granicznej stwierdzone zostanie naruszenie obowiązków lub
warunków, o których mowa w art. 92 ust. 1, osoba przeprowadzająca kontrolę uprawniona jest do
uniemożliwienia kontrolowanemu pojazdowi wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do czasu
usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.”;
25) uchyla się rozdział 11a „Przepisy karne";
26) uchyla się załącznik do ustawy;
27) dodaje się załączniki 1‐3 do ustawy w brzmieniu:
„ZAŁĄCZNIKI
Załącznik nr 1
Wysokość
Lp. Wyszczególnienie
naruszeń
grzywny
w złotych
11 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2003 r. Nr 109, poz. 1031, Nr 213, poz. 2081, Dz. U. z 2005 r.
Nr 132, poz. 1103, Nr 143, poz. 1203, Dz. U. z 2006 r. Nr 226, poz. 1648 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589,
Nr 99, poz. 664
13
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
1.
Nieokazanie wypisu z licencji, wypisu z zezwolenia lub innego wymaganego w związku z przewozem drogowym
500
dokumentu, o którym mowa w art. 87
2.
Nieokazanie dokumentu potwierdzającego:
2.1.
- ukończenie wymaganego w związku z wykonywaniem przewozu drogowego szkolenia
800
2.2.
- uzyskanie orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań przeciwwskazań zdrowotnych do
800
wykonywania pracy na stanowisku kierowcy
2.3.
- uzyskanie orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania
800
pracy na stanowisku kierowcy
3.
Kierowanie pojazdem wykonującym przewóz drogowy w okresie obowiązywania zakazów lub ograniczeń w ruchu
500
wprowadzonych dla określonej kategorii pojazdów dla tego pojazdu
4.
Kierowanie pojazdem wykonującym transport drogowy bez karty opłaty drogowej potwierdzającej uiszczenie
1.000
wymaganej opłaty za przejazd po drogach krajowych w wymaganej wysokości
5.
Kierowanie pojazdem wykonującym transport drogowy z nieprawidłowo umieszczoną kartą opłaty drogowej za
300
przejazd pod drogach krajowych
6. Nieprawidłowe wypełnienie karty opłaty za przejazd po drogach krajowych
300
7.
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt: z przekroczeniem dopuszczalnego czasu przewozu zwierząt lub
500
naruszeniem zasad postoju
8.
Naruszenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerwach i okresach wypoczynku
8.1.
- jednokrotne
500
8.2.
- wielokrotne lub z zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego
2.000
9.
Naruszenie przepisów o stosowaniu urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i postoju
2.000
(tachografów i tachografów cyfrowych), wykresówek i kart kierowcy
10. Wykonywanie
załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego w miejscu publicznym lub poza obszarem
1.000
zabudowanym, bez wymaganego powiadomienia właściwych władz
11.
Postój pojazdu przewożącego towary niebezpieczne bez wymaganego nadzoru
800
12.
Postój pojazdu przewożącego towary niebezpieczne bez zabezpieczenia hamulcem postojowym
500
13. Używanie ognia lub nieosłoniętego płomienia w pojazdach przewożących towary niebezpieczne klasy 1, a także
2.000
w ich pobliżu oraz podczas załadunku lub rozładunku tych towarów
14.
Naruszenie przepisów dotyczących załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego klasy 1 w miejscu
1.000
publicznym na pojazdy lub z pojazdów, które znajdują się w odległości mniejszej niż 50 m
15.
Przewóz w jednostce transportowej przewożącej towary niebezpieczne pasażerów innych niż załoga pojazdu
500
16.
Naruszenie przepisów zakazu palenia, w trakcie manipulowania ładunkiem lub wykonywania czynności
500
ładunkowych towarów niebezpiecznych, w pobliżu, jak i wewnątrz pojazdu lub kontenera
17.
Nieuzasadnione utrzymywanie pracy silnika pojazdu w czasie załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego
1.000
Załącznik nr 2
Wysokość
Lp. Wyszczególnienie
naruszeń
grzywny
w złotych
1.
Nie wyposażenie kierowcy w:
1.1.
- wypis z licencji, wypis z zezwolenia, wypis z zaświadczenia o wykonywaniu przewozów na potrzeby
2.000
własne
1.2.
- świadectwo kierowcy – dotyczy kierowców nie mających obywatelstwa państwa członkowskiego Unii
1.000
Europejskiej,
1.3.
- zaświadczenie lub oświadczenie o spełnianiu wymagań w zakresie badań lekarskich i psychologicznych
300
oraz odbycia wymaganego kursu dokształcającego,
1.4.
- inny dokument, o którym mowa w art. 87, wymagany w związku z realizowanym przewozem – nie
500 za każdy
dotyczy dokumentów wskazanych pod lp.3.-19.
dokument,
maksymalnie 2000
2. Nieprawidłowe, niepełne lub niezgodne ze stanem faktycznym wypełnienie dokumentu, o którym mowa w art. 87,
300 za każdy
wymaganego w związku z realizowanym przewozem – nie dotyczy dokumentów wskazanych pod lp.3.-19.
dokument,
maksymalnie 2000
3.
Dopuszczenie do wykonywania przewozu drogowego przez kierowcę, który:
3.1.
- nie ukończył wymaganego w związku z tym przewozem szkolenia,
1.000
3.2.
- nie posiada orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na
1.000
t
i k ki
14