Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian mających na celu usunięcie barier utrudniających prowadzenie działalności przewozowej, lepszego wykorzystania Inspekcji Transportu Drogowego, zwiększenia funkcji prewencyjnej i restytucyjnej nakładanych na przewoźników sankcji przy jednoczesnym zmniejszeniu ich represyjności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4061
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
4061
a)
w ust. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5)
utraty tytułu prawnego do dysponowania pojazdem – w przypadku licencji na wykonywanie
transportu drogowego taksówką wydanej na ten pojazd.;”
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W razie śmierci osoby fizycznej posiadającej licencję organ, który jej udzielił, na wniosek osoby,
która złożyła wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, wyraża zgodę, w drodze decyzji administracyjnej,
na wykonywanie uprawnień wynikających z licencji przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od daty
śmierci posiadacza tej licencji, pod warunkiem spełnienia przez wnioskodawcę wymagań określonych
w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 3.”;
c)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Posiadacz zgody, o której mowa w ust. 4, jest obowiązany spełnić wymaganie w zakresie, o którym
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a, 4 i 5 w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o jej wydaniu
stała się ostateczna.”;
7)
po art. 16 dodaje się art. 16a w brzmieniu:
„Art. 16a. 1. W razie cofnięcia licencji lub jej wygaśnięcia przedsiębiorca ma obowiązek przechowywać
i udostępniać osobom uprawnionym do kontroli, dokumenty i inne nośniki informacji wymagane
przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, przez okres jednego roku począwszy od dnia, w którym
przestał wykonywać transport drogowy.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1)
przedsiębiorcy, na którego przeniesione zostały uprawnienia z licencji, w trybie o
którym mowa w art. 13 ust. 2;
2)
osoby fizycznej, która posiadała licencję, o której mowa w ust. 1, i zaprzestała
wykonywania działalności gospodarczej lub wykonywania przewozów drogowych.”;
8)
w art. 18 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Przy wykonywaniu przewozów okazjonalnych w krajowym transporcie drogowym pojazdem
przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą zabrania się:
1)
umieszczania lub używania w pojeździe taksometru lub urządzeń o podobnym
charakterze umożliwiających naliczenie należności za przejazd;
2)
umieszczania na pojeździe oznaczeń z nazwą, adresem lub telefonem;
3)
umieszczanie na pojeździe oznaczeń wskazujących na rodzaj usług przewozowych lub
reklamujących te usługi;
4)
umieszczania na lub w pojeździe lamp lub innych urządzeń technicznych.”;
9)
po art. 33 dodaje się art. 33a w brzmieniu:
„Art. 33a. W razie zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej lub wykonywania przewozu
drogowego, podmiot, o którym mowa w art. 33 ust. 1 lub ust. 2 pkt 1 i 2, ma obowiązek przechowywać
i udostępniać osobom uprawnionym do kontroli, dokumenty i inne nośniki informacji wymagane
przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, przez okres jednego roku począwszy od dnia, w którym
przestał wykonywać przewóz drogowy.”;
10) po art. 39m dodaje się art. 39n w brzmieniu:
5
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
„Art. 39n. 1. Ustanawia się odznakę "Wzorowy kierowca".
2. Odznaka, o której mowa w ust. 1, może być nadawana zawodowym kierowcom wyróżniającym się
szczególnymi osiągnięciami w pracy i wieloletnią bezwypadkową jazdą.
3. Odznakę "Wzorowy kierowca " nadaje minister właściwy do spraw transportu.
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady
nadawania odznaki "Wzorowy kierowca", tryb przedstawiania wniosków, wzór odznaki, tryb jej
wręczania i sposób noszenia, uwzględniając wymogi, jakie powinny spełniać wnioski o nadanie odznaki
oraz kryteria stosowane przy jej nadawaniu.”;
11) w art. 42 ust. 3b otrzymuje brzmienie:
„3b. Karta opłaty dobowej i siedmiodniowej może być wypełniona przez podmiot, o którym mowa w
ust. 1, w zakresie:
1)
danych pojazdu, którym jest wykonywany przewóz;
2)
okresu ważności karty opłaty drogowej.”;
12) w art. 50:
a)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a)
przestrzegania obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 4
pkt 22;”;
b)
uchyla się pkt 4‐6;
c)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8)
rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu
mechanicznego;”;
d)
po pkt 8 dodaje się pkt 9 w brzmieniu:
„9)
w zakresie wskazanym w odrębnych przepisach.”;
13) po art. 50a dodaje się art. 50b w brzmieniu:
„Art. 50b. 1. Inspekcja Transportu Drogowego w celu wykonywania zadań określonych w art. 50 może
przetwarzać informacje, w tym również dane osobowe ze zbiorów prowadzonych na podstawie
odrębnych przepisów przez organy władzy publicznej i państwowe jednostki organizacyjne: Ewidencji
Działalności Gospodarczej, Krajowej Ewidencji Podatników, Krajowego Rejestru Karnego, Krajowego
Rejestru Sądowego, Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, Rejestru Podmiotów
Gospodarki Narodowej, Centralnego Rejestru Ubezpieczonych i Centralnego Rejestru Płatników
Składek, Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych.
2. Informacje i dane osobowe, o których mowa w ust. 1, udostępniane są Inspekcji Transportu
Drogowego przez administratorów tych danych nieodpłatnie.
4. Informacje lub dane osobowe, o których mowa w ust. 1, udostępnia się, z zastrzeżeniem ust. 5, na
pisemny, uzasadniony wniosek inspektora transportu drogowego upoważnionego imiennie przez
odpowiedni organ Inspekcji Transportu Drogowego.
5. Informacje lub dane osobowe, o których mowa w ust. 1, udostępnia się za pomocą urządzeń
teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku, jeżeli zapewniono łącznie:
6
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
1)
odnotowanie w systemie, kto, kiedy, w jakim celu oraz jakie dane lub informacje
uzyskał;
2)
zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie danych
lub informacji niezgodnie z celem ich uzyskania.
6. Informacje i dane osobowe, o których mowa w ust. 1, przechowuje się przez okres, w którym są one
niezbędne dla realizacji ustawowych zadań wykonywanych przez Inspekcji Transportu Drogowego.
Organy Inspekcji Transportu Drogowego dokonują weryfikacji tych danych nie rzadziej niż co 10 lat od
dnia uzyskania informacji, usuwając dane zbędne.
7. Administrator informacji i danych osobowych, o których mowa w ust. 1, przetwarzający je na
potrzeby Inspekcji Transportu Drogowego, jest zwolniony z obowiązku informacyjnego określonego w
art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101,
poz. 926, z późn. zm.10).
8. Minister właściwy do spraw transportu, kierując się potrzebami ujednolicenia wniosków oraz
usprawnienia procesu udostępniania danych, określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku,
o którym mowa w ust. 4.”;
14) w art. 55:
a)
w ust. 1:
‐ pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„3)
kontroli zainstalowanych lub znajdujących się w pojeździe urządzeń pomiarowo‐
kontrolnych lub tachografu cyfrowego;”,
‐ pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5)
żądania od podmiotu wykonującego przewóz drogowy i jego pracowników
pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników
informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem
kontroli;
6)
wstępu na teren podmiotu wykonującego przewóz drogowy, w tym do pomieszczeń
lub lokali, gdzie prowadzi on działalność lub przechowuje dokumenty i inne nośniki
informacji wymagane przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, w dniach
i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność.”;
b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 i ust. 1a stosuje się odpowiednio do:
1)
podmiotów wykonujących czynności związane z przewozem drogowym,
a w szczególności do:
a)
spedytora;
b)
nadawcy;
c)
odbiorcy;
d)
załadowcy;
10 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. Nr 153 poz. 1271, z 2004 Nr 25 poz. 219, Nr 33, poz. 285,
z 2006 r. Nr 104 poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 oraz Nr 176, poz. 1238
7
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
e)
organizatora wycieczki;
f)
organizatora transportu,
2)
podmiotów, o których mowa w art. 16a i art. 33a, w okresie roku od dnia
zaprzestania przez te podmioty wykonywania przewozów drogowych.”;
15) w art. 66 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Inspektorzy, po zakończeniu pracy, są obowiązani do codziennego zdawania broni i amunicji do
podręcznego magazynku broni, znajdującego się w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego
albo w najbliższej jednostce Policji, gdzie inspektor wykonywał swoje zadania służbowe.”;
16) art. 71 otrzymuje brzmienie:
„Art. 71. Zatrzymanie pojazdu do kontroli może być dokonane tylko przez umundurowanych
inspektorów.”;
17) w art. 72 w pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5)
umożliwić przekazanie, za potwierdzeniem odbioru, oryginału zapisu urządzenia samoczynnie
rejestrującego prędkość jazdy, czas jazdy i postoju lub karty kierowcy, oraz gromadzonych
przez kontrolowany podmiot wydruków z tachografu cyfrowego i karty kierowcy, których
kontrola będzie dokonywana w siedzibie organu kontroli.”;
18) w art. 73 dodaje się ust. 1a w następującym brzmieniu:
„1a. W przypadku, gdy w trakcie kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia obowiązków lub
warunków przewozu drogowego, przesłuchanie świadka podczas wykonywania tej kontroli może
odbywać się bez udziału strony lub osoby przez nią wyznaczonej.”;
19) art. 76 ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5)
ukończyła 25 lat, posiada wymagany stan zdrowia oraz brak przeciwwskazań
psychologicznych;”;
20) w art. 87 ust. 1 pkt 3 po lit g kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się lit h w brzmieniu:
„h)
dokumenty związane z transgranicznym przemieszczaniem organizmów genetycznie
zmodyfikowanych zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności
i żywienia.”;
21) po art. 91 dodaje się art. 91a w brzmieniu:
„Art. 91a. 1. Tworzy się Centrum monitoringu transportu drogowego, zwane dalej w skrócie „Centrum
monitoringu”.
2. Do zadań Centrum monitoringu należy:
1)
przyjmowanie i przetwarzanie informacji w zakresie:
a)
liczby i zakresu wydanych i cofniętych:
‐
licencji na wykonywanie transportu drogowego i wypisów
z tych licencji,
‐
zezwoleń na wykonywanie przewozów pasażerskich i wypisów
z tych zezwoleń,
8
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
‐
zaświadczeń o wykonywaniu przewozów na potrzeby własne
i wypisów z tych zaświadczeń,
‐
zaświadczeń dla kierowców nie posiadających obywatelstwa
państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
b)
liczby i zakresu wydanych certyfikatów kompetencji zawodowych
przewoźnika oraz danych osobowych posiadaczy tych dokumentów,
c)
stosowanych cen i taryf w przewozach drogowych oraz minimalnych
kosztów ich wykonywania,
d)
liczby przewiezionych osób i masy przewiezionych rzeczy,
e)
liczby, rodzaju i wieku pojazdów wykonujących przewozy drogowe,
f)
spełniania przez pojazdy, o których mowa w lit. e wymagań w zakresie
ochrony środowiska,
g)
liczby kierowców wykonujących przewóz drogowy i ich kwalifikacji;
h)
liczby i zakresu wydawanych świadectw kwalifikacji zawodowej;
i)
wydanych zagranicznych zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych
przewozów drogowych,
j)
liczby i zakresu wykorzystania karnetów TIR,
k)
liczby i zakresu wykorzystania innych dokumentów tranzytu celnego,
l)
liczby, rodzaju i kierunku przewozów drogowych wykonywanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagranicznych przewoźników;
2)
coroczne, w terminie do dnia 30 czerwca, opracowywanie i przedstawianie
ministrowi właściwemu ds. transportu raportu „Stan rynku przewozów drogowych
w Polsce” zawierającego w szczególności:
a)
ocenę bieżącej sytuacji na rynku przewozowym, w tym koszty
funkcjonowania
przedsiębiorców
wykonujących
przewozy
oraz
minimalne uzasadnione ekonomicznie ceny i taryfy stosowane
w przewozach drogowych, a także potencjał przewozowy polskiej branży
transportowej, popyt i podaż w zakresie usług przewozowych,
b)
prognozę rozwoju sytuacji na rynku przewozowym w okresie:
‐
rocznym,
‐
5 letnim,
c)
ocenę konkurencyjności przewozów drogowych w odniesieniu do:
‐
przewozów kolejowych, lotniczych, morskich i śródlądowych,
‐
przewozów drogowych realizowanych przez podmioty z innych
państw europejskich
d)
wykaz barier i utrudnień ograniczających rozwój przewozów drogowych;
3. Raport, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 publikowany jest w dzienniku urzędowym ministra
właściwego do spraw transportu oraz jest dostępny bezpłatnie w postaci elektronicznej we właściwym
urzędowym publikatorze teleinformatycznym.
4. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, przekazują do Centrum monitoringu corocznie,
w terminie do dnia 31 stycznia:
1)
organ właściwy w sprawach wydawania licencji, zezwoleń i zaświadczeń
odpowiednio do zakresu swojej właściwości – w zakresie, o którym mowa w ust. 2
pkt 1 lit. a;
2)
jednostka, o której mowa w art. 38 ust. 2 – w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt
1 lit. b;
9