eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

osobowego zespołu pracowników, z których około 2/3 jest
inspektorami dozoru bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej. Roczny budżet SUJB wynosi ok. 12,5 mln
euro (wg danych z 2005 roku).
c) Republika Finlandii: Urząd Bezpieczeństwa Jądrowego
(STUK) w końcu 2004 roku zatrudniał 315 pracowników;
spośród nich znakomita większość (ponad 250) wykonywała
zadania merytoryczne w tym – ponad 100 osób – zadania
polegające na analizach i ocenie bezpieczeństwa związanych
z
licencjonowaniem obiektów i działalności oraz
inspekcjach.
Wymienione urzędy dozorowe różnią się między sobą zakresem zadań,
liczbą organizacji wsparcia technicznego i zakresem usług świadczonych
na rzecz urzędów przez te organizacje, niemniej z powyższego wynika,
że w warunkach polskich urząd dozorowy liczący ok. 120 osób to bardzo
oszczędne rozwiązanie.
Konieczne jest przyjęcie już w 2011 roku do pracy w Państwowej Agencji
Atomistyki 23 osób – osoby te należy poddać długotrwałemu, intensywnemu
i specjalistycznemu szkoleniu. Dopiero po 3 – 5 latach osoby te będą mogły
wykonywać zadania inspektorów dozoru jądrowego albo uczestniczyć jako
samodzielni specjaliści w pracach analitycznych. Jeśli wymienione nabory
a następnie szkolenia nie rozpoczną się w 2011 roku to dozór jądrowy
nie będzie miał odpowiednich kadr do wywiązania się z zadań związanych
z licencjonowaniem elektrowni jądrowej, a zatem nierealne będzie rozpoczęcie
eksploatacji elektrowni jądrowej w 2020 roku (chociaż cel taki został
sformułowany w przyjętej przez rząd „Polityce energetycznej Polski do roku
2030”).
Skrótowy zakres prac urzędu dozorowego związany jedynie
z
wykonywaniem tzw. przeglądu i
oceny dokumentacji bezpieczeństwa
elektrowni jądrowej (bez działalności inspekcyjnej na etapie lokalizacji,
budowy, rozruchu i eksploatacji elektrowni jądrowej) według
Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej obejmuje następujące zadania:

117 
I. Przed wydaniem zezwolenia na budowę elektrowni jądrowej, urząd
dozorowy dokonuje przeglądu i oceny:
1)
kompetencji i zdolności wnioskodawcy lub posiadacza
zezwolenia do spełnienia warunków wydania pozwolenia
lub zezwolenia;
2)
charakterystyk lokalizacji, dla potwierdzenia
akceptowalności lokalizacji stowarzyszonych danych
wykorzystanych w projekcie proponowanego obiektu;
3)
podstawowego projektu proponowanego obiektu
dla potwierdzenia, że może on spełnić wymogi
bezpieczeństwa;
4)
organizacji zapewnienia jakości i programów
wnioskodawcy/posiadacza zezwolenia oraz dostawców;
5)
istotnych dla bezpieczeństwa cech projektowych
związanych z ochroną fizyczną;
6)
planów lub programów badawczych i rozwojowych,
związanych z wykazaniem cech projektu oraz
7)
rozwiązań dotyczących likwidacji oraz postępowania
z odpadami promieniotwórczymi.
II. Podczas budowy elektrowni jądrowej urząd dozorowy dokonuje
przeglądu i oceny:
1)
w trybie systematycznym – rozwoju projektu obiektu
przedstawionego w dokumentacji bezpieczeństwa
przedłożonej przez wnioskodawcę lub posiadacza
zezwolenia zgodnie z uzgodnionym programem oraz
2)
postępu programów badawczych i rozwojowych
związanych z wykazywaniem cech projektu.
III. Przed rozpoczęciem rozruchu elektrowni jądrowej urząd dozorowy
dokonuje przeglądu i oceny programu rozruchu oraz – w razie
potrzeby – ustala punkty zatrzymania dla dokonania przeglądu
i oceny.
IV. Przed zgodą na załadunek paliwa lub osiągnięciem pierwszej
118 
krytyczności, urząd dozorowy przeprowadza przegląd i ocenę:
1)
projektu obiektu w stanie „jak zbudowany”;
2)
wyników niejądrowych testów rozruchu;
3)
ograniczeń i warunków eksploatacyjnych podczas
rozruchu;
4)
przygotowania ochrony radiologicznej;
5)
adekwatności instrukcji i procedur operacyjnych,
zwłaszcza głównych procedur administracyjnych,
ogólnych procedur operacyjnych i awaryjnych procedur
operacyjnych;
6)
systemów dokumentowania i raportowania;
7)
rozwiązań zapewniających szkolenie i kwalifikacje
personelu obiektu, włącznie z poziomem obsady
stanowisk i przydatnością do wykonywania
obowiązków;
8)
organizacji i programu zapewnienia jakości
dla eksploatacji;
9)
przygotowania awaryjnego na terenie obiektu i poza
terenem obiektu;
10) rozwiązania rozwiązań dotyczących rachunkowości
materiałów jądrowych i promieniotwórczych;
11) adekwatności ważnych dla bezpieczeństwa rozwiązań
ochrony fizycznej;
12) rozwiązań dotyczących okresowych badań, konserwacji,
inspekcji, kontroli modyfikacji oraz nadzoru.
V. Przed wydaniem zezwolenia na rutynową eksploatację przy pełnym
poziomie mocy urząd dozorowy przeprowadza przegląd i ocenę:
1)
wyników testów rozruchowych;
2)
ograniczeń i warunków dla eksploatacji.
VI. Podczas eksploatacji obiektu, z uwagi na informacje zwrotne
z eksploatacji, postęp w technologii reaktorowej lub modyfikacje
119 
proponowane przez użytkownika lub nowe wymogi dozorowe, może
zajść konieczność wprowadzenia zmian w ograniczeniach
i warunkach eksploatacyjnych, lub dokonania znaczących zmian
istotnych dla bezpieczeństwa. Przed zatwierdzeniem takich
proponowanych zmian lub modyfikacji, urząd dozorowy dokonuje
ich przeglądu i oceny.
VII. Podczas eksploatacji elektrowni jądrowej urząd dozorowy może
żądać przeprowadzenia okresowego przeglądu bezpieczeństwa.
W takich przypadkach urząd dozorowy najpierw dokonuje przeglądu
i oceny strategii użytkowników oraz czynników bezpieczeństwa,
jakie należy poddać ocenie. Następnie urząd dozorowy dokonuje
przeglądu i oceny ukończonego okresowego przeglądu
bezpieczeństwa.
VIII. Przed wydaniem zezwolenia na likwidację elektrowni jądrowej
urząd dozorowy dokonuje przeglądu i oceny procedur
proponowanych dla wykazania bezpieczeństwa jądrowego
i radiacyjnego, a także bezpiecznego postępowania z odpadami
promieniotwórczymi.
Przedstawiony zakres nowych zadań Państwowej Agencji Atomistyki
w pełni uzasadnia więc postulat zapewnienia środków za zatrudnienie 39
nowych pracowników.
Dotychczas Państwowa Agencja Atomistyki zatrudnia 5 osób
z wykształceniem prawniczym (4,5 etatu), które zapewniają pełną obsługę
prawną Państwowej Agencji Atomistyki (łącznie z wdrażaniem prawa UE,
opracowywaniem projektów nowych regulacji prawnych, a także częściowym
prowadzeniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych).
Są to wyłącznie pracownicy Departamentu Prawnego Państwowej Agencji
Atomistyki. Dla prawidłowego funkcjonowania urzędu, zwłaszcza
w kontekście nowych zadań związanych z nadzorem nad energetyka jądrową
niezbędne jest zatrudnienie prawników także w
departamentach
merytorycznych, zwłaszcza tych, które prowadzą lub będą prowadzić
postępowania administracyjne. Konieczne jest także wzmocnienie kadrowe
Departamentu Prawnego.
120 
Szacowane wydatki związane z ww. pracownikami wyniosą (w cenach
roku 2010):

na wynagrodzenia wraz z pochodnymi 6 200 zł miesięcznie
na osobę;

na zorganizowanie i utrzymanie miejsca pracy 2 000 zł
miesięcznie na stanowisko (bez uwzględnienia
zwiększonych opłat czynszowych).
Przy założeniu, że konieczna do prowadzenia działalności dozorowej
dodatkowa – w stosunku do obecnej będącej w dyspozycji Państwowej Agencji
Atomistyki – powierzchnia biurowa będzie dostępna od początku roku 2011
niezbędne w kolejnych latach środki będą kształtować się następująco:
Koszty
utworzenia
Rok
Liczba nowych
Koszty
Wydatki
i utrzymania
Ogółem
budżetowy
pracowników
osobowe
jednorazowe
nowych
miejsc pracy
1 2 3 4 5 6
2011
23
1 711 200
552 000
288 000
2 551 200
2012
8
595 200
192 000

787 200
2013
6
446 400
144 000

590 400
2014
2
148 800
48 000

196 800
Razem
39
2 901 600
936 000
288 000
4 125 600
W następnych latach koszty wynikające ze zwiększonej liczby etatów będą
kształtować się na poziomie roku 2014.
Niski (poniżej średniej) miesięczny koszt brutto wynajmu powierzchni
biurowej w Warszawie wynosi 15 euro (1 euro = 4 zł) – 60 zł/ m2
Koszty eksploatacyjne -15 zł/ m2
Koszty roczne wynoszą – 270 000 zł (większość ofert przewiduje jeszcze
wzrost tych kosztów o ok. 5 % ze względu na używalność powierzchni
wspólnej; plus miejsca parkingowe) – razem przyjęto 288 000 zł.
2)
koszty funkcjonowania nowotworzonej Rady do Spraw Bezpieczeństwa
Jądrowego i Ochrony Radiologicznej:
Rada Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej rozpocznie
swoją działalność 1
stycznia 2012 roku a jej liczebność i związane
z działalnością koszty będą kształtować się następująco (przyjęto obowiązującą
w 2010 roku wysokość kwoty bazowej):
121 
strony : 1 ... 30 ... 41 . [ 42 ] . 43 ... 50 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: