eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

 
3) dokumentację techniczną przedstawiającą fizyczne położenie systemów
oraz elementów konstrukcji i wyposażenia w obrębie obiektu jądrowego.
Art. 36k. 1. Jednostka organizacyjna wykonująca działalność związaną z narażeniem,
polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
posiada zintegrowany system zarządzania.
2. Zintegrowany system zarządzania obejmuje:
1) politykę jakości;
2) program zapewnienia jakości;
3) opis systemu zarządzania;
4) opis struktury organizacyjnej;
5) opis odpowiedzialności, obowiązków, uprawnień i wzajemnych
oddziaływań w dziedzinach zarządzania, realizacji i ocen;
6) opis wzajemnych oddziaływań z podmiotami zewnętrznymi;
7) opis procesów zachodzących w jednostce organizacyjnej
wraz z informacjami pomocniczymi wyjaśniającymi, w jaki sposób
dokonuje się przygotowania, przeglądu, wykonania, dokumentowania,
oceny i ulepszania działalności;
8) przyjętą klasyfikację bezpieczeństwa systemów oraz elementów konstrukcji
i wyposażenia obiektu jądrowego;
9) wstępny raport bezpieczeństwa lub raport bezpieczeństwa obiektu.
3. Dokumentację opisującą zintegrowany system zarządzania przedkłada się
do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia
na wykonywanie działalności związanej z narażeniem, polegającej na budowie,
rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego.
4. Wykonawcy oraz dostawcy systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia
obiektu jądrowego, a także wykonawcy prac wykonywanych przy budowie
i wyposażeniu obiektu jądrowego, posiadają wdrożone odpowiednie systemy jakości
prowadzonych prac.”;


 30
 
14) art. 37 otrzymuje brzmienie:
„Art. 37. 1. Organy dozoru jądrowego oraz w zakresie swoich kompetencji inne
organy, o których mowa w art. 66 ust. 3, mogą kontrolować wykonawców
i dostawców systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego,
a także wykonawców prac prowadzonych przy budowie, wyposażeniu, rozruchu,
eksploatacji i likwidacji obiektu jądrowego w zakresie systemów, elementów i prac
istotnych ze względu na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną
oraz
bezpieczne funkcjonowanie urządzeń, o których mowa w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r.
o dozorze technicznym.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega na sprawdzaniu wybranych systemów
oraz
elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego, gotowych
oraz będących w trakcie wytwarzania, a także na sprawdzeniu prac w obiekcie
jądrowym w trakcie ich wykonywania.
3. W umowach z wykonawcami i dostawcami, o których mowa w ust. 1, określa się
ich szczegółowe obowiązki dotyczące umożliwienia wykonywania czynności
kontrolnych przez organy dozoru jądrowego.
4. W toku kontroli, o której mowa w ust. 1, organy dozoru jądrowego mogą
występować z wnioskiem o wydanie opinii do właściwych organów administracji
publicznej, w szczególności Urzędu Dozoru Technicznego, oraz, jeżeli jest
to podyktowane koniecznością dokonywania ocen wymagających określonej
specjalistycznej wiedzy z różnych dziedzin związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa jądrowego:
1) laboratoriów i organizacji eksperckich autoryzowanych przez Prezesa
Agencji – w przypadku kontroli wykonawców i dostawców systemów
oraz elementów konstrukcji i wyposażenia elektrowni jądrowej, a także
wykonawców prac prowadzonych przy budowie, wyposażeniu i likwidacji
takiej elektrowni;
2) biegłych, ekspertów i laboratoriów – w przypadku kontroli wykonawców
i dostawców systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia innych
obiektów jądrowych, a także wykonawców prac prowadzonych
przy budowie, wyposażeniu i likwidacji takich obiektów.
 31
 
5. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 1, że określony
system lub element konstrukcji lub wyposażenia obiektu jądrowego może mieć
negatywny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu
jądrowego, Prezes Agencji zakazuje jednostce organizacyjnej wykonującej działalność
związaną z narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji
obiektu jądrowego, zastosowania tego systemu lub elementu w obiekcie jądrowym.
6. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 1, że określone
prace w obiekcie jądrowym są prowadzone w sposób mogący mieć negatywny wpływ
na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu jądrowego, Prezes
Agencji nakazuje jednostce organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego wstrzymanie tych prac.”;
15) po art. 37 dodaje się art. 37a – 37e w brzmieniu:
„Art. 37a. 1. Obiekt jądrowy uruchamia się i eksploatuje w sposób zapewniający
bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i ludności, zgodnie
z zezwoleniem wydanym przez Prezesa Agencji oraz wdrożonym w jednostce
organizacyjnej zintegrowanym systemem zarządzania.
2. Rozruch obiektu jądrowego przeprowadza się zgodnie z zatwierdzonym
przez Prezesa Agencji na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej programem
rozruchu obiektu jądrowego, który obejmuje wykaz testów rozruchowych systemów
oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego oraz procedury
ich wykonywania, w tym:
1) testy przedeksploatacyjne, w tym wymagane przepisami o dozorze
technicznym;
2) testy załadunku paliwa i podkrytyczności;
3) początkowe testy krytyczności i pracy na niskiej mocy;
4) testy mocy.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej przedstawia na bieżąco Prezesowi Agencji
wyniki testów rozruchowych obiektu jądrowego.
4. Rozruch obiektu jądrowego dokumentuje się w dokumentacji rozruchowej obiektu
jądrowego.
 32
 
Art. 37b. 1. Prezes Agencji wydaje decyzję o wstrzymaniu rozruchu obiektu
jądrowego, w przypadku gdy wyniki testów rozruchowych obiektu jądrowego
wskazują na możliwość powstania zagrożenia bezpieczeństwa jądrowego
lub możliwość, że obiekt jądrowy nie będzie spełniał wymagań bezpieczeństwa
jądrowego.
2. Prezes Agencji zatwierdza raport z rozruchu obiektu jądrowego przedstawiający
wyniki rozruchu. Raport składa się w terminie określonym w zezwoleniu na rozruch
obiektu jądrowego.
3. Prezes Agencji występuje do Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony
Radiologicznej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej raportu, o którym mowa
w ust. 2.
4. Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej wydaje
opinię, o której mowa w ust. 3, w terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku.
Art. 37c. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego:
1) prowadzi dokumentację eksploatacyjną obiektu jądrowego, w której
dokumentuje na bieżąco eksploatację obiektu jądrowego;
2) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne, zapewniające
gromadzenie i analizowanie na bieżąco parametrów pracy obiektu
jądrowego istotnych dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
oraz uwzględnianie doświadczeń eksploatacyjnych;
3) na bieżąco przekazuje Prezesowi Agencji informacje o parametrach pracy
obiektu jądrowego istotnych dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej;
4) na bieżąco przekazuje Prezesowi Urzędu Dozoru Technicznego informacje
o funkcjonowaniu urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r.
o dozorze technicznym, zainstalowanych i eksploatowanych w elektrowni
jądrowej.
2. Prezes Urzędu Dozoru Technicznego informuje Prezesa Agencji o niezgodnym
z przepisami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym eksploatowaniu
 33
 
urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie
art. 5 ust. 4 tej ustawy.
3. Prezes Agencji może wydać nakaz zmniejszenia mocy lub wyłączenia obiektu
jądrowego z eksploatacji, jeżeli z jego oceny lub z otrzymanej od Prezesa Urzędu
Dozoru Technicznego informacji, o której mowa w ust. 2, dotyczącej niezgodnego
z przepisami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym eksploatowania
urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie
art.
5
ust. 4 tej ustawy, uzna, że dalsza eksploatacja tego obiektu zagraża
bezpieczeństwu jądrowemu lub ochronie radiologicznej.
4. Ponowne zwiększenie mocy lub uruchomienie obiektu jądrowego wymaga pisemnej
zgody Prezesa Agencji, wydawanej po stwierdzeniu, iż dalsza eksploatacja
tego obiektu nie zagraża bezpieczeństwu jądrowemu i ochronie radiologicznej.
5. Włączenie obiektu jądrowego do eksploatacji po okresie wyłączenia dłuższym
niż 12 miesięcy następuje na podstawie zezwolenia Prezesa Agencji na eksploatację
obiektu jądrowego, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu
Dozoru Technicznego w zakresie bezpieczeństwa technicznego urządzeń, o których
mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy
z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, zainstalowanych i eksploatowanych
w elektrowni jądrowej.
Art. 37d. 1. Modernizacja systemu lub elementu konstrukcji lub wyposażenia obiektu
jądrowego mającego istotne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo jądrowe
i ochronę radiologiczną, a także każde uruchomienie reaktora po przerwie
na załadunek paliwa jądrowego lub na modernizację systemu lub elementu konstrukcji
lub wyposażenia obiektu jądrowego, wymaga pisemnej zgody Prezesa Agencji.
2. Naprawa i modernizacja urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze
technicznym, zainstalowanych w elektrowni jądrowej wymaga uzgodnienia
z Urzędem Dozoru Technicznego.
Art. 37e. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego przeprowadza ocenę
okresową bezpieczeństwa jądrowego tego obiektu, zwaną dalej „oceną okresową
bezpieczeństwa”, pod względem zgodności z zezwoleniem, przepisami prawa
 34
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: