eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

 
5. Za wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej lokalizacji elektrowni
jądrowej inwestor wnosi opłatę w wysokości 198 000 zł na rachunek Państwowej
Agencji Atomistyki. Opłata ta stanowi dochód budżetu państwa.
Art. 36b. W projekcie i procesie budowy obiektu jądrowego nie stosuje się rozwiązań
i technologii, które nie zostały sprawdzone w praktyce w obiektach jądrowych
lub za pomocą prób, badań oraz analiz.
Art. 36c. 1. Projekt obiektu jądrowego:
1) uwzględnia konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego, ochrony
radiologicznej i ochrony fizycznej podczas budowy, rozruchu, eksploatacji,
w tym napraw i modernizacji, a także likwidacji tego obiektu oraz
możliwość przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego
w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego;
2) uwzględnia sekwencję poziomów bezpieczeństwa zapewniających
zapobieganie powstawaniu odchyleń od warunków normalnej eksploatacji,
przewidywanych zdarzeń eksploatacyjnych, awarii przewidzianych
w założeniach projektowych i wykraczających poza te założenia ciężkich
awarii, a jeżeli nie uda się zapobiec tym odchyleniom, zdarzeniom
czy
awariom – kontrolowanie ich oraz minimalizację radiologicznych
skutków awarii;
3) zawiera rozwiązania, które umożliwiają pewną, stabilną, łatwą i bezpieczną
w zarządzaniu eksploatację obiektu jądrowego, ze szczególnym
uwzględnieniem czynników związanych ze współdziałaniem człowieka
i eksploatowanych systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia,
w tym urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych
na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze
technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321, z późn. zm.6)).
2. W przypadku awarii ze stopieniem rdzenia reaktora projekt obiektu jądrowego
zawiera rozwiązania, które, z maksymalnym prawdopodobieństwem, zapobiegają:
1) sekwencjom zdarzeń prowadzącym do wczesnych uwolnień substancji
promieniotwórczych, rozumianym jako sytuacje, w których są wymagane
                                                           
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2004 r. Nr 96, poz. 959,
z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1832, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 98,
poz. 817 i 818, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 oraz z 2011 r. Nr …, poz …. 
 25
 
działania interwencyjne poza terenem obiektu jądrowego, w przypadku
braku czasu na ich przeprowadzenie;
2) sekwencjom zdarzeń prowadzącym do dużych uwolnień substancji
promieniotwórczych, rozumianym jako sytuacje, w których są wymagane
nieograniczone w przestrzeni lub czasie działania chroniące społeczeństwo.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej, jakie ma uwzględniać projekt obiektu jądrowego,
dla różnych rodzajów obiektów jądrowych, mając na uwadze konieczność
zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej
i zabezpieczeń materiałów jądrowych podczas rozruchu, eksploatacji i likwidacji
obiektu jądrowego oraz możliwość przeprowadzenia sprawnego postępowania
awaryjnego w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego, a także biorąc pod
uwagę wydane w tym zakresie zalecenia Międzynarodowej Agencji Energii
Atomowej oraz Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji
Jądrowych.
4. Systemy teleinformatyczne będące elementami teleinformatycznej infrastruktury
krytycznej przeznaczonej do nadzoru przebiegu procesu technologicznego
lub produkcyjnego w obiektach jądrowych projektuje się, buduje i eksploatuje
w sposób
odpowiadający wymogom bezpieczeństwa teleinformatycznego,
określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych dla systemów i sieci
teleinformatycznych służących do przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli
„tajne”. Podmiotem właściwym w sprawie akredytacji tych systemów i sieci
jest Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Art. 36d. 1. Inwestor przed wystąpieniem do Prezesa Agencji z wnioskiem o wydanie
zezwolenia na budowę obiektu jądrowego przeprowadza analizy bezpieczeństwa
w zakresie bezpieczeństwa jądrowego, z uwzględnieniem czynnika technicznego
i środowiskowego, i poddaje je weryfikacji, w której nie mogą uczestniczyć podmioty
biorące udział w opracowaniu projektu obiektu jądrowego.
2. Na podstawie wyników analiz bezpieczeństwa inwestor opracowuje wstępny raport
bezpieczeństwa, który przedstawia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie
zezwolenia na budowę.
 26
 
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób przeprowadzania
analiz bezpieczeństwa, a także zakres wstępnego raportu bezpieczeństwa, mając
na uwadze, aby zakres tych analiz był odpowiedni do uzyskania informacji odnośnie
do wpływu projektowanego obiektu jądrowego na stan bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej, a także biorąc pod uwagę zalecenia Międzynarodowej
Agencji Energii Atomowej oraz Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów
Nadzoru Instalacji Jądrowych wydane w tym zakresie.
Art. 36e. Obiekt jądrowy jest budowany w sposób zapewniający bezpieczeństwo
jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i ludności, zgodnie z zezwoleniem
wydanym przez Prezesa Agencji oraz zgodnie z wdrożonym zintegrowanym
systemem zarządzania.
Art. 36f. 1. Wokół obiektu jądrowego tworzy się obszar ograniczonego użytkowania,
na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.7)).
2. Obszar ograniczonego użytkowania wokół obiektu jądrowego obejmuje teren,
na zewnątrz którego:
1) w stanach eksploatacyjnych obiektu jądrowego obejmujących normalną
eksploatację oraz przewidywane zdarzenia eksploatacyjne roczna dawka
skuteczna (efektywna) od wszystkich dróg narażenia nie przekroczy
0,3 milisiwerta (mSv);
2) w razie awarii bez stopienia rdzenia roczna dawka skuteczna (efektywna)
od wszystkich dróg narażenia nie przekroczy 10 milisiwertów (mSv).
3. Przy szacowaniu dawki skutecznej (efektywnej), o której mowa w ust. 2,
uwzględnia się dane i informacje dotyczące:
1) parametrów obiektu jądrowego, w tym jego konstrukcji i stosowanych
środków bezpieczeństwa, przewidywanych wartości uwolnień substancji
promieniotwórczych do otoczenia w warunkach normalnej eksploatacji,
w
czasie przewidywanych zdarzeń eksploatacyjnych i w warunkach
                                                           
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708,
Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227,
poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664,
z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804, Nr 152, poz. 1018
i 1019, Nr 182, poz. 1228, Nr 229, poz. 1498 i Nr 249, poz. 1657 oraz z 2011 r. Nr 32, poz. 159. 
 27
 
awaryjnych oraz rodzaju materiałów jądrowych znajdujących się w obiekcie
jądrowym;
2) lokalizacji obiektu jądrowego, w tym warunków środowiska przyrodniczego
istniejącego w rejonie obiektu jądrowego, w szczególności: ukształtowania
terenu, budowy geologicznej, warunków klimatycznych, z uwzględnieniem
najbardziej niekorzystnych warunków meteorologicznych, hydrologicznych,
zagospodarowania gruntów oraz powierzchniowych wód płynących
i stojących w rejonie obiektu jądrowego;
3) procedur eksploatacji obiektu jądrowego w warunkach normalnych;
4) rozkładów dawek promieniowania jonizującego dla różnych odległości
od obiektu jądrowego, odpowiadających przewidzianym w projekcie
obiektu jądrowego stanom eksploatacyjnym i awaryjnym;
5) innych czynników mogących mieć wpływ na ocenę zagrożenia radiacyjnego
na obszarze ograniczonego użytkowania.
4. Określenie granic obszaru ograniczonego użytkowania wymaga pozytywnej opinii
Prezesa Agencji.
Art. 36g. 1. Ograniczenia w zakresie przeznaczenia terenu, wymagania techniczne
dotyczące budynków oraz sposób korzystania z terenu, o których mowa
w art. 135 ust. 3a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,
mogą dotyczyć w szczególności wznoszenia budynków mieszkalnych, budynków
zamieszkania zbiorowego oraz budynków użyteczności publicznej, a także
wykonywania działalności gospodarczej niezwiązanej z działalnością obiektu
jądrowego, mogącej niekorzystnie oddziaływać na obiekt jądrowy.
2. Określenie ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych
dotyczących budynków i sposobu korzystania z terenu, w tym ocena oddziaływania
wykonywanej działalności gospodarczej na obiekt jądrowy, wymaga pozytywnej
opinii Prezesa Agencji.
Art. 36h. W przypadku zmiany danych lub informacji uwzględnianych
przy
szacowaniu dawki skutecznej (efektywnej) granice obszaru ograniczonego
użytkowania wokół obiektu jądrowego określa się ponownie.
 28
 
Art. 36i. W sytuacji zdarzenia radiacyjnego, którego zasięg skutków może
przekroczyć granice terenu obiektu jądrowego, zabrania się wkraczania na obszar
ograniczonego użytkowania wokół obiektu jądrowego osób niebiorących udziału
w działaniach mających na celu likwidację zagrożenia lub usunięcie skutków
zdarzenia radiacyjnego.
Art. 36j. 1. Dla każdego systemu oraz elementu konstrukcji i wyposażenia obiektu
jądrowego, mającego istotne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo jądrowe
i ochronę radiologiczną, w tym dla oprogramowania sterowania i kontroli, określa się
klasę bezpieczeństwa – w zależności od stopnia, w jakim te systemy oraz elementy
wpływają na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną obiektu jądrowego.
2. Przy określaniu klasy bezpieczeństwa uwzględnia się:
1) funkcję bezpieczeństwa zapewnianą lub częściowo realizowaną przez
klasyfikowany system lub element konstrukcji lub wyposażenia obiektu
jądrowego;
2) bezpośredni wpływ na ciągłość realizacji funkcji bezpieczeństwa
w
przypadku uszkodzenia klasyfikowanego systemu lub elementu
konstrukcji lub wyposażenia w trakcie normalnej eksploatacji obiektu
jądrowego, a także w czasie awarii;
3) możliwe wystąpienie w wyniku uszkodzenia klasyfikowanego systemu
lub
elementu konstrukcji lub wyposażenia postulowanego zdarzenia
inicjującego mogącego doprowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa
jądrowego;
4) prawdopodobieństwo, że klasyfikowany system lub element konstrukcji
lub wyposażenia będą niezbędne dla wykonania wymaganej funkcji
bezpieczeństwa.
3. Dokumentację dotyczącą klasyfikacji bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1,
przedstawia się do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie
zezwolenia na budowę obiektu jądrowego. Dokumentacja ta zawiera w szczególności:
1) wykaz systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia, składających
się na obiekt jądrowy;
2) przyporządkowanie systemów i elementów konstrukcji oraz wyposażenia
obiektu jądrowego do poszczególnych klas bezpieczeństwa;
 29
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: