Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939
i normami krajowymi i międzynarodowymi, dotyczącymi standardów bezpieczeństwa
jądrowego oraz bezpiecznego funkcjonowania urządzeń, o których mowa
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia
21
grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, ze szczególnym uwzględnieniem
zagadnień związanych ze starzeniem się urządzeń, systemów oraz elementów
konstrukcji i wyposażenia wchodzących w skład obiektu jądrowego. W ocenie
okresowej bezpieczeństwa wskazuje się także zmiany wprowadzone w obiekcie
jądrowym od poprzedniej oceny okresowej bezpieczeństwa lub od rozruchu obiektu.
2. Ocena okresowa bezpieczeństwa jest przeprowadzana z częstotliwością określoną
w zezwoleniu na eksploatację obiektu jądrowego, jednak nie rzadziej niż co 10 lat.
3.
Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego sporządza szczegółowy
plan oceny okresowej bezpieczeństwa, który przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi
Agencji.
4. W przypadku elektrowni jądrowych przed zatwierdzeniem szczegółowego planu
oceny okresowej bezpieczeństwa Prezes Agencji zasięga opinii Prezesa Urzędu
Dozoru Technicznego w zakresie dotyczącym bezpiecznego funkcjonowania
urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie
art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym.
5. Na podstawie oceny okresowej bezpieczeństwa kierownik jednostki organizacyjnej
wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu
jądrowego sporządza raport z oceny okresowej bezpieczeństwa i w terminie
określonym w zezwoleniu na eksploatację obiektu jądrowego przedstawia
go Prezesowi Agencji do zatwierdzenia.
6. Prezes Agencji występuje do Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony
Radiologicznej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej raportu, o którym mowa
w ust. 5.
7. Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej przedstawia
opinię, o której mowa w ust. 6, w terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku
o jej wydanie.
8. Prezes Agencji wydaje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia raportu, o którym
mowa w ust. 5, w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania.
35
9. W przypadku odmowy zatwierdzenia raportu, o którym mowa w ust. 5, dalsza
eksploatacja obiektu jądrowego jest zabroniona od dnia wydania decyzji w tej sprawie.
10. Zakaz, o którym mowa w ust. 9, przestaje obowiązywać od dnia wydania przez
Prezesa Agencji decyzji o zatwierdzeniu raportu z oceny okresowej bezpieczeństwa.
11. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres oceny okresowej
bezpieczeństwa oraz zakres raportu z tej oceny dla różnych rodzajów obiektów
jądrowych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia kompleksowej i wiarygodnej
informacji o funkcjonowaniu systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia
obiektu jądrowego mających istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej oraz kierując się zaleceniami Międzynarodowej
Agencji Energii Atomowej i Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów
Nadzoru Instalacji Jądrowych, wydanymi w tym zakresie.”;
16) art. 38 otrzymuje brzmienie:
„Art. 38. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania dotyczące
rozruchu i eksploatacji obiektów jądrowych, w tym w szczególności wymagania
dotyczące:
1) limitów i warunków eksploatacyjnych obiektu jądrowego,
2) postępowania z paliwem jądrowym, w tym jego załadunku do obiektu
jądrowego,
3) obowiązkowych testów rozruchowych systemów oraz elementów
konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego,
4) zawartości dokumentacji rozruchowej obiektu jądrowego oraz raportu
z rozruchu obiektu jądrowego,
5) zawartości dokumentacji eksploatacyjnej obiektu jądrowego
– mając na celu konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej oraz biorąc pod uwagę zalecenia Międzynarodowej Agencji Energii
Atomowej oraz Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji
Jądrowych wydane w tym zakresie.”;
36
17) po art. 38 dodaje się art. 38a – 38g w brzmieniu:
„Art. 38a. Obiekt jądrowy likwiduje się w sposób zapewniający bezpieczeństwo
jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i ludności, zgodnie z zezwoleniem
Prezesa Agencji oraz wdrożonym w jednostce organizacyjnej zintegrowanym
systemem zarządzania.
Art. 38b. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej przed wystąpieniem z wnioskiem
o wydanie zezwolenia na budowę, rozruch lub eksploatację obiektu jądrowego
opracowuje program likwidacji obiektu jądrowego i przedstawia go do zatwierdzenia
Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia.
2. W toku eksploatacji obiektu jądrowego program, o którym mowa w ust. 1, podlega
aktualizacji nie rzadziej niż raz na pięć lat, a w przypadku nieuwzględnionego
w tym programie zakończenia eksploatacji obiektu jądrowego – niezwłocznie
po zakończeniu jego eksploatacji. Zaktualizowany program likwidacji obiektu
jądrowego przedstawia się do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z prognozą
kosztów likwidacji obiektu jądrowego.
Art. 38c. 1. Z zakończenia likwidacji obiektu jądrowego kierownik jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
na likwidacji obiektu jądrowego sporządza raport z likwidacji obiektu jądrowego,
który przedstawia Prezesowi Agencji do zatwierdzenia w terminie określonym
w zezwoleniu na likwidację obiektu jądrowego.
2. Za dzień zakończenia likwidacji obiektu jądrowego uznaje się dzień zatwierdzenia
przez Prezesa Agencji raportu z jego likwidacji.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej dla etapu likwidacji różnych rodzajów obiektów
jądrowych, a także zawartość raportu z likwidacji obiektu jądrowego, biorąc
pod uwagę zalecenia Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej
oraz Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych
wydane w tym zakresie.
Art. 38d. 1. Na pokrycie kosztów związanych z finansowaniem końcowego
postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi
oraz likwidację elektrowni jądrowej jednostka organizacyjna, która otrzymała
37
zezwolenie na eksploatację elektrowni jądrowej, raz na kwartał dokonuje wpłaty
na wyodrębniony rachunek bankowy, zwany dalej „funduszem likwidacyjnym”.
2. Wysokość wpłaty, o której mowa w ust. 1, ustala się jako procent ceny sprzedaży
każdej wyprodukowanej w elektrowni jądrowej megawatogodziny energii
elektrycznej.
3. Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie do 15 dnia miesiąca
następującego po kwartale, którego opłata dotyczy. Wpłata dotyczy okresu
od
pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w którym jednostka
ta wyprodukowała pierwszą megawatogodzinę energii w danej elektrowni jądrowej,
do rozpoczęcia likwidacji tej elektrowni.
4.
rodki zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przeznacza się na pokrycie
kosztów końcowego postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym
paliwem jądrowym, pochodzącymi z elektrowni jądrowej, oraz na pokrycie kosztów
likwidacji tej elektrowni.
5. Kierownik jednostki organizacyjnej, która otrzymała zezwolenie na eksploatację
lub likwidację elektrowni jądrowej, dokonuje wypłaty środków z funduszu
likwidacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa Agencji.
6. Kierownik jednostki, która otrzymała zezwolenie na eksploatację lub likwidację
elektrowni jądrowej, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po kwartale,
którego dotyczy opłata, przedstawia Prezesowi Agencji kwartalne sprawozdanie
o wysokości wpłat dokonanych na fundusz likwidacyjny oraz o ilości
wyprodukowanych w tym kwartale megawatogodzin energii elektrycznej.
7. W przypadku opóźnienia w dokonaniu wpłaty, o której mowa w ust. 1, trwającego
co najmniej 18 miesięcy Prezes Agencji może wydać nakaz zawieszenia eksploatacji
elektrowni jądrowej.
8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty na pokrycie
kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów likwidacji elektrowni jądrowej
dokonywanej przez jednostkę organizacyjną, która otrzymała zezwolenie
na eksploatację elektrowni jądrowej, biorąc pod uwagę przewidywany okres
eksploatacji elektrowni jądrowej, ilość wyprodukowanych przez nią odpadów
38
promieniotwórczych, w tym wypalonego paliwa jądrowego, koszt końcowego
postępowania z tymi odpadami, a także koszt likwidacji elektrowni jądrowej.
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór kwartalnego sprawozdania
o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz likwidacyjny, kierując się koniecznością
zapewnienia rzetelnej informacji o wysokości należnej i dokonanej wpłaty na fundusz
likwidacyjny.
Art. 38e. W postępowaniach, o których mowa w art. 37 ust. 5 i 6, art. 37b, art. 37c
ust. 3 i 4, art. 37d, art. 37e ust. 8, art. 38b ust. 2, art. 38c ust. 1 i art. 38d ust. 7,
przepisu art. 31 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.8)) nie stosuje się.
Art. 38f. Do wydawania zezwoleń na wykonywanie działalności, o której mowa
w art. 4 ust. 1 pkt 2, stosuje się przepisy niniejszego rozdziału i rozdziału 2,
z wyjątkiem art. 5 ust. 5a – 5d.
Art. 38g.
1. Zezwolenie na wykonywanie działalności, o której mowa
w art. 4 ust. 1 pkt 2, może zostać wydane jednostce organizacyjnej, która:
1) spełnia wymagania bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
ochrony fizycznej oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych;
2) posiada środki finansowe niezbędne do zapewnienia:
a) bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony
fizycznej oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych
na
poszczególnych etapach działalności obiektu jądrowego,
do zakończenia jego likwidacji,
b) w przypadku zezwolenia na budowę obiektu jądrowego –
ukończenia budowy obiektu jądrowego;
3) zatrudnia pracowników o kwalifikacjach niezbędnych do wykonywania
działalności objętej wnioskiem.
2. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o których mowa
w ust. 1 pkt 2, jednostka organizacyjna dołącza do wniosku:
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509,
z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170,
poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524, z 2008 r.
Nr 229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131,
Nr 182, poz. 1228 i Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 6, poz. 18 i Nr 34, poz. 173.
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik