eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

 
zapewnienia możliwości identyfikacji osób uprawnionych do przeprowadzania
kontroli.”;
31) art. 66 otrzymuje brzmienie:
„Art. 66. 1. Organy dozoru jądrowego w związku z prowadzoną kontrolą mają prawo
do:
1) swobodnego wstępu, z niezbędnym sprzętem, o każdej porze, na teren,
do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a także
do należących do niej środków transportu;
2) wglądu do dokumentów, ksiąg oraz innych nośników informacji należących
do kontrolowanej jednostki organizacyjnej, dotyczących bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej;
3) żądania sporządzenia oraz wydania kopii dokumentów i nośników
informacji, o których mowa w pkt 2;
4) sprawdzania, czy działalność kontrolowanej jednostki organizacyjnej
jest
wykonywana zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej oraz z wymaganiami i warunkami,
określonymi w zezwoleniach;
5) przeprowadzania w zależności od potrzeb niezależnych pomiarów
technicznych i dozymetrycznych;
6) żądania pisemnych lub ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą
oraz wzywania i przesłuchiwania kierownika i pracowników kontrolowanej
jednostki organizacyjnej, a także pracownika zewnętrznego lub praktykanta;
7) pobierania próbek do badań laboratoryjnych;
8) przeprowadzania oględzin terenu, obiektów, pomieszczeń i urządzeń
kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz należących do niej środków
transportu;
9) utrwalania przebiegu i wyników oględzin, o których mowa w pkt 8,
za pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania
obrazu i dźwięku;
10) zabezpieczania lub żądania zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów;
 55
 
11) w przypadku kontroli elektrowni jądrowej – korzystania z pomocy
autoryzowanych przez Prezesa Agencji laboratoriów i organizacji
eksperckich, a w przypadku kontroli innych jednostek organizacyjnych
– korzystania z pomocy biegłych i ekspertów oraz laboratoriów.
2. Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany umożliwić organom dozoru
jądrowego przeprowadzenie kontroli, zapewniając odpowiednie warunki
do jej przeprowadzenia, a w szczególności umożliwić dokonanie czynności, o których
mowa w ust. 1.
3. Koordynację w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów jądrowych,
sprawowanych przez organy dozoru jądrowego oraz inne organy administracji,
w zakresie ich kompetencji i właściwości, zapewnia system koordynacji kontroli
i nadzoru nad obiektami jądrowymi, zwany dalej „systemem koordynacji”, który
tworzą Prezes Agencji w porozumieniu z Szefem Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Urzędem Dozoru Technicznego, Głównym Inspektorem Ochrony
rodowiska, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Komendantem Głównym
Państwowej Straży Pożarnej, Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego,
Głównym Inspektorem Pracy.
4. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, obejmuje w szczególności:
1) wzajemne informowanie się organów i służb, o których mowa w ust. 3,
o zamiarze
przeprowadzenia kontroli w obiekcie jądrowym,
o przeprowadzonych kontrolach w obiektach jądrowych i ich wynikach,
w
tym o wykrytych nieprawidłowościach, a także o podjętych
w tym zakresie decyzjach i działaniach;
2) organizowanie wspólnych kontroli w obiektach jądrowych;
3) informowanie Prezesa Agencji przez inne organy o zamiarze podjęcia
w
stosunku do jednostki organizacyjnej budującej, uruchamiającej
lub eksploatującej obiekt jądrowy środków nadzorczych mogących mieć
istotny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektu jądrowego;
4) udostępnianie dokumentacji z kontroli na wniosek innego organu;
5) organizowanie wspólnych szkoleń;
 56
 
6) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod
kontroli;
7) inicjowanie zmian w przepisach prawa w obszarze objętym koordynacją;
8) współpracę w zakresie przygotowywania zaleceń organizacyjno-
-technicznych w obszarze objętym koordynacją;
9) wymianę informacji w zakresie opiniowania projektów aktów
normatywnych dotyczących kwestii objętych zakresem koordynacji;
10) wymianę informacji dotyczących stosowania przepisów regulujących
kwestie objęte zakresem koordynacji.
5. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, odbywa się na trzech poziomach:
1) kierowników urzędów i służb;
2)
reprezentantów organów wyznaczonych do szczegółowych zagadnień
związanych z koordynacją kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów
jądrowych;
3) pracowników realizujących czynności kontrolne w obiekcie jądrowym.
6. Systemem koordynacji kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów jądrowych
kieruje Prezes Agencji, który:
1) zapewnia bieżące funkcjonowanie systemu koordynacji;
2) zwołuje w zależności od potrzeb posiedzenia przedstawicieli organów
współdziałających i przewodniczy tym posiedzeniom;
3) jeżeli zaistnieje taka potrzeba – może zapraszać do udziału w posiedzeniach,
o których mowa w pkt 2, przedstawicieli innych organów i służb, a także:
a) laboratoriów i organizacji eksperckich autoryzowanych przez
Prezesa Agencji, w przypadku gdy posiedzenie systemu
ma dotyczyć elektrowni jądrowych,
b) biegłych, ekspertów i przedstawicieli laboratoriów, w przypadku
gdy posiedzenie systemu ma dotyczyć innych obiektów jądrowych;
4) uwzględnia w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 110 pkt 13, informację
o funkcjonowaniu systemu koordynacji, a także dane istotne dla oceny
 57
 
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej dostarczone przez inne
organy.
7. W ramach systemu koordynacji mogą być powoływane zespoły do spraw
szczegółowych zagadnień związanych z koordynacją kontroli i nadzoru
nad działalnością obiektów jądrowych, w skład których wchodzą reprezentanci
wyznaczani przez kierowników organów współdziałających. Powołując zespół,
wyznacza się jego kierownika, a także szczegółowy zakres działania zespołu.”;
32) po art. 66 dodaje się art. 66a w brzmieniu:
„Art. 66a. 1. Autoryzację, o której mowa w art. 66 ust. 1 pkt 11, mogą uzyskać
laboratoria i organizacje eksperckie spełniające następujące wymagania:
1) nie są projektantami, wytwórcami, dostawcami, instalatorami
lub
przedstawicielami podmiotów zaangażowanych w projektowanie,
budowę lub eksploatację elektrowni jądrowej;
2) mają do dyspozycji niezbędny personel i odpowiednie wyposażenie
umożliwiające właściwe przeprowadzenie zadań technicznych związanych
z kontrolą;
3) pracownicy odpowiedzialni za kontrole posiadają niezbędną wiedzę
i doświadczenie w przeprowadzaniu kontroli;
4) gwarantują bezstronne przeprowadzenie kontroli.
2. Laboratorium lub organizacja ekspercka, które chcą uzyskać autoryzację Prezesa
Agencji, składają do niego wniosek o autoryzację w określonym zakresie, do którego
dołączają dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa w ust. 1.
3. Wniosek o autoryzację lub o zmianę zakresu autoryzacji zawiera:
1) nazwę i adres jednostki ubiegającej się o autoryzację lub o zmianę zakresu
autoryzacji, a także jej numer telefonu, numer faksu i adres poczty
elektronicznej;
2) określenie wnioskowanego zakresu autoryzacji albo jego zmiany.
4. Prezes Agencji dokonuje autoryzacji oraz zmiany jej zakresu, a także odmawia
udzielenia autoryzacji w drodze decyzji administracyjnej. W decyzji tej określa się
zakres autoryzacji.
 58
 
5. Przed wydaniem decyzji w zakresie autoryzacji Prezes Agencji:
1) ocenia dokumenty przedłożone przez wnioskodawcę;
2) może przeprowadzić kontrolę wstępną u wnioskodawcy w celu weryfikacji
spełniania wymagań, o których mowa w ust. 1.
6. W przypadku odmowy autoryzacji w określonym zakresie jednostka może wystąpić
ze zmienionym wnioskiem, zawierającym zakres autoryzacji uzgodniony z Prezesem
Agencji.
7. Prezes Agencji prowadzi rejestr jednostek autoryzowanych, w którym gromadzi
następujące dane:
1) nazwę i adres jednostki autoryzowanej oraz jej numer telefonu, numer faksu
i adres poczty elektronicznej;
2) zakres autoryzacji jednostki organizacyjnej.
8. Prezes Agencji udostępnia dane zgromadzone w rejestrze, o którym mowa w ust. 7,
na swoich stronach podmiotowych Biuletynu Informacji Publicznej.”;
33) uchyla się art. 67;
34) po art. 67 dodaje się art. 67a – 67e w brzmieniu:
„Art. 67a. 1. Czynności kontrolne wykonuje się w obecności kierownika
kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub osoby upoważnionej przez niego
na piśmie.
2. W przypadku nieobecności kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej
lub osoby przez niego upoważnionej albo w przypadku nieudzielenia upoważnienia,
o którym mowa w ust. 1, czynności kontrolne można wykonywać w obecności innego
pracownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub przywołanego świadka
będącego funkcjonariuszem publicznym niezatrudnionym w Państwowej Agencji
Atomistyki.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy:
1) istnieje podejrzenie poważnego naruszenia wymagań bezpieczeństwa
jądrowego lub ochrony radiologicznej;
 59
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: