Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian mających na celu usunięcie barier utrudniających prowadzenie działalności przewozowej, lepszego wykorzystania Inspekcji Transportu Drogowego, zwiększenia funkcji prewencyjnej i restytucyjnej nakładanych na przewoźników sankcji przy jednoczesnym zmniejszeniu ich represyjności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4061
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
4061
BAS-WAPEiM-748/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw (przedstawiciel
wnioskodawcy: poseł Stanisław Żmijan) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym
przewiduje kompleksową nowelizację ustawy o transporcie drogowym.
Proponowane zmiany dotyczą m.in. poszerzenia zakresu ustawy o
odpowiedzialność osób zarządzających transportem za naruszenie obowiązków
lub warunków przewozu drogowego, definicji ustawowych, wprowadzenia
obowiązku prowadzenia jawnego rejestru licencji przez organy wydające
licencje, zasad wydawania wypisów z licencji, przewozów na potrzeby własne,
ustanowienia odznaki „Wzorowy kierowca”, zadań Inspekcji Transportu
Drogowego, utworzenia Centrum monitoringu transportu drogowego, kar
pieniężnych za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego,
zmian załączników do ustawy.
Ponadto, projekt przewiduje nowelizację:
1. ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r.
Nr 50, poz. 601, ze zm.),
2. ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r.
Nr 19, poz. 115, ze zm.),
3. ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r.
Nr 79, poz. 854, ze zm.),
4. ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z
2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm.),
5. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr
92, poz. 879, ze zm.).
Projekt ustawy zawiera przepisy przejściowe. Ustawa ma wejść w życie
po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem zmian w ustawie o drogach
publicznych, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
Projekt ustawy dotyczy zagadnień regulowanych przez następujące akty
prawa Unii Europejskiej:
1. rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r, w
sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym
(Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985 r. s. 8, ze zm., Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdział t, tom. 1, s. 227, ze zm.),
2. rozporządzenie Rady (EWG) nr 684/92 z dnia 16.3.1992 r. w sprawie
wspólnych zasad międzynarodowego przewozu osób autokarem i
autobusem (Dz. Urz. WE L 374 z 20.3.1992 r. , s. 1, ze zm., Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne rozdział 6, tom 1, s. 306, ze zm.),
obowiązujące do dnia 3 grudnia 2011 r.,
3. rozporządzenie Rady (EWG) nr 881/92 z dnia 26.3.1992 r. w sprawie
dostępu do rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie , na lub z
terytorium państwa członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub
więcej państw członkowskich (Dz. Urz. WE z 9.4.1992 r. s. 1, ze zm., Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 7, tom 1, s. 370, ze zm.),
obowiązujące do dnia 3 grudnia 2011 r.,
4. rozporządzenie Rady (EWG) nr 3118/93 z dnia 25.10.1993 r.
ustanawiające warunki wykonywania w państwie członkowskim usług
krajowego transportu drogowego rzeczy przez przewoźników nie
mających siedziby w tym państwie (Dz. Urz. WE L 279 z 12.11.1993 r., s.
1, ze zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 7, tom 2, s.
103, ze zm.), obowiązujące do dnia 3 grudnia 2011 r.,
5. rozporządzenie Rady (WE) nr 12/98 z dnia 11.12.1997 r. ustanawiające
warunki dostępu przewoźników nie mających stałej siedziby w Państwie
Członkowskim do transportu drogowego osób w Państwie Członkowskim
(Dz. Urz. WE L 4 z 8.1.1998 r. s. 10, ze zm., Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdział 7, tom 3, s. 501, ze zm.), obowiązujące do
dnia 3 grudnia 2011 r.,
6. rozporządzenie Komisji (WE) nr 2121/98 z dnia 2.10.1998 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń Rady (EWG)
nr 684/92 i (WE) nr 12/98 w zakresie dokumentów dla przewozu osób
autokarem i autobusem (Dz. Urz. WE L 268 z 3.10.1998 r. , s. 10, ze zm.,
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 7, tom 4, s. 142, ze zm.),
obowiązujące do dnia 3 grudnia 2011 r.,
7. rozporządzenie (WE) nr 1946/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 15.7.2003
r. w
sprawie transgranicznego przemieszczania
organizmów genetycznie zmodyfikowanych (Dz. Urz. UE L 287 z
5.11.2003 r., s. 1; Dz. Urz. Polskie wydanie specjalne rozdział 15, tom 7,
s. 650),
8. rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22.12.2004 r. w sprawie
ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz
zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenia
(WE) nr 1255/97 (Dz. Urz. L 3 z 5.1.2005 r., s. 1),
9. rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 15.3.2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów
socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające
rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również
uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102,
z 11.4.2006 r., s. 1, ze zm.),
10. rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 14.6.2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L
190 z 12.7.2006 r., s. 1, ze zm.),
11. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1071/2009 z
dnia 21.10.2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków
wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę
Rady 96/26/WE (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009 r., s. 31), które będzie
stosowane od dnia 4 grudnia 2011 r.,
12. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z
dnia 21.10.2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku
międzynarodowych przewozów drogowych (Dz. Urz. UE L 300 z
14.11.2009 r., s. 72, ze zm.), które będzie stosowane od dnia 4 grudnia
2011 r.,
13. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z
dnia 21.10.2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do
międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz. Urz. UE L 300 z
14.11.2009 r., s. 88, ze zm.), które będzie stosowane od dnia 4 grudnia
2011 r.,
14. dyrektywę Rady 96/26/WE z dnia 29.4.1996 r. w sprawie dostępu do
zawodu przewoźnika drogowego transportu rzeczy i przewoźnika
drogowego transportu osób oraz wzajemnego uznawania dyplomów,
świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie
kwalifikacji, mająca na celu ułatwienie tym przewoźnikom korzystania z
prawa swobody przedsiębiorczości w dziedzinie transportu krajowego i
międzynarodowego (Dz. Urz. WE L 124 z 26.5.1996 r., s. 1, ze zm.; Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 6, tom 2, s. 285, ze zm.),
obowiązującą do dnia 3 grudnia 2011 r.,
15. dyrektywę 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
11.3.2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących
czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 80 z
23.3.2002 r., s. 35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 5, tom
4, s. 224),
3
16. decyzję Komisji 2007/230/WE z dnia 12.4. 2007 r. w sprawie formularza
dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w
transporcie drogowym (Dz. Urz. L 99 z 14.4.2007 r. s. 14),
17. decyzję Komisji 2009/992/UE z dnia 17.12.2009 r. w sprawie
minimalnych wymogów dotyczących danych, które mają być
wprowadzane do krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców
transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 339 z 22.12.2009 r., s. 36).
Projekt wykonuje przepisy art. 14 ust. 2 i 5 rozporządzenia 3821/85.
Pozostałe przepisy projektu ustawy stanowią modyfikację obowiązujących już
przepisów wykonujących prawo Unii Europejskiej bądź nie są objęte zakresem
prawa Unii Europejskiej.
Projekt jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
4