Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian mających na celu usunięcie barier utrudniających prowadzenie działalności przewozowej, lepszego wykorzystania Inspekcji Transportu Drogowego, zwiększenia funkcji prewencyjnej i restytucyjnej nakładanych na przewoźników sankcji przy jednoczesnym zmniejszeniu ich represyjności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4061
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
4061
rynku usług około transportowych (sektor motoryzacyjny, logistyka, spedycja itp.), zwiększenie
wpływów do budżetu centralnego, a także do budżetów samorządu terytorialnego.
Propozycje w zakresie indywidualizacji odpowiedzialności za naruszenia obowiązków i warunków
przewozu drogowego oraz rozszerzenie odpowiedzialności na inne podmioty wykonujące czynności
związane z transportem drogowym w pozytywny sposób wpłyną na zmniejszenie liczby tych
naruszeń, i co za tym idzie pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo ruchu i transportu drogowego oraz
na zabezpieczenie interesów odbiorców usług przewozowych i interesów skarbu państwa.
Wprowadzenie dla większości naruszeń odpowiedzialności na zasadach określonych dla wykroczeń
pozwoli z jednej strony na usprawnienie postępowania w sprawach o ukaranie, a z drugiej strony
pozwoli na pogłębienie poczucia zaufania obywateli do państwa. Ten ostatni skutek związany jest
z faktem, iż ta odpowiedzialność ponoszona jest na zasadzie winy. Za zdarzenia niezawinione nie jest
i nie może być nakładana jakakolwiek sankcja.
Zaproponowane regulacje wiążą się także z wydatkami budżetowymi. Dotyczy to powołania Centrum
monitoringu transportu drogowego, gdzie jednostka prowadząca to Centrum będzie wykonywać
swoje zadania odpłatnie. Przyjęto następujące założenia kalkulacji kosztów Ustawy w skali rocznej:
funkcje analityczne i syntezujące wymagać będą dodatkowego zatrudnienia w Instytucie Transportu
Samochodowego od 3 do 5 osób; średnie miesięczne koszty brutto (ponoszone przez pracodawcę)
zatrudnienia jednego pracownika ‐ około 5300,‐ zł; narzut kosztów pośrednich: 27%. Tym samym
koszty zatrudnienia w skali jednego roku wyniosą: 4 pracowników x 5300 zł/mies. x 12 mies. x 1,27
(narzut kosztów pośrednich) = 323 000 zł.
W ostatecznym rachunku działanie Centrum pozwoli na osiągnięcie dodatniego bilansu
budżetowego. Prawidłowe decyzje polityczne i administracyjne, lepsze przygotowanie do negocjacji z
zagranicznymi partnerami, możliwość zajmowania przez stronę polską optymalnego stanowiska w
procesie decyzyjnym lub legislacyjnym Unii Europejskiej, to wszystko przekładać się będzie na wzrost
gospodarczy i tym samym na wpływy budżetowe.
18
Projekt
Ustawa z dnia …………..
o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874
z późn. zm.1), zwanej dalej ustawą o transporcie drogowym wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 1 ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2)
odpowiedzialność za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego,
a)
podmiotów wykonujących przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym
przewozem,
b)
kierowców,
c)
osób zarządzających transportem, wykonujących obowiązki z zakresu zarządu
transportem, a także innych osób wykonujących czynności związane z przewozem
drogowym.”
2)
w art. 4 dodaje się pkt 22 w brzmieniu:
„22)
naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego – naruszenie przepisów:
a)
niniejszej ustawy,
b)
rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń
rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, zwanego dalej w skrócie
rozporządzeniem (EWG) nr 3821/85,
c)
rozporządzenia Rady (EWG) nr 684/92 z dnia 16 marca 1992 r. w sprawie wspólnych
zasad międzynarodowego przewozu osób autokarem i autobusem, zwanego dalej w
skrócie rozporządzeniem (EWG) nr 684/92,
d)
rozporządzenia Rady (EWG) nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do
rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie, na lub z terytorium Państwa
Członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej Państw Członkowskich,
zwanego dalej w skrócie rozporządzeniem (EWG) nr 881/92,
e)
rozporządzenia Rady (EWG) nr 3118/93 z dnia 25 października 1993 r. ustanawiające
warunki wykonywania w Państwie Członkowskim usług krajowego transportu
drogowego rzeczy przez przewoźników nie mających siedziby w tym państwie
członkowskim, zwanego dalej w skrócie rozporządzeniem (EWG) nr 3118/93,
f)
rozporządzenia Rady (WE) nr 12/98 z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającego
warunki dostępu przewoźników nie mających stałej siedziby w Państwie
Członkowskim do transportu drogowego osób w Państwie Członkowskim, zwanego
dalej w skrócie rozporządzeniem (EWG) nr 12/98,
g)
rozporządzenia Komisji (WE) nr 2121/98 z dnia 2 października 1998 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń Rady (EWG)
nr 684/92 i (WE) nr 12/98 w zakresie dokumentów dla przewozu osób autokarem
i autobusem, zwanego dalej w skrócie rozporządzeniem (EWG) nr 2121/98,
h)
rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony
zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniające dyrektywy
1 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 661, Nr 176, poz. 1238, Nr 192,
poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 234, poz. 1574, Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31,
poz. 206, Nr 86, poz. 720, poz. Nr 98, poz. 817, z 2010 r. Nr 43, poz. 246, Nr 164, poz. 1107, Nr 225, poz.
1466, Nr 247, poz. 1652, Nr 249, poz. 1656 oraz z 2011 r. Nr 5 poz. 13 i Nr 48 poz. 247.
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1255/97, zwanego dalej
w skrócie rozporządzeniem (WE) nr 1/2005,
i)
rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
j)
rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów, zwanego dalej w skrócie
rozporządzeniem (WE) nr 1013/2006,
k)
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21
października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków
wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady
96/26/WE (Dz.U.UE.L.2009.300.51);
l)
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21
października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku
międzynarodowych przewozów drogowych (Dz.U.UE.L.2009.300.72);
m)
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21
października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego
rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr
561/2006 (Dz.U.UE.L.2009.300.88)
n)
ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50,
poz. 601 z późn. zm.2) oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie,
o)
ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.3)
p)
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108,
poz. 908 z późn. zm.4) oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie,
zwanych dalej w skrócie przepisami o ruchu drogowym,
q)
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106,
poz. 1002 z późn. zm.5) oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie,
r)
ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów
niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671 z późn. zm.6) oraz aktów wykonawczych
wydanych na jej podstawie,
2 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2001 r. Nr 125, poz. 1371, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr
130, poz. 1112, z 2003 r. Nr 149, poz. 1452 i Nr 211, poz. 2049, z 2004 r. Nr 97, poz. 962, Nr 160, poz. 1678,
Nr 281, poz. 2780, z 2006 r. Nr 133, poz. 935, z 2009 r. Nr 92, poz. 753 oraz z 2011 r. Nr. 5 poz. 13
3 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1495, z 2006 r. Nr 144, poz. 1042, z
2008 r. Nr 223, poz. 1464, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 666, Nr 92, poz. 753, Nr 215, poz. 1664, z
2010 r. Nr 47, poz. 278, oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13
4 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2001 r. Nr 129, poz. 1444, z 2005 r. Nr 25, poz.202, Nr 90,
poz. 757, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486, Nr 180, poz. 1494 i poz. 1497, Nr 25, poz. 202, z 2006 r.
Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i poz. 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410, Nr 235, poz. 1701,
z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845, Nr 176, poz. 1238, z 2008 r.
Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i poz. 1426, Nr
223, poz. 1461 i poz. 1462, Nr 234, poz. 1573 i poz. 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz.
663, Nr 91, poz. 739, Nr 92 poz. 753, Nr 97, poz. 802 i poz. 803, Nr 98, poz. 817, Nr 168, poz. 1323 z 2010 r.
Nr 40, poz. 230 Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr 182, poz. 1228,
Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466, Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151
5 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625, Nr 92, poz. 880, Nr 96, poz. 959,
z 2005 r. Nr 33, poz. 289, Nr 175, poz. 1462, z 2006 r. Nr 249, poz. 1830, z 2008 r. Nr 199, poz. 1227, z 2009
r. Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 668, Nr 92, poz. 753 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278
6 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962, Nr 173, poz. 1808,
z 2005 r. Nr 90, poz. 757, Nr 141, poz. 1184, z 2006 r. Nr 249, poz. 1834 i z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 oraz
Nr 192, poz. 1381
2
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
s)
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879
z późn. zm.7),
t)
ustawy z dnia 29 listopada 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180,
poz. 1494 z późn. zm.8) oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie,
u)
ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z
2010 r. Nr 136, poz. 914 z późn. zm.9) oraz aktów wykonawczych wydanych na jej
podstawie,
v)
ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów
(Dz. U. Nr 124, poz. 859 z późn. zm.10),
w)
ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z
2011 r. Nr 5 poz. 13),
x)
wiążących Rzeczypospolitą Polską umów międzynarodowych w zakresie przewozu
drogowego.”;
3)
po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu:
„Art. 11a. 1. Organ udzielający licencji prowadzi rejestr licencji.
2. W rejestrze licencji umieszcza się dane przedsiębiorcy, o których mowa w art. 11 ust. 1.
3. Rejestr licencji jest jawny.
4. Każdy ma prawo dostępu do danych zawartych w rejestrze licencji i do przeglądania akt
przedsiębiorcy wpisanego do ewidencji.”;
4)
w art. 14 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, polegają na zwiększeniu liczby pojazdów, przedsiębiorca
może wystąpić z wnioskiem o wydanie dodatkowych wypisów z licencji.”;
5)
po art. 16 dodaje się art. 16a w brzmieniu:
„Art. 16a. 1. W razie cofnięcia licencji lub jej wygaśnięcia przedsiębiorca ma obowiązek przechowywać
i udostępniać osobom uprawnionym do kontroli, dokumenty i inne nośniki informacji wymagane
przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, przez okres jednego roku począwszy od dnia, w którym
przestał wykonywać transport drogowy.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1)
przedsiębiorcy, na którego przeniesione zostały uprawnienia z licencji, w trybie o
którym mowa w art. 13 ust. 2;
2)
osoby fizycznej, która posiadała licencję, o której mowa w ust. 1, i zaprzestała
wykonywania działalności gospodarczej lub wykonywania przewozów drogowych.”;
6)
w art. 18 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Przy wykonywaniu przewozów okazjonalnych w krajowym transporcie drogowym pojazdem
przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą zabrania się:
7 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1497, z 2007 r. Nr 99, poz. 661, Nr 192,
poz. 1381, z 2009 r. Nr 79, poz. 670, z 2010 r. Nr 43, poz. 246 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13
8 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 661
9 Zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2010 r. Nr 21, poz. 105, Nr 182, poz. 1228 i Nr 230, poz.
1511
10 zmiany ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 145
3
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
1)
umieszczania lub używania w pojeździe taksometru lub urządzeń o podobnym
charakterze umożliwiających naliczenie należności za przejazd;
2)
umieszczania na pojeździe oznaczeń z nazwą, adresem lub telefonem;
3)
umieszczanie na pojeździe oznaczeń wskazujących na rodzaj usług przewozowych lub
reklamujących te usługi;
4)
umieszczania na lub w pojeździe lamp lub innych urządzeń technicznych.”;
7)
po art. 33 dodaje się art. 33a w brzmieniu:
„Art. 33a. W razie zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej lub wykonywania przewozu
drogowego, podmiot, o którym mowa w art. 33 ust. 1 lub ust. 2 pkt 1 i 2, ma obowiązek przechowywać
i udostępniać osobom uprawnionym do kontroli, dokumenty i inne nośniki informacji wymagane
przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, przez okres jednego roku począwszy od dnia, w którym
przestał wykonywać przewóz drogowy.”;
8)
po art. 39m dodaje się art. 39n w brzmieniu:
„Art. 39n. 1. Ustanawia się odznakę "Wzorowy kierowca".
2. Odznaka, o której mowa w ust. 1, może być nadawana zawodowym kierowcom wyróżniającym się
szczególnymi osiągnięciami w pracy i wieloletnią bezwypadkową jazdą.
3. Odznakę "Wzorowy kierowca " nadaje minister właściwy do spraw transportu.
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady
nadawania odznaki "Wzorowy kierowca", tryb przedstawiania wniosków, wzór odznaki, tryb jej
wręczania i sposób noszenia, uwzględniając wymogi, jakie powinny spełniać wnioski o nadanie odznaki
oraz kryteria stosowane przy jej nadawaniu.”;
9) w art. 50 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) kontrola:
a) przestrzegania obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 4 pkt 22;
b) wprowadzonych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych pod względem zgodności z
wymaganiami technicznymi, dokumentacją techniczną i prawidłowością ich oznakowania w
zakresie określonym w ustawie z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów
niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671, z późn. zm.(392)),
c) rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu mechanicznego,
d)
dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego,
e)
w zakresie wskazanym w odrębnych przepisach;”;
10) w art. 55:
a)
w ust. 1:
‐ pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„3)
kontroli zainstalowanych lub znajdujących się w pojeździe urządzeń pomiarowo‐
kontrolnych lub tachografu cyfrowego;”,
‐ pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
4