Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939
Liczba
członków Rady
Koszty
1
2012 Przewodniczący – 1
Zastępca przewodniczącego – 1
180 178,92 zł
Członkowie – 3
2
2013 Przewodniczący – 1
Zastępca przewodniczącego – 1
222 573,96 zł
Członkowie – 5
3
2014
Przewodniczący – 1
i następne
Zastępca przewodniczącego – 1
286 166,42 zł
Członkowie – 8
3)
koszty utworzenia w Ministerstwie Gospodarki jednego stanowiska pracy
zajmującego się prowadzeniem postępowań w sprawie udzielania dotacji
celowej, o której mowa w art. 33 ustawy – Prawo atomowe – 90 000 zł rocznie
począwszy od 2012 roku.
2. Dodatkowe wpływy do budżetu państwa w zł z tytułu:
1)
wydawania przez Prezesa PAA wyprzedzającej opinii lokalizacyjnej
dotyczącej lokalizacji elektrowni jądrowej – 198 000 zł za jedną wydaną opinię
lokalizacyjną;
2)
rozpoznawania przez Prezesa PAA wniosków o wydanie zezwolenia
na wykonywanie działalności polegającej na:
a)
budowie elektrowni jądrowej – w wysokości 5 000 000 zł
za jeden wniosek,
b)
rozruchu elektrowni jądrowej – w wysokości 1 900 000 zł
za jeden wniosek,
c)
eksploatacji elektrowni jądrowej – w wysokości 1 900 000 zł
za jeden wniosek,
d)
likwidacji elektrowni jądrowej – w wysokości 2 000 000 zł
za jeden wniosek;
3)
ewentualnych administracyjnych kar pieniężnych nakładanych w nowych
wysokościach za naruszenia związane z działalnością obiektu jądrowego.
W części dotyczącej zmiany organu właściwego w sprawach udzielania dotacji
na wykonywanie działalności mającej istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej – odnośnie wysokości wydatków budżetowych
projektowane zmiany nie będą miały wpływu na sektor finansów publicznych. Zmianie
122
ulegnie alokacja środków w częściach budżetowych, których dysponentami są Prezes
PAA i
minister właściwy do spraw gospodarki. Do części budżetowej, której
dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki w roku budżetowym 2013
zostaną przekazane środki finansowe z części 68 – Państwowa Agencja Atomistyki w
wysokości udzielonych przez Prezesa PAA w roku 2012 dotacji dla działalności
przewidzianych w projekcie ustawy do dofinansowywania w drodze dotacji celowej
przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
b) W zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkodę jądrową, Programu polskiej
energetyki jądrowej oraz informacji społecznej w zakresie obiektów energetyki
jądrowej.
Utworzenie Lokalnego Komitetu Informacyjnego oraz Gminnego Centrum
Informacyjnego wywoływać będzie skutki finansowe dla jednostek samorządu
terytorialnego.
Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Gospodarki, projektowana ustawa spowoduje
konieczność poniesienia przez sektor finansów publicznych do roku 2021 wydatków
w wysokości ok. 35,4 mln zł. Wydatki te będą przeznaczone na wzmocnienie kadrowe
i kompetencyjne Departamentu Energii Jądrowej w Ministerstwie Gospodarki (DEJ MG)
z uwagi na konieczność zatrudnienia docelowo 25 nowych osób.
Biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania budżetowe, proponuje się, aby
wzmocnienie kadrowe DEJ MG rozpocząć z początkiem 2012 r.
W art. 16 projektu ustawy zawarte zostały rozwiązania dotyczące tzw. reguły
wydatkowej o której mowa w art. 50 ust. 1a i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych, zawierające mechanizm ograniczający wydatki z budżetu
państwa przeznaczone na wykonywanie zadań publicznych przez Ministra Gospodarki,
do wielkości wynikających z tego przepisu.
123
Przewidywane koszty zwiększenia obsady kadrowej w Departamencie Energii Jądrowej
(punkt startowy zatrudnienie w DEJ 11 osób)
Etap I
Koszty (tys.)
11.
Zatrudnienie w DEJ 20 osób – 2012
1.562
rok (wzrost o 9 osób)
koszty osob.: 9 osób x 7,0 tys. zł. x 12
mies. = 756
koszty wyposażenia
9 osób x 10 tys. zł. =90,
Utrzymanie miejsca pracy 9 osób x 2,0
tys. zł. x 12 mies. = 216,
Inne koszty : 500
2.
Zatrudnienie w DEJ 25 osób – 2013
2.133
rok (wzrost o 5 osób)
koszty osob.: 14 osób x 7,2 tys. zł. x 12
mies. = 1.210
koszty wyposażenia
5 osób x 10,4 tys. zł. =52
Utrzymanie miejsca pracy 14 osób x 2,1
tys. zł. x 12 mies. = 353
Inne koszty : 518
3.
Zatrudnienie w DEJ 30 osób – 2014
2.802
rok (wzrost o 5 osób)
koszty osob.: 19 osób x 7,5 tys. zł. x 12
mies. = 1.710
koszty wyposażenia
5 osób x 10,8 tys. zł. =54
Utrzymanie miejsca pracy 19osób x 2,2
tys. zł. x 12 mies. = 502
Inne koszty : 536
4.
Zatrudnienie w DEJ 36 osób – 2015
3.622
rok
koszty osob.: 25 osób x 7,7 tys. zł. x 12
mies. = 2.310
koszty wyposażenia
6 osób x 11,2 tys. zł. =67
Utrzymanie miejsca pracy 25osób x 2,3
tys. zł. x 12 mies. = 690
Inne koszty : 555
5.
Funkcjonowanie DEJ 36 osób – 2016
koszty osob.: 25 osób x 8,0 tys. zł. x 12
3.889
mies. = 2.400
Utrzymanie miejsca pracy 25 osób x 2,4
tys. zł. x 12 mies. = 720,
Inne koszty :714
6.
Funkcjonowanie DEJ 36 osób – 2017
koszty osob.: 25 osób x 8,3 tys. zł. x 12
mies. = 2.490
3.979
Utrzymanie miejsca pracy 25 osób x 2,5
124
tys. zł. x 12 mies. = 750,
Inne koszty :739
7.
Funkcjonowanie DEJ 36 osób – 2018
koszty osob.: 25 osób x 8,6 tys. zł. x 12
mies. = 2.580
Utrzymanie miejsca pracy 25 osób x 2,6
tys. zł. x 12 mies. = 776
4.120
Inne koszty :764
8.
Funkcjonowanie DEJ 36 osób – 2019
koszty osob.: 25 osób x 8,9 tys. zł. x 12
mies. = 2.670
Utrzymanie miejsca pracy 25 osób x 2,7
tys. zł. x 12 mies. = 802
4.262
Inne koszty :790
9.
Funkcjonowanie DEJ 36 osób – 2020
koszty osob.: 25 osób x 9,2 tys. zł. x 12
mies. = 2.760
Utrzymanie miejsca pracy 25 osób x 2,8
tys. zł. x 12 mies. = 840
4.429
Inne koszty :829
10.
Funkcjonowanie DEJ 36 osób – 2021
4.566
Razem do końca 2021 r.
tys. zł
Funkcjonowanie Departamentu
35.364
Energii Jądrowej
(całość z budżetu państwa)
Docelowe zatrudnienie do maks. 36 osób
( wzrost zatrudnienia o 25 osób)
Wprowadzenie proponowanych zmian w zakresie reguł odpowiedzialności cywilnej
za szkodę jądrową nie wywoła bezpośrednich skutków finansowych w postaci
zwiększenia wydatków bądź zmniejszenia dochodów budżetu państwa i jednostek sektora
finansów publicznych. Skutki takie mogą powstać dopiero w przypadku wystąpienia,
w wyniku wypadku jądrowego, szkody jądrowej w rozmiarze, który nie będzie mógł
zostać pokryty przez zakład ubezpieczeń oraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Po stronie budżetów jednostek samorządu terytorialnego powstaną koszty z tytułu
funkcjonowania Lokalnych Komitetów Informacyjnych i Gminnych Punktów
Informacyjnych. Koszty te oszacowano na kwotę ok. 100 tys. zł w pierwszym roku
obowiązywania ustawy i skorygowano w pozostałych dziewięciu latach o wskaźniki
makroekonomiczne zawarte w wytycznych Ministra Finansów wydanych na podstawie
125
art. 50a ustawy o finansach publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
a) W zakresie wdrożenia dyrektywy Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r.
ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych
(Dz. Urz. L 172 z 02.07.2009, str. 18 i n. oraz Dz. Urz. L 260 z 03.10.2009 str. 40)
Uchwalenie ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
Natomiast wprowadzane projektowaną ustawą ramy prawne bezpieczeństwa budowy
i eksploatacji obiektów jądrowych, w szczególności elektrowni jądrowych pozwolą
inwestorom na budowę takich obiektów, co w efekcie przełoży się na stworzenie nowych
miejsc pracy.
b) W zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkodę jądrową, Programu polskiej
energetyki jądrowej oraz informacji społecznej w zakresie obiektów energetyki
jądrowej.
W wyniku uchwalenia ustawy, w związku z wymogiem utworzenia Lokalnych
Centrów Informacyjnych zajdzie konieczność zatrudnienia odpowiedniego personelu.
Ponadto w związku ze wzmocnieniem kadrowym DEJ MG do roku 2015 zostanie
utworzone 25 nowych miejsc pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorców, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
a) W zakresie wdrożenia dyrektywy Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r.
ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych
(Dz. Urz. L 172 z 02.07.2009, str. 18 i n. oraz Dz. Urz. L 260 z 03.10.2009 str. 40)
Uchwalenie ustawy będzie miało wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Dostosowanie wymagań polskiego prawa atomowego w zakresie
bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych, w tym elektrowni jądrowych,
do najwyższego poziomu zalecanego przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej
i obowiązującego w państwach, w których od lat funkcjonuje sektor energetyki jądrowej
zwiększy konkurencyjność polskiej gospodarki i umożliwi rozwój przedsiębiorczości.
Projektowane rozwiązania gwarantują stabilność rozwiązań prawnych w tym zakresie,
co będzie miało istotne znaczenie z punktu widzenia pewności inwestowania.
126
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik