Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939
promieniotwórczych na środowisko oraz wykonywanie badań
i analiz niezbędnych do sporządzenia tych ocen;
6) utrzymanie wzorców promieniowania jonizującego oraz
utrzymanie i rozwój systemów zapewnienia jakości wzorcowania
przyrządów dozymetrycznych;
7) akredytację laboratoriów wykonujących działalność, o której mowa
w art. 21 ust. 2 oraz art. 27 ust. 2;
8) inwestycje służące wykonywaniu działalności, o której mowa
w pkt 1 – 7.”,
b) uchyla się ust. 3,
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Wysokość dotacji nie może być większa niż koszty poniesione w związku
z wykonywaną działalnością, pomniejszone o dochody uzyskane
z tej działalności i środki pochodzące z innych źródeł, a ponadto w przypadku
działalności, o której mowa w ust. 2 pkt 1, 3, 4, 6 i 7, nie może przekraczać
85 % kosztów wykonywanej działalności.”,
d) w ust. 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) jest organizacją badawczą w rozumieniu art. 30 pkt 1 rozporządzenia
Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre
rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88
Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych)
(Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3).”,
e) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister właściwy do spraw gospodarki dokonuje oceny wniosku
o
udzielenie dotacji pod względem merytorycznym i finansowym,
w tym analizy wpływu działalności będącej przedmiotem wniosku o udzielenie
dotacji na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju.”,
f) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku minister właściwy
do spraw gospodarki wzywa podmiot, który złożył wniosek, do uzupełnienia
go w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.”,
20
g) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Na podstawie oceny, o której mowa w ust. 6, minister właściwy do spraw
gospodarki udziela dotacji i określa jej wysokość albo odmawia jej udzielenia,
o czym zawiadamia na piśmie podmiot, który złożył wniosek o udzielenie
dotacji.”,
h) uchyla się ust. 11 – 20,
i) ust. 21 otrzymuje brzmienie:
„21. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór wniosku o udzielenie dotacji i termin składania wniosku oraz
dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku,
2) termin zawiadomienia przez ministra właściwego do spraw
gospodarki podmiotu, który złożył wniosek o udzielenie dotacji,
o udzieleniu dotacji i jej wysokości albo o odmowie udzielenia
dotacji,
3) sposób dokumentowania wykorzystania dotacji
– kierując się koniecznością zapewnienia właściwego dokumentowania
przez ubiegających się o udzielenie dotacji spełniania warunków
jej
udzielenia oraz kontroli wykorzystania
dotacji, a także
prawidłowego jej rozliczenia przez wykonawcę.”;
11) art. 34 i 35 otrzymują brzmienie:
„Art. 34. Zabronione jest wykonywanie przez jednostkę organizacyjną działalności
związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji
obiektu jądrowego w sytuacji, w której jednostka ta nie spełnia wymagań
bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej
lub zabezpieczeń materiałów jądrowych.
Art. 35. 1. Za zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych odpowiada kierownik
jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na wykonywanie działalności
związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji
obiektu jądrowego.
21
2. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1, ustaje z dniem zatwierdzenia
przez Prezesa Agencji raportu z likwidacji obiektu jądrowego.
3. Niezależnie od obowiązków kierownika jednostki organizacyjnej w procesie
budowy obiektu jądrowego obowiązek spełnienia wymagań bezpieczeństwa
jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów
jądrowych spoczywa także na innych uczestnikach procesu inwestycyjnego,
odpowiednio do zakresu ich zadań.
4. W procesie lokalizacji, projektowania, budowy, rozruchu, eksploatacji,
w tym napraw i modernizacji obiektu jądrowego, a także w procesie jego likwidacji,
należy stosować rozwiązania techniczne i organizacyjne, które są niezbędne
do spełnienia wymagań, o których mowa w art. 9 ust. 1, na wszystkich etapach
funkcjonowania obiektu jądrowego.”;
12) po art. 35 dodaje się art. 35a i 35b w brzmieniu:
„Art. 35a. 1. Każdy ma prawo do uzyskania od kierownika jednostki organizacyjnej
wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji
lub likwidacji obiektu jądrowego pisemnej informacji o stanie bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi
i na środowisko naturalne oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
zamieszcza na stronie internetowej jednostki, nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy,
informację o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu
jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na środowisko naturalne oraz o wielkości
i składzie izotopowym uwolnień substancji promieniotwórczych z obiektu jądrowego
do środowiska.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
informuje niezwłocznie Prezesa Agencji, władze gminy, na której terenie
jest zlokalizowany obiekt jądrowy, oraz władze gmin sąsiadujących z tą gminą
o zdarzeniach w obiekcie jądrowym mogących spowodować lub powodujących
powstanie zagrożenia.
22
4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
zamieszcza na stronie internetowej jednostki organizacyjnej oraz przekazuje
Prezesowi Agencji informację o zaistniałych w okresie poprzednich 12 miesięcy
zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących powstanie zagrożenia.
5. Prezes Agencji udostępnia na zasadach określonych w przepisach o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
1) informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektów jądrowych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko naturalne;
2) informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektów jądrowych do środowiska;
3) informacje o zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących powstanie
zagrożenia;
4) informacje o wydanych zezwoleniach dotyczących obiektów jądrowych;
5) coroczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów jądrowych.
6. Informacje dotyczące ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów jądrowych
oraz informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie podlegają udostępnieniu.
Art. 35b. 1. Obiekt jądrowy lokalizuje się na terenie, który umożliwia zapewnienie
bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej i ochrony fizycznej podczas
rozruchu, eksploatacji i likwidacji tego obiektu, a także przeprowadzenie sprawnego
postępowania awaryjnego w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego.
2. Przed wyborem lokalizacji obiektu jądrowego inwestor przeprowadza badania
i pomiary terenu, a na ich podstawie ocenę terenu przeznaczonego pod lokalizację
obiektu jądrowego. Ocena ta dotyczy:
1) warunków sejsmicznych, tektonicznych, geologiczno-inżynierskich,
hydrogeologicznych, hydrologicznych i meteorologicznych;
2) zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działalności człowieka;
3) zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działania sił przyrody;
4) gęstości zaludnienia i sposobu zagospodarowania terenu;
23
5) możliwości realizacji planów postępowania awaryjnego w sytuacji
wystąpienia zdarzenia radiacyjnego.
3. Na podstawie oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu jądrowego
inwestor opracowuje raport lokalizacyjny i przedstawia go Prezesowi Agencji. Raport
lokalizacyjny podlega ocenie Prezesa Agencji w toku postępowania o wydanie
zezwolenia na budowę obiektu jądrowego.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres
przeprowadzania oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu jądrowego,
przypadki wykluczające możliwość uznania terenu za spełniający wymogi, o których
mowa w ust. 1, a także wymagania dotyczące raportu lokalizacyjnego dla obiektu
jądrowego, mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego,
ochrony radiologicznej i ochrony fizycznej podczas rozruchu, eksploatacji i likwidacji
tego obiektu oraz możliwość przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego
w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego, a także biorąc pod uwagę zalecenia
Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej wydane w tym zakresie.”;
13) po art. 36 dodaje się art. 36a – 36k w brzmieniu:
„Art. 36a. 1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę
inwestor obiektu jądrowego może wystąpić do Prezesa Agencji z wnioskiem
o wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej lokalizacji obiektu
jądrowego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie inwestora, jego siedzibę i adres;
2) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym;
3) określenie rodzaju obiektu jądrowego, którego dotyczy wniosek;
4) określenie granic terenu, na którym ma być zlokalizowany obiekt jądrowy.
3. Do wniosku inwestor dołącza raport lokalizacyjny.
4. Prezes Agencji wydaje opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy
od dnia złożenia wniosku.
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik